Ο φόβος της αξιολόγησης και η τήρηση των προαπαιτούμενων φαίνεται ότι οδηγούν στο ξεμπλοκάρισμα όλων των ΣΔΙΤ, μεταξύ των οποίων και αυτό της Πελοποννήσου που αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Η Διυπουργική Επιτροπή Συντονισμού Μεγάλων Εργων Υποδομής στη συνεδρίασή της την Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου δεν αποφάσισε την ακύρωση των διαγωνισμών και ειδικότερα αυτού της Πελοποννήσου, όπως διέρρεαν ή απειλούσαν ακόμα και κυβερνητικά στελέχη. Την ίδια ώρα από την πλευρά της Περιφέρειας ο περιφερειάρχης δεν προχώρησε στην υπογραφή σύμβασης, όπως επανειλημμένος είχε διακηρυχθεί. Από το συνδυασμό αυτών των γεγονότων προκύπτει ότι έχουν υπάρξει δίαυλοι επικοινωνίας προκειμένου να βρεθεί η "χρυσή τομή" και να προχωρήσει με τη μέθοδο ΣΔΙΤ το έργο διαχείρισης των απορριμμάτων στην Πελοπόννησο.
Στη διυπουργική διεξήχθη μεγάλη και έντονη συζήτηση υπό την προεδρία του υπουργού Επικρατείας και στενού συνεργάτη του πρωθυπουργού Αλέκου Φλαμπουράρη, η οποία κατέληξε στην εξουσιοδότηση του υπουργού Ανάπτυξης Γιώργου Σταθάκη να διαπραγματευτεί μια σειρά από όρους των συμβάσεων παραχώρησης προκειμένου αυτές να γίνουν πιο φιλικές οικονομικά και πολιτικά. Η ουσία είναι ότι -όπως τονίστηκε- το ξεμπλοκάρισμα των έργων διαχείρισης των σκουπιδιών αποτελούν προαπαιτούμενο για την αξιολόγηση και πρέπει να βρεθεί τρόπος για την άμεση εκκίνησή τους.
Σχετικά με το Εργο Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, σύμφωνα με μια εκδοχή αποφασίστηκε να συνεχιστεί η τριμερής διαπραγμάτευση μεταξύ της κυβέρνησης, του προσωρινού αναδόχου του έργου και των εμπλεκομένων τραπεζών, στη βάση των τεσσάρων όρων που συζητήθηκαν από την Επιτροπή. Οι όροι αυτοί είναι να χωροθετηθούν 2 επιπλέον μονάδες, να μειωθεί η συνολική δυναμικότητα των μονάδων, να μειωθεί η διάρκεια της σύμβασης και να μειωθεί η τιμή.
Σύμφωνα όμως με άλλη εκδοχή, που μάλλον έχει περισσότερο σχέση με την πραγματικότητα, η διαπραγμάτευση θα αφορά τη μείωση της εγγυημένης ποσότητας από 150.000 τόνους σε 143.000 τόνους το χρόνο, ενώ θα υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις που θα αφορούν τα ανταποδοτικά οφέλη στους δήμους που θα γίνουν οι εγκαταστάσεις μονάδων, καθώς και στη διαχείριση του πράσινου ταμείου και την κατανομή στους δήμους των πόρων που θα προκύπτουν από αυτό.
Σε κάθε περίπτωση όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν στην απόφαση της κυβέρνησης να τρέξει και το ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων της Πελοποννήσου προκειμένου να μην υπάρχουν προβλήματα στην αξιολόγηση. Επιπρόσθετα με τη βελτίωση οριακών σημείων της σύμβασης, χωρίς να υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές στους όρους του διαγωνισμού που θα θέτουν ζητήματα εγκυρότητάς του, θα επιχειρήσουν να χειριστούν πολιτικά της αντιδράσεις σε τοπικό επίπεδο από κομματικά και αυτοδιοικητικά στελέχη, που έχουν βγει ανοικτά κατά του διαγωνισμού. Η υποχώρηση της κυβέρνησης με άλλα λόγια δείχνει την απόφασή της να τρέξουν τα μεγάλα έργα πάση θυσία παίρνοντας ακόμα και το πολιτικό ρίσκο να δυσαρεστήσει τους δημάρχους, που διαφωνούν με τους όρους της σύμβασης.
Η Διυπουργική Επιτροπή Συντονισμού Μεγάλων Εργων Υποδομής στη συνεδρίασή της την Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου δεν αποφάσισε την ακύρωση των διαγωνισμών και ειδικότερα αυτού της Πελοποννήσου, όπως διέρρεαν ή απειλούσαν ακόμα και κυβερνητικά στελέχη. Την ίδια ώρα από την πλευρά της Περιφέρειας ο περιφερειάρχης δεν προχώρησε στην υπογραφή σύμβασης, όπως επανειλημμένος είχε διακηρυχθεί. Από το συνδυασμό αυτών των γεγονότων προκύπτει ότι έχουν υπάρξει δίαυλοι επικοινωνίας προκειμένου να βρεθεί η "χρυσή τομή" και να προχωρήσει με τη μέθοδο ΣΔΙΤ το έργο διαχείρισης των απορριμμάτων στην Πελοπόννησο.
Στη διυπουργική διεξήχθη μεγάλη και έντονη συζήτηση υπό την προεδρία του υπουργού Επικρατείας και στενού συνεργάτη του πρωθυπουργού Αλέκου Φλαμπουράρη, η οποία κατέληξε στην εξουσιοδότηση του υπουργού Ανάπτυξης Γιώργου Σταθάκη να διαπραγματευτεί μια σειρά από όρους των συμβάσεων παραχώρησης προκειμένου αυτές να γίνουν πιο φιλικές οικονομικά και πολιτικά. Η ουσία είναι ότι -όπως τονίστηκε- το ξεμπλοκάρισμα των έργων διαχείρισης των σκουπιδιών αποτελούν προαπαιτούμενο για την αξιολόγηση και πρέπει να βρεθεί τρόπος για την άμεση εκκίνησή τους.
Σχετικά με το Εργο Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, σύμφωνα με μια εκδοχή αποφασίστηκε να συνεχιστεί η τριμερής διαπραγμάτευση μεταξύ της κυβέρνησης, του προσωρινού αναδόχου του έργου και των εμπλεκομένων τραπεζών, στη βάση των τεσσάρων όρων που συζητήθηκαν από την Επιτροπή. Οι όροι αυτοί είναι να χωροθετηθούν 2 επιπλέον μονάδες, να μειωθεί η συνολική δυναμικότητα των μονάδων, να μειωθεί η διάρκεια της σύμβασης και να μειωθεί η τιμή.
Σύμφωνα όμως με άλλη εκδοχή, που μάλλον έχει περισσότερο σχέση με την πραγματικότητα, η διαπραγμάτευση θα αφορά τη μείωση της εγγυημένης ποσότητας από 150.000 τόνους σε 143.000 τόνους το χρόνο, ενώ θα υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις που θα αφορούν τα ανταποδοτικά οφέλη στους δήμους που θα γίνουν οι εγκαταστάσεις μονάδων, καθώς και στη διαχείριση του πράσινου ταμείου και την κατανομή στους δήμους των πόρων που θα προκύπτουν από αυτό.
Σε κάθε περίπτωση όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν στην απόφαση της κυβέρνησης να τρέξει και το ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων της Πελοποννήσου προκειμένου να μην υπάρχουν προβλήματα στην αξιολόγηση. Επιπρόσθετα με τη βελτίωση οριακών σημείων της σύμβασης, χωρίς να υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές στους όρους του διαγωνισμού που θα θέτουν ζητήματα εγκυρότητάς του, θα επιχειρήσουν να χειριστούν πολιτικά της αντιδράσεις σε τοπικό επίπεδο από κομματικά και αυτοδιοικητικά στελέχη, που έχουν βγει ανοικτά κατά του διαγωνισμού. Η υποχώρηση της κυβέρνησης με άλλα λόγια δείχνει την απόφασή της να τρέξουν τα μεγάλα έργα πάση θυσία παίρνοντας ακόμα και το πολιτικό ρίσκο να δυσαρεστήσει τους δημάρχους, που διαφωνούν με τους όρους της σύμβασης.