Στην αποπληρωμή των οφειλών του Δημοσίου προσβλέπουν, μετά από την επίτευξη συμφωνίας με τους πιστωτές για την λήψη δανεισμού, οι εργοληπτικές εταιρείες που κατασκευάζουν τους μεγάλους οδικούς άξονες ή μικρά και μεσαία έργα υποδομής.
Αυτή τη στιγμή, το κράτος χρωστά στις εταιρείες που υλοποιούν τις τέσσερις νέες εθνικές οδούς (Ιόνια Οδός, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ε-65) ποσό της τάξης των 500 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, για μεσαία και μικρά έργα (π.χ. αναπλάσεις πλατειών, αναβάθμιση οδικών αρτηριών) τα χρέη του Δημοσίου υπολογίζεται ότι ξεπερνούν συνολικά τα 600 εκατ. ευρώ.
Αναγκαίο το restart
Λόγω του κρατικού φεσιού μπήκε λουκέτο σχεδόν στο σύνολο των εργοταξίων, με ορισμένες μόνο περιπτώσεις να αφορούν έργα απορροής όμβριων υδάτων στην Αττική, την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου Άργους και την επέκταση του διαδρόμου στο αεροδρόμιο Μακεδονία. Έτσι, οι κατασκευαστικές εργασίες θα μπορούσαν να επανεκκινήσουν, εάν, όπως έχει συμφωνηθεί, τμήμα των χρημάτων της νέας δανειακής σύμβασης κατευθυνθεί στην εξόφληση των εργοληπτικών εταιρειών.
Ωστόσο, ο δρόμος παραμένει ανηφορικός. Οι συνολικές οφειλές για μεγάλα και μικρομεσαία έργα που εκτελούν οι κατασκευαστικές εταιρείες υπερβαίνουν το 1 δισ. ευρώ, ποσό που αποτελεί μέρος των συνολικών ληξιπρόθεσμων χρεών προς ιδιώτες ύψους 7 δισ. ευρώ. Επίσης, από τα 26 δισ. ευρώ που θα εισπράξει- ως πρώτη δόση η Ελλάδα- την Πέμπτη δεν αναμένεται να κατευθυνθούν στην αγορά περισσότερα από 3 δισ. ευρώ (10 δισ. αφορούν στις τράπεζες και 12,7 δισ. απαιτούνται για την αποπληρωμή δανείων προς ΕΚΤ κτλ) και αυτά με το σταγονόμετρο.
Όπως, δηλαδή, έχει αποκαλύψει η εφημερίδα Κεφάλαιο, η αποπληρωμή των 7 δισ. θα πραγματοποιηθεί σταδιακά μέχρι τον Απρίλιο του 2017. Μέχρι να εκπνεύσει η χρονιά αναμένεται για την εξόφληση των ιδιωτών να καταβληθούν 500 εκατ. ευρώ τον Αύγουστο και περίπου 800 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Επομένως, παραμένει άγνωστο εάν μέσα στο επόμενο τετράμηνο (Σεπτ.-Δεκ.) εξοφληθούν πλήρως οι εργοληπτικές εταιρείες, με δεδομένο ότι η εκταμίευση των υποδόσεων - που περιλαμβάνουν τα χρήματα που θα "πέσουν" στην αγορά - θα συνοδεύεται με αξιολογήσεις και προαπαιτούμενα.
ΕΣΠΑ
Βέβαια, η σωτηρία των έργων εξαρτάται από τρεις επιπρόσθετους παράγοντες.
Πρώτον, από το εάν θα παραταθεί το υφιστάμενο ΕΣΠΑ που λήγει τέλη της χρονιάς. Εάν δεν συμβεί αυτό, πολυάριθμα έργα, ανά την Ελλάδα, θα μείνουν ημιτελή και η Ελλάδα θα κληθεί να επιστρέψει στην Ευρωπαϊκή Ένωση μεγάλα ποσά.
Δεύτερον, από το εάν θα γίνει πράξη η πρόταση από την Ε.Ε. για αύξηση του συντελεστή συγχρηματοδότησης για τον τρέχον ΕΣΠΑ από 95% στο 100% και για πρόωρη εκταμίευση του τελευταίου 5% των πληρωμών της Ε.Ε. Αυτό θα σήμαινε πρόσθετη ρευστότητα περίπου 500 εκατ. ευρώ για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα.
Τρίτον, από το εάν η ΕΤΕπ διοχετεύσει στα τέσσερα οδικά έργα παραχώρησης περαιτέρω ρευστότητα ύψους 320 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο υπολειπόμενο τμήμα συνολικού δανείου 650 εκατ. ευρώ που σύναψε το Δημόσιο με την ΕΤΕπ το 2012 (για την κάλυψη των οικονομικών υποχρεώσεων του Δημοσίου για το οδικό δίκτυο Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη και τις υπόλοιπες παραχωρήσεις).
Σε κάθε περίπτωση, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ του υπουργείου Οικονομίας έχει προχωρήσει σε πληρωμές 150 εκατ. ευρώ για έργα του ΕΣΠΑ, αλλά παραμένει άθλος η "επιστροφή στη ζωή" των δεκάδων εργοταξίων.