«Χρυσές δουλειές» εξακολουθεί να κάνει το κύκλωμα του σκραπ στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ, με την αποψίλωση καλωδίων και τροχαίου υλικού να υπολογίζεται ότι κοστίζει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στον κρατικό οργανισμό. Μέχρι σήμερα η -μεγαλύτερη στην ιστορία του οργανισμού- κλοπή έξι ντιζελάμαξων Mithubishi βάρους 60-70 τόνων η καθεμία, δέκα φορτάμαξων και πολυάριθμων βαγονιών παραμένει ανεξιχνίαστη, ενώ καθημερινά καταγράφονται νέα περιστατικά κλοπών.
Ένα από τα τελευταία κρούσματα λεηλασίας έγινε στο Σιδηροδρομικό Δίκτυο Πελοποννήσου, όπου αφαιρέθηκε το μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου-Άργους στο τμήμα μεταξύ Χιλιομοδίου και Αγίου Βασιλείου, ενώ εκτιμάται ότι αφαιρέθηκαν 333 στρωτήρες με ειδικό εξοπλισμό.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει σε επιστολή προς τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, ο Σύλλογος Φίλων του σιδηροδρόμου για το δίκτυο Πελοποννήσου, περίπου 200 μέτρα της κυρίας σιδηροδρομικής γραμμής κυκλοφορίας στην περιοχή Χιλιομοδίου – Άγ. Βασιλείου έχει «κάνει φτερά».
Όπως επισημαίνεται στην επιστολή, την τελευταία τριετία έχουν κλαπεί μεταλλικά εξαρτήματα και υλικά από χώρους ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, ενώ έχουν αφαιρεθεί τα αυτόματα συστήματα φύλαξης ισόπεδων διαβάσεων αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Η οριστική θέση εκτός λειτουργίας του μετρικού δικτύου Πελοποννήσου το 2011, στο πλαίσιο του τότε προγράμματος εξυγίανσης του ΟΣΕ, έγινε χωρίς να ληφθούν μέτρα για τη φύλαξη του τροχαίου υλικού, το οποίο μετατρέπεται σε σκραπ. Όλα αυτά, όταν το Δημόσιο έχει δαπανήσει 80 εκατ. ευρώ μόνο για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής Κόρινθος- Καλαμάτα.
Ποιος κερδίζει
Οι εκροές που καταγράφει στις καταστάσεις αποτελεσμάτων ο ΟΣΕ λόγω των αλλεπάλληλων κλοπών τροχαίου υλικού, αποτελούν εισροές για την μαφία του χαλκού. Το χρησιμοποιημένο σίδερο πωλείται σήμερα κατά μέσο όρο προς 0,5 ευρώ το κιλό, ενώ μεγάλο δέλεαρ για τους επιτηδείους είναι η μεγάλη προσφορά αφύλακτου τροχαίου υλικού, καθώς σήμερα σε όλη την Ελλάδα περισσότερα από χίλια χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής δεν χρησιμοποιείται
Παράλληλα, πέραν του κόστους για τον ΟΣΕ από την αποψίλωση καλωδίων χαλκού και των εργασιών αποκατάστασης των κλεμμένων καλωδίων, δημιουργούνται διαφυγόντα κέρδη από την πιθανή μεταπώληση του παλιού τροχαίου υλικού. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι ζημιές της ΔΕΚΟ από το κύκλωμα του χαλκού ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια, χωρίς να ληφθεί υπόψη ο σοβαρός κίνδυνος θανατηφόρου ατυχήματος, όπως και το «πλήγμα» που προκαλείται στην εικόνα των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Όλα αυτά τη στιγμή που για την εταιρεία λειτουργίας, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει ξεκινήσει η διαδικασία της αποκρατικοποίησης, ωστόσο η «αφαίμαξη» των παγίων του ΟΣΕ, δηλαδή του σιδηροδρομικού δικτύου, συνεπάγεται μεγαλύτερο κόστος για την υλοποίηση ενός επενδυτικού εγχειρήματος.
Όπως σημειώνεται στη σχετική επιστολή, η επαναλειτουργία για την εκτέλεση τουριστικών δρομολογίων στο δίκτυο της Πελοποννήσου, περιόρισε το πλιάτσικο. Ωστόσο, η κίνηση αυτή υπήρξε εθελοντική πρωτοβουλία και ως αποτέλεσμα τον Οκτώβριο του 2013 τα τουριστικά δρομολόγια σταμάτησαν.
capital.gr