Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Αργολίδας πραγματοποίησε την Τετάρτη 13 Μαΐου 2015 Έκτακτη Γενική Συνέλευση στο 1ο Γυμνάσιο Ναυπλίου, με σκοπό να συζητηθεί η μείωση τόσο το ζήτημα που προέκυψε από τη μείωση των ωρών διδασκαλίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στην Γ΄ Λυκείου από δύο (2) σε μία (1) και την κατάργηση του Επιταφίου του Θουκυδίδη από το πρόγραμμα της ίδιας τάξης όσο και τη γενικότερη αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής παιδείας στο σχολείο. Η Έκτακτη Γενική Συνέλευση ενέκρινε το κείμενο που ακολουθεί και εξουσιοδότησε το Διοικητικό Συμβούλιο να το δημοσιοποιήσει με όποιον τρόπο κρίνει πρόσφορο.
Η ανθρωπιστική παιδεία στο στόχαστρο
Με έκδηλη ανησυχία παρακολουθούμε το γεγονός πως και η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων αντιμετωπίζει με τη δοκιμασμένη κατά το παρελθόν (βλ. Νεοελληνική Γλώσσα και Ιστορία στο Γυμνάσιο) τακτική της περικοπής των φιλολογικών μαθημάτων. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η άρτι ψηφισθείσα διάταξη που αφορά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία και τον Επιτάφιο.
Ευθύς εξαρχής ξεκαθαρίζουμε πως δεν έχουμε οποιαδήποτε αντιπαλότητα με τους συναδέλφους των κλάδων, οι οποίοι διδάσκουν το μάθημα της Ιστορίας των Κοινωνικών Επιστημών. Είμαστε συνοδοιπόροι στην καθημερινή μάχη για ένα δημόσιο σχολείο αξιοπρεπές και δημιουργικό, ανοικτό στο διάλογο και τη γόνιμη σύνθεση των απόψεων. Οφείλουμε όμως να καταγγείλουμε το υποκριτικό ενδιαφέρον του Υπουργείου Παιδείας για την καλλιέργεια (sic) των μαθητών με γνώσεις για την οικονομία και την κοινωνία σ’ ένα Λύκειο που το μαθητικό ενδιαφέρον για τη Γενική Παιδεία είναι ανύπαρκτο, με τεράστια ευθύνη (διαχρονική, βεβαίως) των πολιτικών ηγεσιών του Υπουργείου. Εκφράζουμε, επιπλέον, την αντίθεσή μας για το γεγονός ότι ποικίλες επιστημονικές ενώσεις έχουν αναβαθμιστεί, κατά τα τελευταία χρόνια, σε απευθείας συνομιλητές της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου.
Επισημαίνουμε ότι το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας συμβάλλει και αυτό στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών. Ειδικότερα η ύλη του μαθήματος στην τελευταία τάξη του λυκείου αφορά στη μεταπολεμική λογοτεχνία και είναι δεδομένο ότι ενεργοποιεί τόσο τη βιωματική πλευρά της γνώσης όσο και την ολόπλευρη προσέγγιση των ποικίλων όψεων της σύγχρονης πραγματικότητας.
Αναφορικά με την κατάργηση του Επιταφίου του Θουκυδίδη, αξίζει να αναφέρουμε πως σε μια εποχή όπου παρατηρείται έξαρση φαινομένων ξενοφοβίας, ρατσισμού και του φασισμού και η δημοκρατία βάλλεται, μοιάζει τουλάχιστον απαράδεκτη η αφαίρεση ενός κειμένου που υμνεί τη δημοκρατία στην καθημερινότητα, ως τρόπο ζωής και όχι μόνο ως μια θεωρητική κατασκευή.
Κατά την άποψή μας, στόχος είναι να περιοριστούν οι ώρες των φιλολογικών μαθημάτων, για να αντιμετωπιστεί «με ασπιρίνες» το υπαρκτό ζήτημα της έλλειψης φιλολόγων χωρίς να πραγματοποιηθούν οι αναγκαίοι διορισμοί. Θεωρούμε πως μια τέτοια πολιτική δεν ανταποκρίνεται σε καμία περίπτωση στις προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για το τέλος της αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς προς τους εκπαιδευτικούς. «Κάτω από την προσωπίδα ένα κενό», για να θυμηθούμε τον γνωστό στίχο του Γιώργου Σεφέρη.
Ζητούμε να αποσυρθεί η εν λόγω διάταξη. Επιπλέον, προβάλλουμε την αναγκαιότητα της διαβούλευσης, με νηφαλιότητα και σφαιρική προσέγγιση, για τον καταρτισμό του νέου ωρολογίου προγράμματος. Στην προσπάθεια αυτή είναι αναγκαίο να συμβάλουν όλοι: η εκπαιδευτική κοινότητα, οι γονείς, οι μαθητές και, βεβαίως, οι αρμόδιοι φορείς. Αυτό που έχει την πιο μεγάλη σημασία είναι να διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο ειλικρινούς και εποικοδομητικού διαλόγου για το καλό όλων.
Για το Δ.Σ.
Ο πρόεδρος
Νικόλαος Μπουμπάρης
Η γραμματέας
Κωνσταντίνα Πατούρα
Η ανθρωπιστική παιδεία στο στόχαστρο
Με έκδηλη ανησυχία παρακολουθούμε το γεγονός πως και η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων αντιμετωπίζει με τη δοκιμασμένη κατά το παρελθόν (βλ. Νεοελληνική Γλώσσα και Ιστορία στο Γυμνάσιο) τακτική της περικοπής των φιλολογικών μαθημάτων. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η άρτι ψηφισθείσα διάταξη που αφορά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία και τον Επιτάφιο.
Ευθύς εξαρχής ξεκαθαρίζουμε πως δεν έχουμε οποιαδήποτε αντιπαλότητα με τους συναδέλφους των κλάδων, οι οποίοι διδάσκουν το μάθημα της Ιστορίας των Κοινωνικών Επιστημών. Είμαστε συνοδοιπόροι στην καθημερινή μάχη για ένα δημόσιο σχολείο αξιοπρεπές και δημιουργικό, ανοικτό στο διάλογο και τη γόνιμη σύνθεση των απόψεων. Οφείλουμε όμως να καταγγείλουμε το υποκριτικό ενδιαφέρον του Υπουργείου Παιδείας για την καλλιέργεια (sic) των μαθητών με γνώσεις για την οικονομία και την κοινωνία σ’ ένα Λύκειο που το μαθητικό ενδιαφέρον για τη Γενική Παιδεία είναι ανύπαρκτο, με τεράστια ευθύνη (διαχρονική, βεβαίως) των πολιτικών ηγεσιών του Υπουργείου. Εκφράζουμε, επιπλέον, την αντίθεσή μας για το γεγονός ότι ποικίλες επιστημονικές ενώσεις έχουν αναβαθμιστεί, κατά τα τελευταία χρόνια, σε απευθείας συνομιλητές της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου.
Επισημαίνουμε ότι το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας συμβάλλει και αυτό στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών. Ειδικότερα η ύλη του μαθήματος στην τελευταία τάξη του λυκείου αφορά στη μεταπολεμική λογοτεχνία και είναι δεδομένο ότι ενεργοποιεί τόσο τη βιωματική πλευρά της γνώσης όσο και την ολόπλευρη προσέγγιση των ποικίλων όψεων της σύγχρονης πραγματικότητας.
Αναφορικά με την κατάργηση του Επιταφίου του Θουκυδίδη, αξίζει να αναφέρουμε πως σε μια εποχή όπου παρατηρείται έξαρση φαινομένων ξενοφοβίας, ρατσισμού και του φασισμού και η δημοκρατία βάλλεται, μοιάζει τουλάχιστον απαράδεκτη η αφαίρεση ενός κειμένου που υμνεί τη δημοκρατία στην καθημερινότητα, ως τρόπο ζωής και όχι μόνο ως μια θεωρητική κατασκευή.
Κατά την άποψή μας, στόχος είναι να περιοριστούν οι ώρες των φιλολογικών μαθημάτων, για να αντιμετωπιστεί «με ασπιρίνες» το υπαρκτό ζήτημα της έλλειψης φιλολόγων χωρίς να πραγματοποιηθούν οι αναγκαίοι διορισμοί. Θεωρούμε πως μια τέτοια πολιτική δεν ανταποκρίνεται σε καμία περίπτωση στις προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για το τέλος της αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς προς τους εκπαιδευτικούς. «Κάτω από την προσωπίδα ένα κενό», για να θυμηθούμε τον γνωστό στίχο του Γιώργου Σεφέρη.
Ζητούμε να αποσυρθεί η εν λόγω διάταξη. Επιπλέον, προβάλλουμε την αναγκαιότητα της διαβούλευσης, με νηφαλιότητα και σφαιρική προσέγγιση, για τον καταρτισμό του νέου ωρολογίου προγράμματος. Στην προσπάθεια αυτή είναι αναγκαίο να συμβάλουν όλοι: η εκπαιδευτική κοινότητα, οι γονείς, οι μαθητές και, βεβαίως, οι αρμόδιοι φορείς. Αυτό που έχει την πιο μεγάλη σημασία είναι να διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο ειλικρινούς και εποικοδομητικού διαλόγου για το καλό όλων.
Για το Δ.Σ.
Ο πρόεδρος
Νικόλαος Μπουμπάρης
Η γραμματέας
Κωνσταντίνα Πατούρα