ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Ευχές Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς

ΕΥΧΕΣ

Τετάρτη 1 Απριλίου 2015

Το Έκθεμα του Μουσείου Λαϊκού Πολιτισμού Δάρα Αρκαδίας για τον μήνα Απρίλιο

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 3:52:00 μ.μ. | |
Με αφορμή τον ερχομό των Αγίων Ημερών του Πάσχα το Μουσείο Λαϊκού Πολιτισμού Δάρα Αρκαδίας έχει επιλέξει να σας παρουσιάσει ως έκθεμα του μήνα Απριλίου 2015 ένα περίτεχνο και επιβλητικό έργο της μόνιμης συλλογής του: «Τη Σταύρωση» (Α.Μ. 147).

Το συγκεκριμένο αντικείμενο, μέρος μιας ολόκληρης ξυλόγλυπτης συλλογής, έγινε δωρεά μαζί με πολλά άλλα έργα στο Μουσείο από τον δημιουργό του Ιωαν. Μπακόπουλο το 1993. Εντάσσεται στη θρησκευτική θεματολογία, ανήκει στην ομάδα των διακοσμητικών αντικειμένων και είναι σκαλισμένο πάνω σε ξύλο φλαμουριάς. 

<Η Σταύρωση> ή <Μεγάλος Σταυρός> είναι το πιο μεγάλο σε μέγεθος έργο που εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο σε περίοπτη θέση στον ημιώροφο της έκθεσης και στην αρχή της κλίμακας η οποία οδηγεί στην κυρίως έκθεση. Πρόκειται για μεγάλη ξύλινη κατασκευή διαστάσεων 1,02 x 2,39 που καταλήγει σε σιδερένια βάση. Αντιπροσωπευτικό έργο της λαϊκής τέχνης του τοπικού καλλιτέχνη Ιωαν. Μπακόπουλου φέρει εγχάρακτα και ανάγλυφα διακοσμητικά στοιχεία. Αναπαριστά τη Σταύρωση του Ιησού με έμφαση στις λεπτομέρειες ενώ η χρήση συμβόλων δηλώνει την ιδιαίτερη καλλιτεχνική έκφραση του δημιουργού. Οι στρατιώτες παριστάνονται ως πουλιά όπου με το ράμφος τους – λόγχη τραυματίζουν το σώμα του Χριστού. Ο Θεός, προσωποποιημένος στο επάνω μέρος του Σταυρού απεικονίζεται ως Άγγελος. 
Ο καλλιτέχνης επιχειρεί να φέρει τον άνθρωπο κοντά στο Θείο και επιλέγει να του δώσει ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Τα καρφιά εμφανώς έχουν τρυπήσει τα χέρια του Ιησού και τα πουλιά-στρατιώτες βρίσκονται σε επιθετική στάση. Το σώμα του Χριστού με έκδηλα τα σημάδια από τα χτυπήματα και με εγχάρακτες γραμμώσεις, δείχνει αδύναμο με ελαφρά κλίση εμπρός. Κάτω από τα πόδια του αναπτύσσεται ένα κυπαρίσσι που καταλήγει σε φυτικό διάκοσμο και ως σύμβολο του πένθους και της θλίψης προϊδεάζει για τον επερχόμενο θάνατο. Χαρακτηριστική λεπτομέρεια είναι πως ο Χριστός έχει τα μάτια του ακόμη ανοιχτά κοιτάζοντας με θάρρος τους διώκτες του. 

Οι δυο άκρες και η κορυφή διακοσμούνται από τρεις ακτινωτούς ήλιους στο κέντρο των οποίων αναπτύσσονται ανάγλυφοι Σταυροί ενώ ένας τέταρτος ακτινωτός ήλιος προβάλλει πίσω από το σώμα του Χριστού. Ερμηνεύοντας τα σύμβολα εικάζεται η Λύτρωση και η δύναμη που δίνει το φως της Χριστιανοσύνης στην ανθρώπινη υπόσταση. Σε ολόκληρο το έργο διαφαίνεται το αίσθημα της θλίψης το οποίο διακατέχει κάθε χριστιανό μπροστά στο δράμα του Θεανθρώπου . 
Ο Ιωαν. Μπακόπουλος σε ώριμη ηλικία μετά από προσωπικά και οικογενειακά βιώματα άρχισε να αποτυπώνει στην τέχνη του θρησκευτικά μηνύματα δηλώνοντας την ανάγκη του ανθρώπου να αντλεί δύναμη και πίστη από το Θείο. Μορφές και έργα με θρησκευτική διάσταση παρουσιάζονται στην αντίστοιχη ενότητα της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου Λαϊκού Πολιτισμού Δάρα Αρκαδίας. 
Αρχείο Μουσείου Λαϊκού Πολιτισμού Δάρα Αρκαδίας 
Επιμέλεια κειμένου: Αντωνία Κορδοπάτη Φιλόλογος-Γραμματέας Συνδέσμου Δαραίων Μουσείο Λαϊκού Πολιτισμού Δάρα Αρκαδίας 
E-mail: museum.folkculture.dara@gmail.com 

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ