ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015

Βιβλιοπαρουσίαση: Κανέλα από τη Σμύρνη

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 6:47:00 μ.μ. |
ένα μυθιστόρημα – ιστορία
για τα δεινά των ξεριζωμένων, τις δυσκολίες εγκατάστασης, τη ζωή που τελικά αιφνίδια αλλά πεισματικά ξεπηδά μέσα από το θάνατο.

 Η διαδρομή μιας ανυπεράσπιστης γυναίκας, της Κανέλας από τη Σμύρνη, στις πιο σκοτεινές δεκαετίες του περασμένου αιώνα: από τις αρχές του Μεσοπολέμου μέχρι τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια. Από τη Σμύρνη του ’22 στο πιο πολύβουο λιμάνι της Ευρώπης, τη Μασσαλία, και από το κοσμοπολίτικο Παρίσι, στις προσφυγικές παραγκουπόλεις του Πειραιά.
Το βαφτιστικό της ήταν Κανέλα, αλλά η νενέ της που είχε τον πρώτο λόγο μέσα στο σπίτι, επέβαλε σε όλους να τη φωνάζουν Λέλα. Η νενέ χρόνια τώρα έφτιαχνε μια πομάδα από λεβάντα και γάλα, που μοσκοβόλαγε όλο το σπίτι. Έπαιρνε όρκο πως με κείνη την πομάδα οι ρυτιδιασμένες και σταφιδιασμένες γυναίκες γίνονται ξανά κοριτσόπουλα και έτσι κανένας άντρας δεν πρόκειται να ξελογιαστεί, ρίχνοντας τα δίχτυα του αλλού. Η Κανέλα ήταν το στερνοπούλι της οικογένειας και η νενέ έλεγε πως θα της κάνει μάγια για να μη μεγαλώσει ποτέ. Έτσι, από την πρώτη συλλαβή της λέξης λεβάντας και από την τελευταία συλλαβή της λέξης γάλα, η Λέλα ζούσε από μικρή την ψευδαίσθηση μιας υπόσχεσης.

Όταν οι Τσέτες κυκλώσουν το τρένο του θανάτου με τους Αρμενίους ή όταν πυρπολήσουν το παρθεναγωγείο των Ουρσουλινών, η εθνική τραγωδία θα αντικατοπτριστεί μέσα στο γυάλινο βλέμμα της Λέλας. Αλλά η Καταστροφή είναι μόνο η αφορμή, μια αχνή και ξεθωριασμένη εικόνα, όπως η κυριακάτικη περατζάδα στο Κορδελιό, αλά μπρατσέτα με τον Αναστάση, μπροστά από τους καφενέδες.

«Μπροστά ο ιμάμης με τον λευκό φερετζέ του, από πίσω το ξύλινο φέρετρο, καρφωμένο πρόχειρα, στις πλάτες τεσσάρων βαστάζων, και πιο πίσω καμιά δεκαριά σκυφτές φιγούρες, η πλειοψηφία τους γυναίκες. Δεν μπορούσε να δει το πρόσωπό τους γιατί φορούσαν μακριά μαύρα μαντίλια που έφταναν μέχρι τον ώμο τους. Από το βάδισμά τους όμως κατάλαβε πως ήταν γριές, κουρασμένες και χτυπημένες από τον θάνατο. “Αλ χάμντου λιλλάχι ράμπιλα αλαμίν”, ψιθύρισε. Ο θάνατος είναι παντού ο ίδιος. [...] Ποιος να ‘τανε άραγε μέσα στο φέρετρο; Άντρας; Γυναίκα; Παιδί; Γέρος; [...] Πού ήταν οι νέοι; Πολεμούσαν; Άραγε πολεμάνε με διαφορετικό τρόπο οι Τούρκοι και με διαφορετικό οι Ρωμιοί;»

Μετά το ’22 θα βρεθεί στο πιο πολύβουο λιμάνι της Ευρώπης, στη Μασσαλία, σε μια κάμαρη στη συνοικία Λε Πανιέ, τη γειτονιά των φτωχοδιάβολων. Νέα πρόσωπα εισβάλουν στη ζωή της: ο τοκογλύφος Χαλφόν Λεβί, η μαντάμ Γκιγιόμ, η Μπαμπέτ και ο αδελφός της, ο Φρανσουά, χορευτής λέει στην όπερα του Παρισιού. Όμως η φυλακή που κουβαλά μέσα της θα γίνει πιο ασφυκτική. Κάτω από τα σημάδια που άφησαν τα εγκαύματα θα ανασύρει τις στάχτες της ψυχής της. Και η σιωπή του θεού ένα απέραντο λιβάδι της θλίψης.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’20 συναντούμε τη Λέλα σε μια άλλη κάμαρη, την κάμαρη των Βούρλων, εκείνου του διαβόητου πορνείου του Μεσοπολέμου, στη Δραπετσώνα. Εκεί που ο Μάρκος της “Τετράδας, της Ξακουστής του Πειραιώς» πουλούσε αγαπητηλίκια στην Ειρήνη τη Συμιακή και τη Γεωργία την Κρητικιά, εκεί που οι χασικλήδες ξημεροβραδιάζονταν στον τεκέ του Καπλάνα, εκεί που οι απόκληρες των Βούρλων, φθισικιές και γκαστρωμένες πόρνες, έπαιρναν το δρόμο για τα σλέπια. Όπως και η καψερή η Κατινίτσα, που την έγδυσαν στη μέση της αυλής και της έκαψαν τα ρούχα σε ένα βαρέλι. Αλλά η Λέλα θα βρει τη δύναμη και θα ανοίξει τα παραθυρόφυλλα της ψυχής της για να υποδεχθεί τους δικούς της ξένους: την Αντριάνα και το γιο της τον Βαγγελάκη, πρόσφυγες από το Αϊβαλί, τον Ρουσέτο και τον Πανάγο.

Την ώρα που η φθίση και η σύφιλη κυκλώνουν τα Βούρλα, η Λέλα θα πάρει τον δρόμο για το Δρομοκαΐτειο φρενοκομείο με εισαγγελική παραγγελία. Και εκεί θα την ξαναβρούμε τριάντα χρόνια αργότερα, αναζητώντας όλες εκείνες τις απαντήσεις για τη ζωή μιας γυναίκας που αναζήτησε την ουσία της ύπαρξής της και την ελευθερία της από τα δεσμά ετούτου του κόσμου.

Η Κανέλα από τη Σμύρνη είναι ένα μυθιστόρημα, που με αφορμή την απώλεια, προσπαθεί να διερευνήσει τα όρια της ανθρώπινης αντοχής. Τα πρόσωπα διαλύονται και τα κομμάτια τους επαναλαμβάνονται μέσα στο χρόνο με άλλα ονόματα αλλά με την ίδια νομοτέλεια. Η ανθρώπινη φύση παντέρμη και ανυπεράσπιστη κάτω από την απέραντη σιωπή του θεού. Η ηρωίδα είναι παρμένη από το ποίημα «Αμαρτωλόν» της Γαλάτειας Καζαντζάκη.

Και λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

O Θωμάς Σίδερης είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και Δημόσια Διοίκηση στη Νομική Σχολή Αθηνών και ειδικεύτηκε στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας. Αυτή την περίοδο πραγματοποιεί μεταπτυχιακές σπουδές στην Ανθρωπογεωγραφία. Αρθογραφεί σε ελληνικά και διεθνή μέσα ενημέρωσης και κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο (όπως το ραδιοφωνικό ντοκιμαντέρ Αφύλαχτη Διάβαση). Έχει εκδώσει συλλογές διηγημάτων (Βαγόνια στη βροχή, εκδ. Σύγχρονη Εποχή, Το σιωπητήριο δεν ακούστηκε ακόμα, εκδ. Δελφίνι) καθώς και ιστορικές και επιστημονικές μελέτες (Το Απουσιολόγιο του χρόνου, Μνήμη της πέτρας, Οι ακτιβιστές του ψηφιακού κόσμου, Οι δικοί μας Ξένοι, κ.α.). Γράφει και μεταφράζει έργα για το θέατρο (Το θαύμα της Άννυ Σάλιβαν, Το τελευταίο σπίρτο, Η αντοχή των υλικών, Φόνος μετά μουσικής, Εξ’ επαφής, κ.α.). Επίσης έχει γράψει το σενάριο και τα κείμενα για το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ Σκιά στην ψυχή. Το μυθιστόρημά του Κανέλα από τη Σμύρνη προσαρμόστηκε για το θέατρο και παίχτηκε στην Αθήνα τη σεζόν 2014-2015 με τίτλο Το τελευταίο σπίρτο.

Περισσότερα για το βιβλίο στο kanelabook.wordpress.com
Επικοινωνία με τον συγγραφέα: sideris.tom@gmail.com
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ