Η Τοποθέτηση του βουλευτή Αργολίδας και Εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Κοδέλα, στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής την Πέμπτη 23/1 σχετικά με το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Κύριε Υπουργέ, εμείς συζητάμε και οι αγρότες της χώρας βρίσκονται στους δρόμους και στις πλατείες, υποκινούμενοι από την ανάγκη τους να επιβιώσουν και να ζουν αξιοπρεπώς από την καλλιέργεια της γης τους.
Βρίσκονται στους δρόμους γιατί έχετε εξαπολύσει μια άνευ προηγουμένου φορολογική επίθεση, με φόρο στα σπίτια, στα χωράφια, εξοντωτική φορολογία εισοδήματος, και γιατί τα προϊόντα τους εξευτελίζονται και η παραγωγή απαξιώνεται. Όμως σας ξαναλέω πως το αγροτικό ζήτημα, το αγροτικό πρόβλημα, δεν είναι πρόβλημα μόνο μίας τάξης, μίας κοινωνικής κατηγορίας. Αφορά ολόκληρη την κοινωνία, αφού αυτό που κρίνεται είναι αν η Ελλάδα θα είναι μία χώρα που θα παράγει και θα μπορεί, επομένως, να έχει μία ανεξαρτησία και αυτονομία ή αν θα κατεδαφιστεί και αυτή η εναπομείνασα, ύστερα από είκοσι πέντε χρόνια ευρωπαϊκών και εθνικών πολιτικών, παραγωγική δυνατότητα της χώρας.
Εδώ υπάρχει ένα κεντρικό ερώτημα. Τα πράγματα πάνε καλύτερα για τη γεωργία ή χειρότερα;
Κι εδώ, κύριε Υπουργέ, η πραγματικότητα είναι πεισματάρα και δυστυχώς δεν συναινεί με την εικόνα που θέλετε να φτιάξετε. Το 2012 συνεχίστηκε η τάση εγκατάλειψης της αγροτικής γης και είχαμε μείωση κατά 3,4% στην απασχόληση στον πρωτογενή τομέα. Είχαμε μείωση της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας κατά 4,4% το 2012 και κατά 3,9% το 2011. Είχαμε μείωση του αγροτικού εισοδήματος κατά 20% περίπου την περίοδο 2009-2012. Είχαμε τεράστια αύξηση του κόστους παραγωγής κατά περίπου 22% την τετραετία 2009-2012, ενώ το κόστος ενέργειας αυξήθηκε κατά 64%, υπερβαίνοντας το 2012 το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ. Είχαμε ήδη αύξηση της φορολογίας κατά 93% για το 2013, ενώ έχουμε πλέον και την εφαρμογή του νέου φορολογικού για τους αγρότες με μηδενικό αφορολόγητο και φορολόγηση 13% από το πρώτο ευρώ των κερδών.
Ακόμη, μέχρι σήμερα, δεν γνωρίζουν οι αγρότες εάν θα πληρώνουν το τέλος επιτηδεύματος, 650 ευρώ. Παρόλα όσα είπατε, δεν υπάρχει απάντηση από το Υπουργείο Οικονομικών. Θα επιβαρυνθούν με τα λογιστικά έξοδα, με το φόρο, όπως είπα πριν, στα σπίτια, τα χωράφια, παντού.
Μέρα με τη μέρα, λοιπόν, εγώ αυτό που βλέπω είναι η αγροτική γη και η παραγωγή να εγκαταλείπεται. Και δυστυχώς έχουμε χαθεί όλοι στη μετάφραση των δήθεν διευκρινιστικών, που αφήνουν πολλά αδιευκρίνιστα όμως, εγκυκλίων του Υπουργείου Οικονομικών.
Κύριοι Βουλευτές, όλα αυτά και είναι καταστροφικά και δεν μπορούν να εφαρμοστούν με τον τρόπο και τα χρονοδιαγράμματα που τα golden boys του Υπουργείου Οικονομικών και της τρόικας, τα οποία μπέρδεψαν τον αγρότη με τον επιχειρηματία και το χωράφι με σούπερ μάρκετ, σχεδιάζουν.
Η άποψη των αγροτών είναι μία. Πάρτε πίσω το φορολογικό και ανοίξτε μία συζήτηση για έναν δίκαιο τρόπο φορολόγησης των αγροτών που πρώτον, θα είναι σύμφωνος με το Σύνταγμα και ο καθένας θα φορολογείται σύμφωνα με τις δυνατότητές του και δεύτερον, δεν θα υπονομεύει την παραγωγική διαδικασία και δυνατότητα της χώρας.
Επιπλέον, κύριε Υπουργέ, όσον αφορά τα εξαγώγιμα προϊόντα, για τα οποία κάνετε συχνά λόγο, πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και πραγματικοί. Έχετε την αίσθηση ότι πραγματικά ο ελαιοκομικός τομέας στη χώρα μας, καθώς το ελαιόλαδο είναι τρίτο στις εξαγωγές προϊόντων, πηγαίνει καλά; Στον παραγωγό πόσα παραπάνω χρήματα έφτασαν από τις εξαγωγές; Έχετε καταλάβει ότι οι αγρότες αφήνουν τις ελιές τους αμάζευτες, γιατί δεν τους συμφέρει να τις μαζέψουν με βάση τις τιμές πώλησης που υπάρχουν;
Δεύτερον όσον αφορά τα πορτοκάλια, που είναι το δωδέκατο εξαγώγιμο προϊόν, ξέρετε πόσο είναι η τιμή τους σήμερα στο χωράφι; Έχει εξευτελιστεί πλήρως και κινδυνεύει η παραγωγή να μείνει πάνω στα δέντρα.
Τρίτον, όσον αφορά τα πυρηνόκαρπα, αν μιλήσουμε για τις τιμές στην κομπόστα και το χυμό θα μας πιάσει κατάθλιψη, όπως έπιασε κατάθλιψη τους παραγωγούς όταν τις μέρες συγκομιδής πήγαν να εμπορευτούν τα προϊόντα τους. Και τα καρτέλ επίσης εκεί δρουν ανενόχλητα και η αναδιάρθρωση καλλιεργειών δεν μπορεί να περπατήσει όπως θα έπρεπε, καθώς δεν έχουν καμμία στήριξη από το Υπουργείο.
Να πάμε στο θέμα της κτηνοτροφίας όπου είναι καταιγιστικά τα νούμερα. Παραγωγή πρόβειου γάλατος από 552.000 τόνους το 2010, σε 497.000 το 2012. Παραγωγοί πρόβειου γάλατος από 48.000 το 2006, σε 39.000 το 2012. Παραγωγή γιδινού γάλατος από 152.000 τόνους το 2010 σε 115.000 το 2012. Παραγωγοί γιδινού γάλατος από 20.500 το 2006 σε 14.000 το 2012. Παραγωγοί αιγοπρόβειου από 553.000 σε 497.000 το 2010. Παραγωγοί αγελαδινού από 12.400 το 2000-2001 σε 5.000 –λιγότεροι από τους μισούς έμειναν- τη διετία 2008-2009.
Επομένως, ναι, η χώρα μας παράγει, οι αγρότες παράγουν. Όμως, παράγει όλο και λιγότερο και παράγονται τα προϊόντα αυτά από όλο και λιγότερους και κάποιοι αδιαφορούν αν θα συνεχίσει να παράγει.
Την παραπάνω εικόνα την αναφέρω όχι για να αναδείξω αυτό που όλος ο κόσμος καταλαβαίνει και βιώνει, αλλά γιατί είναι άλλη η πολιτική αν εκτιμάς ότι πάμε καλά κι άλλη αν εκτιμάς ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, επομένως απαιτούνται άλλοι χειρισμοί, άλλες ανατροπές κι άλλες πολιτικές.
Και πέραν αυτών, έχουμε και τις παρεμβάσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης που είναι επίσης καταστροφικές, είτε αφορούν τη φέτα είτε την κατάργηση της υποχρεωτικής αναγραφής της χώρας προέλευσης στα γαλακτοκομικά προϊόντα και την αντικατάστασή του από ένα προαιρετικό σήμα.
Και αλήθεια, μιας και συζητάμε για το θέμα των τροφίμων, πώς συνδέεται η κατάργηση της υποχρεωτικής αναγραφής της χώρας προέλευσης, δηλαδή αποστέρηση από τον καταναλωτή να γνωρίζει από ποια χώρα προέρχεται η πρώτη ύλη των γαλακτοκομικών προϊόντων;
Τις τελευταίες μέρες αναζωπυρώνεται επίσης παρ’ όλα όσα λέτε –δεν σας λογαριάζουν δυστυχώς- η συζήτηση για την επιμήκυνση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος. Είναι μια επιλογή καταστροφική για την κτηνοτροφία και θα μετατρέψει τη χώρα σε θάλασσα εισαγωγών.
Μέχρι και η έκθεση του ΟΟΣΑ, αφού παραδέχεται ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση θα επιδράσει αρνητικά στις μικρές κτηνοτροφικές μονάδες που δεν θα αντέξουν στον ανταγωνισμό, –η έκθεση του ΟΟΣΑ το αναφέρει αυτό- αναφέρει στην τελευταία παράγραφό της ότι η προτεινόμενη αλλαγή αποτελεί μία εκτίμηση -αυτό που χρησιμοποιεί ως θέσφατο ο κ. Χατζηδάκης, μιλάει για εκτίμηση- και συμπληρώνει επίσης ότι αυτή η εκτίμηση δεν προκύπτει από μια πλήρη ανάλυση κόστους-οφέλους και πιο ειδικά δεν λαμβάνει υπόψη τις δυνητικά αρνητικές συνέπειες στην πλευρά των παραγωγών.
Όμως, θα ήθελα να ρωτήσω τον κ. Χατζηδάκη, την Κυβέρνηση και τους Βουλευτές που τη στηρίζουν: Αν πραγματικά νοιάζεστε για το πώς θα φθηνύνει το γάλα για να πίνει ο άνεργος πιο εύκολα και οι Έλληνες που έχουν πρόβλημα, γιατί δεν μειώνετε το ΦΠΑ που είναι στο 13%; Γιατί δεν αντιμετωπίζετε αυτό που αναφέρει πάλι η ίδια η έκθεση του ΟΟΣΑ ότι η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη ψαλίδα ανάμεσα στον παραγωγό και τον καταναλωτή που φτάνει το 35% από ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη;
Και επίσης η έκθεση του ΟΟΣΑ αφορά και το ελαιόλαδο για το οποίο δεν έχετε πει τίποτα, αφορά και το γιαούρτι, αφορά και την αντικατάσταση του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών από κώδικα βέλτιστων πρακτικών. Η έκθεση του ΟΟΣΑ είναι κουρελόχαρτο και τίποτα από αυτή δεν πρέπει να υλοποιηθεί.
Συνεχίζω γιατί ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά. Ακούσαμε τον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ να λέει στη συζήτηση την προηγούμενη εβδομάδα πως προσπαθούμε να γυρίσουμε σαράντα χρόνια πίσω.
Πραγματικά, κύριε Κουκουλόπουλε, θέλει μεγάλο θράσος να το λέτε αυτό. Θέλει μεγάλο θράσος αυτοί που μετέτρεψαν τη χώρα σε μια χώρα παρασιτισμού, υπεργολαβίας και μεταπρατισμού –ή δεν είναι έτσι;- να θέλουν να εμφανιστούν ως κομίζοντες τη σωτηρία και υποστηρίζοντες την παραγωγή αυτής της χώρας. Δηλαδή, αυτοί οδήγησαν στο να έχουμε τα τελευταία δέκα χρόνια αθροιστικά 23 δισεκατομμύρια αρνητικό αγροτικό εμπορικό ισοζύγιο, μια τέτοια αιμορραγία, και θέλετε να πούμε ότι εμείς θέλουμε να γυρίσουμε την Ελλάδα σαράντα χρόνια πίσω, αυτοί που τελικά θέλετε να εφαρμόσετε μια μεταμοντέρνα φεουδαρχία, όπου λίγα μονοπώλια θα ελέγχουν τους σπόρους, την παραγωγή και τη διακίνηση των προϊόντων.
Όσον αφορά το μέρος του νομοσχεδίου που αφορά τα τρόφιμα, επιχειρείται η ενοποίηση του κυρωτκού συστήματος μέσα σε ένα πλαίσιο ασάφειας και επικαλυπτόμενων αρμοδιοτήτων, στελεχιακής αποδιοργάνωσης των υπηρεσιών με ένα μεγάλο εύρος προστίμων που επιδέχεται υποκειμενισμό και πιέσεων.
Θα ήθελα να σας αναφέρω μία επιστολή που έλαβα από μία εργαζόμενη στον ΕΦΕΤ, που είναι σε διαθεσιμότητα και η οποία αναφέρει ότι: «Σε ερώτημα που είχατε καταθέσει στο Υπουργείο ζητώντας απάντηση για τις δεκαπέντε διαθεσιμότητες στον ΕΦΕΤ, δυστυχώς δεν έχει απαντηθεί ακόμα από το αρμόδιο Υπουργείο».
Και προσθέτει: «Με αφορά άμεσα, καθώς είμαι στη δυσάρεστη θέση των απολυμένων από τον Οργανισμό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στις μέρες μας, μετά από δεκατρία χρόνια υπηρεσίας χωρίς αξιολόγηση. Σίγουρα είναι χιλιάδες άνθρωποι σαν εμένα και δεν έχω απαίτηση ιδιαίτερης μεταχείρισης. Όμως, θεωρώ απαράδεκτο να υπάρχει ερώτημα που εσείς θέσατε και που σίγουρα θα βοηθήσει να δικαιωθούν δεκαπέντε άνθρωποι γνωρίζοντας ότι οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν για την αποχώρησή μας δεν ήταν διαφανείς».
Και κλείνει, κύριε Υπουργέ, απευθυνόμενη σε εμένα: «Άρα, λοιπόν, γιατί κάνετε ερωτήσεις; Ποιος θα απαντήσει; Πότε; Μέχρι, λοιπόν, να λυθούν οι απορίες μου από εσάς, απαντώ στα ερωτήματα που θέτω λέγοντας ότι όλα είναι για την ψήφο και για τα μάτια του κόσμου».
Κύριε Υπουργέ, εγώ ένιωσα ντροπή μόλις μου έστειλε αυτήν την επιστολή. Και νομίζω ότι αυτά είναι που πραγματικά θίγουν και απαξιώνουν τη Βουλή και τη δημοκρατία.
Όσον αφορά ειδικά άρθρα του νομοσχεδίου, για τη διαχείριση περιουσίας έχουμε τοποθετηθεί. Για το Μητρώο Εμπόρων κρίνεται ανεπαρκής η ρύθμιση. Παραπέμπει σε έκδοση υπουργικής απόφασης για τις εγγυητικές επιστολές και είναι αμφίβολο το πώς θα υλοποιηθεί.
Για την εμπορία γεωργικών φαρμάκων αποσύρατε, καλώς, τη νομοθετική βελτίωση που είχατε καταθέσει. Παρ’ όλα αυτά παραμένει ο υπάλληλος πωλητής με ψευτοκατάρτιση, χωρίς επιστημονικά να διαθέτει ούτε καν τα στοιχειώδη προσόντα για να εκτελέσει πραγματικά τα καθήκοντα της εμπορίας φαρμάκων.
Απαξιώνεται το γεωτεχνικό επάγγελμα και η γεωπονική επιστήμη. Για εμάς δεν νοείται εμπορία γεωργικών φαρμάκων χωρίς τη συνεχή και αυτοπρόσωπη παρουσία του υπεύθυνου επιστήμονα.
Όσον φορά τους κτηνίατρους εκτροφής διαφωνούμε, γιατί λαμβάνετε ως δεδομένο τη διαρκή υποστελέχωση και κατάρρευση των δημόσιων κτηνιατρικών υπηρεσιών.
Χρειάζεται πράγματι πολιτική για την υγεία των ζώων και για την εκτροφή. Αυτό, όμως δεν μπορεί να γίνει χωρίς την ύπαρξη ενός πραγματικά δημόσιου τομέα που να είναι στρατευμένος να στηρίξει αυτήν τη διαδικασία. Εσείς έχετε εγκλωβίσει τους γεωτεχνικούς, τους γεωπόνους στα γραφεία, πνιγμένους από τη γραφειοκρατία, με περιορισμούς στις μετακινήσεις, κατακερματισμένους ανάμεσα σε Υπουργείο, περιφέρειες και δήμους.
Όσον αφορά τις αγορές παραγωγών τοποθετούμαστε θετικά παρ’ ότι επιδέχεται πολλών βελτιώσεων και σας είπαμε πολλές παρατηρήσεις.
Για τις ρυθμίσεις του ΕΛΓΑ είμαστε θετικοί. Όμως, όλες αυτές οι πρωτοβουλίες είναι αποσπασματικές. Δεν αντιμετωπίζουν τα βασικά προβλήματα του ΕΛΓΑ. Επίσης, δεν λείπει και η επιλεκτική αντιμετώπιση ζητημάτων κατόπιν πιέσεων, υποθέτουμε.
Το άρθρο 51 για τα επαγγελματικά δικαιώματα είναι πραγματικά γραμμένο «στο πόδι» και με επιλεκτικότητα.
Νομίζω ότι πρέπει να το πάρετε πίσω. Με υπευθυνότητα, με διαβούλευση με τους επιστημονικούς φορείς και με αμεροληψία να ξαναέρθει. Υπάρχουν κλάδοι που θίγονται και πραγματικά δείχνει αυτή η ρύθμιση να μην έχει πάρει πολλά κριτήρια υπ’ όψιν για να εξασφαλιστεί ότι είναι μια ρύθμιση αντικειμενική και με πραγματικά επιστημονικό υπόβαθρο.
Για τους κτηνοτρόφους είχα αναφέρει και στην επιτροπή ότι πρέπει να προσθέσετε στη ρύθμιση για την εξαίρεση από κατεδάφιση και αυτούς των οποίων εκκρεμούν οι αιτήσεις ενώ δηλώθηκαν εμπρόθεσμα.
Για το Μπενάκειο καθιερώνεται μια ιδιωτικοοικονομική λειτουργία. Δυστυχώς θα πρέπει να πληρώνουν οι αγρότες και οι γεωπόνοι για να ζητήσουν τις επιστημονικές συμβουλές του. Είναι κρίσιμος ο ρόλος του και διαφωνούμε μ’ αυτή τη λειτουργία.
Συμφωνούμε ότι πρέπει να χρηματοδοτηθεί η Τράπεζα Γενετικού Υλικού. Κακώς την έχετε απαξιώσει. Είναι έγκλημα. Πρέπει να διατηρηθεί ως κόρη οφθαλμού όμως όχι με τον τρόπο που επιλέγεται εδώ από το Παράρτημα Σποροπαραγωγής και φυτωρίων, αλλά από τον τακτικό προϋπολογισμό και τις δημόσιες επενδύσεις.
Για τους ζωολογικούς κήπους καλώς πήρατε πίσω τη διάταξη.
Ως προς τις υδατοκαλλιέργειες πρέπει να το ξαναδείτε. Σας είπαμε να το φέρετε μαζί με το νομοσχέδιο που σκέφτεστε να φέρετε για τις υδατοκαλλιέργειες, να το συζητήσουμε οργανωμένα, αλλιώς είναι φωτογραφική η διάταξη και ανοίγει παράθυρα.
Για τον ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ υπάρχει από την Ένωση Ερευνητών μια παρέμβαση που ζητά να τεθούν κάποιες προϋποθέσεις για τον τρόπο που κρίνονται. Καταθέτω το υπόμνημά τους.
Τελειώνω με δυο παρατηρήσεις που αφορούν στις τροπολογίες.
Ξεκινώ από την τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας που στην πρώτη παράγραφο έχει να κάνει με θέματα θρησκευμάτων. Κακώς φέρνετε και εμπλέκετε σ’ αυτή την τροπολογία ένα τέτοιο θέμα. Υπάρχουν πολύ σοβαρά ζητήματα. Θα τοποθετηθούν άλλοι βουλευτές από τον ΣΥΡΙΖΑ πιο αναλυτικά για το ζήτημα αυτό.
Εγώ θέλω να μείνω στο θέμα των καθηγητών εκπαιδευτικών σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ οι οποίοι είναι σε διαθεσιμότητα. Πρέπει να υιοθετήσει ο Υπουργός την πρόταση της ΟΛΜΕ έτσι ώστε να προστεθούν διακόσιες δώδεκα θέσεις, ώστε να μη μείνει κανείς εκπαιδευτικός χωρίς δουλειά στο φάσμα της απόλυσης. Δεν συζητώ για τους χιλιάδες μαθητές που έχασαν απίστευτες ώρες και για πανελλαδικά εξεταζόμενα θέματα. Πρέπει άμεσα να πάρετε διακόσιους δώδεκα επιπλέον, να προκηρυχθούν άμεσα με υπουργική απόφαση για να μην περάσουν οι προθεσμίες και απολυθούν οι άνθρωποι και επίσης οι θέσεις αυτές να είναι κοντά στον τόπο εργασίας τους.
Για το θέμα του εικοσιπεντάευρου στα νοσοκομεία επειδή δεν έχω χρόνο θα τοποθετηθούν άλλοι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
"Μπερδέψατε τους αγρότες με επιχειρηματίες και τα χωράφια με σούπερ μάρκετ"
Βίντεο με μέρος της τοποθέτησης που αφορά στην Έκθεση του ΟΟΣΑ και την επιμήκυνση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος. Επίσης, γίνεται αναφορά σε επιστολή εργαζόμενης στον ΕΦΕΤ που βρίσκεται σε διαθεσιμότητα:"Είναι κουρελόχαρτο η Έκθεση του ΟΟΣΑ"
Ολόκληρη η τοποθέτηση που, πέραν των παραπάνω, αφορά και πιο ειδικά ζητήματα του Σχεδίου Νόμου καθώς και τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με το ζήτημα των εκπαιδευτικών σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα: