Ανησυχίες εκφράζουν διάφοροι επιστήμονες για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο της διάνοιξης δεύτερης διώρυγας στο Σουέζ στην Αίγυπτο λίγες ώρες μετά τα μεγαλειώδη εγκαίνια του κολοσσιαίου έργου.
Η νέα διώρυγα, μήκους 72 χιλιομέτρων, που θα λειτουργεί με την ήδη υπάρχουσα θα επιτρέψει τη δυνατότητα αμφίδρομης κυκλοφορίας των πλοίων σε γρήγορο χρόνο, από 18 σε 11 ώρες, ενώ θα διπλασιάσει την τρέχουσα ημερήσια δυναμικότητα μεταφοράς εμπορευμάτων.
Η διώρυγα συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, ενώ χωρίζει την αφρικανική ήπειρο από την Ασία και παρέχει τη συντομότερη θαλάσσια διαδρομή μεταξύ της Ευρώπης και των εκτάσεων που βρίσκονται γύρω από τον Ινδικό και δυτικό Ειρηνικό Ωκεανό. Είναι μία από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς του κόσμου.
Στόχος του έργου του νέου καναλιού, που ξεκίνησε στις 6 Αυγούστου 2014 και ολοκληρώθηκε μέσα σε λιγότερο από 12 μήνες αντί τριών ετών που ήταν το αρχικό χρονοδιάγραμμα, είναι η αύξηση των θέσεων εργασίας, η ενίσχυση των κερδών και η προσέλκυση περισσοτέρων πλοίων. Στόχος είναι να περνούν καθημερινά έως το 2023, 97 πλοία από 49 που είναι σήμερα.
Ωστόσο, οι επιστήμονες φοβούνται ότι θα αυξηθεί η διέλευση χωροκατακτητικών θαλάσσιων ζώων από τον Ινδικό Ωκεανό προς τη Μεσόγειο Θάλασσα.
—Τι λένε οι επιστήμονες
Μεταξύ άλλων, η Μπέλα Γκαλίλ, θαλάσσια βιολόγος από το Εθνικό Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας του Ισραήλ υποστηρίζει ότι η νέα διώρυγα “θα προκαλέσει μεγάλη ζημιά στην οικολογία ολόκληρης της Μεσογείου”.
Ήδη σήμερα 444 χωροκατακτητικά είδη διαπερνούν τη διώρυγα και συνεχίζουν το ταξίδι τους βόρεια και δυτικά. Μάλιστα, ένα είδος μέδουσας, η Rhopilema nomadica, εμφανίζεται σε μεγάλα σμήνη και αποτελεί εξαιρετικό κίνδυνο για παράκτια φυτά, για το ψάρεμα και τον τουρισμό. Αλλά ακόμα και για τους ανθρώπους, καθώς το τσίμπημά της μπορεί να χρειαστεί νοσοκομειακή περίθαλψη.
Η Γκαλίλ δεν τάσσεται κατά της κατασκευής της διώρυγας αλλά επισημαίνει ότι θα πρέπει να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, όπως η τοποθέτηση φραγμάτων, ώστε να ελαχιστοποιηθεί η μετακίνηση επιθετικών ειδών προς τη Μεσόγειο.
Τις ενστάσεις αυτές απορρίπτει ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Περιβάλλοντος της Αιγύπτου, «Δεν υπάρχει καμία τέτοια συνέπεια. Ειδάλλως, δεν θα προχωρούσαμε στην κατασκευή του έργου» δηλώνει.
Μαζί του συμφωνεί και ο Τάρεκ Τεμράζ, εξωτερικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου της Ισμαηλίας για τη μελέτη των συνεπειών της επέκτασης της διώρυγας: «Η ενδυνάμωση των επιθετικών ειδών θα είναι πολύ μικρή. Δεν εννοώ ότι όλα είναι εντάξει. Αλλά αυτό δε σημαίνει ότι όλα τα επιθετικά είδη που βρίσκονται στη Μεσόγειο οφείλουν στη διώρυγα την έλευσή τους». Ο ίδιος εστιάζει σε άλλες αιτίες, όπως τα υδάτινα λύματα των μεγάλων πλοίων ή τα οστρακόδερμα που προσκολλώνται σε αυτά. Χωρίς σοβαρή επιστημονική έρευνα δεν μπορεί να αποφανθεί κανείς οριστικά για την μετοίκηση των επιθετικών αυτών ειδών στη Μεσόγειο.
Η νέα διώρυγα, μήκους 72 χιλιομέτρων, που θα λειτουργεί με την ήδη υπάρχουσα θα επιτρέψει τη δυνατότητα αμφίδρομης κυκλοφορίας των πλοίων σε γρήγορο χρόνο, από 18 σε 11 ώρες, ενώ θα διπλασιάσει την τρέχουσα ημερήσια δυναμικότητα μεταφοράς εμπορευμάτων.
Η διώρυγα συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, ενώ χωρίζει την αφρικανική ήπειρο από την Ασία και παρέχει τη συντομότερη θαλάσσια διαδρομή μεταξύ της Ευρώπης και των εκτάσεων που βρίσκονται γύρω από τον Ινδικό και δυτικό Ειρηνικό Ωκεανό. Είναι μία από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς του κόσμου.
Στόχος του έργου του νέου καναλιού, που ξεκίνησε στις 6 Αυγούστου 2014 και ολοκληρώθηκε μέσα σε λιγότερο από 12 μήνες αντί τριών ετών που ήταν το αρχικό χρονοδιάγραμμα, είναι η αύξηση των θέσεων εργασίας, η ενίσχυση των κερδών και η προσέλκυση περισσοτέρων πλοίων. Στόχος είναι να περνούν καθημερινά έως το 2023, 97 πλοία από 49 που είναι σήμερα.
Ωστόσο, οι επιστήμονες φοβούνται ότι θα αυξηθεί η διέλευση χωροκατακτητικών θαλάσσιων ζώων από τον Ινδικό Ωκεανό προς τη Μεσόγειο Θάλασσα.
—Τι λένε οι επιστήμονες
Μεταξύ άλλων, η Μπέλα Γκαλίλ, θαλάσσια βιολόγος από το Εθνικό Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας του Ισραήλ υποστηρίζει ότι η νέα διώρυγα “θα προκαλέσει μεγάλη ζημιά στην οικολογία ολόκληρης της Μεσογείου”.
Ήδη σήμερα 444 χωροκατακτητικά είδη διαπερνούν τη διώρυγα και συνεχίζουν το ταξίδι τους βόρεια και δυτικά. Μάλιστα, ένα είδος μέδουσας, η Rhopilema nomadica, εμφανίζεται σε μεγάλα σμήνη και αποτελεί εξαιρετικό κίνδυνο για παράκτια φυτά, για το ψάρεμα και τον τουρισμό. Αλλά ακόμα και για τους ανθρώπους, καθώς το τσίμπημά της μπορεί να χρειαστεί νοσοκομειακή περίθαλψη.
Η Γκαλίλ δεν τάσσεται κατά της κατασκευής της διώρυγας αλλά επισημαίνει ότι θα πρέπει να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, όπως η τοποθέτηση φραγμάτων, ώστε να ελαχιστοποιηθεί η μετακίνηση επιθετικών ειδών προς τη Μεσόγειο.
Τις ενστάσεις αυτές απορρίπτει ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Περιβάλλοντος της Αιγύπτου, «Δεν υπάρχει καμία τέτοια συνέπεια. Ειδάλλως, δεν θα προχωρούσαμε στην κατασκευή του έργου» δηλώνει.
Μαζί του συμφωνεί και ο Τάρεκ Τεμράζ, εξωτερικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου της Ισμαηλίας για τη μελέτη των συνεπειών της επέκτασης της διώρυγας: «Η ενδυνάμωση των επιθετικών ειδών θα είναι πολύ μικρή. Δεν εννοώ ότι όλα είναι εντάξει. Αλλά αυτό δε σημαίνει ότι όλα τα επιθετικά είδη που βρίσκονται στη Μεσόγειο οφείλουν στη διώρυγα την έλευσή τους». Ο ίδιος εστιάζει σε άλλες αιτίες, όπως τα υδάτινα λύματα των μεγάλων πλοίων ή τα οστρακόδερμα που προσκολλώνται σε αυτά. Χωρίς σοβαρή επιστημονική έρευνα δεν μπορεί να αποφανθεί κανείς οριστικά για την μετοίκηση των επιθετικών αυτών ειδών στη Μεσόγειο.