Ιδιαίτερα… θερμός θα είναι ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού, καθώς σημαντικός αριθμός αποκρατικοποιήσεων εισέρχεται στην τελική φάση, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, δηλαδή, θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές. Πρόκειται για ιδιωτικοποιήσεις οργανισμών, όπως της ΕΥΑΘ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που ξεκίνησαν να σχεδιάζονται με την είσοδο στην εποχή του μνημονίου και πλέον, έχουν «ωριμάσει». Ειδικότερα, η λίστα των κρατικών assets που βρίσκονται στην τελική ευθεία για την είσοδο ιδιώτη έχει ως εξής.
ΕΥΑΘ
Για τις 20 Ιουνίου «κλείδωσε» η ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για την βορειοελλαδίτικη εταιρεία ύδρευσης που διεκδικούν οι δύο κοινοπραξίες εταιρειών Ελλάκτωρ-Suez Environnement και Αποστολόπουλος εταιρεία συμμετοχών-ΤΕΡΝΑ-Mekorot. Όπως ανέφερε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης εταιρείας Γιάννης Εμίρης, η παραχώρηση του 51% της εισηγμένης εταιρείας θα οδηγήσει σε επενδύσεις και στην αναβάθμιση των δικτύων υποδομής.
Όπως έχει αποκαλύψει το Capital.gr, ένα από τα βασικά σημεία της σύμβασης σχετίζεται με τη δέσμευση του αναδόχου να υλοποιήσει τα απαιτούμενα έργα, αλλά και με το πλαφόν 10% στα κέρδη που μπορεί να αντλήσει ο ιδιώτης κατά την λειτουργία της εισηγμένης εταιρείας. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον κ. Εμίρη, το ύψος του τιμολογίου για τα πρώτα πέντε χρόνια θα καθορίζεται με ακρίβεια στη σύμβαση παραχώρησης, ενώ στόχος είναι τα τιμολόγια να είναι μικρότερα από ό,τι σήμερα.
Περιφερειακά αεροδρόμια
Μέχρι την Παρασκευή 6 Ιουνίου αναμένεται να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για την αποκρατικοποίηση των δύο ομάδων περιφερειακών αεροδρομίων. Ο διαγωνισμός, που έχει καθυστερήσει σημαντικά αφού η υποβολή δεσμευτικών προσφορών θα πραγματοποιηθεί ένα χρόνο μετά την εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος, αναμένεται να οδηγήσει στην ανάδειξη αναδόχου πριν από το τρίτο τρίμηνο της χρονιάς.
Βέβαια, αυτό που μέλει να φανεί είναι εάν θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές και τα 11 σχήματα που είχαν εκδηλώσει, αρχικά, ενδιαφέρον. Πρόκειται για τις κοινοπραξίες Vinci-Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ -Zurich Airport, Fraport – Copelouzos, ΜΕΤΚΑ- Corporacion America, Global Liman Isletmeleti - Flughafen Munchen, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τη τουρκική TAV, τη γαλλική Aeroports De La Cote d Azur, την κροάτικη Agrokor Novaport Development, την Engelinvest Israel Ltd και την αμερικανική Advent International.
Σχετικά με το «φλέγον» θέμα του νέου καθεστώτος χρεώσεων που θα εφαρμοστεί στα περιφερειακά αεροδρόμια, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει, παλαιότερα, διαβεβαιώσει ότι αυτές θα διατηρηθούν σε χαμηλά επίπεδα. Στη διεθνή αγορά έχουν βγει δύο ομάδες από 7+4 αεροδρόμια η καθεμία, με το διαγωνισμό να προβλέπει τη δημιουργία συμβάσεων παραχώρησης για 30 συν 10 έτη.
Στην πρώτη ομάδα ανήκουν τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Προαιρετικά μπορούν να προστεθούν τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Αγχιάλου.
Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου και προαιρετικά μέχρι 3 από τα αεροδρόμια της Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.
Μαρίνες
Μέτα τις ευρωεκλογές-αρχές καλοκαιριού θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές και για τις τέσσερις μαρίνες και τουριστικούς λιμένες (Αλίμου, μαζί με τους τουριστικούς λιμένες Πόρου, Υδρας και Νέας Επιδαύρου), με τις αρχικές αντιδράσεις να έχουν, πλέον, υποχωρήσει.
Για τις τέσσερις μαρίνες ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει συνολικά 11 όμιλοι στους οποίους συγκαταλέγονται η Lamda Development µαζί µε την τουρκική Dogus, ο όµιλος Ελλάκτωρ, ο όµιλος J&P ΑΒΑΞ, η Τεχνική Ολυµπιακή, ο κατασκευαστικός όµιλος Archirodon και η αραβικών συμφερόντων εταιρία Majestic Jetties and Marinas. Ο ανάδοχος θα προχωρήσει στην υλοποίηση των απαιτούμενων έργων αναβάθμισης, δεδομένου ότι οι μαρίνες.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Το αργότερο έως το τέλος του καλοκαιριού αναμένεται να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση του 100% των μετοχών της εταιρείας που λειτουργεί και εκμεταλλεύεται το σιδηροδρομικό δίκτυο. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, με το τεχνικό και οικονομικό έλεγχο (due diligence) στα οικονομικά μεγέθη και τις εγκαταστάσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να έχει, σχεδόν, ολοκληρωθεί τα τρία ενδιαφερόμενα σχήματα η ελληνορωσική κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-RZD, η γαλλική SNCF και η ρουμανική Grupo Feroviar Roman θα υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές, μερικές εβδομάδες αφότου ολοκληρωθούν οι ευρωεκλογές. Οι Γάλλοι και οι Ρώσοι φαίνεται να έχουν επιδείξει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ενώ οι Ρουμάνοι λόγω και εσωτερικών προβλημάτων πιθανολογείται ότι δεν θα δώσουν, εν τέλει, το «παρών» στο διαγωνισμό.
www.capital.gr