Τη δέσμευση της Αναπλ. Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, κας Α. Αναγνωστοπούλου, για συνέχιση κι ενίσχυση της λειτουργίας του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Ναυπλίου, απέσπασε χθες ο Βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης (ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ), καθ. Γιάννης Μανιάτης, κατά τη συζήτηση στη Βουλή σχετικής Επίκαιρης Ερώτησής του.
Επιπλέον, ο Γιάννης Μανιάτης τόνισε στον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων κ. Ν. Φίλη την ανάγκη ίδρυσης και λειτουργίας Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου στην Αργολίδα σε συνέχεια των υφισταμένων τάξεων και των μαθητών που φοιτούν στο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Αργολίδας. Ο Γ. Μανιάτης χαρακτήρισε υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας την ίδρυση Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου στην περιοχή, διευκρινίζοντας ότι υπάρχει σχετικό αίτημα και από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και από όλους τους φορείς της Αργολίδας.
Ακολουθούν τα αναλυτικά πρακτικά της συζήτησης στη Βουλή:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Παίρνω αφορμή από την παρουσία του Υπουργού Παιδείας κ. Φίλη εδώ: Οφείλω να σχολιάσω ότι ο κ. Φίλης μάς είπε μόλις βάρβαρο τον κ. Τσίπρα. Διότι όλοι συμφωνούμε ότι τα μνημόνια είναι μια βαρβαρότητα, αλλά το Μνημόνιο ΙΙΙ του κ. Τσίπρα, το οποίο δεν είχε κανένα λόγο η χώρα να υπογράψει, προφανώς προέκυψε από βάρβαρες επιλογές του κ. Τσίπρα. Ο καθείς, κατά συνέπεια, μπορεί να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα.
Με αφορμή όμως αυτό, κυρία Υπουργέ, θέλω να συνεχίσω σε σχέση με την ερώτηση που μόλις ανέπτυξε ο συνάδελφος του Κ.Κ.Ε. για την ενισχυτική διδασκαλία. Να φέρω σε γνώση σας κι ένα ακόμα ζήτημα που αφορά σε ειδική ομάδα παιδιών για τα οποία δεν έχει υπάρξει η αναγκαία πρόνοια από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας.
Αναφέρομαι στη δημιουργία ενός Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου στην Αργολίδα σε συνέχεια των υφισταμένων τάξεων και των μαθητών που φοιτούν στο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Αργολίδας, όπου έχουμε πλήρη επάρκεια σε στελεχιακό δυναμικό, πλήρη επάρκεια σε εξοπλισμούς. Ενώ υπάρχει αίτημα και από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και από όλους τους φορείς της Αργολίδας, για ανεξήγητους λόγους το Υπουργείο Παιδείας δεν συμφωνεί να λειτουργήσει Ειδικό Επαγγελματικό Λύκειο και στην Αργολίδα, κάτι το οποίο –νομίζω ότι συμφωνούμε όλοι– συνιστά υποχρέωσή μας, υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας.
Έρχομαι, κυρία Πρόεδρε, τώρα στο κείμενο της ερώτησής μου. Ο Υφυπουργός κ. Πελεγρίνης, πριν λίγες εβδομάδες, ως μη όφειλε, άνοιξε ένα θέμα περί της μη αναγκαιότητας ύπαρξης και λειτουργίας του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών στο Ναύπλιο. Μάλιστα, είπε και μια επιπολαιότητα –να το πω έτσι, για να είμαι επιεικής- ότι υπάρχουν μόνο 2 μέλη ΔΕΠ που διδάσκουν, τη στιγμή που ήδη υπάρχουν 15 μέλη ΔΕΠ και συνολικά πάνω από 25 διδάσκοντες.
Είμαι βέβαιος ότι θα πάρω επαρκείς εξηγήσεις από την κυρία Υπουργό. Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα τμήμα Θεατρικών Σπουδών που έχει το χαρακτηριστικό της εγγύτητας με το θέατρο της Επιδαύρου και το θέατρο του Άργους, το οποίο λειτουργεί στην πόλη του Ναυπλίου με τα γνωστά κτιριολογικά, αρχιτεκτονικά και πολεοδομικά χαρακτηριστικά. Έχουμε ένα τμήμα που έχει βγάλει πάνω από 440 αποφοίτους, ένα τμήμα στο οποίο σήμερα φοιτούν πάνω από 350 φοιτητές. Επιπλέον, υπέστη τον Φεβρουάριο του 2014 αξιολόγηση από τριμελή επιτροπή εξωτερικών κριτών και βαθμολογήθηκε με εξαιρετικά θετικό βαθμό.
Η ερώτηση είναι: ο κ. Πελεγρίνης, που ζήτησε την κατάργηση του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, εκφράζει την πολιτική βούληση του Υπουργείου, ή είπε μια κουβέντα παραπάνω και η υπόλοιπη ηγεσία του Υπουργείου τον επαναφέρει στην τάξη;
ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ (Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων):
Κύριε Μανιάτη, ανοίγουμε μια μεγάλη συζήτηση. Έχει ανοίξει βέβαια η συζήτηση και με άλλες επίκαιρες ερωτήσεις εδώ στη Βουλή και για τμήματα Τ.Ε.Ι. κ.λπ.
Θα πω κατ’ αρχάς ότι η δική μου θέση, όπως την έχω εκφράσει κι εδώ στη Βουλή, είναι ότι δύσκολα πρέπει να ανοίγει ένα τμήμα της Ανώτατης Εκπαίδευσης και άλλο τόσο δύσκολα πρέπει να κλείνει.
Δεν θα σχολιάσω τι είπε ο κ. Πελεγρίνης, αν το είπε στην τηλεόραση, γιατί περί δήλωσης στην τηλεόραση επρόκειτο. Δεν έχει ανοίξει το Υπουργείο τέτοιο θέμα για να κλείσει το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών. Να μιλήσουμε λίγο επί της ουσίας γι’ αυτά τα θέματα των τμημάτων των Α.Ε.Ι.
Θέλω να πω –το είπα και την Παρασκευή σε αντίστοιχη ερώτηση– ότι η προχειρότητα που χαρακτήρισε την δημιουργία τμημάτων Α.Ε.Ι. σ’ αυτή τη χώρα είναι άνευ προηγουμένου.
Πολλές φορές –και πριν, που ήμασταν στην Επιτροπή Οικονομικών- μας έχετε κατηγορήσει για ανικανότητα, προχειρότητα και τελευταίως έχει προστεθεί και το ρουσφέτι. Εάν δει κανείς πώς φτιάχτηκε ο χάρτης των Ανώτατων Ιδρυμάτων, θα καταλάβει τι εννοείτε. Ξέρετε καλύτερα από μας.
Θα σας διαβάσω ένα απόσπασμα από την αξιολόγηση της ΑΔΙΠ τον Φεβρουάριο του 2014 για το τμήμα του Ναυπλίου: «Οι αρχικοί προγραμματικοί στόχοι του τμήματος, αποφασίστηκαν με προχειρότητα στη φάση της ίδρυσής του και σε κυβερνητικό και σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Ο κατ’ αρχήν σχεδιασμός προέβλεπε ότι θα δημιουργείτο στο Ναύπλιο πανεπιστημιακού επιπέδου τμήμα χορού. Στη συνέχεια, το αρχικό σχέδιο τροποποιήθηκε και ιδρύθηκε ως Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, αλλά επειδή ήταν κοντά γεωγραφικά το Θεατρικών Σπουδών της Αθήνας και της Πάτρας, τότε αποφασίστηκε να φτιαχτεί Θεατρικών Σπουδών κατά τα πρότυπα του ΑΠΘ», δηλαδή της Θεσσαλονίκης.
Καταλαβαίνετε και μόνο από αυτό πώς φτιάχτηκαν τα τμήματα. Δεν είναι τυχαίο ότι το εν λόγω τμήμα φτιάχτηκε το 2003, παραμονές των Ολυμπιακών Αγώνων, όπου έχουμε μια εκτόξευση των τμημάτων. Πληροί τις προϋποθέσεις αυτό το τμήμα για να υπάρχει – αν κάνουμε μια επί της ουσίας συζήτηση;
Για μένα ένα τμήμα θεατρικών σπουδών στο Ναύπλιο, σας το είπα και όταν με επισκεφτήκατε στο γραφείο μου και το εννοώ, δίπλα στην Επίδαυρο είναι ένα τμήμα που έχει λόγο ύπαρξης, γιατί μπορεί να έχει μια διαπολιτισμική λειτουργία ειδικά σε αυτόν τον χώρο. Το τμήμα, όμως, όλα αυτά τα χρόνια φρόντισε να είναι σε μια τέτοια κατάσταση, να έχει τις κτιριακές υποδομές, να έχει το ανθρώπινο δυναμικό, από το 2003 μέχρι το 2010;
Εκεί θα βρούμε προβλήματα. Δηλαδή, όπως λέει και η αξιολόγηση –εσείς θεωρείτε την αξιολόγηση το άπαν και γι’ αυτό την επικαλούμαι- εκτός από ένα κτίριο –που δεν θυμάμαι τώρα ποιο ακριβώς είναι, να μην ψάχνω- τα άλλα όλα, οι κτιριακές υποδομές πάσχουν στο Ναύπλιο στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών. Και αυτό είναι ένα ζήτημα. Πάσχει επίσης και από ακαδημαϊκό προσωπικό, από μέλη ΔΕΠ. Ευτυχώς, αναφέρει η έκθεση χαρακτηριστικά, υπάρχει ένα μέλος ΕΤΕΠ –από αυτά που δεν είχατε διορίσει από το 2008 μέχρι προχθές, που τους διορίσαμε εμείς τους ανθρώπους, που είχαν εκλεγεί και δεν είχαν προσληφθεί–, που είναι η ψυχή του Τμήματος.
Θέλω, να πω, κύριε Μανιάτη με αυτό, ότι αυτό που λέω το εννοώ: Δύσκολα πρέπει να κλείνουν τμήματα, πάρα πολύ δύσκολα. Εμείς με το ΑΘΗΝΑ είδαμε ένα πράγμα, να μπαίνουν και να βγαίνουν σαν πινέζες από τον χάρτη τα τμήματα, χωρίς κανένα ακαδημαϊκό κριτήριο. Δεν είμαστε αυτής της άποψης. Εμείς δεν θεωρούμε ότι το Τμήμα του Ναυπλίου πρέπει να το βγάλουμε από τον χάρτη, έτσι. Ίσα ίσα, το αντίθετο, τμήματα τέτοια πρέπει να ενδυναμωθούν και πρέπει να βρούμε τους τρόπους να ενδυναμωθούν.
Αλλά να πω μόνο μια λέξη, κυρία Πρόεδρε: Ενώ εδώ η αξιολόγηση λέει ότι για να φτιαχτεί Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα, πρέπει να ενδυναμωθεί το Προπτυχιακό, εγώ αυτό που διαπίστωσα είναι ότι υπάρχει Μεταπτυχιακό και μάλιστα με υψηλά δίδακτρα, 1.400 ευρώ, περίπου, ο φοιτητής ανά εξάμηνο. Εδώ είναι μια άλλη μεγάλη συζήτηση που πρέπει να κάνουμε. Δηλαδή, να το φτιάξουμε, να ενισχυθεί το Προπτυχιακό, να ενισχυθεί και το Μεταπτυχιακό, αλλά δεν φτιάχνεις ,εταπτυχιακό στον αέρα και μάλιστα με δίδακτρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Ευχαριστώ πάρα πολύ την κυρία Υπουργό για την απάντησή της. Μου θύμισε το «πατάω σε δύο βάρκες, αλλά στο τέλος πέφτω μέσα στη θάλασσα».
Η κυρία Υπουργός από τη μία μας είπε ότι το Τμήμα του Ναυπλίου πρέπει να υπάρχει, πρέπει να ενδυναμωθεί και από την άλλη πολιτικά, ακαδημαϊκά, επιστημονικά εξέφρασε επιφυλάξεις κατά πόσον πρέπει να υπάρχουν τμήματα σαν του Ναυπλίου.
Κυρία Υπουργέ, επειδή είχα την τύχη να συμμετέχω στις σκληρές αποφάσεις που πάρθηκαν, πριν λίγα μόλις χρόνια, για την αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και είχα κατά σύμπτωση τη δυνατότητα να δω πάρα πολλούς, το σύνολό των συναδέλφων του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., να αρνούνται όχι κλείσιμο Πανεπιστημιακού Τμήματος, αλλά και κλείσιμο και του τελευταίου Δημοτικού σχολείου μονοθέσιου με 3 μαθητές, νομίζω ότι η κριτική αυτή που ασκείτε προς τη δική μας παράταξη που πήρε αποφάσεις προς όφελος και της στοιχειώδους και της Μέσης και της Ανώτατης Εκπαίδευσης, δεν ταιριάζουν. Αλλού θα ήταν χρήσιμο να απευθυνθούν τα σχόλιά σας.
Χαίρομαι, επίσης, γιατί αναγνωρίσατε ότι παρά το γεγονός πως η πολιτεία ενώ θα έπρεπε κι όφειλε να δώσει και άλλες υποδομές, δεν το έχει πράξει, έναντι αυτού η τοπική κοινωνία του Ναυπλίου και της Αργολίδας, κι αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που δείχνει πώς πρέπει να λειτουργούν οι τοπικές κοινωνίες με τα Πανεπιστήμια, έχει στηρίξει αποφασιστικά τη λειτουργία του συγκεκριμένου Τμήματος.
Επιπλέον, πρέπει να σας πω ότι με πρωτοβουλία των τοπικών αρχών έχει αγοραστεί οικόπεδο, το οποίο αναμένει τη χρηματοδότηση, για να κτιστεί ένα campus.
Εδώ, λοιπόν, τίθενται τα εξής ερωτήματα: Ανοίγουμε το θέμα περί ανασχεδιασμού του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, ναι ή όχι; Εάν θέλετε να το ανοίξετε, εμείς πάντα στον διάλογο είμαστε ανοικτοί, αλλά θα το ανοίξουμε με ολότητα, πληρότητα και με απολύτως επιστημονικά κριτήρια. Εάν δεν το ανοίγουμε και λέμε λόγια στον αέρα για ένα Τμήμα το οποίο κι εσείς αναγνωρίζετε ότι πληροί απολύτως όλα τα ακαδημαϊκά κριτήρια, τότε κάτι κρύβεται από πίσω.
Τέλος, δε, για τον σχολιασμό αναφορικά με τα δίδακτρα των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων, δεν ξέρω ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης. Εάν έχει διάθεση να στηρίξει απολύτως, με δημόσια κονδύλια, τα δίδακτρα των μεταπτυχιακών φοιτητών σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας, τότε αυτό είναι καλοδεχούμενο και θα το στηρίξουμε, άλλως πρέπει να βρεθεί μια λύση προσαρμοσμένη στην ελληνική πραγματικότητα.
ΑΘΑΝΑΣΙΑ (ΣΙΑ) ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ (Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κύριε Μανιάτη, σας παρακαλώ μην βάζετε στο στόμα μου πράγματα που δεν είπα. Και αν θα πέσω στην θάλασσα θα το δούμε στη συνέχεια.
Εγώ είπα ευθύς εξ αρχής ότι δύσκολα πρέπει να κλείνουν τα Τμήματα, όπως δύσκολα πρέπει να ανοίγουν. Άρα, δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα. Το είπα κατηγορηματικά κι εδώ και όταν ήρθατε στο γραφείο μου. Ένα Τμήμα Θεατρικών Σπουδών στο Ναύπλιο, δίπλα από την Επίδαυρο, είναι πάρα πολύ σημαντικό για εμένα και δεν το παίρνω πίσω. Μην μου λέτε, όμως, τώρα να βάλουμε ακαδημαϊκά κριτήρια. Αλήθεια, βάλατε ακαδημαϊκά κριτήρια για το ΑΘΗΝΑ;
Επειδή το είχα εύκαιρη ερώτηση προχθές, όταν κλείνετε ένα Τμήμα Δασοπονίας στην Καρδίτσα με απίστευτη κτιριακή υποδομή, που λειτουργούσε επί 32 χρόνια, και το συγχωνεύετε με το Καρπενήσι, είναι τυχαίο; Δεν ξέρω ποια ήταν τα ακαδημαϊκά κριτήρια αυτά. Δεν είπα να μην υπάρχει στο Καρπενήσι, αλλά ξέρετε πού έχουμε φτάσει τώρα; Έχουμε φτάσει στο σημείο να τσακώνονται οι δήμαρχοι μεταξύ τους για το ποιος θα κρατήσει Τμήμα στην περιοχή του. Κι εκεί οι πελατειακές σχέσεις, βέβαια, ανθούν και το ξέρετε πάρα πολύ καλά.
Δεν έκανα εγώ κριτική στο Τμήμα. Ίσα - ίσα, όπως λέει και η αξιολόγηση στην οποία δίνετε εσείς πολύ βάση -και το ξέρω και εγώ από προσωπική εμπειρία ως πανεπιστημιακή δάσκαλος- το ακαδημαϊκό προσωπικό, όσο είναι, είναι πολύ υψηλών προσόντων και ξεπερνάει εαυτόν για να μπορεί να το λειτουργήσει. Και όντως ο Δήμος του Ναυπλίου έχει παραχωρήσει στο Τμήμα.
Αυτό που είπα και σε αυτό που επιμένω είναι ότι άνοιξε το Τμήμα το 2003. Το ήθελε η Κυβέρνησή σας. Το ήθελαν και οι επόμενοι. Σε αυτό το Τμήμα δεν έπρεπε να δοθεί ενίσχυση; Και περιμένουμε να φτάσει η κρίση για να έρθετε να μου πείτε εμένα αν θα κλείσει ή αν θα είναι ανοικτό; Και μου λέτε ότι δεν έχει αυτό, δεν έχει εκείνο; Βεβαίως, θα έπρεπε να τα έχει αυτά.
Αυτό που λέω εγώ, λοιπόν, για να μην δημιουργούνται και εντυπώσεις, είναι ότι τίποτα δεν υπάρχει πίσω από το μυαλό μας για το συγκεκριμένο Τμήμα. Αρχίζουμε και βλέπουμε την παράνοια του συστήματος στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας -παράνοια εντελώς- και με τη δημιουργία και με τη συγχώνευση. Τμήματα όμως, όπως του Ναυπλίου, έχουν τα εχέγγυα και η περιοχή μπορεί να σηκώσει τέτοιου είδους τμήματα. Αυτό έχω να πω.
Για τα Μεταπτυχιακά είναι άλλη ιστορία. Η θέση η δική μου είναι ότι στο άρθρο 16 υπάρχει ρητά δημόσια και δωρεάν παιδεία. Να τα συζητήσουμε όλα όσα φέρουμε, αλλά θα ξεκινάμε απ’ αυτό.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Θα εφαρμόσετε το άρθρο 16;
Επιπλέον, ο Γιάννης Μανιάτης τόνισε στον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων κ. Ν. Φίλη την ανάγκη ίδρυσης και λειτουργίας Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου στην Αργολίδα σε συνέχεια των υφισταμένων τάξεων και των μαθητών που φοιτούν στο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Αργολίδας. Ο Γ. Μανιάτης χαρακτήρισε υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας την ίδρυση Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου στην περιοχή, διευκρινίζοντας ότι υπάρχει σχετικό αίτημα και από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και από όλους τους φορείς της Αργολίδας.
Ακολουθούν τα αναλυτικά πρακτικά της συζήτησης στη Βουλή:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Παίρνω αφορμή από την παρουσία του Υπουργού Παιδείας κ. Φίλη εδώ: Οφείλω να σχολιάσω ότι ο κ. Φίλης μάς είπε μόλις βάρβαρο τον κ. Τσίπρα. Διότι όλοι συμφωνούμε ότι τα μνημόνια είναι μια βαρβαρότητα, αλλά το Μνημόνιο ΙΙΙ του κ. Τσίπρα, το οποίο δεν είχε κανένα λόγο η χώρα να υπογράψει, προφανώς προέκυψε από βάρβαρες επιλογές του κ. Τσίπρα. Ο καθείς, κατά συνέπεια, μπορεί να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα.
Με αφορμή όμως αυτό, κυρία Υπουργέ, θέλω να συνεχίσω σε σχέση με την ερώτηση που μόλις ανέπτυξε ο συνάδελφος του Κ.Κ.Ε. για την ενισχυτική διδασκαλία. Να φέρω σε γνώση σας κι ένα ακόμα ζήτημα που αφορά σε ειδική ομάδα παιδιών για τα οποία δεν έχει υπάρξει η αναγκαία πρόνοια από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας.
Αναφέρομαι στη δημιουργία ενός Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου στην Αργολίδα σε συνέχεια των υφισταμένων τάξεων και των μαθητών που φοιτούν στο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Αργολίδας, όπου έχουμε πλήρη επάρκεια σε στελεχιακό δυναμικό, πλήρη επάρκεια σε εξοπλισμούς. Ενώ υπάρχει αίτημα και από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και από όλους τους φορείς της Αργολίδας, για ανεξήγητους λόγους το Υπουργείο Παιδείας δεν συμφωνεί να λειτουργήσει Ειδικό Επαγγελματικό Λύκειο και στην Αργολίδα, κάτι το οποίο –νομίζω ότι συμφωνούμε όλοι– συνιστά υποχρέωσή μας, υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας.
Έρχομαι, κυρία Πρόεδρε, τώρα στο κείμενο της ερώτησής μου. Ο Υφυπουργός κ. Πελεγρίνης, πριν λίγες εβδομάδες, ως μη όφειλε, άνοιξε ένα θέμα περί της μη αναγκαιότητας ύπαρξης και λειτουργίας του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών στο Ναύπλιο. Μάλιστα, είπε και μια επιπολαιότητα –να το πω έτσι, για να είμαι επιεικής- ότι υπάρχουν μόνο 2 μέλη ΔΕΠ που διδάσκουν, τη στιγμή που ήδη υπάρχουν 15 μέλη ΔΕΠ και συνολικά πάνω από 25 διδάσκοντες.
Είμαι βέβαιος ότι θα πάρω επαρκείς εξηγήσεις από την κυρία Υπουργό. Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα τμήμα Θεατρικών Σπουδών που έχει το χαρακτηριστικό της εγγύτητας με το θέατρο της Επιδαύρου και το θέατρο του Άργους, το οποίο λειτουργεί στην πόλη του Ναυπλίου με τα γνωστά κτιριολογικά, αρχιτεκτονικά και πολεοδομικά χαρακτηριστικά. Έχουμε ένα τμήμα που έχει βγάλει πάνω από 440 αποφοίτους, ένα τμήμα στο οποίο σήμερα φοιτούν πάνω από 350 φοιτητές. Επιπλέον, υπέστη τον Φεβρουάριο του 2014 αξιολόγηση από τριμελή επιτροπή εξωτερικών κριτών και βαθμολογήθηκε με εξαιρετικά θετικό βαθμό.
Η ερώτηση είναι: ο κ. Πελεγρίνης, που ζήτησε την κατάργηση του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, εκφράζει την πολιτική βούληση του Υπουργείου, ή είπε μια κουβέντα παραπάνω και η υπόλοιπη ηγεσία του Υπουργείου τον επαναφέρει στην τάξη;
ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ (Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων):
Κύριε Μανιάτη, ανοίγουμε μια μεγάλη συζήτηση. Έχει ανοίξει βέβαια η συζήτηση και με άλλες επίκαιρες ερωτήσεις εδώ στη Βουλή και για τμήματα Τ.Ε.Ι. κ.λπ.
Θα πω κατ’ αρχάς ότι η δική μου θέση, όπως την έχω εκφράσει κι εδώ στη Βουλή, είναι ότι δύσκολα πρέπει να ανοίγει ένα τμήμα της Ανώτατης Εκπαίδευσης και άλλο τόσο δύσκολα πρέπει να κλείνει.
Δεν θα σχολιάσω τι είπε ο κ. Πελεγρίνης, αν το είπε στην τηλεόραση, γιατί περί δήλωσης στην τηλεόραση επρόκειτο. Δεν έχει ανοίξει το Υπουργείο τέτοιο θέμα για να κλείσει το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών. Να μιλήσουμε λίγο επί της ουσίας γι’ αυτά τα θέματα των τμημάτων των Α.Ε.Ι.
Θέλω να πω –το είπα και την Παρασκευή σε αντίστοιχη ερώτηση– ότι η προχειρότητα που χαρακτήρισε την δημιουργία τμημάτων Α.Ε.Ι. σ’ αυτή τη χώρα είναι άνευ προηγουμένου.
Πολλές φορές –και πριν, που ήμασταν στην Επιτροπή Οικονομικών- μας έχετε κατηγορήσει για ανικανότητα, προχειρότητα και τελευταίως έχει προστεθεί και το ρουσφέτι. Εάν δει κανείς πώς φτιάχτηκε ο χάρτης των Ανώτατων Ιδρυμάτων, θα καταλάβει τι εννοείτε. Ξέρετε καλύτερα από μας.
Θα σας διαβάσω ένα απόσπασμα από την αξιολόγηση της ΑΔΙΠ τον Φεβρουάριο του 2014 για το τμήμα του Ναυπλίου: «Οι αρχικοί προγραμματικοί στόχοι του τμήματος, αποφασίστηκαν με προχειρότητα στη φάση της ίδρυσής του και σε κυβερνητικό και σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Ο κατ’ αρχήν σχεδιασμός προέβλεπε ότι θα δημιουργείτο στο Ναύπλιο πανεπιστημιακού επιπέδου τμήμα χορού. Στη συνέχεια, το αρχικό σχέδιο τροποποιήθηκε και ιδρύθηκε ως Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, αλλά επειδή ήταν κοντά γεωγραφικά το Θεατρικών Σπουδών της Αθήνας και της Πάτρας, τότε αποφασίστηκε να φτιαχτεί Θεατρικών Σπουδών κατά τα πρότυπα του ΑΠΘ», δηλαδή της Θεσσαλονίκης.
Καταλαβαίνετε και μόνο από αυτό πώς φτιάχτηκαν τα τμήματα. Δεν είναι τυχαίο ότι το εν λόγω τμήμα φτιάχτηκε το 2003, παραμονές των Ολυμπιακών Αγώνων, όπου έχουμε μια εκτόξευση των τμημάτων. Πληροί τις προϋποθέσεις αυτό το τμήμα για να υπάρχει – αν κάνουμε μια επί της ουσίας συζήτηση;
Για μένα ένα τμήμα θεατρικών σπουδών στο Ναύπλιο, σας το είπα και όταν με επισκεφτήκατε στο γραφείο μου και το εννοώ, δίπλα στην Επίδαυρο είναι ένα τμήμα που έχει λόγο ύπαρξης, γιατί μπορεί να έχει μια διαπολιτισμική λειτουργία ειδικά σε αυτόν τον χώρο. Το τμήμα, όμως, όλα αυτά τα χρόνια φρόντισε να είναι σε μια τέτοια κατάσταση, να έχει τις κτιριακές υποδομές, να έχει το ανθρώπινο δυναμικό, από το 2003 μέχρι το 2010;
Εκεί θα βρούμε προβλήματα. Δηλαδή, όπως λέει και η αξιολόγηση –εσείς θεωρείτε την αξιολόγηση το άπαν και γι’ αυτό την επικαλούμαι- εκτός από ένα κτίριο –που δεν θυμάμαι τώρα ποιο ακριβώς είναι, να μην ψάχνω- τα άλλα όλα, οι κτιριακές υποδομές πάσχουν στο Ναύπλιο στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών. Και αυτό είναι ένα ζήτημα. Πάσχει επίσης και από ακαδημαϊκό προσωπικό, από μέλη ΔΕΠ. Ευτυχώς, αναφέρει η έκθεση χαρακτηριστικά, υπάρχει ένα μέλος ΕΤΕΠ –από αυτά που δεν είχατε διορίσει από το 2008 μέχρι προχθές, που τους διορίσαμε εμείς τους ανθρώπους, που είχαν εκλεγεί και δεν είχαν προσληφθεί–, που είναι η ψυχή του Τμήματος.
Θέλω, να πω, κύριε Μανιάτη με αυτό, ότι αυτό που λέω το εννοώ: Δύσκολα πρέπει να κλείνουν τμήματα, πάρα πολύ δύσκολα. Εμείς με το ΑΘΗΝΑ είδαμε ένα πράγμα, να μπαίνουν και να βγαίνουν σαν πινέζες από τον χάρτη τα τμήματα, χωρίς κανένα ακαδημαϊκό κριτήριο. Δεν είμαστε αυτής της άποψης. Εμείς δεν θεωρούμε ότι το Τμήμα του Ναυπλίου πρέπει να το βγάλουμε από τον χάρτη, έτσι. Ίσα ίσα, το αντίθετο, τμήματα τέτοια πρέπει να ενδυναμωθούν και πρέπει να βρούμε τους τρόπους να ενδυναμωθούν.
Αλλά να πω μόνο μια λέξη, κυρία Πρόεδρε: Ενώ εδώ η αξιολόγηση λέει ότι για να φτιαχτεί Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα, πρέπει να ενδυναμωθεί το Προπτυχιακό, εγώ αυτό που διαπίστωσα είναι ότι υπάρχει Μεταπτυχιακό και μάλιστα με υψηλά δίδακτρα, 1.400 ευρώ, περίπου, ο φοιτητής ανά εξάμηνο. Εδώ είναι μια άλλη μεγάλη συζήτηση που πρέπει να κάνουμε. Δηλαδή, να το φτιάξουμε, να ενισχυθεί το Προπτυχιακό, να ενισχυθεί και το Μεταπτυχιακό, αλλά δεν φτιάχνεις ,εταπτυχιακό στον αέρα και μάλιστα με δίδακτρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Ευχαριστώ πάρα πολύ την κυρία Υπουργό για την απάντησή της. Μου θύμισε το «πατάω σε δύο βάρκες, αλλά στο τέλος πέφτω μέσα στη θάλασσα».
Η κυρία Υπουργός από τη μία μας είπε ότι το Τμήμα του Ναυπλίου πρέπει να υπάρχει, πρέπει να ενδυναμωθεί και από την άλλη πολιτικά, ακαδημαϊκά, επιστημονικά εξέφρασε επιφυλάξεις κατά πόσον πρέπει να υπάρχουν τμήματα σαν του Ναυπλίου.
Κυρία Υπουργέ, επειδή είχα την τύχη να συμμετέχω στις σκληρές αποφάσεις που πάρθηκαν, πριν λίγα μόλις χρόνια, για την αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και είχα κατά σύμπτωση τη δυνατότητα να δω πάρα πολλούς, το σύνολό των συναδέλφων του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., να αρνούνται όχι κλείσιμο Πανεπιστημιακού Τμήματος, αλλά και κλείσιμο και του τελευταίου Δημοτικού σχολείου μονοθέσιου με 3 μαθητές, νομίζω ότι η κριτική αυτή που ασκείτε προς τη δική μας παράταξη που πήρε αποφάσεις προς όφελος και της στοιχειώδους και της Μέσης και της Ανώτατης Εκπαίδευσης, δεν ταιριάζουν. Αλλού θα ήταν χρήσιμο να απευθυνθούν τα σχόλιά σας.
Χαίρομαι, επίσης, γιατί αναγνωρίσατε ότι παρά το γεγονός πως η πολιτεία ενώ θα έπρεπε κι όφειλε να δώσει και άλλες υποδομές, δεν το έχει πράξει, έναντι αυτού η τοπική κοινωνία του Ναυπλίου και της Αργολίδας, κι αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που δείχνει πώς πρέπει να λειτουργούν οι τοπικές κοινωνίες με τα Πανεπιστήμια, έχει στηρίξει αποφασιστικά τη λειτουργία του συγκεκριμένου Τμήματος.
Επιπλέον, πρέπει να σας πω ότι με πρωτοβουλία των τοπικών αρχών έχει αγοραστεί οικόπεδο, το οποίο αναμένει τη χρηματοδότηση, για να κτιστεί ένα campus.
Εδώ, λοιπόν, τίθενται τα εξής ερωτήματα: Ανοίγουμε το θέμα περί ανασχεδιασμού του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, ναι ή όχι; Εάν θέλετε να το ανοίξετε, εμείς πάντα στον διάλογο είμαστε ανοικτοί, αλλά θα το ανοίξουμε με ολότητα, πληρότητα και με απολύτως επιστημονικά κριτήρια. Εάν δεν το ανοίγουμε και λέμε λόγια στον αέρα για ένα Τμήμα το οποίο κι εσείς αναγνωρίζετε ότι πληροί απολύτως όλα τα ακαδημαϊκά κριτήρια, τότε κάτι κρύβεται από πίσω.
Τέλος, δε, για τον σχολιασμό αναφορικά με τα δίδακτρα των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων, δεν ξέρω ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης. Εάν έχει διάθεση να στηρίξει απολύτως, με δημόσια κονδύλια, τα δίδακτρα των μεταπτυχιακών φοιτητών σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας, τότε αυτό είναι καλοδεχούμενο και θα το στηρίξουμε, άλλως πρέπει να βρεθεί μια λύση προσαρμοσμένη στην ελληνική πραγματικότητα.
ΑΘΑΝΑΣΙΑ (ΣΙΑ) ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ (Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κύριε Μανιάτη, σας παρακαλώ μην βάζετε στο στόμα μου πράγματα που δεν είπα. Και αν θα πέσω στην θάλασσα θα το δούμε στη συνέχεια.
Εγώ είπα ευθύς εξ αρχής ότι δύσκολα πρέπει να κλείνουν τα Τμήματα, όπως δύσκολα πρέπει να ανοίγουν. Άρα, δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα. Το είπα κατηγορηματικά κι εδώ και όταν ήρθατε στο γραφείο μου. Ένα Τμήμα Θεατρικών Σπουδών στο Ναύπλιο, δίπλα από την Επίδαυρο, είναι πάρα πολύ σημαντικό για εμένα και δεν το παίρνω πίσω. Μην μου λέτε, όμως, τώρα να βάλουμε ακαδημαϊκά κριτήρια. Αλήθεια, βάλατε ακαδημαϊκά κριτήρια για το ΑΘΗΝΑ;
Επειδή το είχα εύκαιρη ερώτηση προχθές, όταν κλείνετε ένα Τμήμα Δασοπονίας στην Καρδίτσα με απίστευτη κτιριακή υποδομή, που λειτουργούσε επί 32 χρόνια, και το συγχωνεύετε με το Καρπενήσι, είναι τυχαίο; Δεν ξέρω ποια ήταν τα ακαδημαϊκά κριτήρια αυτά. Δεν είπα να μην υπάρχει στο Καρπενήσι, αλλά ξέρετε πού έχουμε φτάσει τώρα; Έχουμε φτάσει στο σημείο να τσακώνονται οι δήμαρχοι μεταξύ τους για το ποιος θα κρατήσει Τμήμα στην περιοχή του. Κι εκεί οι πελατειακές σχέσεις, βέβαια, ανθούν και το ξέρετε πάρα πολύ καλά.
Δεν έκανα εγώ κριτική στο Τμήμα. Ίσα - ίσα, όπως λέει και η αξιολόγηση στην οποία δίνετε εσείς πολύ βάση -και το ξέρω και εγώ από προσωπική εμπειρία ως πανεπιστημιακή δάσκαλος- το ακαδημαϊκό προσωπικό, όσο είναι, είναι πολύ υψηλών προσόντων και ξεπερνάει εαυτόν για να μπορεί να το λειτουργήσει. Και όντως ο Δήμος του Ναυπλίου έχει παραχωρήσει στο Τμήμα.
Αυτό που είπα και σε αυτό που επιμένω είναι ότι άνοιξε το Τμήμα το 2003. Το ήθελε η Κυβέρνησή σας. Το ήθελαν και οι επόμενοι. Σε αυτό το Τμήμα δεν έπρεπε να δοθεί ενίσχυση; Και περιμένουμε να φτάσει η κρίση για να έρθετε να μου πείτε εμένα αν θα κλείσει ή αν θα είναι ανοικτό; Και μου λέτε ότι δεν έχει αυτό, δεν έχει εκείνο; Βεβαίως, θα έπρεπε να τα έχει αυτά.
Αυτό που λέω εγώ, λοιπόν, για να μην δημιουργούνται και εντυπώσεις, είναι ότι τίποτα δεν υπάρχει πίσω από το μυαλό μας για το συγκεκριμένο Τμήμα. Αρχίζουμε και βλέπουμε την παράνοια του συστήματος στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας -παράνοια εντελώς- και με τη δημιουργία και με τη συγχώνευση. Τμήματα όμως, όπως του Ναυπλίου, έχουν τα εχέγγυα και η περιοχή μπορεί να σηκώσει τέτοιου είδους τμήματα. Αυτό έχω να πω.
Για τα Μεταπτυχιακά είναι άλλη ιστορία. Η θέση η δική μου είναι ότι στο άρθρο 16 υπάρχει ρητά δημόσια και δωρεάν παιδεία. Να τα συζητήσουμε όλα όσα φέρουμε, αλλά θα ξεκινάμε απ’ αυτό.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Θα εφαρμόσετε το άρθρο 16;