ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ 1ο ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Ομιλία για τις νέες επενδύσεις στην Ενέργεια και τον Ορυκτό Πλούτο, απηύθυνε σήμερα ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Γιάννης Μανιάτης κατά την διάρκεια του 1ου Στρατηγικού Συνεδρίου για τον κλάδο της ενέργειας, που διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Επιχειρηματικότητας και Αειφόρου Ανάπτυξης, στο Ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετάνια.
Γιάννης Μανιάτης
Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Κυρίες και Κύριοι,
Θέλω να ευχαριστήσω τους διοργανωτές για την ευκαιρία που μου δίνουν να απευθυνθώ σε ένα εκλεκτό ακροατήριο. Ο ορυκτός πλούτος και η ενέργεια είναι πυλώνες ανάπτυξης και μιλώντας σε μια συγκυρία μεγάλων δυσκολιών, είναι αυτονόητη η σημασία τους. Πολλά από αυτά που γίνονται σήμερα στον τομέα της ενέργειας και του ορυκτού πλούτου, διαμορφώνοντας πρωτόγνωρα πεδία επενδυτικών ευκαιριών και δυνατοτήτων, έπρεπε να είχαν γίνει χθες ή προχθές. Ίσως σήμερα να μιλούσαμε με άλλους όρους. Σημασία πάντως έχει πως γίνονται σήμερα και το αναπτυξιακό τους αποτύπωμα στην εθνική μας οικονομία αποκτά βαρύνουσα σημασία.
Την ώρα της κρίσης δεν έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε πως δεν συμβαίνει τίποτα και να αφήσουμε τα πράγματα να συνεχίσουν όπως πριν. Το «έτσι τα βρήκαμε, έτσι τ’ αφήσαμε» μας οδήγησε στις σημερινές περιπέτειες.
Εθνική ανάγκη είναι η φιλότιμη και οργανωμένη δουλειά. Εθνική ανάγκη είναι η συλλογική προσπάθεια με συναίσθηση ευθύνης. Εθνική ανάγκη είναι τα λιγότερα ξύλινα λόγια και οι άγονοι ανταγωνισμοί. Στη θέση τους πρέπει να μπουν η αφοσίωση στο έργο για τη σωτηρία και την ανάταξη της πατρίδας.
Η τελευταία απόφαση της Ευρωπαϊκής Συνόδου Κορυφής είναι μια ανάσα στο γρίφο του ελληνικού χρέους. Σίγουρα όμως δεν είναι η λύση. Διότι η λύση είναι στα δικά μας χέρια. Οι συνθήκες οικονομικής κρίσης και επιχειρηματικής ύφεσης στην Ελλάδα, αναδεικνύουν την προσέλκυση επενδύσεων σε προτεραιότητα πρώτης γραμμής. Η αναγκαιότητα αυτή πρέπει να υπηρετηθεί από μια συνεπή στρατηγική, η οποία θα αναγνωρίζει ως απαραίτητη προϋπόθεση ένα σταθερό πλαίσιο με ξεκάθαρους κανόνες και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Στη σημερινή συγκυρία οι προθέσεις από μόνες τους δεν αρκούν. Είναι αναγκαία και τα θεσμικά εργαλεία που θα επιτρέψουν στις καλές ιδέες να φέρουν καλά αποτελέσματα. Γι’ αυτό και στο χώρο της ενέργειας διαμορφώνουμε γρήγορα αλλά και πολύ προσεκτικά όλα τα αναγκαία εργαλεία αλλά και ένα πλαίσιο - απεμπλοκής από τις χρονίζουσες αγκυλώσεις και καθυστερήσεις που έχουν δημιουργήσει αρνητικά προηγούμενα.
Σήμερα, η υιοθέτηση ενός μοντέλου που θα στηρίζεται στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, στην εξοικονόμηση ενέργειας, στην αξιοποίηση του εθνικού ορυκτού πλούτου με σεβασμό στο περιβάλλον, δεν είναι πολυτέλεια. Δεν είναι καν επιλογή. Είναι μονόδρομος για τη μετάβαση σε μία οικονομία βιώσιμη, που δεν κινδυνεύει να μπει σε ύφεση κάθε φορά που οι τιμές του πετρελαίου ανεβαίνουν.
Μέσα στην επόμενη τριετία αναμένουμε μεγάλη κινητικότητα με αποτέλεσμα την σημαντική αύξηση των επενδύσεων σε ΑΠΕ. Χαρακτηριστικά να αναφέρω ότι σύμφωνα με τον ΔΕΣΜΗΕ στο 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου η εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών διπλασιάστηκε από τα 162 MW στα 326 MW, ενώ τα αιολικά έφτασαν τα 1230 MW και τα μικρά υδροηλεκτρικά στα 205 MW.
Πρόσφατα, είχαμε σημαντικές εξελίξεις επίσης στη χρήση βιομάζας. Με την ψήφιση του Ν.3851/2010 υιοθετήθηκαν ρυθμίσεις για σημαντική αύξηση των εγγυημένων τιμών πώλησης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, για σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής από βιομάζα.
Τα όρια εγκατεστημένης ισχύος για τους σταθμούς βιομάζας ανέρχονται σε 200 MW για το 2014 και 350 MW για το 2020.
Τα συνολικά αιτήματα για άδεια παραγωγής αθροίζουν στα μέσα του 2011 1.518 MW, στην ίδια περίοδο οι άδειες παραγωγής αυξήθηκαν στα 362 MW και βρίσκονται πλέον ήδη σε λειτουργία 44 MW.
Δεδομένου του οικονομικά διαθέσιμου στη χώρα δυναμικού βιομάζας, καθώς και ότι αυτοί οι σταθμοί «βάσης» παρέχουν εγγυημένη ισχύ και συμβάλουν στην σταθερότητα του συστήματος, τα παραπάνω όρια κρίνονται ως συμπιεσμένα προς τα κάτω. Θεωρώ βέβαιο ότι στο άμεσο μέλλον πρέπει να εξεταστεί η εξαίρεση αυτών από την εκτίμηση υπερκάλυψης ισχύος, ώστε τα όρια αυτά να διευρυνθούν σημαντικά.
Στον πρόσφατο Νόμο 4001/2011 για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας εισάγαμε ρύθμιση για την κατά προτεραιότητα εξέταση από τους διαχειριστές του συστήματος των αιτημάτων από βιοαέριο που παράγεται από αγροτο-κτηνοτροφικά υπολείμματα. Και αυτό επειδή η υλοποίηση των συγκεκριμένων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής βιοαερίου, πέραν της συμβολής τους στους εθνικούς στόχους διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο και στην άμβλυνση των σοβαρότατων περιβαλλοντικών προβλημάτων από την ανεξέλεγκτη διάθεση γεωργικών και πτηνο-κτηνοτροφικών αποβλήτων σε όλη την ελληνική περιφέρεια, αναμένεται να συμβάλει στην ενεργοποίηση του αγροτικού πληθυσμού, μέσω της δημιουργίας αρκετών θέσεων εργασίας στην ελληνική ύπαιθρο.
Πριν ένα μήνα δώσαμε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την άρση των περιορισμών στη χρήση σύμπηκτων βιομάζας, των γνωστών pellets, στις εγκαταστάσεις κεντρικής θέρμανσης στις περιοχές Αθήνας και Θεσσαλονίκης που υπάρχει εδώ και 18 χρόνια, από το 1993.
Στόχος είναι να επιτραπεί η χρήση τυποποιημένων στερεών βιοκαυσίμων στις κεντρικές εγκαταστάσεις θέρμανσης, ώστε τα νοικοκυριά όλης της χώρας να εκμεταλλευτούν τα οικονομικά και περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα της βιομάζας.
Η ευρεία χρήση pellets στη θέρμανση έχει το βασικό πλεονέκτημα ότι τόσο η πρώτη ύλη αλλά και το τελικό καύσιμο, όσο και ο καυστήρας μπορεί να είναι προϊόντα ελληνικής προέλευσης, η αξιοποίηση των οποίων δημιουργεί προοπτικές για πολλές νέες θέσεις εργασίας. Η θερμογόνος δύναμη ενός τόνου pellet ισοδυναμεί με το 50% της θερμογόνου δύναμης ενός χιλιόλιτρου πετρελαίου. Λαμβάνοντας όμως υπόψη ότι ο τόνος πετρελαίου έχει τετραπλάσια τιμή από τον τόνο pellet, συνάγεται εύκολα ότι η χρήση pellets μπορεί να προσφέρει έως και 50% εξοικονόμηση στο κόστος θέρμανσης ενός κτιρίου.
Στην Ελλάδα, κάθε έτος τα διαθέσιμα γεωργικά και δασικά υπολείμματα ισοδυναμούν ενεργειακά με 3-4.000.000 τόνους πετρελαίου, ενώ το δυναμικό των ενεργειακών καλλιεργειών μπορεί, με τα σημερινά δεδομένα, να ξεπεράσει άνετα εκείνο των γεωργικών και δασικών υπολειμμάτων. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί ενεργειακά στο 30-40% της ποσότητας του πετρελαίου που καταναλώνεται ετησίως στη χώρα μας.
Έχει εκτιμηθεί ότι το σύνολο της διαθέσιμης βιομάζας στην Ελλάδα συνίσταται σε 7.500.000 περίπου τόνους υπολειμμάτων γεωργικών καλλιεργειών (σιτηρών, αραβόσιτου, βαμβακιού, καπνού, ηλίανθου, κλαδοδεμάτων, κληματίδων, πυρηνόξυλου κ.ά.), σε 2.700.000 τόνους δασικών υπολειμμάτων υλοτομίας (κλάδοι, φλοιοί κ.ά.) καθώς και σε 17.000.000 τόνους ζωικών αποβλήτων (απόβλητα από βουστάσια, χοιροστάσια και πτηνοτροφία).
Σημαντικές ποσότητες βιομάζας είναι επίσης δυνατό να ληφθούν από τις ενεργειακές καλλιέργειες.
Σήμερα στη χώρα υπάρχουν πέντε (5) εργοστάσια pellets που εξάγουν την παραγωγή τους στην Ιταλία, ενώ δημιουργούνται και τρία (3) νέα. Εξάλλου, η χώρα μας έχει σημαντική εμπειρία και εργαστήρια κατασκευής καυστήρων και λεβήτων, γεγονός που δημιουργεί προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ολόκληρου βιοτεχνικού – βιομηχανικού κλάδου στον τομέα αυτό.
Δυστυχώς, δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ) για την κατάσταση στην Ελλάδα το 2010, ενώ η βιομάζα είναι η πρώτη μορφή ΑΠΕ σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ με ποσοστό άνω του 50%, στην Ελλάδα είναι η τελευταία μορφή!! Ιταλία, Δανία, Γερμανία είναι χώρες οι οποίες δείχνουν τη σωστή κατεύθυνση στον τομέα αυτό.
Περνώντας τώρα σε ένα ιδιαίτερο θέμα, ξεχωριστή αναφορά θέλω να κάνω στο ζήτημα των Ηλεκτρικών Οχημάτων (Η/Ο) στα οποία έχει τα τελευταία χρόνια επικεντρωθεί μεγάλο μέρος της διεθνούς ερευνητικής κι επενδυτικής δραστηριότητας. Η διεθνής αυτοκινητοβιομηχανία έχει αποφασίσει να στραφεί οριστικά προς την ανάπτυξη Η/Ο με πολύ σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις. Τα πρώτα προϊόντα της νέας τεχνολογίας Η/Ο από πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ήδη διαθέσιμα στην αγορά Αυτή η τάση είναι ενθαρρυντική αλλά δεν είναι αρκετή για να επιτευχθεί μια επιθυμητή στάθμη διείσδυσης των Η/Ο με κατά 50% επικράτησή τους στη αγορά ελαφρών οχημάτων μέχρι το έτος 2050.
Τα Η/Ο που αναμένεται να κατασκευαστούν στις επόμενες δεκαετίες και θα είναι διαθέσιμα στην αγορά διακρίνονται σε τρεις βασικές κατηγορίες:
Η/Ο που κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια
Η/Ο τα οποία, επιπρόσθετα, διαθέτουν μία μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για την τροφοδότηση του συσσωρευτή όταν εκφορτιστεί ή του ηλεκτρικού κινητήρα.
Υβριδικά Οχήματα που κινούνται με συνδυασμό δύο κινητήρων (ηλεκτρικού, θερμικού) ενώ διαθέτουν και ηλεκτρικό συσσωρευτή κατάλληλης χωρητικότητας και σύστημα αποθήκευσης του καυσίμου.
Νέες επιχειρήσεις αναμένεται να αναπτυχθούν για την τεχνική υποστήριξη της λειτουργίας των Η/Ο και η τεχνολογική εξειδίκευση τους θα είναι σημαντική διότι οι νέες τεχνολογίες των Η/Ο θα απαιτούν επιπρόσθετα στελέχη και τεχνικό προσωπικό με γνώσεις στα σχετικά αντικείμενα.
Η Ελλάδα δεν πρέπει να είναι απούσα από τις διεθνείς δράσεις του τομέα αυτού, στο βαθμό που διαθέτουμε αξιόλογα ερευνητικά και ακαδημαϊκά μέτρα με σημαντικούς επιστήμονες σε πολλούς επιμέρους τομείς της τώρα αναδυόμενης βιομηχανίας Ηλεκτρικών Οχημάτων. Με στόχο τον συντονισμό και την προώθηση των εθνικών δράσεων στο χώρο αυτό συγκροτήσαμε ειδική επιτροπή διαμόρφωσης του Ελληνικού Επιχειρησιακού Σχεδίου Ηλεκτρικών Οχημάτων.
Στην Επιτροπή που συγκροτήθηκε στα τέλη Σεπτεμβρίου 2011 και θα παραδώσει το πόρισμα της τον Δεκέμβριο του 2011, συμμετέχουν εκπρόσωποι του Ε.Μ.Π., του Σ.Ε.Β., της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών, του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτρικών Οχημάτων, καθώς και αρμόδια στελέχη του ΥΠΕΚΑ.
Η Επιτροπή έχει ως αντικείμενο την εκπόνηση Επιχειρησιακού Σχεδίου για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης οχημάτων στη χώρα, καθώς και την ανάπτυξη πρότασης εφαρμογής ολοκληρωμένου προγράμματος κινήτρων για την προώθηση της διείσδυσης ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά.
Ειδικότερα, το Επιχειρησιακό Σχέδιο θα αναλύει τις πλέον πρόσφορες μεθόδους για την υποστήριξη των αρχικών φάσεων διείσδυσης στην ελληνική αγορά της τεχνολογίας ολικής ή μερικής ηλεκτροκίνησης των αυτοκινήτων (ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ή υβριδικά αυτοκίνητα επαναφορτιζόμενα από το δίκτυο).
Η Επιτροπή καλείται να αναλύσει τρεις βασικές παραμέτρους:
Την εκτίμηση των διεθνών τάσεων εξέλιξης των σχετικών τεχνολογιών και την καταγραφή των αντιστοίχων προγραμμάτων στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Την καταγραφή και ποσοτικοποίηση των εκτιμώμενων ωφελημάτων της ελληνικής οικονομίας από τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης σε εθνικό επίπεδο και σε βάθος δεκαετίας, κυρίως στους τομείς του περιβάλλοντος, της εξοικονόμησης ενέργειας και της αξιοποίησης των εθνικών ενεργειακών πόρων.
Τη διερεύνηση και ανάδειξη των προϋποθέσεων συμμετοχής ελληνικών παραγωγικών επιχειρήσεων στους σχετικούς κατασκευαστικούς τομείς, με ειδική αναφορά στη συναρμολόγηση ηλεκτρικών οχημάτων, την ανάπτυξη λογισμικού και έξυπνων δικτύων, την κατασκευή συγκεκριμένων τμημάτων των οχημάτων, όπως π.χ. συσσωρευτών, φορτιστών, καλωδίων, διαφόρων ηλεκτρονικών, κ.ά.
Προφανώς, τα δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα θα πρέπει να αναβαθμιστούν κατάλληλα έτσι ώστε να αντιμετωπίσουν τις αυξημένες ανάγκες που αφορούν την υποστήριξη της διαδικασίας φόρτισης των συσσωρευτών των Η/Ο, με βελτιωμένες δομές, δημιουργία μικροδικτύων που θα ενσωματώνουν εγκαταστάσεις ΑΠΕ και εφαρμογή έξυπνων συστημάτων παρακολούθησης και διαχείρισης της ηλεκτρικής ενέργειας, κ.α.
Ο τελικός σκοπός του ΥΠΕΚΑ είναι η ανάπτυξη μίας Εθνικής Πλατφόρμας για την Ηλεκτρική Κινητικότητα (E-Mobility) με κατάλληλες ρυθμίσεις όλων των σχετικών θεμάτων οι οποίες θα διευκολύνουν την κυκλοφορία των Η/Ο στην Ελλάδα και θα θέσουν τις βάσεις για σημαντικές δράσεις έρευνας και ανάπτυξης τόσο επιστημονικών, όσο και βιομηχανικών – κατασκευαστικών καινοτομικών επιχειρήσεων στους τομείς όπου θα επιδιωχθεί να αναπτυχθεί ελληνική τεχνογνωσία.
Είναι γνωστό ότι τον τελευταίο χρόνο βάλαμε δυναμικά στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας την πιο παραμελημένη μορφή πράσινης ενέργειας στη χώρα, τη Γεωθερμία. Προκηρύξαμε και αναθέσαμε 4 διεθνείς πλειοδοτικούς διαγωνισμούς για την εκμετάλλευση γεωθερμικών πεδίων υψηλής θερμοκρασίας σε Έβρο, Νέστο, Χίο, Σαμοθράκη, συνολικού ύψους επενδύσεων 200 εκατ. ευρώ.
Έχουμε ήδη προκηρύξει τον 2ο γύρο διεθνών διαγωνισμών για άλλα 4 πεδία υψηλών θερμοκρασιών σε Καβάλα, Σπερχειό, Ικαρία και Σουσάκι. Ολοκληρώσαμε επιπλέον το σύνολο των απαιτούμενων Υπουργικών Αποφάσεων και Κανονιστικών ρυθμίσεων για την διανομή της γεωθερμίας χαμηλής θερμοκρασίας για χρήση στον αγροτικό τομέα (θερμοκήπια, ιχθυοκαλλιέργειες, κ.ά.).
Δώσαμε ήδη σε Δημόσια Διαβούλευση το πλαίσιο της προκήρυξης τριών Διεθνών Πλειοδοτικών Διαγωνισμών για την αξιοποίηση Δημόσιων Μεταλλευτικών Χώρων, στους οποίους έχουν εντοπιστεί κοιτάσματα Χρυσού, Χαλκού, Μολύβδου, Ψευδαργύρου, Αργύρου, Αντιμονίτη, καθώς και άλλων Μετάλλων.
Οι τρεις Δημόσιοι Μεταλλευτικοί Χώροι βρίσκονται στο Καλλυντήρι του Νομού Ροδόπης, στο Γερακάρι Βάθης και το Πολύκαστρο - Σκρα του Νομού Κιλκίς. Η συνολική αξία των εκτιμώμενων απολήψιμων κοιτασμάτων ανέρχεται στα 2,5 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική αξία των δυναμικών αποθεμάτων φτάνει στα 10 δισ. ευρώ.
Στόχος είναι μετά από πολλά χρόνια απουσίας ανάλογων πρωτοβουλιών να προχωρήσουμε σύμφωνα με το Κοινοτικό και Εθνικό Δίκαιο και σε πλήρη συμμόρφωση με τις αρχές αειφορίας και βιώσιμης αξιοποίησης του Ορυκτού Πλούτου της χώρας, σε ένα γόνιμο δημόσιο διάλογο για τον τρόπο με τον οποίο θα υπάρξει η μέγιστη δυνατή ωφελιμότητα για τη χώρα.
Τολμήσαμε να ξαναβάλουμε σε κίνηση το ζήτημα της έρευνας και αξιοποίησης υδρογονανθράκων. Μετά από 15 χρόνια τέλματος κι ακινησίας θεσμοθετήσαμε τον Δημόσιο Φορέα που έχουμε ανάγκη ως εργαλείο άσκησης πολιτικής. Επίσης, δημιουργήσαμε το πρώτο ανοιχτό Forum για την αξιοποίηση των Υδρογονανθράκων της χώρας, με τη συμμετοχή όλων των θεσμικών φορέων και των επιστημόνων της χώρας που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό. Στην προσπάθεια αυτή κανείς δεν περισσεύει.
Ήδη απευθύναμε διεθνή πρόσκληση για την πραγματοποίηση σεισμικών ερευνών στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου Πελάγους, της Δυτικής Ελλάδας και νότια της Κρήτης. Προωθούμε με την μέθοδο του Open Door την προκήρυξη τριών (3) διεθνών διαγωνισμών εκμετάλλευσης και εξόρυξης Υδρογονανθράκων στον Πατραϊκό κόλπο, τα Ιωάννινα και το Κατάκολο.
Αυτό δεν σημαίνει πως ξαφνικά θα λύσουμε όλα τα προβλήματά μας. Δεν πρέπει να δημιουργήσουμε έναν ακόμη μύθο. Ότι η Ελλάδα πλέει πάνω σε θάλασσες πετρελαίου και έτσι θα επιλύσει τα προβλήματά της. Έχουμε αυτό που μας αναλογεί από τη ίδια τη φύση, λόγω της γεωλογικής/γεωτεκτονικής δομής της χώρας.
Αξιόπιστοι επιστήμονες εκτιμούν ως ρεαλιστικό ένα σενάριο κάλυψης ποσοστού 20 – 30% των ενεργειακών αναγκών της χώρας για τα επόμενα 30 χρόνια, με ότι αυτό συνεπάγεται σε μείωση δαπανών αγοράς αργού, έσοδα του δημοσίου, αύξηση θέσεων εργασίας και τεχνογνωσία.
Αρκεί να λάβουμε υπόψη ότι η Ελλάδα δίνει κάθε χρόνο για εισαγωγές κάθε είδους πετρελαιοειδών γύρω στα 10 έως 12 δις Ευρώ. Είναι προφανής η σημασία της ανάπτυξης εγχώριας παραγωγής.
Η πλεονεκτική γεωστρατηγική θέση της Ελλάδος στη Ν.Α. Ευρώπη, στο επίκεντρο δηλαδή των οδεύσεων ανάμεσα στις εξαγωγικές χώρες της Ανατολής και του Νότου και τις εισαγωγικές χώρες της Δύσης, επιτρέπει η χώρα μας να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο για την υλοποίηση όλων των αρχών της Ευρωπαϊκής Ενεργειακής Πολιτικής Ασφάλειας. Σε αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε συστηματικά για την υλοποίηση όλων των μεγάλων διεθνών συμφωνιών και όλων των μεγάλων διεθνών ενεργειακών έργων, από τους αγωγούς Φυσικού Αερίου ITGI και South Stream μέχρι τον αγωγό πετρελαίου Burgas - Αλεξανδρούπολη.
Κυρίες και Κύριοι,
Το μέλλον ανάπτυξης δεν θα πέσει από τον ουρανό. Είναι ένας διεκδικήσιμος στόχος που απαιτεί ολοκληρωμένες πολιτικές, συμμαχίες, ρήξεις με νοοτροπίες. Η υπόσχεση της αέναης ευημερίας είναι ένας μύθος. Τίποτα δεν είναι δωρεάν. Πάντα θα υπάρχει λογαριασμός και θα πρέπει να πληρωθεί. Και η παγκόσμια ιστορία διδάσκει ότι πιο ακριβά απ’ όλους, πληρώνουν οι οικονομικά ασθενέστεροι. Έχουμε κάθε λόγο να διαμορφώσουμε ένα μοντέλο που δεν θα είναι σπάταλο και καταναλωτικό αλλά θα παράγει, θα καινοτομεί, θα στηρίζεται στη γνώση και θα υπηρετεί τη βιωσιμότητα.
Είναι χρέος όλων μας, της Πολιτείας, των κοινωνικών εταίρων, των φορέων που εκφράζουν την υγιή επιχειρηματικότητα, να επικεντρωθούμε στο ουσιώδες και κυρίαρχο ζήτημα της ανάπτυξης. Δηλαδή, στο πως θα ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, πως θα δημιουργήσουμε νέο πλούτο, νέες ευκαιρίες, νέες θέσεις εργασίας ώστε να επιστρέψουμε σε αναπτυξιακή πορεία και χρηματοοικονομική υγεία στο πλαίσιο της Ευρωζώνης.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας.