Π Ρ Ο Σ
1. Το Περιφερειακό
Συμβούλιο Πελοποννήσου
2. Τη
Διεύθυνση Περιβάλλοντος
&Χωρικού Σχεδιασμού Πελοποννήσου
Α Ν Τ Ι
Ρ Ρ Η Σ Ε Ι Σ
1. Του επαγγελματικού Σωματείου με την επωνυμία «Αλιευτικός Σύλλογος Παράκτιας Αλιείας Κοιλάδος», που εδρεύει στην
Κοιλάδα Αργολίδος και εκπροσωπείται νόμιμα από τον Βασίλειο Ηλιού του Κυριάκου
2. Του Χρήστου Φασιλή του Βασιλείου,
κατοίκου Κοιλάδας του Δημοτικού Διαμερίσματος Κοιλάδας του Δήμου Κρανιδίου
νομού Αργολίδος
3. Της Παρασκευής Τούσσα του Γεωργίου, κατοίκου Κοιλάδας του Δημοτικού
Διαμερίσματος Κοιλάδας του Δήμου Κρανιδίου νομού Αργολίδος
Κ Α Τ Α
ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ
ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ "ΜΟΝΑΔΑ ΑΦΑΛΑΤΩΣΗΣ & ΣΥΝΟΔΑ ΕΡΓΑ ΣΤΗΝ
ΠΕΡΙΟΧΗ ΧΩΝΙΑ ΚΟΙΛΑΔΑΣ ΔΗΜΟΥ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ"
Κοινοποιούμενες Προς:
1. Τον Γενικό
Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και
Ιονίου.
2. Το Δημοτικό Συμβούλιο Ερμιονίδας,
για τις ενέργειές του.
3. Τη ΔΕ
Κρανιδίου, το ΔΔ Κρανιδίου και το ΚΔ Κοιλάδας για τις ενέργειές τους.
4. Τον τοπικό τύπο.
_____________________
Α.
1.1. Το έτος 2007 η
ανώνυμη εταιρεία " MIND COMPASS PARKS A.E" και ήδη "MIND COMPASS OVERSEAS Α.Ε.", κατέθεσε στη Περιφέρεια Πελοποννήσου αίτημα να της επιτραπεί να
κατασκευάσει Μονάδα Αφαλάτωσης στην Κοιλάδα του Δημοτικού Διαμερίσματος Κοιλάδας
του Δήμου Κρανιδίου Αργολίδας, με σκοπό να καλύψει τις ανάγκες σε πόσιμο νερό
των τουριστικών μονάδων που πρόκειται να εγκατασταθούν στην περιοχή της
Κοιλάδας, δηλαδή της μονάδας "Τουριστικής Ανάπτυξη Δέλπριζας" και των
υπό έγκριση διπλανών μονάδων της "Killada Hills" και "Seascape Hill", στον Αγ. Παντελεήμονα Κρανιδίου, καθώς και
των μελλοντικών μονάδων στην περιοχή.
Προς τον σκοπό αυτό υπέβαλλε στη Δ/νση
Περιβάλλοντος & Χωροταξίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου την με αριθ. πρωτ.
1486/20-4-2007 Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) από την κατασκευή του
παραπάνω έργου, "Μονάδα Αφαλάτωσης στην Κοιλάδα Κρανιδίου".
Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Πελοποννήσου εξέδωσε
την με αριθ. πρωτ. 3884/10-10-2007 Απόφαση, με την οποία ενέκρινε τους
αναφερόμενους αναλυτικά σ' αυτήν περιβαλλοντικούς όρους και περιορισμούς, που
αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση κατασκευής του παραπάνω έργου καθώς επίσης και
την προαναφερθείσα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που υπέβαλε η παραπάνω
εταιρεία.
Κατά της ανωτέρω Απόφασης του Γενικού Γραμματέα
της Περιφέρειας Πελοποννήσου ασκήθηκαν
οι με αριθ. καταθ. 7993/2007 και 2741/2008 Αιτήσεις Ακυρώσεως ενώπιον του
Συμβουλίου Επικρατείας, οι οποίες έχουν συζητηθεί ενώπιον του και αναμένεται η
έκδοση απόφασης. Σημειώνεται ότι με τις εισηγήσεις του Εισηγητή Δικαστή προτείνεται η αποδοχή των αιτήσεων
ακύρωσης και η ακύρωση της ανωτέρω Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων.
1.2. Η κατασκευή και εγκατάσταση της Μονάδας Αφαλάτωσης
στον κόλπο της Κοιλάδας θα έχει καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον και
τη δημόσια υγεία, οδυνηρές επιπτώσεις στην αλιεία, την αγροτική παραγωγή και
την ήπια τουριστική ανάπτυξη όχι μόνο του χωριού της Κοιλάδας, αλλά και της
ευρύτερης περιοχής. Ο μόνος σκοπός τον οποίο εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο τη συνολική κάλυψη των αναγκών σε πόσιμο
νερό των τουριστικών μονάδων στην Κοιλάδα, δηλαδή της ήδη αδειοδοτημένης
περιβαλλοντικά Τουριστικής Ανάπτυξης Δέλπριζας καθώς και των διπλανών μονάδων
της "Killada Hills" και "Seascape Hill" στον
Αγ. Παντελεήμονα Κρανιδίου καθώς και των μελλοντικών στην περιοχή μονάδων.
Πράγματι, με την
με αριθ. 1426071/615/16-2-2005 ΚΥΑ εγκρίθηκαν περιβαλλοντικοί όροι για την
κατασκευή και λειτουργία των έργων που αφορούν στην "Τουριστική Ανάπτυξη
Δέλπριζας" και ειδικότερα στην κατασκευή α) γηπέδου γκολφ 18 οπών β)
ξενοδοχείο τύπου επιπλωμένων διαμερισμάτων, 5 αστέρων, δυναμικότητας 736 κλινών
και γ) των απαραίτητων αυτών συνοδών έργων σε γήπεδο επιφανείας 804,6 στρεμμάτων.
Εν συνεχεία, το έργο αυτό τροποποιήθηκε και η τροποποίηση αδειοδοτήθηκε με την
ΚΥΑ 200161/3221/19-11-2010. Το έργο τροποποιήθηκε και δεύτερη φορά και με την
με αριθ. πρωτ. 142576/602/29-2-2012 Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος,
Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι και
περιορισμοί του τροποποιημένου έργου, καθώς και η με αριθ.127566/1483/3-6-2011
Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που είχε υποβληθεί από την άνω εταιρεία. Κατά
της ανωτέρω Απόφασης του Υπουργού ασκήθηκε ενώπιον του Συμβουλίου της
Επικρατείας, η με αριθ. καταθ.2851/7-5-2012 Αίτηση Ακύρωσης, από κατοίκους
της περιοχής.
Η τροποποιημένη
πλέον πρόταση ανάπτυξης, όπως παρουσιάζεται στην Μελέτη Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) έχει έκταση γηπέδου 1.364,2 στρέμματα και περιλαμβάνει: α) Γήπεδο
GOLF 18 οπών, όπως
έχει εγκριθεί με την αρ. ΚΥΑ 200161/3221/19-11-2010 και β) Ξενοδοχείο μικτού
τύπου, 5 αστέρων, 721 κλινών και των απαραίτητων συνοδών έργων.
1.3. Την 31η Οκτωβρίου 2012 υποβλήθηκε από το Τμήμα
Περιβαλλοντικού και Χωρικού Σχεδιασμού της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού
της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου με
αριθ. πρωτ 15559/25/31-10-2012 Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) από το
έργο "Μονάδα Αφαλάτωσης και Συνοδά Έργα στα Χώνια Κοιλάδας Δήμου
Ερμιονίδας". Πρόκειται στην ουσία για το ίδιο έργο με την "Μονάδα
Αφαλάτωσης στην Κοιλάδα Κρανιδίου", όμως αυτή τη φορά κατά περίεργο τρόπο
φέρεται ως κύριος του έργου η ΔΕΥΑ
Ερμιονίδας !
Η άνω ΜΠΕ δόθηκε
στη δημοσιότητα για δημόσια διαβούλευση στις
02/11/2012
Κατά της ως άνω
Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και της κατασκευής του άνω έργου υποβάλλουμε
με την παρούσα τις έντονες και κατηγορηματικές Αντιρρήσεις μας και ζητάμε να
μην εγκριθεί για τους πιο κάτω λόγους:
Β.
1.1. Ακολουθείται μία απαράδεκτη μεθόδευση, ώστε να αποκρυβεί ο
πραγματικός κύριος του έργου και να εμφανισθεί ως κοινωφελές, καθώς και η
επιδίωξη με την μικρή απλώς μετατόπιση της
θέσης του έργου (που από άποψης περιβαλλοντικής επίπτωσης δεν αλλάζει απολύτως
τίποτε) να παρακαμφθεί τυχόν αρνητική απόφαση του ΣτΕ για την εταιρεία "MIND COMPASS OVERSEAS Α.Ε.", πραγματική κυρία του έργου.
Όπως εκτέθηκε πιο πάνω
στην υποβληθείσα ΜΠΕ εμφανίζεται ως φορέας υλοποίησης του έργου η ΔΕΥΑ Ερμιονίδας. Εντελώς παραπλανητικά στο Κεφ.1 -σελ.1, αναφέρεται:
«Σκοπός του έργου είναι η κατασκευή νέου
συστήματος υδροδότησης των οικισμών Κοιλάδας, Κρανιδίου και Πορτο Χελίου για
την κάλυψη των υφιστάμενων και μελλοντικών αναγκών ύδρευσης της περιοχής …»
Όμως πλήθος στοιχείων αποδεικνύουν ότι ο πραγματικός
φορέας υλοποίησης της Μονάδας Αφαλάτωσης είναι η παραπάνω εταιρεία.
Συγκεκριμένα:
1.2.
Η υπό κρίση ΜΠΕ είναι παρόμοια
με την προαναφερθείσα ΜΠΕ, για
την Μονάδα Αφαλάτωσης στην Κοιλάδα, αναφέρεται στην ίδια περίπου θέση, με την ίδια
περίπου δυναμικότητα, από την ίδια
βασική μελετητική ομάδα . Το μόνο ουσιαστικά που αλλάζει είναι ο φορέας
υλοποίησης του έργου, που στην παρούσα ΜΠΕ φέρεται η ΔΕΥΑΕΡ, ενώ στην
προηγούμενη ΜΠΕ είναι η πιο πάνω εταιρεία. Άλλωστε και το πρόσφατο ενδιαφέρον και οι καθοδηγητικού χαρακτήρα παρεμβάσεις της εταιρείας για το υπόψη
έργο, προκειμένου αυτό να καλύπτει τις ανάγκες της επένδυσής της,
αποκαλύπτονται με σαφήνεια στην από 20.12.11 επιστολή εκπροσώπου της προς τον
τότε υφυπουργό ΠΕΚΑ κ. Ι. Μανιάτη, όπως έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο.
1.3. Αλλά και η ίδια η ΜΠΕ προδιαγράφει ένα έργο το οποίο
προορίζεται να εξυπηρετήσει τις πιο πάνω τουριστικές εγκαταστάσεις και έργα της
"MIND COMPASS OVERSEAS Α.Ε.", όπως περιγράφηκαν
πιο πάνω Από το πλήθος των σχετικών αναφορών παραθέτουμε τρία μόνο στοιχεία:
ι. Στο. Κεφ.5, σελ.2 αναφέρεται (οι υπογραμμίσεις
δικές μας):
«Για το λόγο αυτό, η δυναμικότητα της μονάδας
αφαλάτωσης σχεδιάστηκε σε επίπεδο οριστικής μελέτης στα 12.720 m3/ημέρα έτσι ώστε το νερό αυτό να καλύψει
συνολικά τη ζήτηση κατ αρχήν ύδρευσης των
κατοίκων και των διαφόρων τουριστικών
εγκαταστάσεων της περιοχής και κατά δεύτερο άρδευσης, εφόσον ζητηθεί[!!].».
ιι. Στο Κεφ.6, σελ.94 αποσαφηνίζεται πλήρως:
«Σε κάθε περίπτωση οι συνολικές ανάγκες άρδευσης των τριών τουριστικών
αναπτύξεων θα μπορούν να καλυφθούν
πλήρως από την προτεινόμενη αφαλάτωση.»
ιιι. Στα Κεφ.7 και 8 οι πρόσθετες ανάγκες σε νερό
(ύδρευσης) των οικισμών της περιοχής
(Δημοτική Ενότητα Κρανιδίου) για το 2018,
σύμφωνα με τις παραδοχές της ΜΠΕ, υπολογίζονται σε 2400 m3/ημέρα αιχμής και των οψέποτε τουριστικών εγκαταστάσεων (για ύδρευση και άρδευση) σε 7.700 m3/ημ. (τα υπόλοιπα 2.620 m3/ημέρα άραγε για την χρήση
τίνος προορίζονται;)
1.4. Η ΜΠΕ εκπονήθηκε, όπως προαναφέρθηκε, από την
ίδια βασική μελετητική ομάδα που εκπόνησε το 2007 και την παρόμοια ΜΠΕ για
λογαριασμό της "Mind Compass Overseas (τότε Parks) ΑΕ", που προωθεί την επένδυση "Τουριστική Αξιοποίηση Δέλπριζας".
Είναι χαρακτηριστικό ότι στη ΜΠΕ δεν μνημονεύεται το ιστορικό ανάθεσής της
και δεν προκύπτει ότι η ΜΠΕ ανατέθηκε από τη ΔΕΥΑΕΡ σύμφωνα με μια από τις
τρέχουσες διαγωνιστικές διαδικασίες. Την απάντηση όμως στα εύλογα αυτά
ερωτήματα δίνει σε ανύποπτο χρόνο η Εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη προς το
Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου, την 21-11-2011, κατά τη συζήτηση για την
έγκριση της ΜΠΕ που αφορούσε στο έργο "Τουριστική Αξιοποίηση
Δέλπριζας" της πιο πάνω εταιρείας
"Mind Compass Overseas Α.Ε." . Αναφέρει
συγκεκριμένα: " Μελετώντας την γνωμοδότηση των υπηρεσιών μας διαφαίνεται
ότι στην παρούσα φάση υπάρχει όντως υστέρηση της μελέτης στο κομμάτι της
ύδρευσης και άρδευσης του έργου. Πρέπει να ληφθεί όμως υπόψη ότι υπάρχει μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από
κοινού από τη ΔΕΥΑ Ερμιονίδας και τον φορέα υλοποίησης του έργου για μονάδα
αφαλάτωσης δυναμικότητας 12000 κυβικών μέτρων ανά ημέρα και η οποία θα
λύσει το πρόβλημα ύδρευσης...", αλλά και άρδευσης του τεράστιου
γηπέδου γκολφ προσθέτουμε εμείς.
Να λοιπόν τι αποκαλύπτει ο
Αντιπεριφερειάρχης: Ότι ο πραγματικός κύριος του έργου της Μονάδας Αφαλάτωσης
στο Χωνί είναι η "MIND COMPASS OVERSEAS Α.Ε." και όχι η ΔΕΥΑΕΡ. Ότι η εταιρεία- κυρία του έργου - χρηματοδοτεί
και την ΜΠΕ, την οποία εμφανίζεται ότι δήθεν την έχει αναθέσει η ΔΕΥΑΕΡ.
Πρόκειται για απαράδεκτη παραπλάνηση, αθέμιτη και παράνομη διασύνδεση ενός
φορέα κοινωφελούς χαρακτήρα, όπως η ΔΕΥΑΕΡ με ιδιωτική επιχείρηση, για να
εξυπηρετηθούν τα επιχειρηματικά συμφέροντα της τελευταίας. Η εμφάνιση της
ΔΕΥΑΕΡ, που δεν ανήκει καν στους «φορείς του δημόσιου τομέα» (βλ. άρθ. 50, παρ.
1 του Ν.1892/90) και είναι αναρμόδια για
το συγκεκριμένο έργο, όπως θα τεκμηριώσουμε κατωτέρω, ως εικονικής κυρίας
του έργου, επιχειρεί να προσδώσει δήθεν κοινωφελή χαρακτήρα σε ένα έργο που
εκτελείται από μία ιδιωτική επιχείρηση για να επιτύχει τον επιχειρηματικό σκοπό
της, που είναι το κέρδος. Η ΔΕΥΑΕΡ κατά κραυγαλέα απαράδεκτο τρόπο αναδέχεται
ρόλο μεσολαβητή, ώστε να παραπλανήσει τους κατοίκους, τους εργαζομένους και
τους μαζικούς φορείς της περιοχής, ώστε να προσπορίσει όφελος σε έναν
επιχειρηματικό όμιλο και μάλιστα, όπως θα δείξουμε πιο κάτω, σε βάρος του
περιβάλλοντος και της τοπικής παραδοσιακής παραγωγής και οικονομίας.
1.5. Είναι λοιπόν προφανές ότι η ΜΠΕ, η οποία ανατέθηκε, συντάχθηκε
και υποβλήθηκε, κάτω από τέτοιες προκλητικές μεθοδεύσεις παραπλάνησης και
απόκρυψης της πραγματικότητας, είναι απολύτως αναξιόπιστη, στερείται κάθε
αντικειμενικότητας και είναι διάτρητη.
Η παραχώρηση δημοσίων αγαθών στην ανωτέρω εταιρεία
"MIND COMPASS PARKS A.E", για την κατασκευή
μονάδας αφαλάτωσης δεν γίνεται για λόγους δημόσιας ωφέλειας, αλλά αποκλειστικά
για ιδιωτικό όφελος τόσο της εταιρείας αυτής, η οποία αποσκοπεί στην αποκόμιση
κερδών από την επ' αμοιβή διάθεση επεξεργασμένου ύδατος, όσο και των ιδιωτικών
τουριστικών συγκροτημάτων τις ανάγκες ύδρευσης των οποίων σκοπεύει να καλύψει.
Σκοπός της παραχώρησης είναι η κερδοσκοπική εκμετάλλευση κοινών τοις πάσι και κοινόχρηστων πραγμάτων (κόλπος,
εγκαταστάσεις, θαλάσσιος βιότοπος και θαλάσσια ύδατα, αιγιαλός, δημόσιες
εκτάσεις γης), για την εξυπηρέτηση ιδιωτικών τουριστικών επιχειρήσεων και τον
προσπορισμό κέρδους αποκλειστικά για την παραπάνω εταιρεία, που θα είναι ο
φορέας κατασκευής και αποκλειστικής εκμετάλλευσης του έργου, δεδομένου ότι η
ίδια η εταιρεία έχει προαναγγείλει τη δημοπράτησή του με τη διαδικασία των ΣΔΙΤ.
Η ικανοποίηση υδρευτικών αναγκών του Δήμου
Κρανιδίου συνιστά πρόσχημα. Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις των αρμοδίων
Υπουργείων, στις οποίες υα θα αναφερθούμε αναλυτικά πιο κάτω, στην
ερώτηση βουλευτών δεν υφίσταται καμία
ανάγκη υδροδότησης του δήμου Κρανιδίου και της ευρύτερης περιοχής από πόσιμο
νερό που θα παράγεται από την μονάδα αφαλάτωσης, δεδομένου ότι ήδη για την ύδρευση της ευρύτερης περιοχής των Δήμων
Κρανιδίου και Ερμιόνης, προωθείται η κατασκευή του "Χαμηλού Φράγματος
λεκάνης Ρόρου-Τζερτζελιάς", το οποίο βρίσκονταν ήδη το Νοέμβριο του 2007
σε στάδιο έγκρισης περιβαλλοντικών όρων και τελικό στάδιο τεχνικών μελετών, όπως
μνημονεύεται κατωτέρω.
Αλλά, ακόμη και αν ήθελε υποτεθεί ότι πράγματι το
έτος 2018 θα διατίθενται στη Δ.Ε. Κρανιδίου 2400 κ.μ. πόσιμου νερού/ημέρα δεν υφίσταται καμία εγγύηση ότι αυτά θα
διατίθενται δωρεάν ή ως αντιπαροχή για την παραχώρηση δημοσίων κοινωφελών
αγαθών. Περαιτέρω, ακόμη και αν υποθέταμε ότι η διάθεση αυτή θα ήταν
δωρεάν, σε καμία περίπτωση δεν είναι δυνατό να αντισταθμίσει την ωφέλεια του
ιδιώτη φορέα του έργου δεδομένου ότι στην δωρεάν χρήση των δημόσιων κοινωφελών
αγαθών, προστίθεται και η δωρεάν χρήση των δεξαμενών και δικτύου
διανομής-κατανάλωσης που υπάρχουν ήδη και αποτελούν δημοτική και δημόσια
περιουσία.
Επομένως, η κατασκευή του
έργου αυτού είναι προεχόντως μη νόμιμη και πρέπει να μην εγκριθεί.
2. Μη
αναγκαιότητα του έργου
2.1. Σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης αλλά και
την εθνική νομοθεσία η διαχείριση των
υδάτινων πόρων, επιφανειακών και υπόγειων, γίνεται κατά Υδατικά
Διαμερίσματα (ΥΔ) με βάση Σχέδια
Διαχείρισης των Λεκανών Απορροής Ποταμών/Ρεμάτων (ΛΑΠ) που εκπονούνται με την ευθύνη του ΥΠΕΚΑ. Τα σχέδια αυτά έχουν
ήδη εκπονηθεί σε πρώτη φάση, έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο και για τα
περισσότερα από αυτά έχει ήδη ολοκληρωθεί και η φάση της δημόσιας διαβούλευσης.
Ειδικότερα για το ΥΔ Αν. Πελοποννήσου
η 1η φάση της διαβούλευσης έληξε την 31.1.12, ενώ η 2η και τελική φάση, που περιλαμβάνει
τα Προγράμματα Μέτρων (αναρτήθηκαν την 3.5.12), έληξε την 30.9.12. Το
συγκεκριμένο έργο εμπίπτει στο ΥΔ Ανατ.
Πελοποννήσου (GR 03), ειδικότερα στη Λεκάνη Απορροής Ρεμάτων Αργολικού Κόλπου (GR
031) και συγκεκριμένα στο όριο μεταξύ του Υπόγειου Υδατικού Συστήματος (ΥΥΣ) Ερμιόνης και του ΥΥΣ
Πορτοχελίου. Τόσο το ΔΔ Κρανιδίου
όσο και το ΚΔ Κοιλάδας απλώνονται
γεωγραφικά και στα δύο ΥΥΣ, ενώ οι αντίστοιχοι οικισμοί βρίσκονται σε επαφή με
το όριο αλλά προς την πλευρά του ΥΥΣ Πορτοχελίου.
2.2. Στο Σχέδιο Διαχείρισης των ΛΑΠ του ΥΔ Αν.
Πελοποννήσου προβλέπονται συγκεκριμένα μέτρα για την κάλυψη των αναγκών ύδρευσης και άρδευσης της περιοχής. Ειδικότερα,
στο τεύχος («παραδοτέο») 12 με τίτλο «Κατάλογος
Προγραμματισμένων και Νέων Έργων/ Δραστηριοτήτων/ Τροποποιήσεων…», ο
σχεδιασμός για τη ΛΑ Ρεμάτων Αργολικού Κόλπου προβλέπει για την ύδρευση των ΔΕ Κρανιδίου,
Ερμιόνης και δύο ΚΔ της ΔΕ Ασίνης την κατασκευή «χαμηλού φράγματος λεκάνης
Ρόρου-Τζερτζελιάς Ν. Αργολίδας … στον ποταμό Ράδο … στη συμβολή των κλάδων Τραχειάς και Πελεής …». Ως
κοινωνικοοικονομικό όφελος του έργου αναφέρεται: «Η αντιμετώπιση προβλημάτων λειψυδρίας,
η κάλυψη των υδρευτικών αναγκών στις ΔΕ
Κρανιδίου, Ασίνης, Ερμιόνης, η
εξοικονόμηση υδατικών πόρων, … η δημιουργία συνθηκών συγκράτησης του πληθυσμού,
η δημιουργία συνθηκών τουριστικής ανάπτυξης» (σελ. 3-7 και 8).
2.3. Ανάλογη πρόβλεψη υπάρχει σε διάφορα τεύχη του
Σχεδίου Διαχείρισης του ΥΔ Πελοποννήσου και για την κάλυψη των αναγκών άρδευσης της περιοχής. Ειδικότερα στο ίδιο ως άνω
τεύχος 12 μεταξύ των προτεινόμενων προς εκτέλεση έργων περιλαμβάνεται και το «Έργα μεταφοράς νερού άρδευσης από τα
δίκτυα Αναβάλου στο Δήμο Ερμιονίδας της ΠΕ Αργολίδας.», έργο που ήδη
βρίσκεται υπό μελέτη από την 10.5.11 (υπογραφή σύμβασης).
2.4. Υπενθυμίζεται σχετικά η ερώτηση που κατέθεσαν στη
Βουλή στις 16-10-2007, βουλευτές του
ΚΚΕ προς τους Υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ, Ανάπτυξης και Εσωτερικών, με την οποία
ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί για τα μέτρα που προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση
για την εξασφάλιση υγιεινού, φτηνού νερού ύδρευσης και άρδευσης στην περιοχή,
καθώς και για την προστασία του περιβάλλοντος στο Δ.Δ. Κοιλάδας του Δήμου
Κρανιδίου από την κατασκευή της Μονάδας Αφαλάτωσης της εταιρείας "MIND COMPASS PARKS A.E". Στην ερώτηση αυτή δόθηκαν οι με αριθ.
πρωτ. 62697/7-11-2007 και 23236/8-11-2007 Απαντήσεις των Υπουργείων Ανάπτυξης
και Εσωτερικών αντίστοιχα, από τις οποίες προέκυπτε ότι για την εξασφάλιση ύδρευσης της περιοχής προωθείται η κατασκευή του
"Χαμηλού Φράγματος λεκάνης Ρόρου-Τζερτζελιάς", το οποίο βρίσκεται σε
στάδιο έγκρισης περιβαλλοντικών όρων και τελικό στάδιο τεχνικών μελετών.
Επομένως,
δεν υφίσταται κανένας λόγος δημόσιας ωφέλειας (παροχή πόσιμου ύδατος στους
κατοίκους της περιοχής) για την κατασκευή της Μονάδας Αφαλάτωσης.
2.5. Ειδικότερα για το ενδεχόμενο προσφυγής στη μέθοδο της αφαλάτωσης το Σχέδιο Διαχείρισης του ΥΔ Αν. Πελοποννήσου, παρόλο
που τη μνημονεύει ονομαστικά ,ως περιλαμβανόμενη στις «κύριες κατηγορίες συμπληρωματικών μέτρων σύμφωνα με την Οδηγία και το
ΠΔ 51/2007» (Τεύχος «Λεκάνη Απορροής
Ρεμάτων Αργολικού Κόλπου (GR 31)», σελ.10-11) δεν
την περιλαμβάνει σε κανένα από τα προτεινόμενα μέτρα σε όλο το ΥΔ.
2.6. Στο σημείο αυτό είναι χρήσιμο να παραθέσουμε ένα
απόσπασμα από σχετική γνωμάτευση (Οκτώβριος
2007) της Μόνιμης Επιτροπής Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΜΕΠΑΑ) του ΤΕΕ
σχετικά με τις μονάδες αφαλάτωσης, που
διατυπώθηκε με την ευκαιρία της αρχικής εκδοχής της υπόψη μονάδας (οι
υπογραμμίσεις δικές μας):
«ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ
ΜΕΠΑΑ/ΤΕΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΦΑΛΑΤΩΣΗ
Σε ειδική έκτακτη συνεδρίασή της, η Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος και
Αειφόρου Ανάπτυξης (ΜΕΠΑΑ) του ΤΕΕ, ασχολήθηκε με το θέμα της παραγωγής πόσιμου
νερού μέσω αφαλάτωσης.
Η ΜΕΠΑΑ επιλήφθηκε του θέματος με
την ευκαιρία έγγραφης διαμαρτυρίας που απέστειλε ο Αλιευτικός Σύλλογος Παράκτιας Αλιείας Κοιλάδας, κατά της δημιουργίας
εγκατάστασης μονάδας αφαλάτωσης προς παραγωγή πόσιμου νερού στο δημοτικό διαμέρισμα Κοιλάδας του δήμου
Κρανιδίου Αργολίδας.
Ύστερα
από διεξοδική συζήτηση του θέματος κατά την εν λόγω συνεδρίαση, η ΜΕΠΑΑ
κατέληξε στις παρακάτω γενικές κατευθύνσεις:
1.Η παραγωγή στη χώρα μας πόσιμου νερού με αφαλάτωση μέσω της μεθόδου της αντίστροφης όσμωσης
(που είναι η κυρίως εφαρμοζόμενη μέθοδος), μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να δώσει
λύση σε περιπτώσεις που δεν καθίσταται
δυνατή η εξασφάλιση του απαιτούμενου πόσιμου νερού από τα υπάρχοντα φυσικά
αποθέματα, η προστασία και ο εμπλουτισμός των οποίων αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας.
2. Η προσφυγή στην τεχνική της αφαλάτωσης και η
διάθεση του παραγόμενου πόσιμου νερού
οφείλει να παραμένει στο πλαίσιο αρχών που έχει υιοθετήσει το ΤΕΕ, με βάση το
οποίο το πόσιμο νερό, και γενικότερα οι
υδάτινοι πόροι της χώρας αποτελούν δημόσιο
κοινωνικό αγαθό που πρέπει να αξιοποιείται κατά προτεραιότητα για την ικανοποίηση των αναγκών διαβίωσης του
ανθρώπου και στη συνέχεια για την
αειφόρο ανάπτυξη, με ιδιαίτερη
έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος……….»
2.7. Από τα παραπάνω καθίσταται εμφανές, ότι τόσο ο
προς ολοκλήρωση νέος σχεδιασμός διαχείρισης των υδάτινων πόρων στο ΥΔ Αν.
Πελοποννήσου, όσο και ο υφιστάμενος
συμφωνούν και περιλαμβάνουν συγκεκριμένα μέτρα και έργα για την ορθολογική κάλυψη των αναγκών ύδρευσης και
άρδευσης των ΔΕ Κρανιδίου και Ερμιόνης που βρίσκονται ήδη σε φάση
ωριμότητας και στα οποία η αφαλάτωση απουσιάζει παντελώς. Το γεγονός ότι
επιδεικνύεται μια εμφανής διαχρονική
κυβερνητική ολιγωρία, στην υλοποίηση και την ολοκλήρωση των έργων αυτών
είναι ένα άλλο ζήτημα, το οποίο θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διεκδίκησης από
τους εργαζόμενους, τους κατοίκους και τους μαζικούς φορείς της περιοχής. Η εξασφάλιση, διαχείριση και διάθεση πόσιμου
νερού αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας και επομένως δεν μπορεί να ανατίθεται σε
ιδιώτες, που ενεργούν με σκοπό τον προσπορισμό κέρδους, αλλά σε δημόσιο φορέα
3.
Αναρμοδιότητα της ΔΕΥΑ Ερμιονίδας στο σχεδιασμό και υλοποίηση της μονάδας
αφαλάτωσης.
Οι βασικές αρμοδιότητες των ΔΕΥΑ αναφέρονται με
σαφήνεια στο άρθρο 1, παρ.2 του «ιδρυτικού» τους νόμου 1069/80, που ορίζει ότι (οι
υπογραμμίσεις δικές μας): «2. Αι
προβλεπόμεναι υπό της προηγουμένης παραγράφου επιχειρήσεις είναι αρμόδιαι διά
την μελέτην, κατασκευήν, συντήρησιν, εκμετάλλευσιν, διοίκησιν και λειτουργίαν των δικτύων υδρεύσεως και αποχετεύσεως
ακαθάρτων και ομβρίων, ως και μονάδων
επεξεργασίας λυμάτων και αποβλήτων της περιοχής αρμοδιότητός των.».
Είναι προφανές, ότι μια μονάδα αφαλάτωσης για παραγωγή πόσιμου νερού ούτε δίκτυο
ύδρευσης συνιστά ούτε μονάδα επεξεργασίας λυμάτων ή/και αποβλήτων αλλά ούτε και
μονάδα επεξεργασίας πόσιμου νερού, δεδομένου ότι επεξεργάζεται θαλασσινό νερό. Επίσης το πιο πάνω
αντικείμενο (παραγωγή πόσιμου νερού) δεν περιλαμβάνεται ούτε στις μετέπειτα
τροποποιήσεις του άρθρου 2, παρ.1 για τη διεύρυνση του αντικειμένου των ΔΕΥΑ.
4. Το έργο είναι αντίθετο με το άρθρο 1 παρ. 2 στοιχ.
γ) και 3 στοιχ. δ) του Ν.1650/1980, σύμφωνα με τον οποίο ανάμεσα στους άλλους
στόχους που επιδιώκει να προστατεύσει ο νόμος είναι "Η προώθηση της
ισόρροπης ανάπτυξης του εθνικού χώρου συνολικά και των επί μέρους γεωγραφικών
και οικιστικών ενοτήτων του και μέσα από την ορθολογική διαχείριση του
περιβάλλοντος", ενώ με τις διατάξεις του μεταξύ άλλων επιδιώκεται "Η
προστασία της φύσης και του τοπίου και ιδιαίτερα περιοχών με μεγάλη βιολογική,
οικολογική, αισθητική ή γεωμορφολογική αξία".
Η κατασκευή βιομηχανικής μονάδας, όπως η υπό κρίση
μονάδα αφαλάτωσης, εντός του οικισμού της Κοιλάδας του Δ.Δ. Κοιλάδας, χωρίς
χωροταξική μελέτη και διευθέτηση, και μάλιστα σε αντίθεση με το υπό ολοκλήρωση σχέδιο διαχείρισης των υδάτινων πόρων του οικείου Υδατικού
Διαμερίσματος, συνιστά βίαιη επέμβαση στο φυσικό οικιστικό περιβάλλον, που
οδηγεί σε αλλαγή χρήσεων γης, οικοπεδοποιεί αγροτικές εκτάσεις, επιβαρύνει
υπέρμετρα το οικιστικό περιβάλλον και έχει καταστροφικές συνέπειες για την
ισόρροπη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής. Οδηγεί σε εξαφάνιση
την παράκτια αλιεία, εγκατάλειψη των αγροτικών καλλιεργειών, αλλά και της
τουριστικής ανάπτυξης με βάση την φυσική οργάνωση και χωρητικότητα του χώρου.
Η υπό κρίση ΜΠΕ δεν περιλαμβάνει κανένα όρο και
περιορισμό για την προστασία των παραπάνω στοιχείων και επομένως είναι αντίθετη
με το νόμο και πρέπει να ακυρωθεί.
5. Αντιρρήσεις
επί του τεχνικού περιεχομένου της ΜΠΕ
Κατά την εξέταση της ΜΠΕ προκύπτει μεγάλο πλήθος
αντιρρήσεων, από τις οποίες, στην παρούσα φάση, θέτουμε υπόψη σας κάποιες
χαρακτηριστικές :
5.1. Τα εναλλακτικά σενάρια που εξετάζονται, επιλέχθηκαν με κριτήριο την κραυγαλέα αστοχία τους, ώστε να
απορριφθούν πανηγυρικά, τακτική που ακολουθήθηκε από τους μελετητές και το 2007 για το ίδιο
κατ’ ουσία έργο, ενώ απουσιάζουν τα δύο πλέον βασικά:
ι. Το σενάριο, ως προς τη χωροθέτηση της μονάδας αφαλάτωσης, που είχε προκριθεί μετά πολλών
επαίνων από τους ίδιους μελετητές στην ΜΠΕ του 2007, προφανώς για να μην
αποκαλυφθεί η αναξιοπιστία των τότε επιλογών τους.
ιι. Το σενάριο, ως προς το συνολικότερο σχεδιασμό του
έργου, που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, και
έχει επιβεβαιωθεί και στο Σχέδιο Διαχείρισης του ΥΔ Αν. Πελοποννήσου, όπως
αναφέρουμε στις παρ.2.2, 2.3 και 2.4. που είναι, και με διαφορά, το βέλτιστο.
Αρκεί εδώ να σημειώσουμε, ότι με το σενάριο αυτό συμφωνεί ακόμη και το άκρως
αντιπεριβαλλοντικό κατά τα άλλα «Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και
Αειφόρου Ανάπτυξης για τον Τουρισμό» (ΦΕΚ 1138 Β’/11.6.2009). Στο άρθρο 7
«Ειδικές και Τεχνικές Υποδομές», παρ. (Γ) «Ύδρευση», προκειμένου «για την
ύδρευση των περιοχών με προτεραιότητα τουρισμού» (όπως η περιοχή της Κοιλάδας –
Κρανιδίου κατά τους ισχυρισμούς της ΜΠΕ και των μεγαλοεπενδυτών), αναφέρεται
(οι υπογραμμίσεις δικές μας):
«…απαιτείται, κατά προτεραιότητα, η αποτελεσματική
διαχείριση των υδατικών πόρων (ολοκληρωμένη),
η διαφύλαξη των οικοσυστημάτων η προστασία της φυτοκάλυψης και η εκτέλεση έργων υδρονομίας για τον
εμπλουτισμό των υδροφοριών, η αξιοποίηση των πηγών, η δημιουργία ταμιευτήρων
νερού… Ειδικότερα για τις περιοχές που είναι από τη φύση τους ελλειμματικές σε υδατικούς πόρους προωθούνται
δράσεις εξασφάλισης κατάλληλης ποιότητας νερού μέσω ανακύκλωσης ή αφαλάτωσης.».
Και φυσικά κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί σοβαρά ότι η Λεκάνη Απορροής
Ρεμάτων του Αργολικού κόλπου, με τις πηγές του Ανάβαλου και τα νερά του Ράδου
ποταμού, καθώς και των πολυπληθών άλλων ρεμάτων «είναι από τη φύση της
ελλειμματική σε υδατικούς πόρους».
5.2. Παρόλο που η ΜΠΕ αναγνωρίζει τον, κοινώς άλλωστε
παραδεκτό, (εξαιρετικά) ενεργοβόρο χαρακτήρα των μονάδων αφαλάτωσης, πρόβλημα
που κάπως αμβλύνεται με την επιτόπου εγκατάσταση και χρήση ΑΠΕ, εντούτοις
παραπέμπει στο αόριστο μέλλον τη λύση αυτή (βλ. Κεφ.2, σελ.4). Παραβιάζεται και
στο σημείο αυτό το Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό, που στο ίδιο άρθρο 7,
παρ. (Ε) «Ενέργεια», απαιτεί για
όλες τις περιοχές με προτεραιότητα τουρισμού:
«- Να προωθηθεί η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την εξυπηρέτηση για την
κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των μονάδων και των υποστηρικτικών τους υποδομών
(π.χ. μονάδες αφαλάτωσης)».
5.3. Υποτιμώνται στο έπακρο οι σοβαρές επιπτώσεις στη
θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα, από την εισρόφηση του νερού τροφοδοσίας της
μονάδας όσο και από τη διάθεση των αλμολοίπων.
Η εισρόφηση 35.000 κ.μ./ημ. θαλασσινού νερού σε
μια περιοχή μεταξύ δύο όρμων καταστρέφει σημαντικές ποσότητες φυτικού και
ζωικού πλαγκτού, ωαρίων και γόνου ψαριών. Επίσης, το ρεύμα που θα δημιουργείται
θα επηρεάσει κυρίως τον αβαθή όρμο της Κοιλάδας με αποτέλεσμα να υπάρξουν
σοβαρές επιπτώσεις στην τοπική ιχθυοπαραγωγή σε περίπτωση που ο όρμος αυτός
προσφέρεται για την αναπαραγωγή κάποιων ειδών, περίπτωση την οποία η ΜΠΕ δεν
εξετάζει. Τα προβλήματα από την επιστροφή των αλμολοίπων στη θάλασσα της τάξης
των 22.500 κ.μ./ημ είναι επίσης σημαντικά, καθώς αυξάνουν τη θερμοκρασία των
νερών, διασπείρουν σταθερά μια καθόλου αμελητέα ποσότητα χημικών ουσιών που
προκύπτουν από τη διαδικασία επεξεργασίας, αυξάνουν την αλατότητα των νερών
και, ίσως το χειρότερο, δημιουργούν σταδιακά ιζήματα στο βυθό που καταστρέφουν
τη χλωρίδα και πανίδα σε έκταση που με το χρόνο αυξάνεται. Η θέση του αγωγού
εκβολής σε συνδυασμό με τους νοτιοδυτικούς ανέμους της περιοχής κατευθύνει τα
αλμόλοιπα προς τις ήδη υποβαθμισμένες και περιορισμένες συστάδες ποσειδωνίας, όπως φαίνεται στο Κεφ.6,
σελ.54. Η θεώρηση της μελέτης, ότι δεν δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα αφού έτσι
κι αλλιώς οι συστάδες αυτές έχουν αποδεκατιστεί από ανθρωπογενείς παρεμβάσεις,
όπως τα συρόμενα δίχτυα (τράτες), βρίσκεται
στον αντίποδα μιας οικολογικής προσέγγισης, που για τέτοιες ιδιαίτερα
περιπτώσεις απαιτεί τη λήψη αυστηρών μέτρων προστασίας. Πόσο μάλλον όταν
πρόκειται για το προστατευόμενο είδος της ποσειδωνίας.
5.4. Απαράβατη προϋπόθεση για να ισχύσει η από
15.9.2009 άδεια απόρριψης των αλμολοίπων
της μονάδας (ΦΕΚ 407 Δ’/24.9.09) είναι η τήρηση αυστηρών ορίων, ίδιων με αυτά
που ισχύουν για το πόσιμο νερό (!),
για το νάτριο δε 1000 φορές χαμηλότερα, προφανώς από παραδρομή μέσα στην
παραδρομή. Η ΜΠΕ αποδέχεται τα όρια αυτά
(!) χωρίς να προκύπτει με ποιο τρόπο θα τα επιτυγχάνει.
5.5. Στον Πίνακα
του Κεφ.5, σελ. 14 δίνονται τα «χημικά χαρακτηριστικά τελικού προϊόντος», δηλ.
του προς διάθεση πόσιμου νερού, τα οποία όμως αναφέρονται σε μέρος μόνο των
παραμέτρων που θέτει η νομοθεσία, πχ λείπει
ο πίνακας με τις χημικές παραμέτρους και όχι μόνο.
5.6. Στο Κεφ.5, σελ.18 αναφέρει χωρίς καμία τεκμηρίωση
ότι «το συνολικό (λειτουργικό) κόστος της εγκατάστασης, δηλαδή το κόστος ενέργειας, χημικών, ανταλλακτικών
και αναλωσίμων κυμαίνεται από 0,40
έως 0,50 ευρώ/m3 παραγόμενου νερού. Στο λειτουργικό κόστος, όμως,
περιλαμβάνονται επίσης τα εργατικά, οι δαπάνες των οργανισμών κοινής ωφέλειες,
τα ασφάλιστρα, οι αναλύσεις, έρευνες και δειγματοληψίες, ενώ στο συνολικό
κόστος περιλαμβάνονται και οι αποσβέσεις, το κέρδος, φόροι-τέλη- κρατήσεις κτλ.
Δεν υπάρχει συνεπώς τεκμηριωμένη ανάλυση και υπολογισμός του συνολικού, όπως
πιο πάνω, κόστους για το χρήστη του παραγόμενου νερού δηλαδή, από την πλευρά
της δικής μας οπτικής, για τους
κατοίκους της ΔΕ Κρανιδίου.
Επειδή από τα ανωτέρω καθίσταται προφανές ότι η ΜΠΕ της εταιρείας - φορέα του έργου και όχι
της εικονικά εμφανιζόμενης ΔΕΥΑΕΡ παρίσταται κυριολεκτικά διάτρητη, ελλιπής και
παντελώς ανεπαρκής σχετικά με κρίσιμα στοιχεία περιβαλλοντικών επιπτώσεων και
επομένως δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνει δεκτή.
Επειδή το έργο της "Μονάδας Αφαλάτωσης και
Συνοδών Έργων στα Χώνια Κοιλάδας Δήμου Ερμιονίδας" και η ΜΠΕ από
αυτού παραβιάζουν τις διατάξεις του νόμου για την προστασία του περιβάλλοντος
(Ν.1650/86, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 3010/2002), πρέπει να μην εγκριθεί.
Επειδή έχουμε και
έννομο συμφέρον για την υποβολή των ανά
χείρας αντιρρήσεων, το μεν πρώτο από εμάς ως εδρεύον στην Κοιλάδα Κρανιδίου
Αργολίδος, οι δε δεύτερος, τρίτος, τέταρτος και πέμπτη από εμάς ως κάτοικοι και
δημότες και κύριοι ακινήτων στην Κοιλάδα Κρανιδίου, στην οποία πρόκειται να
κατασκευασθεί το έργο, από το οποίο θα επέλθει βλάβη και υποβάθμιση του
περιβάλλοντος στην περιοχή μας. Επιπλέον, το πρώτο από εμάς έχει έννομο
συμφέρον για την άσκηση υποβολή της παρούσας, καθώς έχει ως μέλη του
κατόχους επαγγελματικής άδειας αλιείας δραστηριοποιούμενους στον θαλάσσιο χώρο
της περιοχής της Κοιλάδας του Δήμου Κρανιδίου, που πρόκειται να κατασκευασθεί
το έργο, και ως σκοπό την με κάθε τρόπο διασφάλιση των επαγγελματικών και
οικονομικών συμφερόντων των μελών του, τα οποία θα θιγούν από την κατασκευή και
λειτουργία της μονάδας αφαλάτωσης, που θα υποβαθμίσει το ευρύτερο φυσικό
περιβάλλον της περιοχής και θα καταστρέψει το οικοσύστημα του θαλασσίου χώρου,
που δραστηριοποιούνται τα μέλη μας.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ
ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Ζ Η Τ Α
Μ Ε
Να ληφθούν υπόψη και να γίνουν δεκτές από το
Περιφερειακό Συμβούλιο οι παρούσες αντιρρήσεις μας για τους λόγους που
αναφέρονται αναλυτικά ανωτέρω. Το Περιφερειακό Συμβούλιο
Πελοποννήσου να γνωμοδοτήσει αρνητικά
και να μην εγκρίνει την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου "Μονάδα Αφαλάτωσης και Συνοδών Έργων στα Χώνια
Κοιλάδας Δήμου Ερμιονίδας".
Κοιλάδα
5 Δεκεμβρίου 20
Οι
υποβάλλοντες τις αντιρρήσεις
1. Βασίλειος Ηλιού του Κυριάκου κατοίκου
Κοιλάδας του Δημοτικού Διαμερίσματος Κοιλάδας του Δήμου Κρανιδίου νομού
Αργολίδος
2.Χρήστος Φασιλής του Βασιλείου
κατοίκου Κοιλάδας του Δημοτικού Διαμερίσματος Κοιλάδας του Δήμου
Κρανιδίου νομού Αργολίδος
3.Παρασκευή Τούσσα του Γεωργίου, κατοίκου Κοιλάδας του Δημοτικού
Διαμερίσματος Κοιλάδας του Δήμου Κρανιδίου νομού Αργολίδος