ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ

Δευτέρα 27 Ιουλίου 2015

«Εκκλησιάζουσες» στην Επίδαυρο - Ο Γιάννης Μπέζος ως Ζωή Κωνσταντοπούλου

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 5:54:00 μ.μ. |
 Μεταμορφωμένος σε… Ζωή Κωνσταντοπούλου, ο Γιάννης Μπέζος ερμηνεύει την Πραξαγόρα και σκηνοθετεί τις «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη που παίζονται από το Εθνικό Θέατρο στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου στις 31/7 και 1/8. 

Εθνικό προνόμιο: Το Εθνικό Θέατρο είναι η μόνη ελληνική σκηνή που δικαιούται να συμμετέχει στο Φεστιβάλ Επιδαύρου κάθε καλοκαίρι παρουσιάζοντας μια τραγωδία και μια κωμωδία. Εκτός, λοιπόν, από τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη, με τις οποίες άνοιξε το φετινό φεστιβάλ, το Εθνικό επανέρχεται στην Αργολίδα με τις «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη. Ο Γιάννης Μπέζος δοκιμάζεται για πρώτη φορά στη σκηνοθεσία αρχαίας κωμωδίας και κρατά τον πρώτο ρόλο, έχοντας στο πλάι του έναν 25μελή θίασο και δημοφιλείς συμπρωταγωνιστές όπως οι Γιάννης Ζουγανέλης, Πάνος Βλάχος, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Δανάη Σκιάδη, Λαέρτης Μαλκότσης κ.ά.

Τι Πραξαγόρα, τι ΠτΒ! Με μακριά λυτά μαλλιά, ψηλοτάκουνες γόβες, πέρλες στο λαιμό, σατέν ανοιχτόχρωμη πουκαμίσα με ανοιχτό ντεκολτέ, vintage σομόν τσαντάκι και, βέβαια, με καναρινί μακρύ παλτό και φούξια παντελόνα μεταμορφώνει τον Γιάννη Μπέζο σε επαναστατημένη Πραξαγόρα ο σκηνογράφος-ενδυματολόγος Γιώργος Γαβαλάς. Το «color blocking look», με τις έντονες χρωματικές αντιθέσεις, παραπέμπει στην εμφάνιση της Ζωής Κωνσταντοπούλου στην τελετή ορκωμοσίας της κυβέρνησης. Λεπτομέρεια; Έτσι ντύνεται κι ο Μάρκος Σεφερλής σε ένα από τα σκετς του επιθεωρησιακού του show «Πενήντα αποχρώσεις του Greece»!
Μια τραβεστί κωμωδία: Οι «Εκκλησιάζουσες» (391-392 π.Χ. ) είναι το προτελευταίο έργο του Αριστοφάνη, μια κωμωδία της ουτοπίας που, επιπλέον, μπορεί να θεωρηθεί το πιο «τραβεστί» από τα έργα του, με την έννοια της παρενδυσίας, καθώς οι ηθοποιοί –αποκλειστικά και μόνο άνδρες στην αρχαιότητα– καλούνταν να παίξουν τις γυναίκες που μεταμφιέζονται σε άντρες!

Για μια κομμουνιστική ουτοπία: Η υπόθεση θέλει τις γυναίκες της Αθήνας να κάνουν κάτι αδιανόητο για τα τότε δεδομένα. Απελπισμένες από την παρακμή της αλλοτινής αθηναϊκής δημοκρατίας, ύστερα από την πανωλεθρία της στον Πελοποννησιακό πόλεμο, αποφασίζουν να πάρουν την εξουσία στα χέρια τους και να καταπολεμήσουν τη διαφθορά. Με επικεφαλής την Πραξαγόρα, μεταμφιέζονται σε άντρες, εισέρχονται κρυφά στην Εκκλησία του Δήμου και, «μεταφράζοντας» ελεύθερα τις πλατωνικές ιδέες, ανακηρύσσουν την κατάργηση της ιδιοκτησίας και τη σεξουαλική απελευθέρωση, διεκδικώντας την περιουσιακή και ερωτική κοινοκτημοσύνη.

Σπάζοντας το εμπάργκο: Η τραγωδία ήταν το μόνο είδος που παιζόταν στο Φεστιβάλ Επιδαύρου τα πρώτα χρόνια της δημιουργίας του. Το «μονοπώλιο» καταργήθηκε το 1957, όταν η Μαίρη Αρώνη «μπούκαρε» με τον αέρα της αδιαφιλονίκητης κωμικής ντάμας, παίζοντας τη μια βραδιά την Πραξαγόρα στις «Εκκλησιάζουσες» με παρτενέρ τον Χριστόφορο Νέζερ και την άλλη τη Λυσιστράτη από την ομώνυμη, επίσης, αριστοφανική κωμωδία.
6.«Απαγορεύεται η είσοδος εις τας κυρίας»: Στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα δεν ήταν καθόλου εύκολο για μια Ελληνίδα θεατρόφιλη να δει τις «Εκκλησιάζουσες». Η προαναφερθείσα ένδειξη απέκλειε το ευαίσθητο φύλο από τα αριστοφανικά θεάματα εν γένει, μέχρι το «σωτήριο» 1957!

«Διάσημη για τις αισχρολογίες της κι όχι για την τέχνη της!» Αυτό αποφάνθηκε η κριτική για την πρώτη καταγεγραμμένη απόπειρα παρουσίασης της κωμωδίας «Εκκλησιάζουσες» στα νεότερα χρόνια. Ήταν το 1904, διά χειρός του μεγάλου μοντερνιστή Κωνσταντίνου Χρηστομάνου, με τη μουσική του «πάπα» της ελληνικής οπερέτας Θεόφραστου Σακελλαρίδη.

Μαραβέγιας «εκκλησιαζόμενος»: Η αγαστή συνεργασία του γνωστού τραγουδοποιού με τον Γιάννη Μπέζου συνεχίζεται. Ο Κωστής Μαραβέγιας τιμήθηκε πέρυσι με το 2ο Θεατρικό Βραβείο Κοινού του «α» για την έξοχη οπερετική δουλειά του στον «Φιλάργυρο» του Μολιέρου που σκηνοθέτησε ο Μπέζος, κρατώντας και τον πρώτο ρόλο, στο Εθνικό. 

Μια λέξη, μα τι λέξη! Στις «Εκκλησιάζουσες» εμφανίζεται η μεγαλύτερη λέξη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας; Ξεκινά ως «λοπαδοτεμαχοσελαχογαλεοκρανιολειψανο», περιλαμβάνει 172 γράμματα και 78 συλλαβές και περιγράφει τα 17 συστατικά μιας συνταγής υψηλής γαστρονομίας που θα δοκιμάσουν οι ήρωες της κωμωδίας στο συμπόσιο του τέλους. Η χάρη της έχει «περάσει» ακόμη και στο βιβλίο με τα ρεκόρ Γκίνες!

Η τελευταία φορά που παρουσιάστηκαν οι «Εκκλησιάζουσες» από το Εθνικό Θέατρο ήταν το 1996 σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά, με τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο στο ρόλο της Πραξαγόρας και τον Γιώργο Μοσχίδη ως Βλέπυρο. Το πιο πρόσφατο ανέβασμα της συγκεκριμένης κωμωδίας έγινε προ τριετίας, στο πλαίσιο πάλι του Φεστιβάλ Επιδαύρου, από το Θέατρο του Νέου Κόσμου, στη σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, με τη Δάφνη Λαμπρόγιαννη ως Πραξαγόρα και τον Γιάννη Κόκλα ως Βλέπυρο.

Στη Μικρή Επίδαυρο, το ίδιο διήμερο με τις «Εκκλησιάζουσες», θα παίζεται μια τραγωδία, ο «Αίας» στη σκηνοθεσία της Σύλβιας Λιούλιου, με τον Χάρη Φραγκούλη στον ομώνυμο ρόλο και ένα δημιουργικό πυρήνα νέων καλλιτεχνών που ακολουθεί τα χνάρια του πρώτου αυτόχειρα της σοφόκλειας δραματουργίας.

Επίδαυρος με € 8 και με πούλμαν: Δυο μεγάλες τιμολογιακές πρωτοβουλίες παίρνει το Εθνικό Θέατρο με αφορμή τις «Εκκλησιάζουσες». Η πρώτη αφορά την προσφορά 11.000 εισιτηρίων για τις θέσεις του άνω διαζώματος στην τιμή των € 8. Η δεύτερη 1.000 εισιτήρια (500 για κάθε ημέρα ) προς € 15, συμπεριλαμβανομένης στην τιμή της μετάβασης των θεατών από την Αθήνα στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και της επιστροφής τους με πούλμαν (κρατήσεις στο 2105288178-9 ).

Προπώληση από τα ταμεία του Ελληνικού Φεστιβάλ (Πανεπιστημίου 39, στοά Πεσμαζόγλου 39, 2103272000 ), www.greekfestival.gr
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ