Έκκληση προς τις ελληνικές αρχές για την έγκαιρη ολοκλήρωση των μεγάλων έργων που καθυστερούν και τα οποία θα αλλάξουν την εικόνα της Ελλάδας, απηύθυνε η ομάδα των Ευρωβουλευτών, που επισκέφθηκε τη χώρα μας, στο πλαίσιο διερευνητικής αποστολής που οργάνωσε η Επιτροπή Ελέγχου Προϋπολογισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Η αντιπροσωπεία των οκτώ Ευρωβουλευτών, από διάφορες χώρες και κοινοβουλευτικές ομάδες, περιηγήθηκε χτες και σήμερα, στο πλαίσιο του ελεγκτικού της έργου, σε επτά μεγάλα έργα που έχουν κριθεί προβληματικά από την Task Force και τα οποία έχουν μεγάλη σημασία για την αναπτυξιακή πορεία της Ελλάδας.
Στη συνέντευξη Τύπου, που έδωσε η ευρωπαϊκή αντιπροσωπεία, το βράδυ της Παρασκευής στα Γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, ανέφερε ότι σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις στα περισσότερα από τα έργα που επισκέφθηκε και έδειξε την κατανόησή της για την οικονομική κρίση και τις συνέπειές της, επεσήμανε, ωστόσο, κάποια προβλήματα που υπερβαίνουν το οικονομικό κόστος και είναι στο χέρι των ελληνικών αρχών να τα επιλύσουν αναλαμβάνοντας, όπως είπαν χαρακτηριστικά, την ιδιοκτησία, ή τον "εναγκαλισμό" των έργων αυτών, αντιλαμβανόμενες τη μεγάλη σημασία τους.
Το πρώτο "καμπανάκι" χτύπησε για την πορεία του Κτηματολογίου, ακριβώς εξαιτίας της μεγάλης σημασίας του, τόσο για τις επενδύσεις, όσο και για τις παρεμβάσεις στο περιβάλλον. Για την αποκατάσταση της λίμνης Κάρλας, ειπώθηκε ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο των Βαλκανίων και ότι πρέπει να τηρηθεί ο στόχος να γίνει μια δεξαμενή πόσιμου ύδατος. Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ε65, χαρακτηρίστηκε ακρογωνιαίος λίθος των ευρωπαικών δικτύων μεταφορών, καθώς και το σιδηροδρομικό έργο Τιθορέας - Δομοκού.
Για το αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρων και για το ηλεκτρονικό Ληξιαρχείο, δεν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα, ενώ για το μετρό της Θεσσαλονίκης, όπως είπε χαρακτηριστικά ένας εκ των ευρωβουλευτών, "δεν βλέπω να βγαίνει λευκός καπνός". Όλοι όμως επέμειναν ότι πρέπει να βρεθεί λύση και έκαναν έκκληση στους εμπλεκόμενους φορείς. Είναι μια πόλη στο μέγεθος των Βρυξελλών δεν μπορεί να μην έχει μέσα μαζικής μεταφοράς, είπαν οι ευρωβουλευτές.
Η γενική εκτίμηση, μετά τη διήμερη περιήγηση των εργοταξίων, ήταν ότι οι καθυστερήσεις οφείλονται σε μια σειρά συστημικών προβλημάτων, που προκαλούνται από τα αρχαιολογικά ευρήματα, και από τις απαλλοτριώσεις, προβλήματα που μπορούν να προβλεφθούν και να ενταχθούν στον προγραμματισμό των έργων και όχι να αντιμετωπίζονται μετά την έναρξή τους. Πρότειναν, μάλιστα, αν και διακριτικά, να αλλάξει η νομοθεσία για την πιο ευέλικτη αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών. "Η αλλαγή της νομοθεσίας για τις απαλλοτριώσεις πρέπει να πάει χέρι - χέρι με την πρόοδο του κτηματολογίου, γι αυτό και το τελευταίο πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν".
"Έχει τεράστια σημασία για το περιβάλλον", δήλωσε εκ μέρους των Πρασίνων ο Σλοβένος, Ιγκόρ Σόλτες και στο ίδιο πνεύμα μίλησε και ο συντηρητικός, Πρίμνταλ Βίστισεν, από τη Δανία, λέγοντας ότι "βρήκαμε καλή διάθεση από τους συνομιλητές μας αλλά θέλουμε να δούμε αποτελέσματα και τήρηση των προθεσμιών".
"Το τεράστιο βαρίδι της γραφειοκρατίας", υπογράμμισαν η Ισπανίδα σοσιαλίστρια, Ινές Σέντερ, αλλά και ο Έλληνας συνάδελφός τους, Μίλτος Κύρκος, τονίζοντας ότι πρέπει να περάσουμε στον εκσυγχρονισμό και να καταφέρουμε να φέρουμε εις πέρας και τα λιγότερο ώριμα έργα.
Σημειώνεται, ότι τα έργα αυτά εντάσσονται στο επταετές πρόγραμμα 2007-2013 και έχουν πάρει παράταση για άλλα δύο χρόνια, η οποία λήγει στο τέλος του 2015. "Είναι κρίμα να κινδυνεύουν να χαθούν χρήματα, ή ακόμη και να πρέπει να επιστραφούν στην ΕΕ αν δεν ολοκληρωθούν εγκαίρως τα έργα", σημείωσαν.
Πάντως , τονίστηκε ότι το πνεύμα είναι να εξευρεθούν λύσεις με τη συνεργασία των ελληνικών αρχών και της Ευρωπαικής Επιτροπής η οποία έχει και τον τελικό λόγο. Οι Ευρωβουλευτές, πραγματοποίησαν για πρώτη φορά επίσκεψη για έλεγχο των χρηματοδούμενων από την ΕΕ έργων, στο πλαίσιο των νέων αρμοδιοτήτων που απέκτησε το Ευρωπαικό Κοινοβούλιο να συναποφασίζει με το Συμβούλιο σε θέματα περιφερειακής πολιτικής.
Δύο εκ των ευρωβουλευτών της σοσιαλιστικής ομάδας, καθώς και ο κ. Κύρκος, έκαναν ειδική αναφορά στο αίτημα του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, υπέρ της συμμετοχής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μαζί με το κουαρτέτο, για την ορθότερη υλοποίηση του μνημονίου, εκφράζοντας τη θετική τους γνώμη στο αίτημα αυτό.
Συμπερασματικά, η ευρωπαϊκή αποστολή υπογράμμισε ότι η Ελλάδα έχει πολλή δουλειά να κάνει, εκφράζοντας παράλληλα μια συγκρατημένη αισιοδοξία, που συνοψίζεται στη φράση του κ. Βίστισεν: "Βλέπουμε φως στην άκρη του τούνελ και ελπίζουμε να μην πρόκειται για τρένο".
Η αντιπροσωπεία των οκτώ Ευρωβουλευτών, από διάφορες χώρες και κοινοβουλευτικές ομάδες, περιηγήθηκε χτες και σήμερα, στο πλαίσιο του ελεγκτικού της έργου, σε επτά μεγάλα έργα που έχουν κριθεί προβληματικά από την Task Force και τα οποία έχουν μεγάλη σημασία για την αναπτυξιακή πορεία της Ελλάδας.
Στη συνέντευξη Τύπου, που έδωσε η ευρωπαϊκή αντιπροσωπεία, το βράδυ της Παρασκευής στα Γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, ανέφερε ότι σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις στα περισσότερα από τα έργα που επισκέφθηκε και έδειξε την κατανόησή της για την οικονομική κρίση και τις συνέπειές της, επεσήμανε, ωστόσο, κάποια προβλήματα που υπερβαίνουν το οικονομικό κόστος και είναι στο χέρι των ελληνικών αρχών να τα επιλύσουν αναλαμβάνοντας, όπως είπαν χαρακτηριστικά, την ιδιοκτησία, ή τον "εναγκαλισμό" των έργων αυτών, αντιλαμβανόμενες τη μεγάλη σημασία τους.
Το πρώτο "καμπανάκι" χτύπησε για την πορεία του Κτηματολογίου, ακριβώς εξαιτίας της μεγάλης σημασίας του, τόσο για τις επενδύσεις, όσο και για τις παρεμβάσεις στο περιβάλλον. Για την αποκατάσταση της λίμνης Κάρλας, ειπώθηκε ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο των Βαλκανίων και ότι πρέπει να τηρηθεί ο στόχος να γίνει μια δεξαμενή πόσιμου ύδατος. Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ε65, χαρακτηρίστηκε ακρογωνιαίος λίθος των ευρωπαικών δικτύων μεταφορών, καθώς και το σιδηροδρομικό έργο Τιθορέας - Δομοκού.
Για το αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρων και για το ηλεκτρονικό Ληξιαρχείο, δεν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα, ενώ για το μετρό της Θεσσαλονίκης, όπως είπε χαρακτηριστικά ένας εκ των ευρωβουλευτών, "δεν βλέπω να βγαίνει λευκός καπνός". Όλοι όμως επέμειναν ότι πρέπει να βρεθεί λύση και έκαναν έκκληση στους εμπλεκόμενους φορείς. Είναι μια πόλη στο μέγεθος των Βρυξελλών δεν μπορεί να μην έχει μέσα μαζικής μεταφοράς, είπαν οι ευρωβουλευτές.
Η γενική εκτίμηση, μετά τη διήμερη περιήγηση των εργοταξίων, ήταν ότι οι καθυστερήσεις οφείλονται σε μια σειρά συστημικών προβλημάτων, που προκαλούνται από τα αρχαιολογικά ευρήματα, και από τις απαλλοτριώσεις, προβλήματα που μπορούν να προβλεφθούν και να ενταχθούν στον προγραμματισμό των έργων και όχι να αντιμετωπίζονται μετά την έναρξή τους. Πρότειναν, μάλιστα, αν και διακριτικά, να αλλάξει η νομοθεσία για την πιο ευέλικτη αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών. "Η αλλαγή της νομοθεσίας για τις απαλλοτριώσεις πρέπει να πάει χέρι - χέρι με την πρόοδο του κτηματολογίου, γι αυτό και το τελευταίο πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν".
"Έχει τεράστια σημασία για το περιβάλλον", δήλωσε εκ μέρους των Πρασίνων ο Σλοβένος, Ιγκόρ Σόλτες και στο ίδιο πνεύμα μίλησε και ο συντηρητικός, Πρίμνταλ Βίστισεν, από τη Δανία, λέγοντας ότι "βρήκαμε καλή διάθεση από τους συνομιλητές μας αλλά θέλουμε να δούμε αποτελέσματα και τήρηση των προθεσμιών".
"Το τεράστιο βαρίδι της γραφειοκρατίας", υπογράμμισαν η Ισπανίδα σοσιαλίστρια, Ινές Σέντερ, αλλά και ο Έλληνας συνάδελφός τους, Μίλτος Κύρκος, τονίζοντας ότι πρέπει να περάσουμε στον εκσυγχρονισμό και να καταφέρουμε να φέρουμε εις πέρας και τα λιγότερο ώριμα έργα.
Σημειώνεται, ότι τα έργα αυτά εντάσσονται στο επταετές πρόγραμμα 2007-2013 και έχουν πάρει παράταση για άλλα δύο χρόνια, η οποία λήγει στο τέλος του 2015. "Είναι κρίμα να κινδυνεύουν να χαθούν χρήματα, ή ακόμη και να πρέπει να επιστραφούν στην ΕΕ αν δεν ολοκληρωθούν εγκαίρως τα έργα", σημείωσαν.
Πάντως , τονίστηκε ότι το πνεύμα είναι να εξευρεθούν λύσεις με τη συνεργασία των ελληνικών αρχών και της Ευρωπαικής Επιτροπής η οποία έχει και τον τελικό λόγο. Οι Ευρωβουλευτές, πραγματοποίησαν για πρώτη φορά επίσκεψη για έλεγχο των χρηματοδούμενων από την ΕΕ έργων, στο πλαίσιο των νέων αρμοδιοτήτων που απέκτησε το Ευρωπαικό Κοινοβούλιο να συναποφασίζει με το Συμβούλιο σε θέματα περιφερειακής πολιτικής.
Δύο εκ των ευρωβουλευτών της σοσιαλιστικής ομάδας, καθώς και ο κ. Κύρκος, έκαναν ειδική αναφορά στο αίτημα του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, υπέρ της συμμετοχής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μαζί με το κουαρτέτο, για την ορθότερη υλοποίηση του μνημονίου, εκφράζοντας τη θετική τους γνώμη στο αίτημα αυτό.
Συμπερασματικά, η ευρωπαϊκή αποστολή υπογράμμισε ότι η Ελλάδα έχει πολλή δουλειά να κάνει, εκφράζοντας παράλληλα μια συγκρατημένη αισιοδοξία, που συνοψίζεται στη φράση του κ. Βίστισεν: "Βλέπουμε φως στην άκρη του τούνελ και ελπίζουμε να μην πρόκειται για τρένο".