Επειδή η “αριστερο”-ακροδεξιά συγκυβέρνηση της εθνικής απάτης όχι μόνο ψεύδεται, αλλά σκόπιμα παραπλανεί στο θέμα του ασφαλιστικού και θρασύτατα θριαμβολογεί γιατί εξαθλιώνει περαιτέρω εργαζόμενους, ανέργους και συνταξιούχους, έχουμε χρέος ως προοδευτική και υπεύθυνη αντιπολίτευση να ενημερώνουμε το λαό, ο οποίος δεν μπορεί να επικαλείται ότι δεν ήξερε ούτε άκουσε, για να προβληματίζεται να σκέφτεται και να αποφασίζει.
Γι' αυτό πρέπει να ολοκληρωθούν, να εφαρμοστούν πλήρως οι μεταρρυθμίσεις που ξεκινήσαμε το 2010 και να συμπληρωθούν με βελτιώσεις και νέες παρεμβάσεις, όπου κριθεί αναγκαίο.
Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι:
1. Πρέπει να αντιμετωπιστεί το ταμειακό πρόβλημα μέχρι το τέλος του 2018, αποτρέποντας νέες μειώσεις στις συντάξεις.
2. Η σύνδεση του Ασφαλιστικού με την πορεία της οικονομίας σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποδομήσει το σύστημα και να ανατρέψει τις προσδοκίες εργαζομένων και συνταξιούχων.
3. ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ:
· Ολοκλήρωση των ενοποιήσεων σε Τρία Ταμεία Κύριας Ασφάλισης ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ. Ενιαίες υπηρεσίες είσπραξης εισφορών, ελέγχων, απονομής σύνταξης.
· Υποχρεωτική η Επικουρική Ασφάλιση για Μισθωτούς, διατήρηση της αυτονομίας των επικουρικών ταμείων ως δεύτερου πυλώνα της ασφάλισης.
· Ενίσχυση του ρόλου της επαγγελματικής ασφάλισης και των επαγγελματικών ταμείων στα πλαίσια ανάπτυξης και διεύρυνσης των συμπληρωματικών παροχών.
4. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ:
· Ενιαίο σύστημα για όλους.
· Βάση ο νόμος 3863/2010 με τις αναγκαίες βελτιώσεις λόγω και της αλλαγής των μακροοικονομικών μεγεθών.
· Η κύρια σύνταξη είναι ενιαία και αποτελείται από το άθροισμα βασικής και αναλογικής.
· Βασική σύνταξη ως αφετηρία για όλους τους συνταξιούχους - χωρίς εισοδηματικά κριτήρια.
· Η σύνταξη προσαυξάνεται για κάθε έτος ασφάλισης πάνω από τη βασική.
· Το σύστημα για την κύρια σύνταξη είναι αναδιανεμητικό και διανεμητικό προκαθορισμένων εισφορών και παροχών, με βασικό το στοιχείο της αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών και ενιαίο για όλους ανεξάρτητα από το χρόνο υπαγωγής στην ασφάλιση.
· Επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος εφαρμογής του νόμου 3863/2010 και επικαιροποίηση αναλογιστικών μελετών.
· Προτείνεται η ολοκλήρωση της εφαρμογής του νέου συστήματος μέχρι 31/12/2020, αντί του 2035 που προέβλεπε ο νόμος 3863/2010. Έτσι θα οδηγηθούμε νωρίτερα στην ενοποίηση του συστήματος και στον έλεγχο της δαπάνης.
· Για την επικουρική ασφάλιση η χρηματοδότηση είναι διμερής, από εργοδότη και εργαζόμενο και μονομερής για ελεύθερους επαγγελματίες.
· Τα επικουρικά ταμεία καταβάλουν ανταποδοτικές συντάξεις με βάση το χρόνο ασφάλισης και τις καταβληθείσες εισφορές.
· Η μετατροπή υφιστάμενων επικουρικών ταμείων σε επαγγελματικά ταμεία καθώς και η δημιουργία νέων, θα πρέπει να ενθαρρυνθεί με θεσμοθέτηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για υπογραφή συμβάσεων στο συγκεκριμένο τομέα και δυνατότητα επιλογής του εργαζόμενου μεταξύ Επαγγελματικού Ταμείου και Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής ασφάλισης που λειτουργεί σήμερα ως ΕΤΕΑ.
5. ΓΙΑ ΤΟ ΕΚΑΣ:
· To επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης συνταξιούχων, γνωστό ως ΕΚΑΣ, υπήρξε ένας σημαντικός θεσμός αναδιανομής που φέρει τη σφραγίδα των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και για 15 χρόνια, οδήγησε σε σημαντική βελτίωση των εισοδημάτων για 400.000 χαμηλοσυνταξιούχους σε ετήσια βάση.
· Οι Κυβερνητικοί σχεδιασμοί για κατάργηση του ΕΚΑΣ είναι απαράδεκτοι.
· Το ΕΚΑΣ θα πρέπει να αναμορφωθεί ώστε να γίνει δικαιότερη κατανομή και να διατηρηθεί ως μηχανισμός διασφάλισης ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τους χαμηλοσυνταξιούχους.
6. ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ:
· Το δημόσιο συμμετέχει στη χρηματοδότηση του συστήματος σε ότι αφορά την κύρια ασφάλιση, στα πλαίσια της τριμερούς συμμετοχής για τα ταμεία μισθωτών και της διμερούς για τα ταμεία των ελεύθερων επαγγελματιών και των αγροτών.
Πρόσθετη χρηματοδότηση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του συστήματος μπορεί να εξασφαλισθεί:
· Από την μεταφορά στο σύστημα Κ.Α. μέρους από τα έσοδα των Αποκρατικοποιήσεων.
· Από την εφαρμογή του Νόμου για την ενίσχυση του ΑΚΑΓΕ και την διασφάλιση των μελλοντικών γενιών με μέρος των εσόδων (70 %) από την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας και των υδρογονανθράκων.
· Ακόμη ένα παράδειγμα: Από το θαλάσσιο οικόπεδο του Πατραϊκού εκτιμήθηκε ότι τα δημόσια έσοδα είναι της τάξης των 400 εκ. δολαρίων κάθε χρόνο, για τα επόμενα ακόμη πολλά χρόνια.
· Τα έσοδα αυτά μπορεί να προεισπραχθούν, όπως ήδη πράττει η Κύπρος προχωρώντας στην πώληση αντίστοιχων δικών της δικαιωμάτων.
· Σε ότι αφορά την τρέχουσα περίοδο και τα οικονομικά προβλήματα των ταμείων τα οποία οφείλονται στη διατήρηση της ανεργίας σε υψηλά επίπεδα και της διάρκειας που είχε η ύφεση, μετά και τις πολιτικές εξελίξεις από τον Οκτώβριο του 2014 μέχρι σήμερα, θα πρέπει να αναζητήσουμε λύσεις έτσι ώστε να αποτρέψουμε την παραπέρα μείωση των συντάξεων.
Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να εξεταστούν:
· Η βελτίωση της εισπραξιμότητας των ταμείων που βρίσκεται σήμερα σε ορισμένα ταμεία κάτω από το 50%, με ενιαίο μηχανισμό ελέγχου και συνεχή και οργανωμένη παρακολούθηση των πληρωμών και των καθυστερήσεων.
· Η βελτίωση της υφιστάμενης ρύθμισης των 100 δόσεων η οποία μπορεί ακόμη και να αυστηροποιηθεί για όσους αποδεδειγμένα έχουν και δεν πληρώνουν, αλλά ταυτόχρονα να διευκολύνει όσους καταβάλουν τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές, προκειμένου να αυξηθούν τα έσοδα των ταμείων.
7. ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΙΣΦΟΡΕΣ:
· Είμαστε αντίθετοι στην αύξηση εισφορών είτε για τους εργοδότες, γιατί θα υποστεί ένα ακόμη πλήγμα η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής επιχείρησης, είτε από τους εργαζόμενους, γιατί θα σημαίνει μείωση μισθών.
· Είμαστε αντίθετοι στις ακραίες αυξήσεις εισφορών για τους αγρότες και τους ελεύθερους επαγγελματίες
· Η ενίσχυση της εισπραξιμότητας και ο έλεγχος της αδήλωτης εργασίας θα πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα. Το δίκαιο και το αποτελεσματικό είναι να υποχρεώσεις να πληρώσουν όσοι εισφοροδιαφεύγουν και όχι να επιβαρύνεις με μεγάλες εισφορές τους συνεπείς
· Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει μάλιστα να εξεταστεί η μείωση ή επιδότηση των εισφορών στοχευμένα με συγκεκριμένα κριτήρια και μέτρα όπως:
· Την ενίσχυση της απασχόλησης για την οποία μπορεί να εφαρμοστεί και σχετική ρήτρα.
· Την έναρξη δραστηριότητας για νέους επαγγελματίες, οι οποίοι θα μπορούν για μια τριετία συνολικά να καταβάλουν εισφορές μόνο για περίθαλψη με δυνατότητα να αναγνωρίσουν το χρόνο αυτό για σύνταξη κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου.
· Τη δημιουργία μιας κατώτερης ασφαλιστικής κατηγορίας στην οποία θα μπορούν να εντάσσονται μικροεπαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε περιοχές κάτω των 2000 κατοίκων.
· Το πιο κρίσιμο βέβαια ζήτημα παραμένει η πάταξη της εισφοροδιαφυγής και η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών των Ταμείων.
8. ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΓΑ:
· Η θέση μας είναι ότι το ταμείο των αγροτών θα πρέπει να παραμείνει αυτόνομο και να εφαρμοστεί η νομοθεσία σε σχέση με τη χρηματοδότησή του, όπως προβλέπεται για τις υποχρεώσεις των ιδίων και του Κράτους. Επομένως είμαστε αντίθετοι στην κατάργηση της κρατικής συμμετοχής που αφορά την κύρια ασφάλιση των αγροτών.
· Παράλληλα, επιβάλλεται να ενισχυθεί η αυτοχρηματοδότηση του Ταμείου και για το σκοπό αυτό προτείνεται η γενίκευση της εφαρμογής του εργοσήμου που καθιερώσαμε το 2010, για όλους τους αγρεργάτες οι οποίοι θα πληρώνονται αποκλειστικά με εργόσημο με την προβλεπόμενη παρακράτηση της εισφοράς υπέρ ΟΓΑ.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Σε σχέση με το σχέδιο της Κυβέρνησης έχουμε 2 βασικές διαφορές που αφορούν τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων και συγκεκριμένα:
1. Τη μείωση των συντελεστών αναπλήρωσης που ανατρέπει την αναλογικότητα στις συντάξεις από τα 20 και σε άλλες περιπτώσεις από τα 25 έτη ασφάλισης και άνω.
2. Την ακαριαία διεύρυνση της βάσης υπολογισμού των συντάξεων από την καλύτερη πενταετία στο σύνολο του ασφαλιστικού βίου χωρίς καμιά μεταβατική περίοδο.
3. Ενώ, η τρίτη διαφορά μας έχει να κάνει με το γεγονός ότι η κυβέρνηση δεν εξαιρεί από τις αλλαγές όσους είχαν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα σε αντίθεση με αυτά που προέβλεπαν οι δικοί μας νόμοι και ήταν ο κανόνας.
Όλα τα ανωτέρω οδηγούν σε μειώσεις των συντάξεων άμεσα για τους νέους συνταξιούχους και μετά από μια τριετία για τους σημερινούς συνταξιούχους με ένα επίπεδο συντάξεων να διαμορφώνεται σε χαμηλότερο κατά 15% επίπεδο, όταν με το νόμο 3863/2010 η μείωση που προβλεπόταν στην πλήρη εφαρμογή του μετά το 2035 θα ήταν η μισή περίπου, δηλαδή στο 7%.
Για όλους αυτούς τους λόγους που σας παρουσιάσαμε με επιχειρήματα και παραδείγματα, σε δυο φάσεις, ΠΟΤΕ ΠΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ, αλλά και ο λαός να μην ξεχνά τι σημαίνει δεξιά.