Ο Ισθμός της Κορίνθου είναι μια στενή λωρίδα γης που ενώνει τη Στερεά Ελλάδα με την Πελοπόννησο ενώ η διώρυγα που έχει διανοιχθεί σε αυτόν ενώνει το Σαρωνικό με τον Κορινθιακό κόλπο.
Έχει μήκος 6 περίπου χιλιόμετρα και το πιο στενό σημείο είναι εκεί όπου έχει κατασκευαστεί η διώρυγα της Κορίνθου. Στο παρελθόν ήταν στρατηγικό σημείο και για το λόγο αυτό είχε ήδη κατασκευαστεί τείχος από τους αρχαίους χρόνους, το οποίο είχε διατηρηθεί μέχρι και τους Βυζαντινούς χρόνους.
Έχει μήκος 6 περίπου χιλιόμετρα και το πιο στενό σημείο είναι εκεί όπου έχει κατασκευαστεί η διώρυγα της Κορίνθου. Στο παρελθόν ήταν στρατηγικό σημείο και για το λόγο αυτό είχε ήδη κατασκευαστεί τείχος από τους αρχαίους χρόνους, το οποίο είχε διατηρηθεί μέχρι και τους Βυζαντινούς χρόνους.
Μεταξύ του τείχους και του περιβόλου υπήρχε ο δίολκος , οδός μέσω της οποίας μεταφέρονταν εμπορεύματα και μικρά πλοία για να αποφευχθεί ο περίπλους της Πελοποννήσου. Η διάνοιξη του ισθμού της Κορίνθου φαίνεται να είχε απασχολήσει αρκετά και τον αρχαίο κόσμο. Η ιδέα της διώρυγας υπήρχε ήδη από την εποχή του Περίανδρου, το 602 π.Χ.
Κατόπιν ήρθε η σειρά του Ιούλιου Καίσαρα που αφού ξανάχτισε από τα θεμέλια την κατεστραμμένη από τον Μόμμιο Κόρινθο, σχεδίασε τη διάνοιξη του Ισθμού της Κορίνθου, αλλά η κατασκευή ματαιώθηκε όταν τον δολοφόνησαν. Μετά απ’ αυτό, ο άνθρωπος που προσπάθησε την υλοποίησή του σχεδίου ήταν ο Νέρων το 66 μ.Χ., σε σχέδια του Ιούλιου Καίσαρα και του Καλιγούλα. Μετά το θάνατο του Νέρωνα, συνέχισε την προσπάθεια ο Ηρώδης ο Αττικός, ο οποίος όμως την εγκατέλειψε. Έτσι σταματάει το σχέδιο της διάνοιξης στα αρχαία χρόνια.
Κατόπιν ήρθε η σειρά του Ιούλιου Καίσαρα που αφού ξανάχτισε από τα θεμέλια την κατεστραμμένη από τον Μόμμιο Κόρινθο, σχεδίασε τη διάνοιξη του Ισθμού της Κορίνθου, αλλά η κατασκευή ματαιώθηκε όταν τον δολοφόνησαν. Μετά απ’ αυτό, ο άνθρωπος που προσπάθησε την υλοποίησή του σχεδίου ήταν ο Νέρων το 66 μ.Χ., σε σχέδια του Ιούλιου Καίσαρα και του Καλιγούλα. Μετά το θάνατο του Νέρωνα, συνέχισε την προσπάθεια ο Ηρώδης ο Αττικός, ο οποίος όμως την εγκατέλειψε. Έτσι σταματάει το σχέδιο της διάνοιξης στα αρχαία χρόνια.
Τελικά έπρεπε να περάσουν αιώνες, για να αρχίζουν οι εργασίες για τη διώρυγα άρχισαν το 1880 και λόγω έλλειψης κεφαλαίων το έργο ολοκληρώθηκε από εταιρεία του Ανδρέα Συγγρού το 1893. Η διώρυγα έχει μήκος 6.346 μέτρα, πλάτος στην επιφάνεια της θάλασσας 24,6 m, στο βυθό της 21,3 m, ενώ το βάθος της φτάνει τα 8 μέτρα. Τα εγκαίνια της έγιναν στις 25 Ιουλίου του 1893 από τον Βασιλιά των Ελλήνων Γεώργιο τον Α”.
Οι εργασίες για τη διώρυγα άρχισαν το 1880 και λόγω έλλειψης κεφαλαίων το έργο ολοκληρώθηκε από εταιρεία του Ανδρέα Συγγρού το 1893.Η κατασκευή της διώρυγας της Κορίνθου, είναι αποτέλεσμα της αναπτυξιακής πολιτικής του πρωθυπουργού Χαρίλαου Τρικούπη, ο οποίος με την κατασκευή μεγάλων έργων υποδομής στόχευε στη δημιουργία ενός σύγχρονου και οικονομικά ανεπτυγμένου κράτους.