ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ

Πέμπτη 12 Ιουνίου 2014

Τοποθέτηση του Υπουργού ΠΕΚΑ Γ. Μανιάτη στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της Ε.Ε. για την απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ​

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 7:33:00 μ.μ. |




















  Διαβάστε παρακάτω την τοποθέτηση του Υπουργού ΠΕΚΑ, Γιάννη Μανιάτη, κατά το Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της Ε.Ε. στο Λουξεμβούργο, σε σχέση με την πρόταση κανονισμού για την απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ​ στα Κράτη - Μέλη της Ε.Ε., και επισυνάπτεται η Πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την τροποποίηση της οδηγίας 2001/18, στα Ελληνικά.

«Αγαπητοί συνάδελφοι,

το επόμενο σημείο της ημερήσιας διάταξης αφορά στην πρόταση τροποποίησης της Οδηγίας για τη δυνατότητα που παρέχεται στα Κράτη Μέλη να περιορίζουν ή να απαγορεύουν την καλλιέργεια Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών στην επικράτειά τους.

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την ιδιαίτερα εποικοδομητική συμβολή σας στη συμβιβαστική πρόταση της Προεδρίας.

Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω ιδιαιτέρως την προηγούμενη Δανική Προεδρία, στην πρόταση της οποίας βασίζεται η σημερινή πρόταση της Ελληνικής Προεδρίας.

Χωρίς όλες αυτές τις συμβολές, θα ήταν αδύνατον να επιτύχουμε το σημερινό θετικό αποτέλεσμα σε ένα τόσο πολύπλοκο θέμα το οποίο εκκρεμεί από το 2010.

Θα ήθελα τώρα να επιστήσω την προσοχή σας στο έγγραφο 10271/14 όπου περιλαμβάνεται η συμβιβαστική πρόταση της Προεδρίας, η οποία υποστηρίχθηκε ευρέως από την Επιτροπή Μονίμων Αντιπροσώπων.

Όπως γνωρίζετε, η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία αποσκοπεί στο να δοθεί για πρώτη φορά στα κράτη μέλη η δυνατότητα να περιορίζουν ή να απαγορεύουν μονομερώς την καλλιέργεια ΓΤΟ.

Πιστεύω ότι το σημερινό κείμενο αποτελεί τη σωστή ισορροπία μεταξύ των αρμοδιοτήτων της ΕΕ αφενός, και των κρατών μελών αφετέρου, υπό το πρίσμα της αρχής της επικουρικότητας.

Σύμφωνα με την πρόταση, τα κράτη μέλη, στηριζόμενα για πρώτη φορά σε ισχυρή νομική βάση, θα έχουν τη δυνατότητα να περιορίζουν ή να απαγορεύουν την καλλιέργεια ΓΤΟ ανάλογα με τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν σε κάθε περιοχή, λαμβάνοντας μέτρα σε εθνικό επίπεδο.

Ευελπιστώ ότι σήμερα όλοι σας θα επιβεβαιώσετε την υποστήριξη που έχετε ήδη εκφράσει στο πλαίσιο της ΕΜΑ και ότι θα καταλήξουμε σε πολιτική συμφωνία.

Επιτρέψτε μου ακόμη να επισημάνω, ότι αυτό είναι μόνο το πρώτο βήμα μιας διαπραγματευτικής διαδικασίας με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που θα ξεκινήσουμε με το νέο Ευρωκοινοβούλιο προκειμένου, με τη συμβολή των νέων Ευρωβουλευτών, να έχουμε τελικό κείμενο συμφωνημένο από όλα τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το Ευρωκοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Θα ήθελα πρώτα να δώσω το λόγο στον Επίτροπο Borg και στη συνέχεια στους συναδέλφους μου για το σημαντικό αυτό θέμα που απασχολεί την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη, στην πραγματικότητα το σύνολο των Ευρωπαίων πολιτών που έχουν ιδιαίτερη ευαισθησία στο συγκεκριμένο θέμα.»
Στις 14 Ιουλίου 2010, η Επιτροπή υπέβαλε στο Συμβούλιο την προαναφερόμενη πρόταση.

Στόχος της πρότασης είναι να παράσχει νομική βάση στο σχετικό ενωσιακό νομικό πλαίσιο προκειμένου να επιτραπεί στα κράτη μέλη να περιορίζουν ή να απαγορεύουν την καλλιέργεια γενετικά τροποποιημένων οργανισμών (ΓΤΟ) που έχουν εγκριθεί σε επίπεδο ΕΕ στο σύνολο ή σε τμήμα της επικράτειάς τους.

2. Συζητήσεις για την εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του Συμβουλίου και των προπαρασκευαστικών οργάνων του κατά τη διάρκεια διαφόρων Προεδριών. Από την έκβαση των συζητήσεων αυτών φάνηκε ότι μολονότι σημαντικός αριθμός αντιπροσωπιών υποστήριξε ευρέως την πρόταση, η πρόταση δεν μπορούσε να γίνει δεκτή από μειοψηφία αρνησικυρίας των αντιπροσωπιών.

Τον Ιούλιο 2011 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε δέσμη τροπολογιών σε πρώτη ανάγνωση.[1]
Κατά τη σύνοδό του στις 9 Μαρτίου 2012, το Συμβούλιο «Περιβάλλον» σημείωσε ότι δεν κατέστη δυνατόν να επιτευχθεί πολιτική συμφωνία καθώς μειοψηφία αρνησικυρίας των αντιπροσωπιών συνέχιζε να εκφράζει επιφυλάξεις για το προτεινόμενο συμβιβαστικό κείμενο. Έκτοτε, οι διαδοχικές Προεδρίες σημείωσαν ότι η εν λόγω κατάσταση αποκλεισμού παραμένει.

Τον Φεβρουάριο 2014, το Συμβούλιο «Γενικές Υποθέσεις» πραγματοποίησε συζήτηση προσανατολισμού κατά την οποία σημαντικός αριθμός αντιπροσωπιών τάχθηκε υπέρ της επανεξέτασης της νομοθεσίας της ΕΕ που διέπει την έγκριση των ΓΤΟ για καλλιέργεια.

Κατά τη σύνοδό του της 3ης Μαρτίου 2014, το Συμβούλιο «Περιβάλλον» εξέφρασε ικανοποίηση για την επανεξέταση της πρότασης της Επιτροπής βάσει αναθεωρημένου κειμένου που ετοίμασε η Προεδρία. Στη συνέχεια διεξοδικών τεχνικών συζητήσεων η Προεδρία υπέβαλε νέο αναθεωρημένο συμβιβαστικό κείμενο στην ΕΜΑ με σκοπό να επιτευχθεί πολιτική συμφωνία.

Το νέο κείμενο της Προεδρία περιέχεται στο Παράρτημα.

3. Κατά τη συνεδρίασή της 28ης Μαρτίου 2014 η ΕΜΑ ενέκρινε, κατ’ αρχήν, το εν λόγω κείμενο της Προεδρίας, κάλεσε δε το Συμβούλιο «Περιβάλλον» να εγκρίνει πολιτική συμφωνία ως σημείο «Β» της ημερήσιας διάταξης στη σύνοδό του της 12ης Ιουνίου 2014.


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Συμβιβαστική πρόταση της Προεδρίας


Πρόταση ΟΔΗΓΙΑΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για την τροποποίηση της οδηγίας 2001/18/EK όσον αφορά τη δυνατότητα που παρέχεται στα κράτη μέλη να περιορίζουν ή να απαγορεύουν την καλλιέργεια ΓΤΟ στην επικράτειά τους

(Κείμενο που παρουσιάζει ενδιαφέρον για τον ΕΟΧ)

ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ, Έχοντας υπόψη τη Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ιδίως το άρθρο 114,

έπειτα από διαβίβαση της πρότασης στα εθνικά Κοινοβούλια,

έχοντας υπόψη την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,

έχοντας υπόψη τη γνώμη της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής,

έχοντας υπόψη τη γνώμη της Επιτροπής των Περιφερειών,

Αποφασίζοντας σύμφωνα με τη συνήθη νομοθετική διαδικασία,

Εκτιμώντας τα ακόλουθα:

(1) Η οδηγία 2001/18/EK του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Μαρτίου 2001, για τη σκόπιμη ελευθέρωση γενετικώς τροποποιημένων οργανισμών στο περιβάλλον και την κατάργηση της οδηγίας 90/220/EOK του Συμβουλίου και ο κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1829/2003 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 22ας Σεπτεμβρίου 2003, για τα γενετικώς τροποποιημένα τρόφιμα και ζωοτροφές θεσπίζουν το ολοκληρωμένο νομικό πλαίσιο για την έγκριση γενετικά τροποποιημένων οργανισμών (ΓΤΟ), το οποίο εφαρμόζεται πλήρως στους ΓΤΟ που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για σκοπούς καλλιέργειας σε ολόκληρη την ΕΕ ως σπόροι σποράς ή άλλο φυτικό πολλαπλασιαστικό υλικό (εφεξής «ΓΤΟ για καλλιέργεια»).

(2) Βάσει αυτής της νομοθετικής δέσμης, οι ΓΤΟ για καλλιέργεια υποβάλλονται σε εξατομικευμένη αξιολόγηση κινδύνου προτού εγκριθούν για να διατεθούν στην αγορά της Ένωσης σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙ της οδηγίας 2001/18/ΕΚ. Ο στόχος αυτής της διαδικασίας έγκρισης είναι να εξασφαλιστεί υψηλό επίπεδο προστασίας της ανθρώπινης ζωής και υγείας, της υγείας και της ευζωίας των ζώων, του περιβάλλοντος και των συμφερόντων των καταναλωτών, ενώ παράλληλα να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική λειτουργία της εσωτερικής αγοράς. Πρέπει να επιτευχθεί ομοιόμορφο υψηλό επίπεδο προστασίας της υγείας και του περιβάλλοντος και να διατηρηθεί σε ολόκληρη της επικράτεια της Ένωσης.

(3) Πέραν από την έγκριση προς διάθεση στην αγορά, οι γενετικά τροποποιημένες ποικιλίες πρέπει επίσης να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ σχετικά με την εμπορία σπόρων και φυτικού πολλαπλασιαστικού υλικού, όπως καθορίζονται ειδικότερα στην οδηγία 66/401/EOK του Συμβουλίου της 14ης Ιουνίου 1966 περί εμπορίας σπόρων προς σπορά κτηνοτροφικών φυτών, την οδηγία 66/402/EOK του Συμβουλίου της 14ης Ιουνίου 1966 περί εμπορίας σπόρων δημητριακών προς σπορά, την οδηγία 2002/53/EK του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2002 περί του κοινού καταλόγου ποικιλιών καλλιεργούμενων φυτικών ειδών, την οδηγία 2002/54/EK του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2002 περί εμπορίας σπόρων τεύτλων προς σπορά, την οδηγία 2002/55/EK του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2002 περί εμπορίας σπόρων προς σπορά κηπευτικών, την οδηγία 2002/56/EK του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2002 περί εμπορίας σπόρων γεωμήλων προς φύτευση, την οδηγία 2002/57/EK του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2002 περί εμπορίας των σπόρων προς σπορά των ελαιούχων και κλωστικών φυτών, την οδηγία 68/193/EOK του Συμβουλίου της 9ης Απριλίου 1968 περί εμπορίας υλικών αγενούς πολλαπλασιασμού της αμπέλου, οδηγία 98/56/EK του Συμβουλίου της 20ης Ιουλίου 1998 για την εμπορία πολλαπλασιαστικού υλικού καλλωπιστικών φυτών, την οδηγία 99/105/EK του Συμβουλίου της 22ας Δεκεμβρίου 1999 σχετικά με την εμπορία του δασικού πολλαπλασιαστικού υλικού και την οδηγία 2008/90/EK του Συμβουλίου της 29ης Σεπτεμβρίου 2008 περί εμπορίας πολλαπλασιαστικού υλικού οπωροφόρων φυτών και οπωροφόρων δέντρων που προορίζονται για την παραγωγή φρούτων.


Από αυτές τις οδηγίες, οι οδηγίες 2002/53/EK και 2002/55/EK περιέχουν διατάξεις που επιτρέπουν στα κράτη μέλη να απαγορεύουν, υπό ορισμένους σαφώς προσδιοριζόμενους όρους, τη χρήση μιας ποικιλίας στο σύνολο ή σε τμήματα της επικράτειάς τους ή να καθορίζουν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την καλλιέργεια μιας ποικιλίας.

(4) Σε περίπτωση που ένας ΓΤΟ εγκριθεί για σκοπούς καλλιέργειας σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο της ΕΕ για τους ΓΤΟ και συμμορφώνεται, όσον αφορά την ποικιλία που πρόκειται να διατεθεί στην αγορά, με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ περί εμπορίας σπόρων και φυτικού πολλαπλασιαστικού υλικού, τα κράτη μέλη δεν επιτρέπεται να απαγορεύουν, να περιορίζουν ή να εμποδίζουν την ελεύθερη κυκλοφορία του εντός της επικράτειάς τους, παρά μόνον υπό τους όρους που προβλέπει η νομοθεσία της ΕΕ.

(5) Η πείρα κατέδειξε ότι η καλλιέργεια ΓΤΟ αποτελεί ζήτημα με το οποίο ασχολούνται ενδελεχώς τα κράτη μέλη. Ζητήματα συνδεδεμένα με τη διάθεση στην αγορά και τις εισαγωγές ΓΤΟ πρέπει να συνεχίσουν να ρυθμίζονται νομοθετικά σε επίπεδο ΕΕ, ώστε να διαφυλαχθεί η εσωτερική αγορά. Η καλλιέργεια θα μπορούσε ωστόσο να απαιτεί περισσότερη ευελιξία σε ορισμένες περιπτώσεις, καθόσον αποτελεί ζήτημα με έντονη εθνική, περιφερειακή και τοπική διάσταση λόγω των δεσμών της με τη χρήση του εδάφους, τις τοπικές γεωργικές δομές και την προστασία ή διατήρηση βιότοπων, οικοσυστημάτων και τοπίων. Αυτή η ευελιξία δεν πρέπει να υπονομεύσει την κοινή διαδικασία έγκρισης, ιδίως τη διαδικασία αξιολόγησης.

(6) Για να περιορίσουν/απαγορεύσουν την καλλιέργεια ΓΤΟ, ορισμένα κράτη μέλη προσέφυγαν στις ρήτρες διασφάλισης και στα μέτρα έκτακτης ανάγκης του άρθρου 23 της οδηγίας 2001/18/EΚ και του άρθρου 34 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ.1829/2003, βασιζόμενα, ανάλογα με την περίπτωση, σε νέες πρόσθετες πληροφορίες, που κατέστησαν διαθέσιμες μετά την ημερομηνία της συγκατάθεσης και που επηρεάζουν την αξιολόγηση περιβαλλοντικών κινδύνων, ή μετά από επαναξιολόγηση υφιστάμενων πληροφοριών. Άλλα προσέφυγαν στη διαδικασία κοινοποίησης του άρθρου 114 παράγραφοι 5) και 6) ΣΛΕΕ, που απαιτούν παρουσίαση νέων επιστημονικών στοιχείων για την προστασία του περιβάλλοντος ή του χώρου εργασίας. Επί πλέον, η διαδικασία λήψεως αποφάσεων αποδείχθηκε ιδιαίτερα δυσχερής για την καλλιέργεια ΓΤΟ, καθώς εκφράστηκαν ανησυχίες σε εθνικό επίπεδο που δεν αφορούν μόνο θέματα συνδεδεμένα με την ασφάλεια των ΓΤΟ για την υγεία ή το περιβάλλον.


(7) Σύμφωνα με το άρθρο 2 παράγραφος 2 της ΣΛΕΕ τα κράτη μέλη δικαιούνται συνεπώς να έχουν τη δυνατότητα κατά και μετά τη διαδικασία έγκρισης να αποφασίζουν τον περιορισμό ή την απαγόρευση της καλλιέργειας ΓΤΟ στο έδαφός τους με συνέπεια τον αποκλεισμό της καλλιέργειας του συγκεκριμένου ΓΤΟ στο σύνολο ή σε όλα τα τμήματα αυτής της επικράτειας των κρατών μελών. Κατόπιν τούτου, κρίνεται σκόπιμο να δοθεί στα κράτη μέλη, σύμφωνα και με την αρχή της επικουρικότητας, περισσότερη ευελιξία να αποφασίζουν κατά πόσον επιθυμούν ή όχι να διατηρούν καλλιέργειες ΓΤΟ στην επικράτειά τους, χωρίς να επηρεάζεται η αξιολόγηση κινδύνων που προβλέπεται στο ενωσιακό σύστημα εγκρίσεων ΓΤΟ, είτε κατά είτε μετά τη διαδικασία έγκρισης και ανεξάρτητα από τα μέτρα που δικαιούνται τα κράτη μέλη να λαμβάνουν κατ’ εφαρμογή του άρθρου 26α της οδηγίας 2001/18/EK για να προλαμβάνουν την ακούσια παρουσία των ΓΤΟ σε άλλα προϊόντα. Η παροχή αυτής της δυνατότητας στα κράτη μέλη διευκολύνει τη διαδικασία λήψεως αποφάσεων στο πεδίο των ΓΤΟ.

Ταυτοχρόνως κατοχυρώνεται η ελευθερία επιλογής καταναλωτών, των γεωργών και επιχειρηματιών ενώ προσφέρεται μεγαλύτερη σαφήνεια στα ενδιαφερόμενα μέρη όσον αφορά την καλλιέργεια ΓΤΟ στην Ένωση. Η παρούσα οδηγία θα διευκολύνει ως εκ τούτου την ομαλή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.

(8) Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας έγκρισης ενός συγκεκριμένου ΓΤΟ και το αργότερο εντός 30 ημερών από την ημερομηνία κυκλοφορίας της έκθεσης αξιολόγησης βάσει του άρθρου 14 παράγραφος 2) της οδηγίας 2001/18 ή εντός 30 ημερών από την παραλαβή της γνώμης της Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων βάσει του άρθρου 6 παράγραφος 6) και του άρθρου 18 παράγραφος 6) του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003, ένα κράτος μέλος θα πρέπει συνεπώς να έχει τη δυνατότητα να ζητεί από την Επιτροπή να διαβιβάζει στον γνωστοποιούντα/αιτούντα την αίτησή του για αναπροσαρμογή του γεωγραφικού πεδίου της γνωστοποίησης/αίτησής του που υποβλήθηκε σύμφωνα με το Μέρος Γ της παρούσας οδηγίας ή σύμφωνα με τα άρθρα 5 και 17 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003, με συνέπεια να αποκλεισθούν από την καλλιέργεια τμήματα ή το σύνολο της επικράτειας αυτού του κράτους μέλους. Η Επιτροπή θα πρέπει να διευκολύνει τη διαδικασία διαβιβάζοντας αμελλητί την αίτηση του κράτους μέλους στον γνωστοποιούντα/αιτούντα, ο δε γνωστοποιών/αιτών θα πρέπει να απαντήσει στην αίτηση εντός 30 ημερών.


(9) Το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής της γνωστοποίησης/αίτησης θα πρέπει να αναπροσαρμοστεί αναλόγως αν ο γνωστοποιών/αιτών συμφωνήσει ρητά ή σιωπηρά εντός 30 ημερών αφότου η Επιτροπή του κοινοποίησε την αίτηση. Αν ο γνωστοποιών/αιτών αντιταχθεί στην αίτηση, ο γνωστοποιών/αιτών ενημερώνει την Επιτροπή και τα κράτη μέλη. Ωστόσο, η άρνηση του γνωστοποιούντος/αιτούντος να αναπροσαρμόσει το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής της γνωστοποίησης/αίτησης δεν θίγει την εξουσία της Επιτροπής που προβλέπεται από το άρθρο 19 της οδηγίας 2001/18/EΚ ή τα άρθρα 7 και 19 του κανονισμού 1829/2003, ανάλογα με την περίπτωση, να πραγματοποιήσει αυτήν την αναπροσαρμογή, ενδεχομένως, υπό το πρίσμα της αξιολόγησης περιβαλλοντικών κινδύνων που έχει καταρτίσει η Αρχή.

(10) Επί πλέον, στην περίπτωση και μόνο που ο γνωστοποιών/αιτών αρνηθεί να αναπροσαρμόσει το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής της γνωστοποίησης/αίτησης για έναν ΓΤΟ όπως απαιτήθηκε από ένα κράτος μέλος, αυτό το κράτος μέλος πρέπει να έχει τη δυνατότητα να λάβει αιτιολογημένα μέτρα απαγόρευσης ή περιορισμού της καλλιέργειας του εν λόγω άλλοτε εγκεκριμένου ΓΤΟ στο σύνολο ή τμήμα της επικράτειάς του, για λόγους άλλους από αυτούς που αξιολογούνται βάσει της εναρμονισμένης δέσμης ενωσιακών κανόνων (δηλ. της οδηγίας 2001/18/EΚ και του κανονισμού (EΚ) αριθ. 1829/2003), οι οποίοι λόγοι συνάδουν με το δίκαιο της Ένωσης. Αυτοί οι λόγοι μπορούν να αφορούν στόχους περιβαλλοντικής ή γεωργικής πολιτικής ή άλλους επιτακτικούς λόγους όπως είναι η χρήση γης, η πολεοδομία και η χωροταξία, κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις, η συνύπαρξη και η δημόσια τάξη. Αυτοί οι λόγοι μπορούν να προβληθούν μεμονωμένα ή σε συνδυασμό, αναλόγως με τις ειδικές περιστάσεις του κράτους μέλους, της περιφέρειας ή της περιοχής όπου θα εφαρμοστούν τα εν λόγω μέτρα.

(11) Το επίπεδο προστασίας που έχει επιλεγεί στην Ένωση για την υγεία ανθρώπων και ζώων καθώς και το επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος επιτρέπουν την ενιαία επιστημονική αξιολόγηση σε ολόκληρη την Ένωση, και η παρούσα οδηγία δεν πρέπει να μεταβάλει αυτήν την κατάσταση. Για να αποφευχθεί, λοιπόν, παρεμβολή στις αρμοδιότητες που απονέμουν στους αξιολογητές και διαχειριστές κινδύνων η οδηγία 2001/18/EΚ και ο κανονισμός (EΚ) αριθ. 1829/2003, ένα κράτος μέλος πρέπει να επικαλείται μόνον λόγους συναφείς με τους στόχους της περιβαλλοντικής πολιτικής που δεν αντιβαίνουν στην αξιολόγηση κινδύνων για την υγεία και το περιβάλλον, οι οποίοι αξιολογούνται με διαδικασίες έγκρισης προβλεπόμενες στα δύο προαναφερόμενα νομοθετήματα της ΕΕ, όπως είναι η διατήρηση ενός ορισμένου είδους χαρακτηριστικών της φύσης και του τοπίου, ορισμένων βιοτόπων και οικοσυστημάτων καθώς και ορισμένων ειδικών λειτουργιών και υπηρεσιών οικοσυστημάτων.


(12) Θα πρέπει επίσης να επιτρέπεται στα κράτη μέλη να θεμελιώνουν τις αποφάσεις που εγκρίνουν βάσει της παρούσας οδηγίας σε λόγους κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων οι οποίες θα μπορούσαν να προκύψουν από την καλλιέργεια ΓΤΟ στην επικράτεια του συγκεκριμένου κράτους μέλους. Δεδομένου ότι τα μέτρα συνύπαρξης εξετάστηκαν στη σύσταση της Επιτροπής του Ιουλίου 2010, τα κράτη μέλη πρέπει να έχουν επίσης τη δυνατότητα να θεσπίζουν μέτρα περιορισμού ή απαγόρευσης της καλλιέργειας εγκεκριμένων ΓΤΟ στο σύνολο ή τμήμα της επικράτειάς τους βάσει της παρούσας οδηγίας. Αυτοί οι λόγοι μπορεί να σχετίζονται με το ανέφικτο ή την αδυναμία εφαρμογής μέτρων συνύπαρξης λόγω ειδικών γεωγραφικών συνθηκών ή λόγω ανάγκης να αποφευχθεί η παρουσία ΓΤΟ σε άλλα προϊόντα, όπως συγκεκριμένα ή ιδιαίτερα προϊόντα, ή λόγω ανάγκης προστασίας της ποικιλομορφίας της γεωργικής παραγωγής ή της ανάγκης να διασφαλιστεί η καθαρότητα των σπόρων σποράς και του φυτικού πολλαπλασιαστικού υλικού. Επί πλέον, η Επιτροπή υπέβαλε έκθεση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο σχετικά με τις κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις της καλλιέργειας ΓΤΟ, όπως ζητήθηκε στα συμπεράσματα του Συμβουλίου Περιβάλλοντος του 2008. Το αποτέλεσμα αυτής της έκθεσης θα μπορούσε να αποτελέσει πολύτιμη πληροφόρηση για τα κράτη μέλη που προτίθενται να λάβουν αποφάσεις βάσει της παρούσας οδηγίας.

(13) Οι περιορισμοί ή οι απαγορεύσεις που εγκρίνονται βάσει της παρούσας οδηγίας πρέπει να αναφέρονται μόνον στην καλλιέργεια και όχι στην ελεύθερη κυκλοφορία και εισαγωγή γενετικά τροποποιημένων σπόρων σποράς και φυτικού πολλαπλασιαστικού υλικού, ως προϊόντων ή εντός προϊόντων, και των προϊόντων συγκομιδής τους, πρέπει δε επί πλέον να συνάδουν με τις Συνθήκες, ειδικότερα όσον αφορά την αρχή της αποφυγής διακρίσεων μεταξύ εθνικών και μη εθνικών προϊόντων, την αρχή της αναλογικότητας και τα άρθρα 34, 36 και 216 παράγραφος 2 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


(14) Τα κράτη μέλη που προτίθενται να θεσπίσουν μέτρα δυνάμει της παρούσας οδηγίας κοινοποιούν στην Επιτροπή σχέδιο των μέτρων τουλάχιστον 75 ημέρες πριν τα εγκρίνουν. Κατά τη διάρκεια των 75 αυτών ημερών διατήρησης του status quo τα κράτη μέλη οφείλουν να μην εγκρίνουν ούτε να εφαρμόσουν αυτά τα μέτρα. Αν η Επιτροπή κρίνει ότι το κράτος μέλος κάνει αθέμιτη χρήση των εξουσιών που του ανατίθενται βάσει της παρούσας οδηγίας, το γνωστοποιεί στο κράτος μέλος εντός των 75 ημερών διατήρησης του status quo. Η Επιτροπή μπορεί να κάνει συστάσεις σχετικά με το πώς αυτά τα μέτρα μπορούν να τροποποιηθούν ώστε να πληρούν τους όρους της παρούσας οδηγίας. Ωστόσο, μετά τις 75 ημέρες διατήρησης του status quo εναπόκειται στο κράτος μέλος να αποφασίσει αν θα τροποποιήσει τα μέτρα λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις της Επιτροπής ή αν θα τα θεσπίσει όπως είχαν αρχικά προταθεί. Λαμβανομένου υπόψη του επιπέδου εξέτασης σε ενωσιακή κλίμακα το οποίο επιτυγχάνεται με αυτήν τη διαδικασία, δεν είναι αναγκαίο να προβλεφθεί, επί πλέον, η εφαρμογή της οδηγίας 98/34/EΚ για την καθιέρωση μιας διαδικασίας πληροφόρησης στον τομέα των τεχνικών προτύπων και κανονισμών[2]. Τα κράτη μέλη μπορούν να περιορίζουν ή να απαγορεύουν την καλλιέργεια ενός ΓΤΟ στο σύνολο ή τμήμα της επικράτειάς τους από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της έγκρισης από την ΕΕ και το αργότερο έως δύο έτη μετά την ημερομηνία έκδοσης της συγκατάθεσης/έγκρισης, υπό τον όρο ότι παρήλθε ο χρόνος των 75 ημερών διατήρησης του status quo, κατά τη διάρκεια του οποίου η Επιτροπή είχε τη δυνατότητα να κάνει παρατηρήσεις για τα προτεινόμενα μέτρα.

(15) Οι αποφάσεις περί περιορισμού ή απαγόρευσης της καλλιέργειας ΓΤΟ από κράτη μέλη στο σύνολο ή τμήμα της επικράτειάς τους δεν θα πρέπει να εμποδίζουν τη διεξαγωγή έρευνας στη βιοτεχνολογία, υπό τον όρο ότι κατά τη διεξαγωγή της τηρούνται όλα τα αναγκαία μέτρα ασφαλείας.

(15α) [NEΟ] Όταν νέες και αντικειμενικές συνθήκες αιτιολογούν την αναπροσαρμογή του γεωγραφικού πεδίου εφαρμογής της συγκατάθεσης/έγκρισης ενός ΓΤΟ και όχι νωρίτερα από δύο έτη μετά την ημερομηνία χορήγησης της συγκατάθεσης/έγκρισης, ένα κράτος μέλος πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ζητεί μέσω της Επιτροπής από τον κάτοχο της συγκατάθεσης/ έγκρισης να αναπροσαρμόσει το γεωγραφικό της πεδίο εφαρμογής. Αν ο κάτοχος της συγκατάθεσης/έγκρισης δεν συμφωνεί ρητά ή σιωπηρά, το κράτος μέλος πρέπει να έχει τη δυνατότητα να εγκρίνει αιτιολογημένα μέτρα περιορισμού ή απαγόρευσης της καλλιέργειας του εν λόγω ΓΤΟ. Το συγκεκριμένο κράτος μέλος θα πρέπει να κοινοποιήσει σχέδιο αυτών των μέτρων στην Επιτροπή τουλάχιστον 75 ημέρες πριν την έγκρισή τους ώστε της να δοθεί η ευκαιρία να κάνει παρατηρήσεις, κατά το διάστημα δε αυτό οφείλει να μην εγκρίνει ούτε να εφαρμόσει αυτά τα μέτρα. Μετά την περίοδο των 75 ημερών τα κράτη μέλη μπορούν να εγκρίνουν τα μέτρα όπως προτάθηκαν αρχικά ή όπως τροποποιήθηκαν για να ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις της Επιτροπής.


(15β) [NEΟ] Ένα κράτος μέλος πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ζητεί από την αρμόδια αρχή ή από την Επιτροπή να επανεντάξει τμήμα ή το σύνολο της επικράτειάς του στο γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής της συγκατάθεσης/έγκρισης από την οποία είχε προηγουμένως αποκλειστεί. Στην περίπτωση αυτή δεν είναι ανάγκη να διαβιβαστεί η αίτηση στον κάτοχο της συγκατάθεσης/έγκρισης και να ζητηθεί η συναίνεσή του. Σύμφωνα με την οδηγία 2001/18/EΚ, η αρμόδια αρχή που εξέδωσε την γραπτή συγκατάθεση ή, σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1829/2003, η Επιτροπή θα πρέπει αντιστοίχως να τροποποιούν το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής ή την απόφαση περί εγκρίσεως.

(16) Γραπτή συγκατάθεση ή απόφαση περί εγκρίσεως που εκδίδεται/θεσπίζεται για γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής περιορισμένο σε συγκεκριμένες περιοχές ή μέτρα εγκρινόμενα από τα κράτη μέλη δυνάμει της παρούσας οδηγίας για τον περιορισμό ή την απαγόρευση καλλιεργειών ΓΤΟ θα πρέπει να μην εμποδίζουν ή να περιορίζουν τη χρήση εγκεκριμένων ΓΤΟ σε άλλα κράτη μέλη. Επιπλέον, η παρούσα οδηγία και τα εθνικά μέτρα που εγκρίνονται δυνάμει της δεν πρέπει να θίγουν τις απαιτήσεις του ενωσιακού δικαίου όσον αφορά την ακούσια και τυχαία παρουσία ΓΤΟ σε μη γενετικώς τροποποιημένες ποικιλίες σπόρων και φυτικού πολλαπλασιαστικού υλικού, και δεν πρέπει να εμποδίζουν την καλλιέργεια ποικιλιών που πληρούν αυτές τις απαιτήσεις.

(17) Τα άρθρα 7 παράγραφος 8) και 19 παράγραφος 8) του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003 ορίζουν ότι οι παραπομπές που γίνονται στα Μέρη Α και Δ της οδηγίας 2001/18/EK σε ΓΤΟ οι οποίοι έχουν εγκριθεί βάσει του Μέρους Γ της εν λόγω οδηγίας πρέπει να θεωρείται ότι ισχύουν εξ ίσου για ΓΤΟ που έχουν εγκριθεί δυνάμει του εν λόγω κανονισμού. Αντίστοιχα, τα μέτρα που εγκρίνονται από τα κράτη μέλη σύμφωνα με την παρούσα οδηγία 2001/18/EΚ πρέπει να ισχύουν επίσης και για ΓΤΟ που έχουν εγκριθεί σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1829/2003.

(17α) [NEΟ] Η παρούσα οδηγία δεν θίγει τις υποχρεώσεις των κρατών μελών όσον αφορά την ελεύθερη κυκλοφορία συμβατικών σπόρων σποράς, φυτικού πολλαπλασιαστικού υλικού και των προϊόντων συγκομιδής σύμφωνα με την οικεία νομοθεσία της Ένωσης και κατ’εφαρμογή της Συνθήκης.


(17β) [NEΟ] Για τη συμφιλίωση των στόχων της παρούσας οδηγίας με τα έννομα συμφέροντα οικονομικών παραγόντων όσον αφορά τους ΓΤΟ που έχουν εγκριθεί ή που βρίσκονται σε διαδικασία έγκρισής τους πριν την έναρξη ισχύος της παρούσας οδηγίας, πρέπει να προβλεφθούν ενδεδειγμένα μεταβατικά μέτρα. Τα μεταβατικά μέτρα αιτιολογούνται επίσης από την ανάγκη να αποφευχθούν δυνητικές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού με το να επιφυλάσσεται στους σημερινούς κατόχους συγκατάθεσης μεταχείριση διαφορετική από εκείνη που επιφυλάσσεται σε μελλοντικούς αιτούντες έγκριση. Για λόγους ασφάλειας δικαίου, το διάστημα για το οποίο αυτά τα μεταβατικά μέτρα μπορούν να εγκριθούν πρέπει να περιορίζεται στο απόλυτα αναγκαίο ώστε να εξασφαλισθεί η ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς. Αυτά τα μεταβατικά μέτρα θα πρέπει επομένως να επιτρέπουν στα κράτη μέλη να εφαρμόζουν τις διατάξεις της παρούσας οδηγίας σε προϊόντα που εγκρίθηκαν ή βρίσκονταν σε διαδικασία έγκρισής τους πριν από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της παρούσας οδηγίας, υπό τον όρο ότι δεν θίγονται οι εγκεκριμένες γενετικά τροποποιημένες ποικιλίες σπόρων σποράς και φυτικού πολλαπλασιαστικού υλικού που έχουν ήδη φυτευτεί νομότυπα.

(18) [NEΟ] Η σύσταση της Επιτροπής της 13ης Ιουλίου 2010 παρέχει κατευθυντήριες γραμμές στα κράτη μέλη για την ανάπτυξη μέτρων συνύπαρξης, μεταξύ άλλων σε μεθοριακές περιοχές.


ΕΞΕΔΩΣΑΝ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΟΔΗΓΙΑ:

Άρθρο 1

Η οδηγία 2001/18/EΚ τροποποιείται ως εξής:

Προστίθεται το ακόλουθο άρθρο με ισχύ από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της παρούσας οδηγίας:

Άρθρο 26β Καλλιέργεια

1. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας έγκρισης ενός συγκεκριμένου ΓΤΟ ή κατά τη διάρκεια της ανανέωσης μιας συγκατάθεσης/έγκρισης ένα κράτος μέλος μπορεί να ζητήσει μέσω της Επιτροπής από τον γνωστοποιούντα/αιτούντα να αναπροσαρμόσει το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής της γνωστοποίησης/αίτησής του που υποβλήθηκε βάσει του Μέρους Γ της παρούσας οδηγίας ή βάσει του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003, ώστε να αποκλεισθεί από την καλλιέργεια τμήμα ή το σύνολο της επικράτειας αυτού του κράτους μέλους. Ή αίτηση αυτή κοινοποιείται στην Επιτροπή εντός 30 το αργότερο ημερών από την ημερομηνία της κυκλοφορίας της έκθεσης αξιολόγησης βάσει του άρθρου 14 παράγραφος 2) της παρούσας οδηγίας ή από την παραλαβή της γνώμης της Αρχής βάσει του άρθρου 6 παράγραφος 6) και του άρθρου 18 παράγραφος 6) του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003. Η Επιτροπή κοινοποιεί αμελλητί την αίτηση του κράτους μέλους στον γνωστοποιούντα/αιτούντα καθώς και στα άλλα κράτη μέλη.


2. Σε περίπτωση που ο γνωστοποιών/αιτών αντιταχθεί στην αίτηση κράτους μέλους σύμφωνα με την παράγραφο 1, ο γνωστοποιών/αιτών ενημερώνει την Επιτροπή και τα κράτη μέλη εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση της αίτησης από την Επιτροπή. Σε περίπτωση ρητής ή σιωπηρής συναίνεσης του γνωστοποιούντος/αιτούντος η αναπροσαρμογή του γεωγραφικού πεδίου εφαρμογής της γνωστοποίησης/αίτησης υλοποιείται στην γραπτή συγκατάθεση ή έγκριση.

Η γραπτή συγκατάθεση που εκδίδεται δυνάμει της παρούσας οδηγίας και, ενδεχομένως, η απόφαση που εκδίδεται δυνάμει του άρθρου 19 καθώς και η απόφαση περί εγκρίσεως που λαμβάνεται δυνάμει των άρθρων 7 και 19 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003, εκδίδονται βάσει του αναπροσαρμοσμένου γεωγραφικού πεδίου εφαρμογής της γνωστοποίησης/αίτησης, όπως αυτό εγκρίθηκε ρητά ή σιωπηρά από τον γνωστοποιούντα/αιτούντα.

3. Σε περίπτωση που ο γνωστοποιών/ αιτών αντιταχθεί στην αναπροσαρμογή του γεωγραφικού πεδίου εφαρμογής της γνωστοποίησης/αίτησής του ανταποκρινόμενος σε αίτηση που υποβάλλει κράτος μέλος βάσει της παραγράφου 1, αυτό το κράτος μέλος μπορεί να θεσπίσει μέτρα που περιορίζουν ή απαγορεύουν την καλλιέργεια αυτού του ΓΤΟ στο σύνολο ή σε τμήμα της επικράτειας του, που είχε κάποτε εγκριθεί κατ’ εφαρμογή του Μέρους Γ της παρούσας οδηγίας ή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003, υπό τον όρο ότι τα εν λόγω μέτρα συνάδουν με το ενωσιακό δίκαιο, είναι αιτιολογημένα, αναλογικά και δεν εισάγουν διακρίσεις και, επί πλέον, βασίζονται σε επιτακτικούς λόγους, όπως λόγους σχετικούς με:

α. στόχους περιβαλλοντικής πολιτικής διαφορετικούς από τα στοιχεία που αξιολογούνται βάσει της οδηγίας 2001/18/EΚ και του κανονισμού (EΚ) αριθ. 1829/2003,

β. την πολεοδομία και χωροταξία,

γ. χρήσεις γης,

δ. κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις,

ε. την αποφυγή παρουσίας ΓΤΟ σε άλλα προϊόντα με την επιφύλαξη του άρθρου 26α,

στ. στόχους γεωργικής πολιτικής,

ζ. τη δημόσια τάξη.


Αυτοί οι λόγοι μπορούν να προβληθούν μεμονωμένα ή σε συνδυασμό, εκτός από τον λόγο στο σημείο ζ) που πρέπει να προβληθεί σε συνδυασμό με άλλον, αναλόγως με τις ειδικές περιστάσεις του κράτους μέλους, της περιφέρειας ή της περιοχής όπου θα εφαρμοστούν τα εν λόγω μέτρα, όμως δεν πρέπει να συγκρούονται σε καμία περίπτωση με την αξιολόγηση περιβαλλοντικών κινδύνων που έχει καταρτιστεί κατ’εφαρμογή της παρούσας οδηγίας ή του κανονισμού 1829/2003.

4. Τα κράτη μέλη που προτίθενται να θεσπίσουν μέτρα δυνάμει της παραγράφου 3 κοινοποιούν πρώτα στην Επιτροπή σχέδιο αυτών των μέτρων και τους αντίστοιχους λόγους που προβάλλουν στην Επιτροπή. Αυτή η κοινοποίηση μπορεί να πραγματοποιηθεί πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκρισης του ΓΤΟ σύμφωνα με το Μέρος Γ της οδηγίας ή σύμφωνα με τον κανονισμό 1829/2003. Κατά τη διάρκεια του διαστήματος των 75 ημερών από την ημερομηνία αυτής της κοινοποίησης:

- το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος οφείλει να μην εγκρίνει ούτε να εφαρμόσει αυτά τα μέτρα, και

- η Επιτροπή μπορεί να κάνει τυχόν παρατηρήσεις που θεωρεί απαραίτητες.

Μετά τη λήξη του χρονικού διαστήματος των 75 ημερών που προβλέπεται στο πρώτο εδάφιο και το αργότερο εντός δύο ετών μετά την ημερομηνία χορήγησης της συγκατάθεσης/έγκρισης το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος μπορεί να θεσπίσει τα μέτρα είτε με τη μορφή που προτάθηκαν αρχικά, είτε όπως τροποποιήθηκαν για να ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις της Επιτροπής. Αυτά τα μέτρα κοινοποιούνται αμελλητί στην Επιτροπή, τα άλλα κράτη μέλη και στον γνωστοποιούντα/αιτούντα.

5 [NEΟ]. Σε περίπτωση που μετά την έγκριση ενός ΓΤΟ βάσει της παρούσας οδηγίας ή του κανονισμού (ΕΚ) 1829/2003 και όχι νωρίτερα από δύο έτη από την έκδοση της συγκατάθεσης/έγκρισης, ένα κράτος μέλος εκτιμά ότι νέες αντικειμενικές συνθήκες αιτιολογούν την αναπροσαρμογή του γεωγραφικού πεδίου εφαρμογής της συγκατάθεσης/έγκρισης, μπορεί να θέσει κατ’ αναλογία σε εφαρμογή τη διαδικασία των παραγράφων 1 ως 4, υπό τον όρο ότι αυτά τα μέτρα δεν θίγουν την καλλιέργεια κανενός εγκεκριμένου ΓΤΟ σπόρων σποράς και φυτικού πολλαπλασιαστικού υλικού, που φυτεύτηκαν νομότυπα πριν από την έγκριση αυτών των μέτρων.


6 [NEΟ]. Σε περίπτωση που κράτος μέλος επιθυμεί να επανενταχθεί τμήμα ή το σύνολο της επικράτειάς του στο γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής της συγκατάθεσης/έγκρισης από το οποίο είχε προηγουμένως αποκλεισθεί σύμφωνα με την παράγραφο 2, μπορεί να υποβάλει αίτηση προς το σκοπό αυτό στην αρμόδια αρχή που εξέδωσε την γραπτή συγκατάθεση κατ’εφαρμογή της παρούσας οδηγίας ή στην Επιτροπή αν ο ΓΤΟ εγκρίθηκε κατ’εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003. Η αρμόδια αρχή που εξέδωσε τη γραπτή συγκατάθεση ή η Επιτροπή, ανάλογα με την περίπτωση, τροποποιεί αντιστοίχως το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής ή την απόφαση περί εγκρίσεως.

7. [NEΟ]. Προς το σκοπό της αναπροσαρμογής του γεωγραφικού πεδίου εφαρμογής της έγκρισης ενός ΓΤΟ βάσει των παραγράφων 5 και 6, και υπό τον όρο ότι βάσει της παραγράφου 5 ο κάτοχος της συγκατάθεσης συμφωνεί ρητά ή σιωπηρά με την αίτηση του κράτους μέλους:

α. για έναν ΓΤΟ εγκεκριμένο βάσει της παρούσας οδηγίας, η αρμόδια αρχή που εξέδωσε την γραπτή συγκατάθεση τροποποιεί το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής της συγκατάθεσης αναλόγως και ενημερώνει τον κάτοχο της έγκρισης, την Επιτροπή και τα κράτη μέλη μόλις αυτό ολοκληρωθεί·

β. για έναν ΓΤΟ εγκεκριμένο βάσει του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003, η Επιτροπή τροποποιεί την απόφαση περί εγκρίσεως αναλόγως, χωρίς να εφαρμόσει τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 35 παράγραφος 2 του εν λόγω κανονισμού. Η Επιτροπή ενημερώνει σχετικά τον κάτοχο της έγκρισης και τα κράτη μέλη.

8. [NEΟ]. Σε περίπτωση που κράτος μέλος ανακάλεσε τα μέτρα που θεσπίστηκαν κατ’ εφαρμογή των παραγράφων 3 και 4, ενημερώνει αμελλητί την Επιτροπή και τα άλλα κράτη μέλη.

9. Τα μέτρα που εγκρίνονται βάσει του παρόντος άρθρου δεν θίγουν την ελεύθερη κυκλοφορία εγκεκριμένων ΓΤΟ ως προϊόντων ή εντός προϊόντων.

Άρθρο 26γ Μεταβατικά μέτρα [NEΟ]

1. Από την [ημερομηνία έναρξης ισχύος της παρούσας οδηγίας] έως την [ημερομηνία έναρξης ισχύος της παρούσας οδηγίας + 6 μήνες] ένα κράτος μέλος μπορεί να ζητήσει μέσω της Επιτροπής από τον γνωστοποιούνται/αιτούντα να αναπροσαρμόσει το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής της γνωστοποίησης/αίτησής του που είχε κατατεθεί ή της έγκρισης που είχε εκδοθεί βάσει της παρούσας οδηγίας ή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003 πριν από την [ημερομηνία έναρξης ισχύος της παρούσας οδηγίας]. Η Επιτροπή κοινοποιεί αμελλητί την αίτηση του κράτους μέλους στον γνωστοποιούντα/αιτούντα καθώς και στα άλλα κράτη μέλη.

2. Σε περίπτωση που η αίτηση εκκρεμεί και ο γνωστοποιών/αιτών συμφώνησε ρητά ή σιωπηρά με την εν λόγω αίτηση εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση αυτής της αίτησης, αναπροσαρμόζεται αναλόγως το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής της γνωστοποίησης/αίτησής του. Η γραπτή συγκατάθεση που εκδίδεται δυνάμει της παρούσας οδηγίας και, ενδεχομένως, η απόφαση που εκδίδεται δυνάμει του άρθρου 19 καθώς και η απόφαση περί εγκρίσεως που λαμβάνεται δυνάμει των άρθρων 7 και 19 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003, εκδίδονται βάσει του αναπροσαρμοσμένου πεδίου εφαρμογής της γνωστοποίησης/αίτησης, όπως αυτό εγκρίθηκε ρητά ή σιωπηρά από τον γνωστοποιούντα/αιτούντα.

3. Σε περίπτωση που η έγκριση έχει ήδη εκδοθεί, και ο κάτοχος της έγκρισης συμφώνησε ρητά ή σιωπηρά με την αίτηση εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση αυτής της αίτησης, η έγκριση είναι αυτή όπως συμφωνήθηκε από τον κάτοχο της έγκρισης. Για γραπτή συγκατάθεση βάσει της παρούσας οδηγίας, η αρμόδια αρχή τροποποιεί το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής της συγκατάθεσης αναλόγως όπως αυτή συμφωνήθηκε ρητά ή σιωπηρά από τον κάτοχο της έγκρισης και ενημερώνει τον κάτοχο της έγκρισης, την Επιτροπή και τα κράτη μέλη μόλις αυτό ολοκληρωθεί. Για συγκατάθεση βάσει του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1829/2003, η Επιτροπή τροποποιεί την απόφαση περί εγκρίσεως αναλόγως, χωρίς να εφαρμόσει τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 35 παράγραφος 2 του εν λόγω κανονισμού. Η Επιτροπή ενημερώνει σχετικά τον κάτοχο της έγκρισης και τα κράτη μέλη.


4. Αν ένας γνωστοποιών/αιτών ή, ανάλογα με την περίπτωση, ένας κάτοχος έγκρισης αντιταχθεί σε αυτήν την αίτηση, εφαρμόζονται κατ’ αναλογία οι παράγραφοι 3 ως 9 του άρθρου 26β.

5. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου δεν θίγουν την καλλιέργεια οιωνδήποτε εγκεκριμένων ΓΤΟ σπόρων σποράς και φυτικού πολλαπλασιαστικού υλικού, που φυτεύτηκαν νομότυπα πριν από τον περιορισμό ή την απαγόρευση της καλλιέργειας του ΓΤΟ στο κράτος μέλος.

6. Τα μέτρα που εγκρίνονται βάσει του παρόντος άρθρου δεν θίγουν την ελεύθερη κυκλοφορία εγκεκριμένων ΓΤΟ ως προϊόντων ή εντός προϊόντων.


Άρθρο 1α [ΝΕΟ]

Το αργότερο εντός 4 ετών μετά [από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της παρούσας οδηγίας], η Επιτροπή υποβάλλει έκθεση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο σχετικά με τη χρήση της παρούσας οδηγίας από τα κράτη μέλη, μεταξύ άλλων σχετικά με την αποτελεσματικότητα των διατάξεων που επιτρέπουν στα κράτη μέλη να περιορίζουν ή να απαγορεύουν την καλλιέργεια ΓΤΟ στο σύνολο ή σε τμήμα της επικράτειάς τους και με την ομαλή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς. Αυτή η έκθεση μπορεί να συνοδεύεται από τυχόν νομοθετικές προτάσεις που η Επιτροπή θεωρεί ενδεδειγμένες. Η Επιτροπή καταγράφει επίσης στην έκθεσή της την πρόοδο που σημειώνεται προς την κατεύθυνση του να αποκτήσουν κανονιστικό χαρακτήρα οι ενισχυμένες κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων (ΕΑΑΤ) του 2010 σχετικά με την αξιολόγηση περιβαλλοντικού κινδύνου από γενετικώς τροποποιημένα φυτά.

Άρθρο 2

Η παρούσα οδηγία αρχίζει να ισχύει την εικοστή ημέρα από τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η παρούσα οδηγία απευθύνεται στα κράτη μέλη.

Βρυξέλλες,

Για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Για το Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος


[1] Έγγραφο 11037/11.


[2] ΕΕ L 204, 21.7.1998, σ. 37.
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ