Ο ανδριάντας του Ι.Καποδίστρια στο Ναύπλιο είναι έργο του αείμνηστου μεγάλου γλύπτη μας, Μιχάλη Τόμπτου, ο οποίος, με καταγωγή του Κόρθι της Άνδρου -από οικογένεια Μαρμαρογλυπτών- γεννήθηκε στην Αθήνα (1889) και άφησε το πνεύμα του σ’ αυτήν (28-5-1974)!
Ο Μιχ. Τόμπρος ανήκει στη γενιά του Μεσοπολέμου και ήταν καθηγητής της σχολής Καλών Τεχνών αλλά και Ακαδημαϊκός… Από το 1903 έως το 1909, σπούδασε γλυπτική και σχέδιο στη Σχολή Καλών Τεχνών (τη μετέπειτα Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών) στην Αθήνα, με δασκάλους τον Γεώργιο Βρούτο, τον Λάζαρο Σώχο, τον Αλέξανδρο Καλούδη και τον Δημήτριο Γερανιώτη. Συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι στην Ακαδημία Ζυλιάν κοντά στους L. H. Bouchard και P.M. Landowski.
Ο Μιχ. Τόμπρος ανήκει στη γενιά του Μεσοπολέμου και ήταν καθηγητής της σχολής Καλών Τεχνών αλλά και Ακαδημαϊκός… Από το 1903 έως το 1909, σπούδασε γλυπτική και σχέδιο στη Σχολή Καλών Τεχνών (τη μετέπειτα Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών) στην Αθήνα, με δασκάλους τον Γεώργιο Βρούτο, τον Λάζαρο Σώχο, τον Αλέξανδρο Καλούδη και τον Δημήτριο Γερανιώτη. Συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι στην Ακαδημία Ζυλιάν κοντά στους L. H. Bouchard και P.M. Landowski.
Το 1919 άρχισε να διδάσκει γλυπτική στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πολυτεχνείου, αλλά το 1923 αναγκάστηκε να παραιτηθεί λόγω αντιδράσεων που προκάλεσε η στάση του κατά της ίδρυσης του Πολεμικού Μουσείου. Έζησε κατά διαστήματα στη γαλλική πρωτεύουσα έως το 1928. Με παρέμβαση του μεταξικού καθεστώτος, διορίσθηκε καθηγητής της γλυπτικής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών το 1938 και την ίδια χρονιά, πάλι με την υποστήριξη της δικτατορίας του Μεταξά, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας. Το 1943, στο μέσο της Κατοχής, διορίστηκε διευθυντής Καλών Τεχνών του Υπουργείου Παιδείας. Από το 1957 έως το 1959 διετέλεσε διευθυντής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών και το 1960 σταμάτησε να διδάσκει. Το 1968 εκλέχτηκε μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.
Το έργο του, σε μάρμαρο, μπρούτζο, γύψο ή πηλό, είναι σημαντικό και ευρύ. Τα γλυπτά που έκανε κατά παραγγελία (προτομές, ανδριάντες και ηρώα) έχουν ρεαλιστικό ή κλασικό / ακαδημαϊκό χαρακτήρα. Αντιθέτως, οι ελεύθερες συνθέσεις του έχουν τον αέρα των νεωτεριστικών κινημάτων του Παρισιού της εποχής του Μεσοπολέμου. Το 1979, πολλά έργα του δωρίθηκαν στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Άνδρου, όπου και φυλάσσονται σε ειδική πτέρυγα.
Σημ.: Η μακρινή καταγωγή, του Μιχ. Τόμπρου -καταγωγή του πατέρα του- είναι η Κρήτη… οι οποίοι, Κρητικοί, μετακινήθηκαν, προς τη νησιωτική και νότια Ελλάδα, περί τα μέσα του19ου αιώνα… Καθόλου, απίθανο, και οι οικογένειες, Τόμπρου, που, υπάρχουν στην Τρίπολη, να έχουν κάποια συγγένεια…
Το έργο του, σε μάρμαρο, μπρούτζο, γύψο ή πηλό, είναι σημαντικό και ευρύ. Τα γλυπτά που έκανε κατά παραγγελία (προτομές, ανδριάντες και ηρώα) έχουν ρεαλιστικό ή κλασικό / ακαδημαϊκό χαρακτήρα. Αντιθέτως, οι ελεύθερες συνθέσεις του έχουν τον αέρα των νεωτεριστικών κινημάτων του Παρισιού της εποχής του Μεσοπολέμου. Το 1979, πολλά έργα του δωρίθηκαν στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Άνδρου, όπου και φυλάσσονται σε ειδική πτέρυγα.
Σημ.: Η μακρινή καταγωγή, του Μιχ. Τόμπρου -καταγωγή του πατέρα του- είναι η Κρήτη… οι οποίοι, Κρητικοί, μετακινήθηκαν, προς τη νησιωτική και νότια Ελλάδα, περί τα μέσα του19ου αιώνα… Καθόλου, απίθανο, και οι οικογένειες, Τόμπρου, που, υπάρχουν στην Τρίπολη, να έχουν κάποια συγγένεια…
Πληροφορίες: odosarkadias.gr