Από… διπολική διαταραχή πάσχει η ΣΔΙΤ Πελοποννήσου για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Περιφέρεια. Από τη μια πλευρά, υπάρχει το υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο σε όλους τους τόνους έχει τονίσει και συνεχίζει να το κάνει, ότι η σύμβαση με την ΤΕΡΝΑ δεν πρόκειται να προχωρήσει για λόγους οικονομικούς, κοινωνικούς κι περιβαλλοντικούς. Η απόφαση αυτή συνεπικουρείται από την πλειοψηφία των δημάρχων της Περιφέρειας, αλλά και κομματικά στελέχη της κυβέρνησης που δραστηριοποιούνται στην Περιφέρεια, μαζί με κατοίκους από διάφορους νομούς.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η Περιφέρεια Πελοποννήσου, η οποία μέσω του Π. Τατούλη δηλώνει ότι η σύμβαση θα υπογραφεί και το έργο θα υλοποιηθεί ως έχει.
Μέχρι πρότινος η Κομισιόν υποστήριζε στις επαφές με το υπουργείο Περιβάλλοντος ότι απαιτείται ο νέος εθνικός σχεδιασμός – στον οποίο “κουμπώνουν” τα μεσαία ή μεγάλα έργα- για τα απόβλητα να συνοδεύεται με στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).
Κι αυτό, επειδή σήμερα ο σχεδιασμός αυτός, που είχε ενεργοποιηθεί στις 31 Ιουλίου, όχι μέσω Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ), όπως θα έπρεπε, αλλά μέσω απόφασης διευθυντή του υπουργείου Περιβάλλοντος, είναι έωλος και θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα απρόβλεπτο νομικό περιβάλλον, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες.
Με άλλα λόγια, τα νέα έργα που συνδέονται με το νέο εθνικό σχεδιασμό «παγώνουν» (όπως και η χρηματοδότηση που θα μπορούσαν να απορροφήσουν από το νέο ΕΣΠΑ) ωσότου καταρτιστεί η ΣΜΠΕ. Αντίθετα, τα τέσσερα «προχωρημένα» έργα ΣΔΙΤ δεν επηρεάζονται.
Πηγές του υπουργείου, σύμφωνα με πληροφορίες του "Θ", αλλά και μέλη της νέας Επιτροπής Συντονισμού Μεγάλων Έργων Υποδομής, υποστηρίζουν ότι η συμφωνία δε θα προχωρήσει και θα επανεξεταστεί από την αρχή.
Από την άλλη πλευρά, η εταιρεία ειδικού σκοπού Περιβαλλοντική Πελοποννήσου Α.Ε. θα υπογράψει με την Περιφέρεια Πελοποννήσου τη βασική σύμβαση του έργου, ύψους 160 εκατ. ευρώ, που συνοδεύεται με τέσσερις ακόμη συμβάσεις, που αφορούν, μεταξύ άλλων, στην κατασκευή, λειτουργία και χρηματοδότηση του έργου.
Το έργο, με ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, αφορά στην κατασκευή δύο σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ), σε Κόρινθο και Αργολίδα και τριών μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων, αλλά και τριών χώρων υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), σε Μεσσηνία, Αρκαδία και Λακωνία.
Θα δημιουργήσει 600 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και 200 θέσεις εργασίας κατά την 25ετή λειτουργία.
Μάλιστα, πληροφορίες θέλουν την εταιρεία, σε περίπτωση που δεν προχωρήσει το έργο, να προχωρεί σε οικονομικές απαιτήσεις ύψους 80 περίπου εκατομμυρίων ευρώ.
Συνεδρίαση της ΠΕΔ Πελοποννήσου
Εν τω μεταξύ, χθες ο δήμαρχος Καλαμάτας μετέβη στην Τρίπολη και έλαβε μέρος σε συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΕΔ Πελοποννήσου. Αντικείμενο της συνεδρίασης ήταν το θέμα των απορριμμάτων, για το οποίο ο Π. Νίκας υποστήριξε τα εξής:
1. Οι δήμαρχοι και οι Δήμοι βρίσκονται στη μέγγενη μεταξύ των θέσεων της κυβέρνησης και του διαγωνισμού της Περιφέρειας Πελοποννήσου, χωρίς οι ίδιοι να έχουν διαμορφώσει καμία θέση.
2. Η απουσία θέσης από πλευράς Δήμων οδηγεί σε συνέχιση του αδιεξόδου.
3. Η προσωρινή διαχείριση, που ήταν η θέση των δημάρχων στο παρελθόν, πολεμήθηκε, τορπιλίσθηκε και δεν προχώρησε στο σύνολο των Δήμων, με αποτέλεσμα το σημερινό αδιέξοδο.
4. Σε κάθε περίπτωση, οι Δήμοι πρέπει να κάνουν Τοπικά Σχέδια Διαχείρισης Απορριμμάτων, όπως προβλέπει ο Εθνικός Σχεδιασμός και, φυσικά, συμβατά με αυτόν.
5. Ο ΦΟΔΣΑ πρέπει να αξιολογήσει όλα τα Τοπικά Σχέδια Διαχείρισης Απορριμμάτων και να πορευθεί με σεβασμό προς τα αποτελέσματά τους.
Ο Π. Νίκας είπε ακόμη πως το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων του Δήμου Καλαμάτας προχωρεί ομαλά και σε λίγες ημέρες θα έλθει στο Δημοτικό Συμβούλιο προς ψήφιση.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη