ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Πέμπτη 29 Μαΐου 2014

Δύο εκθέσεις του Κώστα Βαρώτσου στον Πόρο

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 12:12:00 μ.μ. |





















 Έργα που εμπνεύσθηκε από τα εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Πόρου περιλαμβάνει η περιοδική έκθεση του Κώστα Βαρώτσου που θα εγκαινιασθεί στον χώρο του Μουσείου, στο νησί του Σαρωνικού, στις 31 Μαΐου. Πρόκειται για σύγχρονες εικαστικές επεμβάσεις που βαφτίστηκαν «Διάλογοι με τον Χρόνο» και οι οποίες συμπληρώνουν και ερμηνεύουν τα αρχαία έργα τέχνης, οδηγώντας στην επικοινωνία ανάμεσα στο αρχαίο και το σύγχρονο πνεύμα.


Παράλληλα αποτυπώνεται τόσο η ιδιαιτερότητα όσο και η ιστορία κάθε εκθέματος. Ενταγμένη στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, η έκθεση συνδιοργανώνεται από στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου και την Γκαλερί Citronne.

Παράλληλα, στο χώρο της γκαλερί πραγματοποιείται η δεύτερη έκθεση του Κώστα Βαρώτσου με τον τίτλο «Γλυπτικά Παλίμψηστα» η οποία θα εγκαινιασθεί λίγο αργότερα, το βράδυ του Σαββάτου (31/5). Πρόκειται για μια έκθεση - τεκμηρίωση των επεμβάσεων του καλλιτέχνη σε ιστορικούς και αρχαιολογικούς χώρους διεθνώς.


Οι δύο εκθέσεις

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου όπου περιλαμβάνονται εκθέματα από την Αρχαία Τροιζήνα, την Καλαύρεια και τα Μέθανα έχουν προστεθεί 18 σύγχρονες δημιουργίες του Κώστα Βαρώτσου. Περιστρέφονται γύρω από τον άξονα «Διάλογος - Συνέχεια - Σχόλιο». Τα υλικά τα οποία χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης είναι κυρίως γυαλί και πολυεστέρας. Αφετηρία είναι οι επιτύμβιες στήλες, τα γλυπτά, τα αρχιτεκτονικά μέλη από την Στοά και από τον Ναό του Ποσειδώνα στην Καλαύρεια. Βαρώτσος αναπαριστά την ακμή και την καταστροφή του Ποσειδωνίου Ναού και επανασυγκροτεί την περιοχή ως σημαντικό θαλάσσιο εμπορικό δρόμο. Συμπληρώνει τις επιτύμβιες στήλες, καθώς σχεδιάζει και προσθέτει πάνω σε γυάλινες επιφάνειες τα υποθετικά χαμένα στοιχεία της ταυτότητας των νεκρών. Παίζει με την σκιά των εκθεμάτων. Τονίζει τις ατυχηματικές ρωγμές των αρχαίων ευρημάτων _σχολιάζει δηλαδή την επέμβαση του χρόνου. Πλαισιώνει τα κλασικά αγάλματα με μία γυάλινη βροχή. Η σημασία του παρελθόντος περνά μέσα από το βάρος του υλικού _την πέτρα και το μάρμαρο. Το παρόν, αντιθέτως, απεικονίζεται με ελαφρά υλικά, γυαλί και πολυεστέρα, ως «σκιά» και προέκταση του χρόνου. Την οργάνωση έχουν αναλάβει η ΚΣΤ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και η γκαλερί Citronne. Η επιμέλεια ανήκει, αντιστοίχως στην αρχαιολόγο της ΚΣΤ΄ ΕΠΚΑ Μαρία Γιαννοπούλου και στη διευθύντρια της γκαλερί, δρ. της Ιστορίας της Τέχνης Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη.

Η έκθεση με τα «Γλυπτικά Παλίμψηστα» στη Citronne, υπό την επιμέλεια της Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, περιλαμβάνει αρχειακό υλικό: φωτογραφίες, σχέδια εφαρμοσμένων επεμβάσεων (Πύλη Αμμοχώστου, αρχαιολογικός χώρος της Κύμης στην Νάπολη, Κάστρο της Ροκασκαλένια, Μόρτζια, Δελφοί, Γεράκι Λακωνίας), τρισδιάστατες προτάσεις/μελέτες (πλατεία Augusto Imperatore, Μετέωρα, Επίδαυρος) καθώς και γλυπτά του καλλιτέχνη, σε άμεση σχέση με τις επεμβάσεις αυτές. Ένας γιγάντιος κώνος από γυαλί και μέταλλο, το κομβικό έργο/επέμβαση του Βαρώτσου στο ελληνικό θέατρο της Αρχαίας Κύμης, την πρώτη ελληνική αποικία στην Δύση, συνδέει τα δύο μέρη της έκθεσης στην συμπληρωματική τους λογική. Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου, τα έργα του Κώστα Βαρώτσου συγκροτούν μια γέφυρα με το παρόν ενώ στην σύγχρονη γκαλερί Citronne δημιουργίες του καλλιτέχνη παραπέμπουν στο παρελθόν.

Ο γλύπτης

Γεννημένος του 1955 στην Αθήνα, ο Κώστας Βαρώτσος σπούδασε ζωγραφική στην Academia di Belle Arti της Ρώμης (1973-1976) και αρχιτεκτονική στην Arte Scuola di Architettura του Πανεπιστημioυ της Πεσκάρα (1976-1981), όπου ξεκίνησε την καριέρα του με εκθέσεις και περφόρμανς. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 1982 κι ενώ ένοιωθε μοιρασμένος ανάμεσα στη ζωγραφική και τη γλυπτικής, άρχισε να γοητεύεται από τα διαφανή υλικά και από τη σχέση ενός έργου τέχνης με τον χώρο.

Έναν χρόνο μετά, το 1983 στη Λευκωσία, κατασκευάζει ένα μεγάλο γλυπτό από γυάλινες πλάκες, με τίτλο «Ποιητής», το οποίο θα τοποθετηθεί στην Πύλη της Αμμοχώστου. Από αυτή την εμπειρία θα προέλθει και ο «Δρομέας» της Αθήνας, ένα γλυπτό ύψους 8 μέτρων από γυαλί και μέταλλο, που τοποθετήθηκε αρχικά στην Πλατεία Ομονοίας (1988) και αργότερα το μετέφεραν στην πλατεία της Μεγάλης του Γένους Σχολής (1994) όπου και παραμένει _απέναντι από το ξενοδοχείο Hilton.

Εκτοτε, ο Βαρώτσος, με την τέχνη και την τεχνική του άρχισε να επιδιώκει την αλληλεπίδραση του έργου με τον περιβάλλοντα χώρο, γι' αυτό συχνά δημιουργεί έργα in situ, ως εικαστικές παρεμβάσεις στον αστικό χώρο ή στο φυσικό τοπίο, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και κυρίως στο Ιταλία.

Εχει πραγματοποιήσει ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, εντός και εκτός Ελλάδας, έχει συμμετάσχει στη Μπιενάλε του Sao Paulo (1987) και δυο φορές στης Βενετίας (1993 Ιταλία και 1991 Ελλάδα) ενώ έχει λάβει διακρίσεις και βραβεύσεις για το έργο και την προσφορά του. Από το 1999 είναι καθηγητής στο τμήμα Αρχιτεκτονικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

ΠΟΤΕ & ΠΟΥ

Πόρος - Εγκαίνια των εκθέσεων του Κώστα Βαρώτσου:

- «Διάλογοι με τον χρόνο», στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου, το Σάββατο 31 Μαρτίου στις 19.00. Διάρκεια ως τις 31/8. Ωρες λειτουργίας, 08.30 - 15.00. Δευτέρα κλειστά.

Επιμέλεια: Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη & Μαρία Γιαννοπούλου

- «Γλυπτικά παλίμψηστα», στη γκαλερί Citronne, το Σάββατο 31 Μαΐου, στις 20.30. Διάρκεια ως τις 18 Ιουνίου. Ωρες λειτουργίας: Καθημερινά 11.00 - 13.00 & 19.00 - 22.00

Επιμέλεια: Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ