Την Τετάρτη 23 Μαρτίου 2016 και ώρα 7.00 μ.μ. στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Harvard στο Ναύπλιον (αίθουσα διαλέξεων «Οικογενείας Νίκου Μαζαράκη»), θα δώσει διάλεξη η Μαρία Καμπούρη-Βαμβούκου, Καθηγήτρια στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής Σχολής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Συνομιλητής της θα είναι ο Βαγγέλης Μαλαδάκης, Διδάκτωρ Βυζαντινής Αρχαιολογίας.
Θέμα της ομιλίας, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της σειράς διαλέξεων και εκδηλώσεων “Events Series 2016” του Κέντρου μας, θα είναι: «Η παγκοσμιότητα του μύθου του Μεγάλου Αλεξάνδρου στον χώρο και τον χρόνο».
Θέμα της ομιλίας, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της σειράς διαλέξεων και εκδηλώσεων “Events Series 2016” του Κέντρου μας, θα είναι: «Η παγκοσμιότητα του μύθου του Μεγάλου Αλεξάνδρου στον χώρο και τον χρόνο».
Σύντομη περίληψη της διάλεξης
Από τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου (323 π.Χ. ) μέχρι την άνοδο της Ρώμης στα πολιτικά πράγματα η διάχυση του ελληνικού πολιτισμού στον χώρο της Μεσογείου συνιστά ένα φαινόμενο πρώιμης παγκοσμιοποίησης.
Στην οικουμενικότητα της προσωπικότητας του μεγάλου κατακτητή και των κατορθωμάτων του στη συνέχεια σημαντικά θα συμβάλλει το Μυθιστόρημα του Αλεξάνδρου, γνωστό και ως Μυθιστόρημα του Ψευδοκαλλισθένη (3ος αι. μ.Χ.).
Η ιστορική αφήγηση, χάρη στις απίθανες μεταμορφώσεις που δέχτηκε στο πέρασμα των αιώνων και τις επιδράσεις που άσκησε στη λογοτεχνία και την τέχνη των διαφόρων λαών σε Ανατολή και Δύση, θα αποτελέσει την κυριότερη πηγή του μύθου στον χώρο και στον χρόνο. Ιδιαίτερα στους λαούς της Ανατολής ο μύθος του Αλεξάνδρου, μετά την ισλαμική κατάκτηση (7ος αι. μ.Χ.), θα γνωρίσει γοητευτικές πτυχές μέσα από το Κοράνι, τους Άραβες ιστορικούς, ποιητές και καλλιτέχνες. Η δε ισλαμική τέχνη των χειρογράφων με τη φανταστική ελευθερία της συνιστά ίσως την πιο άμεση κληρονομιά, την πιο θελκτική επιβίωση του μύθου, παράλληλα με την οικειοποίηση του Μακεδόνα βασιλιά από τους πολιτισμούς της εξισλαμισμένης Ανατολής.
Βιογραφικό σημείωμα της ομιλήτριας
Η Μαρία Καμπούρη-Βαμβούκου σπούδασε στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Συνέχισε τις σπουδές της στη Γαλλία, όπου και υποστήριξε τη διδακτορική της στο Paris I, Panthéon-Sorbonne. Είναι ομότιμη καθηγήτρια του τμήματος Αρχιτεκτόνων του Α.Π.Θ., όπου για πολλά χρόνια δίδαξε ιστορία της τέχνης και της αρχιτεκτονικής. Το συγγραφικό και ερευνητικό της έργο επικεντρώνεται σε θέματα της βυζαντινής τέχνης και αρχιτεκτονικής.
Από τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου (323 π.Χ. ) μέχρι την άνοδο της Ρώμης στα πολιτικά πράγματα η διάχυση του ελληνικού πολιτισμού στον χώρο της Μεσογείου συνιστά ένα φαινόμενο πρώιμης παγκοσμιοποίησης.
Στην οικουμενικότητα της προσωπικότητας του μεγάλου κατακτητή και των κατορθωμάτων του στη συνέχεια σημαντικά θα συμβάλλει το Μυθιστόρημα του Αλεξάνδρου, γνωστό και ως Μυθιστόρημα του Ψευδοκαλλισθένη (3ος αι. μ.Χ.).
Η ιστορική αφήγηση, χάρη στις απίθανες μεταμορφώσεις που δέχτηκε στο πέρασμα των αιώνων και τις επιδράσεις που άσκησε στη λογοτεχνία και την τέχνη των διαφόρων λαών σε Ανατολή και Δύση, θα αποτελέσει την κυριότερη πηγή του μύθου στον χώρο και στον χρόνο. Ιδιαίτερα στους λαούς της Ανατολής ο μύθος του Αλεξάνδρου, μετά την ισλαμική κατάκτηση (7ος αι. μ.Χ.), θα γνωρίσει γοητευτικές πτυχές μέσα από το Κοράνι, τους Άραβες ιστορικούς, ποιητές και καλλιτέχνες. Η δε ισλαμική τέχνη των χειρογράφων με τη φανταστική ελευθερία της συνιστά ίσως την πιο άμεση κληρονομιά, την πιο θελκτική επιβίωση του μύθου, παράλληλα με την οικειοποίηση του Μακεδόνα βασιλιά από τους πολιτισμούς της εξισλαμισμένης Ανατολής.
Βιογραφικό σημείωμα της ομιλήτριας
Η Μαρία Καμπούρη-Βαμβούκου σπούδασε στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Συνέχισε τις σπουδές της στη Γαλλία, όπου και υποστήριξε τη διδακτορική της στο Paris I, Panthéon-Sorbonne. Είναι ομότιμη καθηγήτρια του τμήματος Αρχιτεκτόνων του Α.Π.Θ., όπου για πολλά χρόνια δίδαξε ιστορία της τέχνης και της αρχιτεκτονικής. Το συγγραφικό και ερευνητικό της έργο επικεντρώνεται σε θέματα της βυζαντινής τέχνης και αρχιτεκτονικής.