Από τις εκδόσεις του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς κυκλοφορεί το βιβλίο "Ταξίδια στο Αιγαίο με πλοηγό την Ιστορία" σε επιμέλεια της Ευγενίας Δρακοπούλου και του Δημήτρη Δημητρόπουλου. Δεκαοκτώ προορισμοί - δεκαοκτώ πραγματικές ιστορίες ή μυθοπλασίες για τα λιμάνια του Αιγαίου, (ανάμεσα τους και το Ναύπλιο από την Ευτυχία Λιάτα*) που στη σύγχρονη εποχή συνιστούν τους χώρους υποδοχής των ταξιδιωτών, τις ανοικτές πύλες εισόδου στις φυσικές ομορφιές, στα προϊόντα, στον πολιτισμό, στην ιστορία του τόπου.
Η Ιστορία, που συνέβη, και η μυθοπλασία ως Ιστορία, που θα μπορούσε να είχε συμβεί, πρωταγωνιστούν στον τόμο αυτό.
Το εγχείρημα ξεκίνησε αναζητώντας την ιστορία όχι ως διαδοχική αφήγηση γεγονότων και εποχών, αλλά ως αστραπιαίο φωτισμό σημαντικών ή και άσημων στιγμών από την ιστορική διαδρομή συγκεκριμένων τόπων. Από τους συγγραφείς ζητήθηκε να επιλέξουν ένα θέμα αγκιστρωμένο σε έναν τόπο-λιμάνι και να αφηγηθούν μία ιστορία∙ να αναπλάσουν δηλαδή ένα περιστατικό της «μεγάλης» ή της «μικρής» ιστορίας, όπως εκείνοι θα το θεωρούσαν πιο ελκυστικό και πρόσφορο –χρησιμοποιώντας δηλαδή την παραδοσιακή ιστοριογραφική αφήγηση ή τη μυθοπλασία– με τη δέσμευση όμως της επιστημονικής εγκυρότητας και τεκμηρίωσης.
Το εγχείρημα ξεκίνησε αναζητώντας την ιστορία όχι ως διαδοχική αφήγηση γεγονότων και εποχών, αλλά ως αστραπιαίο φωτισμό σημαντικών ή και άσημων στιγμών από την ιστορική διαδρομή συγκεκριμένων τόπων. Από τους συγγραφείς ζητήθηκε να επιλέξουν ένα θέμα αγκιστρωμένο σε έναν τόπο-λιμάνι και να αφηγηθούν μία ιστορία∙ να αναπλάσουν δηλαδή ένα περιστατικό της «μεγάλης» ή της «μικρής» ιστορίας, όπως εκείνοι θα το θεωρούσαν πιο ελκυστικό και πρόσφορο –χρησιμοποιώντας δηλαδή την παραδοσιακή ιστοριογραφική αφήγηση ή τη μυθοπλασία– με τη δέσμευση όμως της επιστημονικής εγκυρότητας και τεκμηρίωσης.
Στόχος της απόπειρας αυτής δεν ήταν τόσο να πλουτίσει ο αναγνώστης τις εγκυκλοπαιδικές του γνώσεις, όσο να οσμιστεί «ζωντανές» στιγμές του παρελθόντος, να πάρει κάτι από την αύρα μιας εποχής, ιδιαίτερα μάλιστα αν τυχόν ο τόμος τον συνοδεύει κατά τη διάρκεια μιας περιήγησής του στο Αιγαίο. Για τον λόγο αυτό το χρονικό ανάπτυγμα των κειμένων που φιλοξενούνται, επιδιώχθηκε να καλύπτει τη μακρά διάρκεια, από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι τα πιο πρόσφατα και η ανάπτυξη στον χώρο να ακολουθεί τα λιμάνια, τόπους επίσκεψης των σημερινών ταξιδιωτών.
*Στον τόμο συνεργάστηκαν 17 συγγραφείς με κείμενά για τα ακόλουθα λιμάνια του Αιγαίου: Πειραιάς (Άγγελος Χανιώτης), Ναύπλιο (Ευτυχία Λιάτα), Χανιά (Κώστας Τσικνάκης), Ρέθυμνο (Ευγενία Δρακοπούλου), Ηράκλειο (Αγγελική Πανοπούλου), Σαντορίνη (Άννα Μιχαηλίδου), Μύκονος (Δημήτρης Δημητρόπουλος), Νάξος (Γιώργος Ανωμερίτης), Σύρος (Χρήστος Λούκος), Πάρος (Μαρίνα Λουκάκη), Μήλος (Ευγενία Δρακοπούλου), Ρόδος (Ευθύμιος Νικολαΐδης), Κως (Χαρίκλεια Παπαγεωργιάδου), Πάτμος (Ζήσης Μελισσάκης), Χίος (Αικατερίνη Δερμιτζάκη), Μυτιλήνη (Παναγιώτης Μιχαηλάρης), Βόλος (Ντίνα Μουστάνη), Θεσσαλονίκη (Αναστασία Τούρτα).
*Στον τόμο συνεργάστηκαν 17 συγγραφείς με κείμενά για τα ακόλουθα λιμάνια του Αιγαίου: Πειραιάς (Άγγελος Χανιώτης), Ναύπλιο (Ευτυχία Λιάτα), Χανιά (Κώστας Τσικνάκης), Ρέθυμνο (Ευγενία Δρακοπούλου), Ηράκλειο (Αγγελική Πανοπούλου), Σαντορίνη (Άννα Μιχαηλίδου), Μύκονος (Δημήτρης Δημητρόπουλος), Νάξος (Γιώργος Ανωμερίτης), Σύρος (Χρήστος Λούκος), Πάρος (Μαρίνα Λουκάκη), Μήλος (Ευγενία Δρακοπούλου), Ρόδος (Ευθύμιος Νικολαΐδης), Κως (Χαρίκλεια Παπαγεωργιάδου), Πάτμος (Ζήσης Μελισσάκης), Χίος (Αικατερίνη Δερμιτζάκη), Μυτιλήνη (Παναγιώτης Μιχαηλάρης), Βόλος (Ντίνα Μουστάνη), Θεσσαλονίκη (Αναστασία Τούρτα).