Οι σπουδαστές των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ γνωρίζουν από πρώτο χέρι τι σημαίνει εγκατάλειψη και υποβάθμιση της σχολής, προβλήματα στην πρακτική, τις ειδικότητες, εκμετάλλευση στο χώρο δουλειάς, τη φτώχεια στο σπίτι. Ήδη από την αρχή της χρονιάς οι ελλείψεις στις ΕΠΑΣ και της Περιφέρειας μας είναι πολλές σε εργαστήρια, υλικοτεχνική υποδομή ενώ δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την μεταφορά των σπουδαστών και είναι απλήρωτοι για τους τρεις τελευταίους μήνες πρακτικής. Με αφορμή αυτά τα ζητήματα ήδη κινητοποιήθηκαν οι σπουδαστές της Σπάρτης και υπάρχει αναβρασμός και στις υπόλοιπες ΕΠΑΣ.
Ειδικότερα για την πρακτική, πέρα από το ότι δυσκολεύονται να βρουν επιχειρήσεις, οι περισσότεροι κάνουν πρακτικές άσχετες με αυτό που σπούδασαν. Είναι χαρακτηριστικό ότι η συνήθης πρακτική για τους σπουδαστές ζαχαροπλαστικής είναι να δουλεύουν "λάντζα" σε κάποιο εστιατόριο ή fast food. Πέρα από αυτά διοίκηση και, επιχειρηματίες λένε στους σπουδαστές ότι δεν έχουν δικαιώματα γιατί είναι μαθητευόμενοι, να κάνουν κουράγιο, να είναι φρόνιμοι γιατί όταν μάθουνε την τέχνη θα εξασφαλίσουν τη ζωή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τελευταία απεργία υπήρχαν σπουδαστές που δήλωσαν πως θέλουν να απεργήσουν και η απάντηση ήταν ότι δεν έχουν δικαίωμα επειδή είναι σε καθεστώς πρακτικής.
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΘΟΥΝ ΜΕΤΡΑ ΩΣΤΕ
· Να μην κλείσει καμιά σχολή
· Να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για όλες τις σχολές από τον κρατικό προϋπολογισμό. Για σύγχρονα εργαστήρια, υποδομές, βιβλία. Για να καλυφθούν άμεσα τα κενά σε εκπαιδευτικούς. Να μην πληρώνουν οι σπουδαστές για αναλώσιμα και υλικά. Πάσο για δωρεάν πρόσβαση σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Ένα γεύμα σε όλες τις σχολές. Δωρεάν στέγαση για όσους βρίσκονται μακριά από τις πόλεις τους.
· Όλοι οι σπουδαστές να μπορούν να κάνουν πρακτική άσκηση η οποία να είναι οργανικά ενταγμένη στη μάθηση. Να αποτελεί, δηλαδή, διαδικασία για να μάθουν την τέχνη τους και όχι να αξιοποιούνται οι πρακτικάριοι από τους εργοδότες σαν τσάμπα εργατικά χέρια. Για όλη τη διάρκεια της πρακτικής, να υπάρχει ασφάλιση και πληρωμή µε βάση την κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Πενθήμερο, επτάωρο για όλους τους πρακτικάριους και μαθητευόμενους.
· Ενιαίο σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης δημόσιο και δωρεάν. Με αναβάθμιση των υλικοτεχνικών υποδομών στη βάση της εξέλιξης της τεχνολογίας και πρόσληψη μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού. Πρακτική άσκηση µε βάση την ειδικότητα, µε εποπτεία της σχολής και του υπουργείου. Κανένα εμπόδιο για την άδεια ασκήσεως επαγγέλµατος.
Ειδικότερα για την πρακτική, πέρα από το ότι δυσκολεύονται να βρουν επιχειρήσεις, οι περισσότεροι κάνουν πρακτικές άσχετες με αυτό που σπούδασαν. Είναι χαρακτηριστικό ότι η συνήθης πρακτική για τους σπουδαστές ζαχαροπλαστικής είναι να δουλεύουν "λάντζα" σε κάποιο εστιατόριο ή fast food. Πέρα από αυτά διοίκηση και, επιχειρηματίες λένε στους σπουδαστές ότι δεν έχουν δικαιώματα γιατί είναι μαθητευόμενοι, να κάνουν κουράγιο, να είναι φρόνιμοι γιατί όταν μάθουνε την τέχνη θα εξασφαλίσουν τη ζωή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τελευταία απεργία υπήρχαν σπουδαστές που δήλωσαν πως θέλουν να απεργήσουν και η απάντηση ήταν ότι δεν έχουν δικαίωμα επειδή είναι σε καθεστώς πρακτικής.
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΘΟΥΝ ΜΕΤΡΑ ΩΣΤΕ
· Να μην κλείσει καμιά σχολή
· Να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για όλες τις σχολές από τον κρατικό προϋπολογισμό. Για σύγχρονα εργαστήρια, υποδομές, βιβλία. Για να καλυφθούν άμεσα τα κενά σε εκπαιδευτικούς. Να μην πληρώνουν οι σπουδαστές για αναλώσιμα και υλικά. Πάσο για δωρεάν πρόσβαση σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Ένα γεύμα σε όλες τις σχολές. Δωρεάν στέγαση για όσους βρίσκονται μακριά από τις πόλεις τους.
· Όλοι οι σπουδαστές να μπορούν να κάνουν πρακτική άσκηση η οποία να είναι οργανικά ενταγμένη στη μάθηση. Να αποτελεί, δηλαδή, διαδικασία για να μάθουν την τέχνη τους και όχι να αξιοποιούνται οι πρακτικάριοι από τους εργοδότες σαν τσάμπα εργατικά χέρια. Για όλη τη διάρκεια της πρακτικής, να υπάρχει ασφάλιση και πληρωμή µε βάση την κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Πενθήμερο, επτάωρο για όλους τους πρακτικάριους και μαθητευόμενους.
· Ενιαίο σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης δημόσιο και δωρεάν. Με αναβάθμιση των υλικοτεχνικών υποδομών στη βάση της εξέλιξης της τεχνολογίας και πρόσληψη μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού. Πρακτική άσκηση µε βάση την ειδικότητα, µε εποπτεία της σχολής και του υπουργείου. Κανένα εμπόδιο για την άδεια ασκήσεως επαγγέλµατος.