Tην Τετάρτη 12 Μαρτίου, στο πλαίσιο της συνεργασίας του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών με το Δήμο Ερμιονίδας, πραγματοποιήθηκε μιά ακόμα διάλεξη της σειράς εκδηλώσεων “Events Series 2014”, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Γενικού Λυκείου Κρανιδίου. O Γεώργιος Τσομής, Επίκουρος Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και Υφηγητής Κλασσικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Goethe, Frankfurt am Main, ανέπτυξε το θέμα: «Η ‘επιστροφή’ της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας: Ο Αριστοτέλης, ο Ευριπίδης και η γέννηση της όπερας (τέλη 16ου, αρχές 17ου αιώνα)».
Στην ομιλία του ο Καθηγητής ανέλυσε πως η όπερα δεν γεννήθηκε ξαφνικά στα τέλη του 16ου αιώνα. Οι ρίζες της βρίσκονται στο Αρχαίο Ελληνικό Δράμα, όπου λόγος, μουσική και χορός αποτελούν τέλεια ενότητα. Το μεσαιωνικό λειτουργικό δράμα ως συνεχιστής της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας από τη μία μεριά και η συμβολή μίας συντροφιάς καλλιτεχνών, διανοουμένων και παιδαγωγών στα τέλη του 16ου αιώνα στη Φλωρεντία με μελέτες πάνω στο δράμα και τη μουσική του αρχαίου κόσμου από την άλλη, συντέλεσαν στη δημιουργία μιας ζωντανής μορφής τέχνης, της όπερας. Σε αυτή τη διάλεξη καταδείχθηκε ότι οι δημιουργοί της Ευρυδίκης, της πρώτης όπερας (1600), της οποίας η μουσική μας έχει διασωθεί, Ottavio Rinuccini και Jacopo Peri, καθώς επίσης και οι συνθέτες και λιμπρετίστες που ακολούθησαν κατά τα πρώτα χρόνια της ανάπτυξης και εξέλιξης αυτού του νεαρού είδους στόχευαν πράγματι σε μια αναγέννηση της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και συγκεκριμένα στην αναβίωση ενός ευριπίδειου στυλ δράματος με μουσική. Οι ερμηνείες και αναλύσεις των αριστοτελικών θεωριών περί μουσικής και δράματος στα τέλη του 16ου αιώνα έδωσαν το έναυσμα για τη γέννηση της όπερας ή καλύτερα για την επιστροφή της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας.
Συνομιλητής του κυρίου Τσομή ήταν ο Michael Richard Seibel, Σκηνοθέτης θεάτρου και όπερας (Master of Arts), Καθηγητής Υποκριτικής στην Ανώτερη Δραματική Σχολή "Μαίρης Βογιατζή Τράγκα". Ο κύριος Siebel, εστίασε στα βασικά σημεία της ομιλίας του κύριου ομιλητή συμπληρώνοντας τα, αναδεικνύοντας έτσι ότι οι ρίζες της όπερας βρίσκονται στο Αρχαίο Ελληνικό Δράμα.
Κέντρο Ελληνικών Σπουδών
Πανεπιστημίου Harvard