Τα εργατικά έξοδα αποτελούν σημαντικό κόστος για τους αγρότες. Όπως καταγγέλλουν παραγωγοί από πολλές περιοχές της χώρας, η συγκομιδή γίνεται από «συνεργεία» που δεν είναι υπό την ευθύνη των παραγωγών αλλά των εμπόρων ή μεταποιητών (έχουμε καταγγελίες από Κόρινθο και Αργολίδα). Δηλαδή οι αγρότες δεν αποτελούν τους άμεσους εργοδότες των εργατών γης που συγκομίζουν τα προϊόντα τους καθώς δεν είναι αυτοί που τους επιλέγουν ούτε αυτοί που άμεσα τους πληρώνουν. Όμως οι δαπάνες αυτές δεν εμφανίζονται ως έσοδα των υπευθύνων των συνεργείων, αφού οι αγρότες όταν παραλαμβάνουν παραστατικά πώλησης αναγράφεται η «μικτή» τιμή, συμπεριλαμβάνεται δηλαδή στην τιμή παραγωγού και το κόστος συγκομιδής.
Δηλαδή οι μεταποιητές, που παραλαμβάνουν το προϊόν, «φορτώνουν» στο τιμολόγιο των παραγωγών και τα εργατικά για τη συγκομιδή, με αποτέλεσμα οι αγρότες να κληθούν να φορολογηθούν και για αυτά τα ποσά. Θυμίζουμε ότι στην φορολογική δήλωση για την χρήση του τρέχοντος έτους, οι αγρότες θα φορολογηθούν με βάση τα έσοδα μείον τα έξοδα που θα εμφανίσουν. Αυτό ισχύει σε όσους τηρούν βιβλία εσόδων – εξόδων αλλά και για όσους δεν έχουν αυτήν την υποχρέωση (ειδικού καθεστώτος).
Ο πρόεδρος της ΕΑΣ Αργολίδας κ. Σπύρος Αντωνόπουλος, δήλωσε : «το πρόβλημα υπάρχει σε όλη την Ελλάδα. Έχουμε κάνει άπειρες συσκέψεις αλλά δεν έχει δοθεί καμιά λύση. Οι μετανάστες που εργάζονται στα χωράφια δεν μπορούν έχουν παραστατικά. Οι παραγωγοί θέλουν να πληρώνουν ακόμη και εργόσημα όμως δεν υπάρχουν «νόμιμοι» εργάτες. Εμείς με ανακοίνωσή μας ζητήσαμε ακόμη και εταιρείες για να αναλάβουν τη συγκομιδή των εσπεριδοειδών αλλά δυστυχώς δεν παρουσιάστηκε καμιά».
Για να τεκμηριωθούν εργατικά έξοδα θα πρέπει να αποδεικνύονται είτε με εργόσημα είτε με αποδείξεις παροχής αγροτικών υπηρεσιών. Τα προβλήματα είναι πολλά σχετικά με αυτό:
α) θα πρέπει ο εργαζόμενος (εργάτης γης) να διαθέτει Α.Φ.Μ. και ΑΜΚΑ, δηλαδή να είναι νομιμοποιημένος για εργασία στην χώρα μας. Οι οικονομικοί μετανάστες που έρχονται για μια καλύτερη τύχη στη χώρα μας, δεν μπορούν να εργαστούν στα ελληνικά χωράφια γιατί δεν διαθέτουν νομιμοποιητικά έγραφα.
β) Έστω ότι υπάρχει διαθεσιμότητα αλλοδαπών εργατών γης που διαθέτουν Α.Φ.Μ., θα πρέπει να διασφαλιστεί η συναίνεση τους να αμειφθούν με εργόσημο. Ο λόγος που πιθανότατα θα αρνηθούν είναι ότι θα υποστούν και οι ίδιοι φορολογική επιβάρυνση.
γ) Ο παραγωγός θα πρέπει να πληρώσει μεγαλύτερο τίμημα για την αμοιβή των εργατών γης μέσω εργοσήμου, προκειμένου αυτοί να λάβουν καθαρά την προσυμφωνημένη αμοιβή.
Το περίεργο είναι ότι στα προγράμματα του ΟΑΕΔ που χρηματοδοτούν επιχειρήσεις για να προσλάβουν ανέργους δεν περιλαμβάνεται ο πρωτογενής αγροτικός τομέας.
Να θυμίσουμε ότι στη φορολογική δήλωση των αγροτών στα έσοδα υπολογίζονται όλες οι πωλήσεις που πραγματοποιούνται από τον παραγωγό είτε με τιμολόγια πώλησης που εκδίδει ο ίδιος, είτε με τιμολόγια αγοράς αγροτικών προϊόντων που εκδίδει ο αγοραστής – έμπορος που αγοράζει τα προϊόντα του. Επίσης, με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, στα έσοδα περιλαμβάνονται και οι κάθε είδους επιδοτήσεις που έλαβε ο παραγωγός μέσα στο 2014.
Στα έξοδα περιλαμβάνονται τα τιμολόγια αγοράς γεωργικών εφοδίων (λιπάσματα, εφόδια κλπ), τα καύσιμα, τα μηχανήματα και τα εργατικά. Τα μηχανήματα μπορούν να περαστούν στις αποσβέσεις και να επιμεριστεί η δαπάνη στα επόμενα έτη. (Αναγνωρίζονται και δαπάνες με απλές αποδείξεις, φτάνει αυτές να μην υπερβαίνουν τα 100 ευρώ).
Η διαφορά των εσόδων και εξόδων θεωρείται «καθαρό» εισόδημα και φορολογείται με 13% από το πρώτο ευρώ.