Το δίκτυο των φάρων στη χώρα μας εκτείνεται σε μήκος 18.400 χλμ. και, παρά τον εκσυγχρονισμό των μέσων ναυσιπλοΐας (gps, dgps κ.λπ.), εξακολουθεί να παραμένει ένα απαραίτητο ναυτιλιακό βοήθημα. Οι 1.297 φάροι που συντηρούνται από την Υπηρεσία Φάρων (ανεξάρτητη υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού, που υπάγεται απευθείας στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού) εκτιμάται ότι καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες φωτοσήμανσης 9.835 νήσων, νησίδων και βραχονησίδων, καθώς και 1.345 κόλπων και όρμων, 161 στενών και διαύλων και 520 λιμένων.
Ωστόσο, όλο και πιο επιτακτική καθίσταται η ανάγκη διαχείρισης των εγκαταλειμμένων φάρων, κάτι που για πρώτη φορά προέβλεψε πρόσφατο νομοσχέδιο της κυβέρνησης. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Καθημερινής, πολλά είναι τα ζητήματα που προκύπτουν σε σχέση με τη διαχείριση του δικτύου, του οποίου το συνολικό κόστος συντήρησης εκτιμάται σε 1,5 εκατ. ευρώ ετησίως ενώ μεγάλος είναι και ο αριθμός παλαιών πέτρινων φάρων που έχει πάψει να λειτουργεί και βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση.
Ο νόμος 4278/12 (φάροι, στρατολογία και άλλες διατάξεις) θεσμοθέτησε για πρώτη φορά τη δυνατότητα σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα να ανακηρυχθούν «ανάδοχοι φάρου». Ο «ανάδοχος» αναλαμβάνει «υποχρέωση εκτέλεσης εργασιών ή κάλυψης δαπανών εγκατάστασης, συντήρησης, επισκευής ή ανάδειξης ενός ή περισσότερων φάρων για ορισμένο χρονικό διάστημα». Ως αντάλλαγμα, η πολιτεία δίνει στον ανάδοχο «δικαιώματα σχετικά με την επικοινωνιακή τους προβολή και τη χρήση του φάρου, υπό την προϋπόθεση σεβασμού της ιστορικής, αρχιτεκτονικής και πολιτιστικής τους αξίας». Επιπλέον, προβλέπεται η δυνατότητα παραμονής στον φάρο των αναδόχων.
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι η διαμονή σε φάρους για λόγους αναψυχής επιτρέπεται και σήμερα: από τις αρχές Μαΐου εκάστου έτους έως και περί τα τέλη Σεπτεμβρίου 22 φάροι (από τη Σαντορίνη και την Κρήτη έως τη Χαλκιδική) χρησιμοποιούνται ως οικήματα για παραθεριστές του προσωπικού του Πολεμικού Ναυτικού.
Η διαδικασία της αναδοχής φάρου θα οριστεί με κοινή απόφαση των υπουργείων Εθνικής Αμυνας και Πολιτισμού, έπειτα από πρόταση της Υπηρεσίας Φάρων και εισήγηση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου του Πολεμικού Ναυτικού.
Πάντως, το «πείραμα» της αναστήλωσης φάρων με έξοδα ιδιωτών έχει πρόσφατα δοκιμαστεί: Το Ιδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη ολοκλήρωσε το 2013 την αποκατάσταση τριών φάρων, του Ταινάρου, του Μαλέα αλλά και της Ντάνας Πόρου. Εκτός από αυτούς, την εξαετία 2008-2014 αποκαταστάθηκαν ακόμα 11 με χρηματοδότηση της Υπηρεσίας Φάρων και 4 φάροι με δημόσια χρηματοδότηση, μέσω δήμων και νομαρχιών. Επίσης, ακόμη δύο αποκαταστάθηκαν μέσω του ΕΣΠΑ, ενώ υπάρχουν έντεκα προτάσεις για ένταξη στο ΣΕΣ 2014-2020.
reporter.gr