Του Κώστα Γκότση
Στο
κείμενο προς τους δανειστές που κατατέθηκε στη Βουλή την Πέμπτη 9 Ιουνίου, με
βάση το οποίο δόθηκε η έγκριση από 251 βουλευτές, περιλαμβάνονται, όπως άλλωστε
γίνεται δεκτό, πολύ σκληρά, νεοφιλελεύθερης έμπνευσης μέτρα, σε διάφορους τομείς.
Θα αναφερθώ
για μια ακόμη φορά στον τομέα των «ιδιωτικοποιήσεων, δηλαδή της πώλησης της
δημόσιας περιουσίας που έχει υπαχθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, δεδομένου ότι το ζήτημα
αυτό, παρότι είναι πολύ σημαντικό, «περιέργως» αποσιωπείται για διαφόρους
λόγους, τόσο
από τα πολιτικά κόμματα, όσο και από τους δημοσιογράφους.
Παραθέτω
ολόκληρο το σχετικό απόσπασμα του κειμένου της κυβερνητικής πρότασης που
κατατέθηκε στη Βουλή, προκειμένου να γίνει αντιληπτό τι ακριβώς αποδέχτηκε ήδη προς
υλοποίηση η Ελληνική Κυβέρνηση:
«10. Ιδιωτικοποιήσεις
- Το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα
βελτιώσει το Σχέδιο Ανάπτυξης Περιουσίας το οποίο θα περιλαμβάνει την
ιδιωτικοποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονταν στην «κατοχή» του
έως την 31η Δεκεμβρίου 2014. Το υπουργικό συμβούλιο θα εφαρμόσει το πρόγραμμα.
- Προκειμένου να διευκολυνθεί η ολοκλήρωση των
δημοπρασιών, οι αρχές θα ολοκληρώσουν όλες τις εναπομείνασες κυβερνητικές
πράξεις, συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών αεροδρομίων, τον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την
Εγνατία, τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης και το Ελληνικό (ο πλήρης
κατάλογος στο Τεχνικό Μνημόνιο). Αυτή η λίστα των ενεργειών ανανεώνεται τακτικά
και η κυβέρνηση θα διασφαλίσει ότι οι εναπομείνασες ενέργειες θα προωθηθούν
στον ορθό χρόνο.
- Κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ θα ανακοινώσουν τις ημερομηνίες για
την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης όχι αργότερα από τα
τέλη Οκτωβρίου 2015 και για ΤΡΑΙΝΟΣΕ Rosco, χωρίς ουσιαστικές αλλαγές στους
όρους που ισχύουν.
- Η κυβέρνηση θα μεταφέρει το ποσοστό που κατέχει στον ΟΤΕ
στο ΤΑΙΠΕΔ.
- Θα λάβει ουσιαστικά και μη αναστρέψιμα βήματα για την
ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων βάσει των υπαρχουσών συνθηκών και
με τους υπάρχοντες προωθούμενους αναδόχους».
Το
παραπάνω κείμενο είναι ακριβώς το ίδιο
με την πρόσφατη πρόταση των δανειστών, αυτήν
δηλαδή που απορρίφτηκε με το πρόσφατο δημοψήφισμα! Δηλαδή κάτι που
απορρίφθηκε από τη μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού επανέρχεται αυτούσιο από
την Κυβέρνηση προς υλοποίηση!
Για να γίνει κατανοητό αυτό που
μεθοδεύεται, υπενθυμίζουμε- σημειώνουμε τα ακόλουθα:
1. Το ΤΑΙΠΕΔ ιδρύθηκε με το νόμο
3986/2011 (Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής
Στρατηγικής 2012−2015), κατ’ απαίτηση των «δανειστών» της Τρόικα.) Σύμφωνα
λοιπόν με άρθρο 1, παρ. 2: «Το προϊόν της αξιοποίησης χρησιμοποιείται
αποκλειστικά για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους της χώρας». Δηλαδή
ότι εισπραχθεί από την ενοικίαση ή πώληση των ακινήτων που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ
αποκλειστικά για την αποπληρωμή του χρέους. Επίσης σύμφωνα με το άρθρο 2 του
ίδιου νόμου (παρ. 5) τα περιουσιακά στοιχεία περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ «κατά κυριότητα, νομή και κατοχή και το Δημόσιο απεκδύεται κάθε δικαιώματός του
επί αυτών», ενώ «το πράγμα ή το
δικαίωμα που μεταβιβάστηκε ή παραχωρήθηκε στο Ταμείο (δηλαδή στο ΤΑΙΠΕΔ) δεν μπορεί να αναμεταβιβαστεί στον
προηγούμενο κύριο ή δικαιούχο, καθ’ οιονδήποτε τρόπο» (άρθρο 2, παρ.
7).
Στο
ΤΑΙΠΕΔ περιήλθαν περισσότερα από 500 ακίνητα, (μεταξύ των οποίων και 47 προστατευόμενες περιοχές NATURA, ορεινοί όγκοι και παραλίες) αλλά και υποδομές (σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια,
λιμάνια, αυτοκινητόδρομοι), κρατικές εταιρίες όπως ο ΟΠΑΠ, Κρατικά λαχεία, η
ΔΕΠΑ, ιαματικές πηγές, κλπ.
2. Ο ΣΥΡΙΖΑ προεκλογικά υποσχόταν
ότι θα καταργήσει το ΤΑΙΠΕΔ. Σύντομα όμως μετά τις εκλογές, με το γνωστό mail Βαρουφάκη και τη συμφωνία της 20ης
Φεβρουαρίου δεσμεύτηκε για ιδιωτικοποιήσεις και στην ουσία για διατήρηση
του ΤΑΙΠΕΔ. Σήμερα με την πρότασή του, ταυτίζεται με αυτήν των δανειστών.
3. Στην πρόταση αυτή
υπάρχει το προφανές ενδιαφέρον της
Γερμανικής Κυβέρνησης να εξυπηρετηθούν τα γερμανικά συμφέροντα, κατά τρόπο
μάλιστα προκλητικό και σκανδαλώδη. Ρητά στο κείμενο αναφέρεται ότι πρέπει άμεσα
να ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης των περιφερειακών αεροδρομίων.[1]
Ως προς τα Περιφερειακά αεροδρόμια ζητείται από την Κυβέρνηση να ολοκληρωθεί η
πώλησή τους με τους υφιστάμενους όρους: «Θα λάβει ουσιαστικά και μη αναστρέψιμα βήματα για την
ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων βάσει των υπαρχουσών συνθηκών και
με τους υπάρχοντες προωθούμενους αναδόχους». Δηλαδή να καταλήξουν στην γερμανική εταιρία, η οποία
κατά σύμπτωση είναι κρατική (η Fraport, βασικός μέτοχος της οποίας είναι το
ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης και με 10% η Lufthansa,). Επίσης ζητούν να
μεταφέρει η Κυβέρνηση στο ΤΑΙΠΕΔ, το εναπομείναν ποσοστό (10%) που κατέχει
ακόμη στον ΟΤΕ, ώστε να πωληθεί και αυτό
στη συνέχεια στη γερμανική εταιρία Ντόιτσε Τέλεκομ. Τι σόι όμως ιδιωτικοποιήσεις
είναι αυτές όταν οι βασικές υποδομές του ελληνικού δημοσίου καταλήγουν σε
κρατικές γερμανικές εταιρίες;
4. Αναλαμβάνει τη ρητή
υποχρέωση και υπόσχεται η Κυβέρνηση, αυτό που άλλωστε απαιτούσαν οι δανειστές,
δηλαδή να ιδιωτικοποιηθεί άμεσα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Εγνατία, τα λιμάνια Πειραιά
και Θεσσαλονίκης και το Ελληνικό, με τη σημείωση ότι: «ο πλήρης κατάλογος στο Τεχνικό Μνημόνιο».
Μάλιστα για τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης ρητά αναφέρεται ότι η
διαδικασία της ιδιωτικοποίησης θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη
Οκτωβρίου του 2015.
5. Ρητά επίσης αναφέρεται ότι: το Διοικητικό Συμβούλιο του
ΤΑΙΠΕΔ «θα βελτιώσει το Σχέδιο Ανάπτυξης
Περιουσίας το οποίο θα περιλαμβάνει την ιδιωτικοποίηση όλων των περιουσιακών
στοιχείων που βρίσκονταν στην «κατοχή» του έως την 31η Δεκεμβρίου 2014. Το υπουργικό
συμβούλιο θα εφαρμόσει το πρόγραμμα». Δηλαδή, εν προκειμένω αναλαμβάνεται η υποχρέωση από την Κυβέρνηση
να πουλήσει όλα τα ακίνητα που έχουν μέχρι σήμερα περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ.
6. Από την Αργολίδα έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ διάφορα
ακίνητα, τα σημαντικότερα εκ των οποίων βρίσκονται στο Ναύπλιο: η περιοχή της
Καραθώνας, το συγκρότημα των ΞΕΝΙΑ και ΑΜΦΙΤΡΥΩΝΑ, τα οικόπεδα του Αγίου
Αναστασίου, το κτίριο του Μεγάλου Δρόμου.
7. Η Ελλάδα έχει ειδικές γεωοικονομικές και συγκοινωνιακές
συνθήκες, κάτι το οποίο αποτυπώνεται στο ισχύον Σύνταγμα (άρθρο 101), για
το πώς διαμορφώνεται η διοικητική διαίρεση της χώρας. Επίσης προβλέπεται ότι «Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν
δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να
λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών,
μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους» (άρθρο 101, παρ. 4). Εάν όμως
ιδιωτικοποιηθούν οι βασικές υποδομές του Κράτους (αεροδρόμια, λιμάνια,
αυτοκινητόδρομοι, σιδηρόδρομοι, δίκτυα τηλεπικοινωνιών και ηλεκτρισμού, κλπ.),
ποιος θα λάβει πρόνοια για την ανάπτυξη των νησιωτικών και ορεινών περιοχών;
Μήπως οι γερμανικές εταιρίες, τύπου Siemens, η οποία υπήρξε υπεύθυνη για το
μεγαλύτερο ίσως πολιτικό και οικονομικό σκάνδαλο της μεταπολίτευσης, με τον
χρηματισμό Ελλήνων πολιτικών, στελεχών δημοσίων οργανισμών, επιχειρηματιών;
Μήπως θα λάβει πρόνοια η
γερμανική Fraport, στην οποία θα καταλήξουν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια; Θα
ενδιαφερθεί η εν λόγω εταιρία, η οποία θα ελέγχει πλέον τα 14 περιφερειακά
αεροδρόμια, αν θα αναπτυχτεί το α΄ ή το β΄ αεροδρόμιο, με βάση τα κριτήρια που
θέτει το Σύνταγμα, την ανάπτυξη δηλαδή μιας συγκεκριμένης νησιωτικής ή ορεινής
περιοχής, ή θα κινηθεί με βάση κριτήρια οικονομικού ή άλλου οφέλους; Ποια άλλη
Ευρωπαϊκή χώρα έχει ιδιωτικοποιήσει όλες τις βασικές της υποδομές;
Υστερόγραφο: το κείμενο αυτό γράφτηκε το πρωί
του Σαββάτου 11-7-2015. Μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν ήταν γνωστή η «νέα» γερμανική πρόταση του Σόιμπλε για
δημιουργία ενός «νέου» ΤΑΙΠΕΔ. Στο νέο αυτό ταμείο θα ενταχθούν περιουσιακά
στοιχεία του Ελληνικού Δημοσίου, αξίας
50 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία και θα πουληθούν για την αποπληρωμή του
χρέους! Ειδικότερα στη γερμανική πρόταση αναφέρεται: «Επιπλέον πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία [αξίας 50 δισ. ευρώ] θα
μεταφερθούν σε ένα υφιστάμενο εξωτερικό και ανεξάρτητο fund (Ταμείο) όπως το Institution of Growth του
Λουξεμβούργου ώστε να ιδιωτικοποιηθεί εν καιρώ και να μειώσει το χρέος».
Σύμφωνα με την Εφημερίδα των
Συντακτών: «Αυτή η φράση προτάθηκε από τη γερμανική πλευρά για να περιληφθεί
στο τελικό κείμενο του Eurogroup μετ’ επιτάσεως και αποτελεί μια από τις
βασικές απαιτήσεις της γερμανικής ηγεσίας. Τι είναι όμως το περίφημο
«Institution for Growth» το οποίο αναφέρεται παραπάνω;
Με μια απλή αναζήτηση φτάσαμε στην
εξής ενδεικτική πληροφορία: Το «Institution for Growth», όπως και το παράρτημά
του για την Ελλάδα, ιδρύθηκε από την KfW, την κρατική αναπτυξιακή τράπεζα της
Γερμανίας. Το πρώτο από τα τρία «υποκαταστήματα» του "Institution for
Growth" ιδρύθηκε στις 7 Μαίου του 2014 στο Λουξεμβούργο. Είναι το υποκατάστημα
στο οποίο θέλουν οι Γερμανοί να μεταφερθεί η ελληνική περιουσία προς
ιδιωτικοποίηση.
Ποιος ελέγχει όμως την KfW; Διαβάσαμε ότι πρόεδρος του Συμβουλίου των Εποπτών Διευθυντών
είναι ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, ο Dr Wolfgang Schäuble.
Με
άλλα λόγια ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε ζητά επίμονα να μεταφερθούν περιουσιακά
στοιχεία 50 δισ. ευρώ του ελληνικού δημοσίου σε φορέα που έχει ιδρυθεί και
ελέγχεται από τον ίδιο!
Κώστας
Γκότσης
δικηγόρος
–διδάκτωρ ιστορίας
[1]. Από τα 39 συνολικά περιφερειακά
αεροδρόμια, τα 37 έχουν υπαχθεί στο ΤΑΙΠΕΔ. Από αυτά προχώρησε η διαδικασία
ιδιωτικοποίησης («παραχώρηση του
δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης») 14
Περιφερειακών Αεροδρομίων της χώρας, που χωρίζονται σε 2 ομάδες: Την Ομάδα Α
που περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς,
Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και την Ομάδα
Β που περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου,
Σαντορίνης και Σκιάθο. Τον Νοέμβριο του 2014 «η κοινοπραξία FRAPORT AG - SLENTEL Ltd ανακηρύχτηκε προτιμητέος
επενδυτής για τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια της χώρας»