Η ιστορία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ταυτίζεται, σχεδόν, με την ιστορία του ίδιου του ΠΛΙ, αφού η λειτουργία τους αρχίζει ένα μόλις χρόνο μετά την ίδρυση του, το 1975. Αποτέλεσμά τους ήταν η δημιουργία του ΣΤΑΘΜΟΥ.
Στη μεγάλη τους πλειονότητα απευθύνονται στα παιδιά του Δημοτικoύ και του Γυμνασίου. Εφαρμόζονται στο Μουσείο, στον ΣΤΑΘΜΟ και στην πόλη του Ναυπλίου.
Τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας τους περιλάμβαναν μαθήματα ελληνικών χορών, επιτυγχάνοντας μέσα από αυτούς τη γνωριμία με την ελληνική δημοτική μουσική και την παραδοσιακή φορεσιά.
Στη συνέχεια επεκτάθηκαν με την ενεργό συμμετοχή των παιδιών, στα έθιμα του λαϊκού εορτολογίου: κάλαντα και χριστόψωμα τις γιορτές των Χριστουγέννων, γαϊτανάκι και χαρταετοί τις Απόκριες, καλάθια με αυγά και κουλούρια το Πάσχα, κ.ά.
Από τη νέα σεζόν τα προγράμματά μας εξελίσσονται και ανανεώνονται!
Λίγα λόγια για τα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΠΛΙ
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΠΛΙ ξεκινούν την εφαρμογή τους το 1976 και απευθύνονται στα παιδιά της πόλης, σε σχολεία και οργανωμένες ομάδες απ' όλη την Ελλάδα.
Τα εκθέματα που φιλοξενούνται στις προθήκες των μουσείων είναι μαγικά αλλά και σιωπηρά. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα καλείται με τρόπο παιγνιώδη και ψυχαγωγικό, ενεργοποιώντας αισθήσεις και ενδιαφέροντα, να σπάσει αυτή τη σιωπή και παράλληλα ν’ αντιπαρατεθεί, όσο του επιτρέπεται, στα μουσειακά στερεότυπα.
Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες του ΠΛΙ ακολουθούν την εξής μεθοδολογία: α) θεωρητική, βιωματική και εμπειρική προσέγγιση του θέματος, η οποία επιτυγχάνεται μέσα από τη χρήση εποπτικού υλικού (αντίγραφα εκθεμάτων, εκπαιδευτικοί φάκελοι, μουσειοσκευές, οπτικοακουστικό υλικό) και β) αυτενέργεια του αποδέκτη.Το 1981 καθορίζεται η θεματική των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΠΛΙ, που αναπτύσσεται γύρω από τον Νεότερο Ελληνικό Πολιτισμό και επικεντρώνεται στη γνωριμία με το Νομό Αργολίδας και το Ναύπλιο.
Από το 1983 καθιερώνεται η συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες, παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα της άμεσης και εξειδικευμένης πληροφορίας. Tο 1995 ξεκινά η συνεργασία του Τμήματός με τα εκπαιδευτικά τμήματα άλλων ελληνικών μουσείων, με σκοπό τη γνωριμία των παιδιών με τη μουσειακή αγωγή. Στόχος η κατάκτηση του μελλοντικού ενήλικα επισκέπτη. Το 1997 συμμετέχει στο πρόγραμμα «ΜΕΛΙΝΑ-Εκπαίδευση και Πολιτισμός» με τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού που απευθύνεται σε σχολεία της ελληνικής επικράτειας, ενώ το 2003 το ΠΛΙ, σε συνεργασία με τους δασκάλους του 8ου δημοτικού σχολείου Χανίων, δημιουργεί τον εκπαιδευτικό φάκελο «Μια πόλη! Μια εποχή! Χανιά, αρχές 20ού αιώνα - Η ευρωπαϊκή επίδραση στο ένδυμα και στην κατοικία», συμμετέχοντας στο πιλοτικό πρόγραμμα γενίκευσης του εν λόγω προγράμματος. Παράλληλα ξεκινά η συνεργασία με τη Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς στον τομέα της μουσειακής εκπαίδευσης. Η μουσειακή αγωγή αποτελεί πλέον θεσμό για τους ανθρώπους των μουσείων αλλά και για το μεγαλύτερο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας, ενώ το Μουσείο του 21ου αιώνα προτάσσει πλέον καθαρά τον εκπαιδευτικό του ρόλο.
Από το 1983 καθιερώνεται η συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες, παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα της άμεσης και εξειδικευμένης πληροφορίας. Tο 1995 ξεκινά η συνεργασία του Τμήματός με τα εκπαιδευτικά τμήματα άλλων ελληνικών μουσείων, με σκοπό τη γνωριμία των παιδιών με τη μουσειακή αγωγή. Στόχος η κατάκτηση του μελλοντικού ενήλικα επισκέπτη. Το 1997 συμμετέχει στο πρόγραμμα «ΜΕΛΙΝΑ-Εκπαίδευση και Πολιτισμός» με τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού που απευθύνεται σε σχολεία της ελληνικής επικράτειας, ενώ το 2003 το ΠΛΙ, σε συνεργασία με τους δασκάλους του 8ου δημοτικού σχολείου Χανίων, δημιουργεί τον εκπαιδευτικό φάκελο «Μια πόλη! Μια εποχή! Χανιά, αρχές 20ού αιώνα - Η ευρωπαϊκή επίδραση στο ένδυμα και στην κατοικία», συμμετέχοντας στο πιλοτικό πρόγραμμα γενίκευσης του εν λόγω προγράμματος. Παράλληλα ξεκινά η συνεργασία με τη Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς στον τομέα της μουσειακής εκπαίδευσης. Η μουσειακή αγωγή αποτελεί πλέον θεσμό για τους ανθρώπους των μουσείων αλλά και για το μεγαλύτερο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας, ενώ το Μουσείο του 21ου αιώνα προτάσσει πλέον καθαρά τον εκπαιδευτικό του ρόλο.