ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ

Τετάρτη 5 Αυγούστου 2015

¨MALL¨ Δεν αξίζεις για αυτό που είσαι, αλλά για αυτό που καταναλώνεις

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 11:58:00 π.μ. |
  Η αποθέωση της κατανάλωσης δηλαδή τα εμπορικά κέντρα, είναι ικανή συνθήκη ώστε να μετατραπεί ένας «τάφος» στην πιο σύγχρονη μηχανή παραγωγής κέρδους εις βάρος κάθε μορφής μικρής επιχείρησης, εις βάρος κάθε τοπικής κοινωνίας. Αναπαράγουν προβλήματα στις παραδοσιακές αγορές, ξεπερνούν κατά πολύ την απλή αγοραστική ανάγκη καθρεπτίζοντας και χαρίζοντας απλόχερα «κοινωνική» λάμψη εισαγωγής, φανταχτερής αλλά εικονικής πραγματικότητας του δήθεν ταυτισμένου με την παγκόσμια επιτυχία. Παραδίδουν μαθήματα «μοντέρνου» καταναλωτικού, τρόπου ζωής, αλλάζοντας ριζικά την δομή και τον χαρακτήρα οργάνωσης της τοπικής οικονομίας, της παραγωγής και διάθεσης προϊόντων, της παροχής υπηρεσιών ή συνηθειών και ανθρωπίνων σχέσεων.
Τα νέου τύπου εμπορικά κέντρα όπως αυτό της Κορίνθου, λειτουργούν σε χώρους πολλών χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, όπου η κατανάλωση η διασκέδαση τα ψώνια αποκτούν άλλο νόημα. Διευρυμένα ωράρια λειτουργίας (Κυριακές), Ιντερνέτ, ρουχισμός, παπούτσια, αξεσουάρ, κινηματογράφοι, εστιατόρια, Μπαρ, events, παρκινγκ και Σουπερμάρκετ συνδέονται για να αποτελέσουν μια “all inclusive” σαρωτική επιθετική πρόταση σε δόσεις, μη αφήνοντας κανέναν παραπονεμένο.

H είσοδος των εμπορικών κέντρων στην περιοχή μας έχει γίνει χωρίς στρατηγική και χωρίς την απαιτούμενη προσαρμογή στην τοπική κοινωνία, κάτι που δημιουργεί μόνιμα προβλήματα και σταδιακή περιθωριοποίηση στις μικρές επιχειρήσεις των πόλεων, αλλά ενδεχομένως και όλης της περιφέρειας Πελοποννήσου.

Το τεχνητό «ξέπλυμα» της βιομηχανικής απαξίωσης του συγκεκριμένου χώρου, ο οποίος είναι σημαδεμένος με κακές μνήμες στην τοπική κοινωνία, πράγμα που δύσκολα θα επέτρεπε τέτοιες χρήσεις, έγινε έξυπνα και πολύ συστηματικά από τον αρμοδιότερο και ιδανικότερο φορέα!!! Σίγουρα ο ιδιοκτήτης του χώρου διακρίνεται για την οξυδέρκεια του (δεν είναι τυχαία αυτός που είναι!) έπιασε τον σφυγμό της εποχής και θέλοντας ως σωστός επιχειρηματίας να αξιοποιήσει την περιουσία του, δεκαπλασιάζοντας ή εκατονταπλασιάζοντας την αξία της, βρήκε (εθελοντές ή έβαλε όπως λέγεται στην πιάτσα) τους κατάλληλους ανθρώπους, στην κατάλληλη θέση, την καλύτερη περίοδο!!!

Επί πέντε χρόνια δημιούργησαν μια εικονική «εμπορική» σχέση με τον χώρο, διοργανώνοντας με δωρεάν παραχώρηση!!! και διαμορφώνοντας με κόστος του ιδιοκτήτη βέβαια και για τα μάτια του κόσμου, την βιομηχανική κατασκευή σε παράνομο εκθεσιακό κέντρο, την γενική εμπορική πανελλήνια έκθεση όπως τη ονόμασαν τελευταία, για να ακουστεί και στην Αθήνα και η οποία όπως είναι φυσικό, φέτος που ανοίγει το εμπορικό κέντρο παραδόξως δεν θα γίνει! ;;;;;

Έτσι το έδαφος ήταν έτοιμο όλα πήγαν κατ΄ ευχή (σχέδιο λένε) και ήρθε η ώρα για να γίνει το αίτημα τις πρώτης (θα υπάρξει κι΄ άλλη) αλλαγής χρήσης του χώρου, από Βιομηχανική σε Εμπορική! χρήση. Τι ωραία; Τι καλά; το Επιμελητήριο, ο επιχειρηματικός φορέας του νομού, ο Πρόεδρος του, οι Αντιπρόεδροι!!! (αν και όσοι γνωρίζουν) με μεγάλη βοήθεια και στήριξη από πολλούς ξένους και τοπικούς παράγοντες, διοργάνωνε επί σειρά ετών τις πιο «επιτυχημένες» εκθέσεις σε όλη την Ελλάδα. Ο κόσμος τις επισκέφθηκε (άρα ξέχασε) συνέρευσε, άρα υπήρξε ενδιαφέρον προς την περιοχή, «εμπορική κίνηση» την ονόμασαν, εκδηλώσεις άρτος και θεάματα, τι άλλο να ζητήσει κανείς; όλα κόλαγαν το ένα δίπλα στο άλλο για να ολοκληρωθεί πρώτη φάση. Η δεύτερη θα ξεκινήσει οσονούπω και θα είναι αρκούντως αποδοτική ως υπεραξία στον/στους ιδιοκτήτη/ες της περιοχής, αφού τα πλάνα είναι μεγαλόπνοα και τουριστικό/οικιστικά!!! Θα δουν πολλά ακόμη τα μάτια της τοπικής κοινωνίας, όχι απαραίτητα αρνητικά και όχι πάντα για κακό.

Το κακό έρχεται από την εκμετάλλευση θέσεων, θεσμών, φορέων και ανθρώπων, όπως το πρόσφατο αίτημα τους μέσω του ΚΤΕΛ λες και η εταιρία μεταφορών είναι τσιφλίκι τους (η οποία μπορεί και να είναι ποιος ξέρει!) για συγκοινωνιακή σύνδεση με σταθμό μέσα στο εμπορικό κέντρο, δημιουργώντας έτσι δεσπόζουσα θέση και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού με όλη την πόλη αν όχι σε όλο τον νομό. Μας ξαφνιάζει και δημιουργεί παράξενα συναισθήματα η επιστολή του προέδρου του ΚΤΕΛ και αντιπροέδρου του επιμελητηρίου προς την Περιφέρεια και τον Δήμο Κορινθίων κατ΄ επέκταση, για έγκριση του αιτούμενου σταθμού στο χώρο του πολυκέντρου, η οποία βρίσκει την μείζονα αντιπολίτευση (του προέδρου του επιμελητηρίου) να είναι αρχικά θετική!!! και να υποχρεώνεται μετά από πιέσεις (ευτυχώς είχαμε ενημερώσει) να ψηφίσει τελικά και αυτός αρνητικά και να μην εγκριθεί.

Θα δούμε για πόσο ακόμη θα είναι έτσι τα πράγματα απ’ την πραγματική απειλή «επίθεσης» προς στις επιχειρήσεις της πόλης, αφού αν δεν θέσουμε προ των ευθυνών τους όλους τους παράγοντες ακόμη και αυτούς οι οποίοι κάτω από πιέσεις υπαναχώρησαν στις αντιρρήσεις τους, για απαίτηση όπως έχουμε πει αντισταθμιστικών μέτρων και συγκεκριμένων έργων προς την πόλη και την τοπική κοινωνία και φυσικά θέτοντας όρους για την μη δημιουργία ενός ΓΙΓΑΝΤΑ δεσπόζουσας θέσης έναντι των υπολοίπων.

Το εμπορικά κέντρα αυτής της μορφής, είναι μια μορφή οργάνωσης αγοράς η οποία επιχειρεί να αντικαταστήσει την εμπειρία του δημόσιου χώρου, με την κατανάλωση της κυρίαρχα επιβλητικής εικόνας του. Στις περισσότερες κοινωνίες διαφορετικές μεταξύ τους η αγορά ήταν και πρέπει να μείνει σημαντικό κομμάτι της δημόσιας ζωής της πόλης. Στη δημόσια ζωή μιας πόλης η κοινωνία πάντα εμφάνιζε τις εσωτερικές της εντάσεις τις κυρίαρχες αξίες της αλλά αντιμετωπίζει και εκείνες τις «εισβολές» που την αμφισβητούν, να είναι αυτός ο λόγος εξέλιξης και αναβάθμισης της.

Σε μια καλά οργανωμένη δομή του δημόσιου χώρου της αγοράς, με τους δρόμους, τις πλατείες, τα στέκια και τα καταστήματά της, τα νέου τύπου εμπορικά κέντρα αφαιρούν την ίδια την ουσία της ζωής στον δημόσιο χώρο. Στη θέση της προσφέρουν την αίσθηση της «ασφάλειας» το ότι τίποτε απρόβλεπτο δεν μπορεί να συμβεί, κάθε τί ελέγχεται προγραμματίζεται και εκτελείται στην γραμμή παραγωγής ρομποτοποιημένων και κατευθυνόμενων καταναλωτών. H φαντασμαγορία του χώρου τους, τα χρώματα, η ίδια η αρχιτεκτονική των κτιρίων, όλα προσπαθούν να εντυπωσιάσουν και να εγγυηθούν ένα περιβάλλον κατανάλωσης το οποίο θα φέρει ροή του χρήματος σε ένα κέντρο χωρίς διασπορά και κυκλική επαναφορά του στον τόπο, αδυνατίζοντας συνεχώς και καταστρέφοντας την τοπική οικονομία.

Η πρώην Σωληνουργία και οι μετατροπές του χώρου σε…………, είναι σχεδιασμός παραγόντων μονομερών οικονομικών επιδιώξεων; είναι σχέδιο ανάπτυξης τη περιοχής; ή εξαφάνισης των μικρών επιχειρήσεων και μαρασμού της οικονομίας των γειτονικών πόλεων; Είδομεν!!!

ΠΡΟΣΟΧΗ !!! ας διδαχθούμε από τα λάθη των άλλων.

Χρήστος Ντούσικος
Πρόεδρος του Σ.Ε.Γ.Ε.Σ. νομού Κορινθίας.
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ