Ο Θεατρικός Όμιλος Ερμιονίδας παρουσιάζει την αρχαία τραγωδία "Ικέτιδες" του Αισχύλου, στον Πολυχώρο ARTiki - "Μαράικε Ηλιού Ντε Κόνινγκ".
Λίγα λόγια για το μύθο του έργου.…. Όπως σε όλα τα σημαντικά πράγματα στον κόσμο της τέχνης κι όχι μόνο στον κόσμο της τέχνης, το μυστικό βρίσκεται στην απλότητα και στην τυπικότητα με την οποία εκφράζεται το απλό. Χωρίς να έχω πεισθεί πως οι “Ικέτιδες” δεν είναι το πρώτο σωζόμενο θεατρικό κείμενο της ανθρωπότητας, πιστεύω πως είναι το πιο απλό θεατρικό κείμενο του κόσμου. Απλοϊκά έχουμε άπειρα και μονοσήμαντα πάμπολλα. Τόσο όμως απλό και συνάμα τόσο φορτισμένο, σπάνια θα συναντήσουμε στο παγκόσμιο θέατρο. Οι “ Ικέτιδες ” είναι το πρώτο δράμα μιας τετραλογίας, που τα δύο επόμενα δράματα (“ Αιγύπτιοι ” και “ Δαναΐδες ” ) και το σατυρικό ( “Αμυμώνη” ) χάθηκαν, αφήνοντας μόνο λίγους στίχους και αναφέρεται στο μύθο που κατεβαίνει από την Ιώ. Ο Δίας ερωτεύθηκε αυτή την παρθένα. Η Ήρα ζηλεύοντας, τη μεταμόρφωσε σε Γελάδα και έβαλε για φύλακά της τον Άργο που σκότωσε ο Ερμής. Ύστερα της έστειλε τον Οίστρο, τη μύγα, για να την κεντρίζει. Η δύστυχη Ιώ, οιστρόπληκτη, χωρίς ανάσα, διατρέχει τη γη, περνά το Βόσπορο, περιτρέχει την Ασία, και φτάνοντας στην Αίγυπτο δέχεται την επαφή του Δία, μεταμορφωμένου σε Ταύρο και γεννά τον Έπαφο. Από τον Έπαφο γεννιέται η Λιβύη και ο Βήλος και από αυτόν ο Αίγυπτος και ο Δαναός, πατέρες πενήντα γιών και πενήντα θυγατέρων αντίστοιχα. Τα παιδιά του Αίγυπτου γυρεύουν να σμίξουν με τα κορίτσια του Δαναού. Εκείνα, θεωρώντας τέτοιο γάμο μίασμα, με αρχηγό τον πατέρα τους καταφεύγουν με πλοίο στο Άργος, αρχαία πατρίδα της προμμάμης τους Ιώς. Εκεί, καταφεύγοντας στο άλσος το ιερό της πόλης με την κοινοβωμία, ικέτισσες, ζητούν από το βασιλιά του τόπου Πελασγό άσυλο. Εκείνος πρότυπο δημοκρατικού άρχοντα, παραχωρεί το προνόμιο της ασυλίας ύστερα από ψήφισμα του Δήμου, ξεπερνώντας το δίλημμα που τον θέτει απέναντι στον κίνδυνο να σηκώσει πόλεμο με τους Αιγύπτιους και στην απειλή των Δαναΐδων να αυτοκτονήσουν, αν δεν γίνει δεκτό το αίτημά τους. Η βίαιη εισβολή των Αιγυπτίων με τον κήρυκά τους αντιμετωπίζεται και οι φυγάδες καταφεύγουν στην πόλη του Άργους, όπου τους δίνεται κατάλυμα.
Λίγα λόγια για την ερμηνεία του έργου.
….. Πολλά έχουν γραφεί για το βασικό θέμα του έργου. Θα τολμήσω μια σύντομη παράθεση και θα αποτολμήσω μια δειλή νέα ερμηνεία. Οι Δαναΐδες αρνούνται να υποταχθούν σε γάμο ανόσιο. Αυτό είναι το πρώτο θέμα. Είναι όμως ανόσιος ένας τέτοιος γάμος; Το ερώτημα το θέτει ο Πελασγός εξάλλου. Αν ο νόμος στην Αίγυπτο προβλέπει την ενδογαμία, οι Δαναΐδες δεν έχουν έννομο δικαίωμα να αρνούνται. Οι Αιγύπτιοι διεκδικούν από την άλλη, το νόμιμο δικαίωμά τους πάνω στις κόρες. Η απόφαση των Αργείων δε λύνει το πρόβλημα νομικά. Οι Δαναϊδες δεν έδωσαν σαφή απάντηση στα ερωτήματα του Πελασγού κι ο Πελασγός δεν έχει επιχειρήματα να αντικρούσει τους Αιγυπτίους επί της ουσίας του νομικού προβλήματος. Οι Δαναΐδες μετατοπίζουν το πρόβλημα σε άλλη περιοχή. Για να αποφύγουν το γάμο, που κατά τα φαινόμενα είναι νόμιμος, επικαλούνται το δικαίωμα να μείνουν παρθένες. Επειδή δε θέλουν αυτό το γάμο, αρνούνται το γάμο ως θεσμό και τελικά αρνούνται τη γυναικεία φύση τους. Γι αυτές, το νομικό θέμα μετατρέπεται σε ηθικό πρόβλημα. Σ’ αυτό το ηθικό πρόβλημα ο Πελασγός δίνει πολιτική κάλυψη. Το άσυλο που παρέχουν οι Αργείοι καλύπτει το έθιμο της ικεσίας, αλλά αφήνει ακάλυπτο το ηθικό πρόβλημα……
Κώστας Γεωργουσόπουλος
ΠΡΕΜΙΕΡΑ: 8/8/2015
Παραστάσεις: 9,10, 11 & 12/8/2015
Γενική είσοδος: 7€
Φοιτητικό / Μαθητικό : 5€
Κρατήσεις: 698 698 2224
Μετάφραση: Κώστας Γεωργουσόπουλος
Σκηνοθεσία - Κινησιολογία: Γιώργος Μιχαλόπουλος
Μουσική: Τάκης Μανιάτης
Σκηνικό: Γρηγόρης Καμπούρης
Φωτισμοί: Ίων Ξυπολιάς
Μακιγιάζ: Διονυσία Κωνσταντίνου
Χορός:
Γεωργιλή Ευγενία
Ηλιού Ευαγγελία
Κακουριώτη Βιβή
Μαρκάκη Ναταλία
Μέξη Ιωάννα
Ντάκου Ελένη
Ντουέτα Τέτα
Παπαϊωάννου Μαρία
Πέλλα Κική
Προσίλη Ελένη
Κορυφαίες:
Μέξη - Κωστελένου Αργυρώ
Παπάζογλου Βίκυ
Δαναός: Σίδερης Δημήτρης
Βασιλιάς Πελασγός: Δημαράκης Γιώργος
Αιγύπτιοι:
Ζέρβας Παναγιώτης
Νέζε Πατρίτσιο
Φουέντες Αναστάσιος
Κήρυκας:
Στρίγκος Δημήτρης
Θεραπαινίδες:
Ζέρβα Βάσω
Κυπραίου Τζωρτζίνα
Λαλούση Λίζα
Λαμπίρη Λίτσα
Φρουροί:
Δημητρίου Παντελής
Σέλλας Γιώργος
Μουσικοί:
Φαγκότο: Οδυσσέας Μπάσσιος (Κ.Ο.Α)
Βιολοντσέλο: Μαρκέλλα Μπινιέρι (Ε.Ρ.Τ)
Φλάουτο: Γιώργος Σκριβάνος (Ε.Ρ.Τ)
Κρουστά: Κωνσταντίνος Μποτίνης (Ε.Ρ.Τ)
Ευχαριστούμε τον κο Αργύρη Μπαντή για την συμβολή του στην κατασκευή των μασκών, των αγαλμάτων και για τις παρεμβάσεις του στο σκηνικό και στα κοστούμια.
ΟΙ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΑΦΟΡΟΥΝ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΘΕΣΕΙΣ. Η ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΘΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΣΤΗΡΑ ΜΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗΣ. ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΤΑ ΑΜΕΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΣΗΜΟΙ ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΟΙ