ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2012

Δεν έσωσαν τους εμπόρους ούτε οι εκπτώσεις

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 10:12:00 π.μ. |
 Ο θεσμός των εκπτώσεων ανέκαθεν χαρακτηριζόταν από την προσπάθεια των εμπόρων να ρευστοποιήσουν τα αποθέματά τους, ώστε να χρηματοδοτήσουν τις νέες τους αγορές. Δυστυχώς στη συγκυρία της κρίσης οι περίοδοι των εκπτώσεων λίγο διαφέρουν από τις υπόλοιπες περιόδους. Οι καταγεγραμμένες απώλειες στον τζίρο των εκπτώσεων καταδεικνύουν την τάση επιδείνωσης της υφεσιακής πορείας και φανερώνουν το μέγεθος της δυσπραγίας στην ελληνική αγορά. Ενδεικτικού τούτου αποτελούν τα δεκαήμερα προσφορών που ακολουθούν την περίοδο των εκπτώσεων και δίνουν κάποια διέξοδο στο χαμηλό τζίρο.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΙΝ.ΕΜ.Υ.-ΕΣΕΕ ο Κύκλος Εργασιών την περίοδο των θερινών εκπτώσεων στο λιανικό εμπόριο διαμορφώθηκε σε 4,4 δισ. ευρώ μειωμένος κατά 20,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ συγκριτικά με το 2010 η υποχώρηση του τζίρου αγγίζει το 36,4%.

Αυτό σημαίνει απώλειες ύψους 1,11 δισ. ευρώ μόνο για φέτος, ενώ σε σχέση με το 2010 οι απώλειες διαμορφώνονται, μόνο για την περίοδο των εκπτώσεων, σε 2,52 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Εμπορικών Συλλόγων σε όλη την Ελλάδα, η πλειονότητα των εμπόρων εκφράζει την έντονη δυσαρέσκεια και απογοήτευσή της αναφορικά με τις πωλήσεις των καταστημάτων τους κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων - σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο - καθώς περίπου στο 90% των καταστημάτων ο τζίρος παρουσίασε πτωτική πορεία ενώ μόλις για το 10% ο τζίρος τους κινήθηκε στα ίδια ή σε οριακά αυξημένα επίπεδα, συγκριτικά πάντα με πέρυσι.

Άλλωστε, η καθίζηση της κατανάλωσης αποδεικνύεται από τη συρρίκνωση του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο κατά 11,3% και του όγκου κατά 12,0% κατά το πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2012 (εκτός καυσίμων και λιπαντικών), σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Με το πέρας των θερινών εκπτώσεων, η διαμορφωθείσα κατάσταση προκαλεί έντονο προβληματισμό, καθώς η μείωση του τζίρου έφτασε το 30% κατά μέσο όρο της εμπορικής κίνησης αγγίζοντας σε ορισμένες περιοχές και το 60%.

Πιο συγκεκριμένα η αγοραστική κίνηση κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων 2012-2012 στις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας σημείωσε την παρακάτω πτώση με το Καρπενήσι να αγγίζει ακόμα και το 70%:

• Aθήνα: 30%-50%

• Θεσσαλονίκη: 25 – 30%

• Πάτρα: 25-30%

• Aρτα: 45%

• Λιβαδειά: 45-60%

• Καρδίτσα: 50%

Το μεγαλύτερο πλήγμα φαίνεται πως δέχεται η Βόρεια Ελλάδα, αφού η πτώση του τζίρου σε ορισμένες περιοχές ξεπερνάει το 60%. Πιο συγκερκιμενα οι πόλεις με τη μεγαλύτερη πτώση τζίρου είναι οι ακόλουθες:

• Εδεσσα: 45-60%

• Χαλκιδική: 45-60%

• Kαλοχώρι Θεσσαλονίκης: 60% και άνω

• Tρίκαλα: 60% και άνω

Για τη συντριπτική πλειοψηφία (88,4%) των επιχειρήσεων η κίνηση ήταν σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα από τα περυσινά. Μόλις σε ποσοστό 11,6% ο τζίρος κυμάνθηκε στα ίδια ίσως και οριακά μεγαλύτερα επίπεδα από τις θερινές εκπτώσεις του 2011. Για το 37,4% των επιχειρήσεων η μείωση κυμάνθηκε μεταξύ 20-30% ενώ το 22,6% κατέγραψε πτώση μεγαλύτερη του 30-45%.

Για το 17% των επιχειρήσεων οι μειωμένες πωλήσεις ξεκίνησαν από ένα ποσοστό της τάξεως του 45% και ξεπέρασαν το εξωπραγματικό ποσοστό του 60%, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο των θερινών εκπτώσεων. Τέλος, για το 23,4% ο πραγματοποιηθείς τζίρος ήταν είτε οριακά 0-10% (8,5%) είτε ελαφρώς 11-20% μειωμένος σε σχέση με πέρυσι.

Για την πλειοψηφία (45,5%) οι δύο πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων ήταν οι καλύτερες από άποψης εμπορικής κίνησης ενώ ακολουθεί (32,6%) το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου. Τέλος, μόλις το 14,4% εκτιμά πως η πιο παραγωγική περίοδος των θερινών εκπτώσεων ήταν το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου.

Για τις 7 στις 10 περιπτώσεις το πλέον σύνηθες μέσο πραγματοποίησης αγορών ήταν τα μετρητά ενώ σαν δεύτερη επιλογή εμφανίζονται οι επί πιστώσει αγορές (15,5%), ενώ ένα αξιοσέβαστο ποσοστό του καταναλωτικού κοινού (12,4%) χρησιμοποίησε τόσο μετρητά όσο και πιστωτικές κάρτες. Τέλος, έντονη είναι η αποστροφή των καταναλωτών στο πλαστικό χρήμα καθώς μόλις το 2,3% πραγματοποίησε τις αγορές του με το συγκεκριμένο μέσο.
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ