Σε «ναυάγιο» έχει οδηγηθεί η υπόθεση της ανάπτυξης συγκοινωνιών με υδροπλάνα στην Ελλάδα. Δύο χρόνια με την ψήφιση του νόμου για τις στρατηγικές επενδύσεις, με τον οποίο θεσμοθετήθηκε το νομικό πλαίσιο για την αδειοδότηση και λειτουργία υδατοδρομίων, μόλις ένα υδατοδρόμιο, αυτό της Κέρκυρας, έχει λάβει άδεια λειτουργίας, ενώ οι υπόλοιπες 15 αιτήσεις έχουν πνιγεί στη «θάλασσα» της γραφειοκρατίας.
Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με απαντήσεις των υπουργείων Οικονομίας και Υποδομών σε γραπτή ερώτηση του βουλευτή Χίου της ΝΔ κ. Νότη Μηταράκη, ότι το 2015 δεν δόθηκε καμία απολύτως άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου, καθώς είτε δεν έχουν εκδοθεί οι αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων είτε οι φάκελοι των αιτήσεων είναι ελλιπείς.
Έτσι, όπως αποκαλύπτει απάντηση του υπουργείου Υποδομών, εκπονείται νέο σχέδιο νόμου που θα επιχειρήσει να επιταχύνει τις αδειοδοτικές διαδικασίες των υδατοδρομίων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών που διαβίβασε στον κ. Μηταράκη ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο κατάλογος των προς αδειοδότηση υδατοδρομίων περιλαμβάνει τις πόλεις Βόλο, Λαύριο, Ρέθυμνο, Πάτρα, Αγία Μαρίνα Γραμματικού, Ζάκυνθο, Σκύρο, Αλόννησο, Σκόπελο, Παξούς, Αμφιλοχία, Πάτμο, Τήνο και Θεσσαλονίκη.
«Έως σήμερα έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία μας, εκτός του αδειοδοτημένου υδατοδρομίου της Κέρκυρας, 14 αιτήσεις οι οποίες εξετάζονται από τα συναρμόδια υπουργεία και αφορούν υδατοδρόμια σε όλη την επικράτεια. Ωστόσο, καμία αίτηση δεν έχει υποβληθεί για υδατοδρόμιο στη νήσο Χίο και στα υπόλοιπα νησιά του βορειοναταολικού Αιγαίου» σημειώνεται.
«Υπάρχει πλήρης καταγραφή και παρακολούθηση όλων των αιτήσεων από την οποία καταδεικνύεται ότι οι μεγάλες καθυστερήσεις οφείλονται κατά κύριο λόγο στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει την αδειοδότηση υδατοδρομίων σε ένα μόνο στάδιο (μία άδεια για την ίδρυση εγκαταστάσεων, λειτουργία και εκμετάλλευση) το οποίο απαιτεί την ύπαρξη εξειδικευμένου και πιστοποιημένου προσωπικού για μεγάλο χρονικό διάστημα πριν την έναρξη λειτουργίας του υδατοδρομίου. Συνεπώς, κατά πλειοψηφία οι αιτήσεις που υποβάλλονται στο υπουργείο μας δεν είναι πλήρεις σύμφωνα με τα απαιτούμενα του Ν. 4146/2013» αναφέρεται.
«Μείζον πρόβλημα προκύπτει με την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Σημειώνεται ότι στο σύνολο των 14 αιτήσεων δεν έχει εκδοθεί καμία απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) που να περιλαμβάνει το υδατοδρόμιο, γεγονός που δημιουργεί επιπλέον καθυστέρηση ακόμα και σε περίπτωση που κατατεθεί πλήρης φάκελος» αποκαλύπτει το έγγραφο.
«Για τον λόγο αυτό, το υπουργείο μας επεξεργάζεται νέο σχέδιο νόμου προκειμένου να αναμορφώσει το παρόν νομοθετικό πλαίσιο και να επιλύσει την πληθώρα προβλημάτων και ελλείψεων που προκύπτουν κατά τη διαδικασία αδειοδότησης του Ν.4146/2013» καταλήγει η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με άλλο έγγραφο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) που διαβίβασε ο κ. Σπίρτζης, σημειώνεται ότι «αρμόδια υπηρεσία για την υποδοχή των αιτήσεων, για την κίνηση της προβλεπόμενης διαδικασίας και τελικώς για την έκδοση της άδειας λειτουργίας υδατοδρομίου είναι η διεύθυνση πολιτικού σχεδιασμού, ανάπτυξης και αξιοποίησης αεροδρομίων του υπουργείου Υποδομών», η οποία διατηρεί «και την συνολική εικόνα των εκάστοτε εν εξελίξει διαδικασιών αδειοδότησης».
Η ΥΠΑ διαχωρίζει τη θέση της, σημειώνοντας ότι η αρμοδιότητά της «αφορά στον ορισμό των φυσικών χαρακτηριστικών του διαδρόμου, στη χωροθέτηση του πεδίου ελιγμών, στον έλεγχο των επιφανειών απελευθέρωσης εμποδίων, καθώς και στην εξέταση των υποβαλλόμενων εγχειριδίων εκάστου υδατοδρομίου».
Ωστόσο, σημειώνει ότι «ευρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία και συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς για τον έλεγχο και την επάρκεια των σχετικών δικαιολογητικών», προκειμένου αυτά «να ανταποκρίνονται διαρκώς και αδιαλείπτως στον σκοπό της ασφάλειας των αερομεταφορών».
Σύμφωνα με την ΥΠΑ, «μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί συνολικά 16 φάκελοι για την αδειοδότηση 16 υδατοδρομίων και έχει αδειοδοτηθεί το υδατοδρόμιο του λιμένα της Κέρκυρας», ενώ «πραγματοποιήθηκε επιθεώρηση από την επιτροπή υδατοδρομίων στο υδατοδρόμιο Παξών και συντάσσεται σχετική έκθεση - εισήγηση».
Παράλληλα, σύμφωνα με την απάντηση που διαβίβασε στον κ. Μηταράκη ο υπουργός Οικονομίας κ. Γιώργος Σταθάκης, «κανένα επενδυτικό σχέδιο για υδατοδρόμια δεν έχει ακόμη υποβληθεί τυπικά προς αξιολόγηση στο Enterprise Greece ώστε να προωθηθεί στη συνέχεια προς έγκριση στη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων και να ακολουθήσει η αδειοδοτική διαδικασία». «Παρόλα αυτά γίνονται σχετικές επαφές με επεδνυτές για τον σκοπό αυτό» αναφέρεται.
Σύμφωνα με έγγραφο του Enterprise Greece που διαβίβασε ο κ. Σταθάκης, «η Διεύθυνση Προσέλκυσης Επενδύσεων έχει έλθει παλαιότερα σε επαφή με εταιρείες» για αυτό τον σκοπό. «Η Διεύθυνση Υποστήριξης Ιδιωτικών Επενδύσεων έχει από πολλών ετών υποδεχθεί εταιρείες που αναπτύσσουν υδατοδρόμια και θέλουν να αναλάβουν πτητικό έργο» σημειώνεται. «Κατά τη διαδικασία αδειοδότησης του υδατοδρομίου της Κέρκυρας, η διεύθυνση συνέβαλε το 2014 στην ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδότησης, επιταχύνοντάς τη κατά λίγες εβδομάδες» υπογραμμίζει το Enterprise Greece.
Σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Μηταράκη στην ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος», «τα συγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια "σκουριάζουν" από την ανικανότητα της σημερινής κυβέρνησης», καθώς δεν έχει εγκριθεί καμία άδεια εδώ και έναν χρόνο.
Σύμφωνα με τον πρώην υφυπουργό Ανάπτυξης, η κυβέρνηση παρουσιάζει «μηδενικό έργο» σε αυτόν τον τομέα, καθώς «συμβιβάζεται με τις ατέρμονες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που υπονομεύουν την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων». Ο κ. Μηταράκης σημειώνει ότι το νέο νομικό πλαίσιο «θα περιπλέξει ακόμα περισσότερο την κατάσταση» και επισημαίνει ότι η κυβέρνηση δεν αξιοποιεί το θεσμικό πλαίσιο του 2013.