Στις 22 Απριλίου 2015, ημέρα Τετάρτη, έλαβε χώρα η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ναυπλιέων. Εκτός ημερήσιας διάταξης, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης έφερε προς συζήτηση, απόντος του κ. Δημάρχου, το τρέχον και επίκαιρο μεγάλο θέμα που αφορά τα ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΑ ΤΩΝ ΟΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΜΕ ΠΡΑΞΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ που έφερε η κυβέρνηση.
Οι θέσεις μας, που κατατέθηκαν στην εν λόγω συνεδρίαση, ήταν οι ακόλουθες :
1. Ως προς την επιλογή της ρύθμισης με πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.
· Έχουμε επίγνωση ότι με τη συγκεκριμένη επιλογή πιθανόν προς στιγμή να πάμε πίσω από την αυτοτέλεια των ΟΤΑ. Γνωρίζουμε ωστόσο ταυτόχρονα ότι η κυβέρνηση εκφράζει έμπρακτα, και τότε που ήταν αντιπολίτευση αλλά και σήμερα ως αριστερή κεντρική διοίκηση, την απόλυτη προσήλωσή της στη διαρκή δημοκρατική διαβούλευση με τους αιρετούς των Δήμων και των Περιφερειών και τα συλλογικά τους όργανα. Και εμείς, ως λειτουργοί της Αυτοδιοίκησης, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι αυτή η αναγκαστική επιλογή δεν απηχεί την αντίληψη της κυβέρνησης και του ΥΠΕΣΔΑ και έτσι δεν πρόκειται να καταστεί κανόνας.
· Η κυβέρνηση αναλαμβάνει ακέραια την ευθύνη και έναντι των ελλήνων πολιτών, να μη διαταραχθεί στο ελάχιστο η ρευστότητα του ελληνικού δημοσίου, ούτε καν προσωρινά. Ο λόγος δε για τον οποίο επιλέχθηκε η ρύθμιση μέσω ΠΝΠ σχετίζεται με το γεγονός ότι η εν λόγω κίνηση είναι επείγουσα, ενώ στη βουλή δεν βρίσκεται αυτές τις μέρες προς ψήφιση κάποιο νομοσχέδιο που θα ολοκληρώνεται άμεσα. Αν δε, η κυβέρνηση, ανάμενε την τακτική κοινοβουλευτική διαδικασία, θα εξαντλούνταν το νόημα της διάταξης, αφού θα είχε παρέλθει ο σύντομος αυτός και κρίσιμος χρόνος κατά τον οποίο η κυβέρνηση θα είχε πιθανόν ανάγκη προσωρινού εσωτερικού δανεισμού.
2. Ως προς την πρακτική των προηγούμενων κυβερνήσεων έναντι της Αυτοδιοίκησης.
· Επί πέντε χρόνια, οι προηγούμενες κυβερνήσεις έκοβαν συνεχώς χρηματοδότηση και προσωπικό από την Αυτοδιοίκηση, για να εξοικονομήσουν πόρους τους οποίους έριχναν διαρκώς στην ικανοποίηση των δανειστών.
· Η υπονόμευση της οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ υπήρξε συνεχής και αποτέλεσε συνειδητή πολιτική επιλογή και όχι ανάγκη, όπως εν προκειμένω.
· Υπενθυμίζουμε ότι θεσμοί που αποτέλεσαν -και δικαίως- casus belli για τον κόσμο της Αυτοδιοίκησης, όπως π.χ. το Μνημονιακό Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ, εισήχθησαν, το πρώτο στην ελληνική έννομη τάξη με «Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου» και μάλιστα κατ’ απόλυτη παρέκκλιση από την «προϋπόθεση επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης» που τάσσει το Σύνταγμα.
3. Ως προς το περιεχόμενο τη ρύθμισης.
· Η εκδοθείσα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου επί της ουσίας δίνει στην κυβέρνηση, αν χρειαστεί, τη δυνατότητα να κάνει έναν προσωρινό χειρισμό, μια εσωτερική ανακύκλωση ρευστότητας μεταξύ φορέων και κυβέρνησης. Δηλαδή, η κυβέρνηση θα αντλήσει βραχυπρόθεσμα (για 15 ημέρες), μέσω της έκδοσης repos έναντι των διαθέσιμων των ΟΤΑ που μεταφέρονται στην Τράπεζα της Ελλάδος, τα ταμειακά διαθέσιμα που χρειάζονται προσωρινά. Αυτή τη στιγμή πάντως, με την ΠΝΠ απλώς μεταφέρονται τα διαθέσιμα των ΟΤΑ από τις εμπορικές τράπεζες στην ΤτΕ. Η έκδοση repos είναι δυνητική για την κυβέρνηση και δεν έχει υλοποιηθεί προς το παρόν.
· Η διαδικασία αυτή είναι διαδεδομένη σε πολλές χώρες της Ευρώπης και του κόσμου και είναι εύλογη, αφού το κράτος αντλεί προσωρινά ρευστότητα, μέσω «εσωτερικού δανεισμού», από τους ίδιους τους φορείς τους οποίους το ίδιο επιχορηγεί μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.
4. Ως προς τη διασφάλιση των συμφερόντων των ΟΤΑ.
Με τον συγκεκριμένο χειρισμό οι ΟΤΑ διασφαλίζονται πλήρως. Συγκεκριμένα :
· Η τοποθέτηση των διαθεσίμων των ΟΤΑ στην ΤτΕ έναντι των εμπορικών τραπεζών είναι ασφαλέστερη, αλλά και αποδοτικότερη σε ορισμένες περιπτώσεις (ιδίως στις μη προθεσμιακές καταθέσεις). Η μεταφορά επομένως των αποθεματικών τους στην ΤτΕ είναι μια κίνηση την οποία και οι ίδιοι οι ΟΤΑ πιθανόν θα έπρεπε να εξετάσουν στο πλαίσιο μίας ορθολογικής και χρηστής διαχείρισης. Άλλωστε, για το λόγο αυτό, πολλοί Δήμοι και Περιφέρειες το έχουν ήδη πράξει οικειοθελώς και ανεξάρτητα από την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.
· Τα ποσά που βρίσκονται κατατεθειμένα στην ΤτΕ είναι οποτεδήποτε διαθέσιμα στους αντίστοιχους φορείς (βλ. την Αττικό Μετρό, που πρόσφατα εκταμίευσε 150 εκ. ευρώ).
· Σε περίπτωση που εκδοθούν repos, αυτά θα έχουν αποκλειστικά βραχυχρόνια διάρκεια και θα αφορούν μόνο τα διαθέσιμα που οι Δήμοι και οι Περιφέρειες δεν έχουν άμεσα ανάγκη, αφού ρητά προσδιορίζεται ότι εξαιρούνται του πεδίου εφαρμογής της ΠΝΠ τα χρηματικά διαθέσιμα που αφορούν τις ανάγκες των ΟΤΑ σε ορίζοντα 15/νθημέρου, επομένως μισθοδοσία και λοιπές τρέχουσες λειτουργικές ανάγκες είναι απολύτως εξασφαλισμένες. Δηλαδή, το δημόσιο θα δανεισθεί μόνο για 15 μέρες και μόνο τα ποσά που ούτως ή άλλως οι Δήμοι και οι Περιφέρειες δεν θα χρησιμοποιούσαν μέσα στο 15/νθήμερο αυτό.
· Ακόμα και στην υποθετική περίπτωση κατά την οποία κάποιος Δήμος ή κάποια Περιφέρεια υποστεί εξ αυτού του χειρισμού ζημία, προβλέπεται ρητά ότι έχει δικαίωμα αποζημίωσης από το δημόσιο.
5. Ως προς τη στήριξη της κυβέρνησης προς την Αυτοδιοίκηση.
· Είναι δεδομένο ότι μόνο ένα οικονομικά και δημοσιονομικά στιβαρό κράτος είναι αυτό το οποίο μπορεί πάντοτε να εγγυάται τη βιωσιμότητα και την οικονομική στήριξη των ΟΤΑ.
· Άλλωστε, η σημερινή κυβέρνηση -ακόμα και στην παρούσα δύσκολη συγκυρία- έχει ήδη αποδείξει ότι στηρίζει έμπρακτα την Αυτοδιοίκηση, όχι μόνο σε θεσμικό επίπεδο, αλλά και στο πεδίο της οικονομικής της επιβίωσης.
· Ήδη, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ έχει αποστείλει ευχαριστήρια επιστολή στην ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, για την άμεση ανταπόκρισή της σε μια σειρά αιτημάτων της Αυτοδιοίκησης (επέκταση της ρύθμισης των 100 δόσεων και στις οφειλές προς τους ΟΤΑ, παράταση ισχύος των προϋπολογισμών του 2014 για τους Δήμους που δεν έχουν εγκεκριμένο προϋπολογισμό για το 2015 κ.λ.π.).
· Ειδικά ως προς τα έμπρακτα μέτρα που παίρνει το ΥΠΕΣΔΑ για τη στήριξη της οικονομικής βιωσιμότητας των ΟΤΑ, η κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευτεί για αναμόρφωση που διέπει το πλαίσιο δημοσιονομικής τους εποπτείας, με κατάργηση των αντισυνταγματικών μνημονιακών διατάξεων.
· Η Αυτοδιοίκηση συνολικά, ανεξάρτητα από κάθε ιδεολογική ταυτότητα του αυτοδιοικητικού λειτουργού, όπως και η ηγεσία της ΚΕΔΕ ειδικότερα, γνωρίζει πολύ καλά και από πρώτο χέρι ότι η κυβέρνηση στέκεται δίπλα στους ΟΤΑ κάθε φορά που χρειάζεται, ακόμα και όταν οι ευθύνες ανήκουν στην ίδια την Αυτοδιοίκηση. Αυτό που ζητά τώρα, δεν είναι παρά μία ελάχιστη και προσωρινή διευκόλυνση, με εξασφαλισμένα όλα τα δικαιώματα των ΟΤΑ.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι της ΑΥ.Ρ.Α.
Παντελής Κοκκινόπουλος
Δημοσθένης Δρούγκας
http://avra-dkn.gr
E-mail: info@avra-dkn.gr
Οι θέσεις μας, που κατατέθηκαν στην εν λόγω συνεδρίαση, ήταν οι ακόλουθες :
1. Ως προς την επιλογή της ρύθμισης με πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.
· Έχουμε επίγνωση ότι με τη συγκεκριμένη επιλογή πιθανόν προς στιγμή να πάμε πίσω από την αυτοτέλεια των ΟΤΑ. Γνωρίζουμε ωστόσο ταυτόχρονα ότι η κυβέρνηση εκφράζει έμπρακτα, και τότε που ήταν αντιπολίτευση αλλά και σήμερα ως αριστερή κεντρική διοίκηση, την απόλυτη προσήλωσή της στη διαρκή δημοκρατική διαβούλευση με τους αιρετούς των Δήμων και των Περιφερειών και τα συλλογικά τους όργανα. Και εμείς, ως λειτουργοί της Αυτοδιοίκησης, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι αυτή η αναγκαστική επιλογή δεν απηχεί την αντίληψη της κυβέρνησης και του ΥΠΕΣΔΑ και έτσι δεν πρόκειται να καταστεί κανόνας.
· Η κυβέρνηση αναλαμβάνει ακέραια την ευθύνη και έναντι των ελλήνων πολιτών, να μη διαταραχθεί στο ελάχιστο η ρευστότητα του ελληνικού δημοσίου, ούτε καν προσωρινά. Ο λόγος δε για τον οποίο επιλέχθηκε η ρύθμιση μέσω ΠΝΠ σχετίζεται με το γεγονός ότι η εν λόγω κίνηση είναι επείγουσα, ενώ στη βουλή δεν βρίσκεται αυτές τις μέρες προς ψήφιση κάποιο νομοσχέδιο που θα ολοκληρώνεται άμεσα. Αν δε, η κυβέρνηση, ανάμενε την τακτική κοινοβουλευτική διαδικασία, θα εξαντλούνταν το νόημα της διάταξης, αφού θα είχε παρέλθει ο σύντομος αυτός και κρίσιμος χρόνος κατά τον οποίο η κυβέρνηση θα είχε πιθανόν ανάγκη προσωρινού εσωτερικού δανεισμού.
2. Ως προς την πρακτική των προηγούμενων κυβερνήσεων έναντι της Αυτοδιοίκησης.
· Επί πέντε χρόνια, οι προηγούμενες κυβερνήσεις έκοβαν συνεχώς χρηματοδότηση και προσωπικό από την Αυτοδιοίκηση, για να εξοικονομήσουν πόρους τους οποίους έριχναν διαρκώς στην ικανοποίηση των δανειστών.
· Η υπονόμευση της οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ υπήρξε συνεχής και αποτέλεσε συνειδητή πολιτική επιλογή και όχι ανάγκη, όπως εν προκειμένω.
· Υπενθυμίζουμε ότι θεσμοί που αποτέλεσαν -και δικαίως- casus belli για τον κόσμο της Αυτοδιοίκησης, όπως π.χ. το Μνημονιακό Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ, εισήχθησαν, το πρώτο στην ελληνική έννομη τάξη με «Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου» και μάλιστα κατ’ απόλυτη παρέκκλιση από την «προϋπόθεση επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης» που τάσσει το Σύνταγμα.
3. Ως προς το περιεχόμενο τη ρύθμισης.
· Η εκδοθείσα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου επί της ουσίας δίνει στην κυβέρνηση, αν χρειαστεί, τη δυνατότητα να κάνει έναν προσωρινό χειρισμό, μια εσωτερική ανακύκλωση ρευστότητας μεταξύ φορέων και κυβέρνησης. Δηλαδή, η κυβέρνηση θα αντλήσει βραχυπρόθεσμα (για 15 ημέρες), μέσω της έκδοσης repos έναντι των διαθέσιμων των ΟΤΑ που μεταφέρονται στην Τράπεζα της Ελλάδος, τα ταμειακά διαθέσιμα που χρειάζονται προσωρινά. Αυτή τη στιγμή πάντως, με την ΠΝΠ απλώς μεταφέρονται τα διαθέσιμα των ΟΤΑ από τις εμπορικές τράπεζες στην ΤτΕ. Η έκδοση repos είναι δυνητική για την κυβέρνηση και δεν έχει υλοποιηθεί προς το παρόν.
· Η διαδικασία αυτή είναι διαδεδομένη σε πολλές χώρες της Ευρώπης και του κόσμου και είναι εύλογη, αφού το κράτος αντλεί προσωρινά ρευστότητα, μέσω «εσωτερικού δανεισμού», από τους ίδιους τους φορείς τους οποίους το ίδιο επιχορηγεί μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.
4. Ως προς τη διασφάλιση των συμφερόντων των ΟΤΑ.
Με τον συγκεκριμένο χειρισμό οι ΟΤΑ διασφαλίζονται πλήρως. Συγκεκριμένα :
· Η τοποθέτηση των διαθεσίμων των ΟΤΑ στην ΤτΕ έναντι των εμπορικών τραπεζών είναι ασφαλέστερη, αλλά και αποδοτικότερη σε ορισμένες περιπτώσεις (ιδίως στις μη προθεσμιακές καταθέσεις). Η μεταφορά επομένως των αποθεματικών τους στην ΤτΕ είναι μια κίνηση την οποία και οι ίδιοι οι ΟΤΑ πιθανόν θα έπρεπε να εξετάσουν στο πλαίσιο μίας ορθολογικής και χρηστής διαχείρισης. Άλλωστε, για το λόγο αυτό, πολλοί Δήμοι και Περιφέρειες το έχουν ήδη πράξει οικειοθελώς και ανεξάρτητα από την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.
· Τα ποσά που βρίσκονται κατατεθειμένα στην ΤτΕ είναι οποτεδήποτε διαθέσιμα στους αντίστοιχους φορείς (βλ. την Αττικό Μετρό, που πρόσφατα εκταμίευσε 150 εκ. ευρώ).
· Σε περίπτωση που εκδοθούν repos, αυτά θα έχουν αποκλειστικά βραχυχρόνια διάρκεια και θα αφορούν μόνο τα διαθέσιμα που οι Δήμοι και οι Περιφέρειες δεν έχουν άμεσα ανάγκη, αφού ρητά προσδιορίζεται ότι εξαιρούνται του πεδίου εφαρμογής της ΠΝΠ τα χρηματικά διαθέσιμα που αφορούν τις ανάγκες των ΟΤΑ σε ορίζοντα 15/νθημέρου, επομένως μισθοδοσία και λοιπές τρέχουσες λειτουργικές ανάγκες είναι απολύτως εξασφαλισμένες. Δηλαδή, το δημόσιο θα δανεισθεί μόνο για 15 μέρες και μόνο τα ποσά που ούτως ή άλλως οι Δήμοι και οι Περιφέρειες δεν θα χρησιμοποιούσαν μέσα στο 15/νθήμερο αυτό.
· Ακόμα και στην υποθετική περίπτωση κατά την οποία κάποιος Δήμος ή κάποια Περιφέρεια υποστεί εξ αυτού του χειρισμού ζημία, προβλέπεται ρητά ότι έχει δικαίωμα αποζημίωσης από το δημόσιο.
5. Ως προς τη στήριξη της κυβέρνησης προς την Αυτοδιοίκηση.
· Είναι δεδομένο ότι μόνο ένα οικονομικά και δημοσιονομικά στιβαρό κράτος είναι αυτό το οποίο μπορεί πάντοτε να εγγυάται τη βιωσιμότητα και την οικονομική στήριξη των ΟΤΑ.
· Άλλωστε, η σημερινή κυβέρνηση -ακόμα και στην παρούσα δύσκολη συγκυρία- έχει ήδη αποδείξει ότι στηρίζει έμπρακτα την Αυτοδιοίκηση, όχι μόνο σε θεσμικό επίπεδο, αλλά και στο πεδίο της οικονομικής της επιβίωσης.
· Ήδη, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ έχει αποστείλει ευχαριστήρια επιστολή στην ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, για την άμεση ανταπόκρισή της σε μια σειρά αιτημάτων της Αυτοδιοίκησης (επέκταση της ρύθμισης των 100 δόσεων και στις οφειλές προς τους ΟΤΑ, παράταση ισχύος των προϋπολογισμών του 2014 για τους Δήμους που δεν έχουν εγκεκριμένο προϋπολογισμό για το 2015 κ.λ.π.).
· Ειδικά ως προς τα έμπρακτα μέτρα που παίρνει το ΥΠΕΣΔΑ για τη στήριξη της οικονομικής βιωσιμότητας των ΟΤΑ, η κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευτεί για αναμόρφωση που διέπει το πλαίσιο δημοσιονομικής τους εποπτείας, με κατάργηση των αντισυνταγματικών μνημονιακών διατάξεων.
· Η Αυτοδιοίκηση συνολικά, ανεξάρτητα από κάθε ιδεολογική ταυτότητα του αυτοδιοικητικού λειτουργού, όπως και η ηγεσία της ΚΕΔΕ ειδικότερα, γνωρίζει πολύ καλά και από πρώτο χέρι ότι η κυβέρνηση στέκεται δίπλα στους ΟΤΑ κάθε φορά που χρειάζεται, ακόμα και όταν οι ευθύνες ανήκουν στην ίδια την Αυτοδιοίκηση. Αυτό που ζητά τώρα, δεν είναι παρά μία ελάχιστη και προσωρινή διευκόλυνση, με εξασφαλισμένα όλα τα δικαιώματα των ΟΤΑ.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι της ΑΥ.Ρ.Α.
Παντελής Κοκκινόπουλος
Δημοσθένης Δρούγκας
http://avra-dkn.gr
E-mail: info@avra-dkn.gr