Το 2016 φαινόταν αρχικά μια χρονιά για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα με προβλέψεις μειώσεως της κίνησης, λόγω των γεγονότων της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και του μεταναστευτικού.
Έγιναν βέβαια τεράστιες προσπάθειες για να βελτιωθεί η εικόνα με το μεταναστευτικό αλλά και για να πείσουμε τις αγορές ότι οι Ελληνικοί προορισμοί είναι από τους πλέον ασφαλείς και η Χώρα μας έχει πολλά να προσφέρει στον επισκέπτη.
Η έκρυθμη κατάσταση στην Τουρκία και οι ταξιδιωτικές οδηγίες που ακολούθησαν από Ευρώπη και Αμερική, ήσαν γεγονότα τα οποία θα μπορούσαν να αποβούν επωφελή για την αύξηση της κίνησης στους Ελληνικούς λιμένες, με επιβάτες και των δύο κατηγοριών – transit και home porting.
Το γεγονός αυτό έδειχνε πως ο Πειραιάς θα έφτανε τα περσινά επίπεδα, και το πιο ευχάριστο ότι θα διπλασιάζετο σχεδόν το home porting. Παρατηρήθηκε επιπλέον ότι, ο Πειραιάς δέχεται extra calls και με διανυκτερεύσεις κρουαζιεροπλοίων με τα ανάλογα επιπλέον οικονομικά οφέλη.
Επιπλέον παρατηρήθηκε να υπάρχει αύξηση σε αρκετούς από τους κύριους σήμερα τουριστικούς προορισμούς, καθώς και αύξηση σε νέους προορισμούς.
Αυτή η εικόνα ήτο ενθαρρυντική για τους operators, όσον αφορά τον προγραμματισμό δρομολογίων σε Ελληνικούς λιμένες για τα επόμενα έτη.
Δυστυχώς όμως ήλθαν οι απεργιακές κινητοποιήσεις των λιμενεργατών στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη, για να ανατρέψουν το καλό κλίμα που είχε δημιουργηθεί.
Τις τελευταίες ημέρες παρατηρήθηκε αλλαγή πορείας πλοίων που είχαν προορισμό τον Πειραιά, δεδομένου ότι δεν μπορούσαν να εξυπηρετηθούν στον πρώτο Ελληνικό λιμένα.
Παράλληλα, σε μερίδα κρουαζιεροπλοίων τα οποία προσέγγισαν τον Πειραιά τις ημέρες των απεργιών, υπήρξε ταλαιπωρία τόσο στους επιβάτες αποεπιβίβασης για την μεταφορά των αποσκευών των, όσο και στις διαδικασίες προμηθειών διαφόρων υλικών κυρίως τροφοεφοδίων.
Έτσι λοιπόν έχουμε σήμερα την εικόνα να σκέπτονται αρκετοί operators να αλλάξουν προορισμό, γεγονός που θα προκαλέσει αρνητική εικόνα για το μεγαλύτερο λιμάνι της Χώρας και θα σημαίνει ακυρώσεις προσεγγίσεων που θα επηρεάσουν και τους άλλους λιμένες της Περιφέρειας τους οποίους περιλαμβάνει το κυκλικό ταξίδι.
Η προαναφερόμενη όλη κατάσταση, εξαναγκάζει τους tour operator να οδηγούν και πάλι τα πλοία σε Τούρκικους προορισμούς, χάνοντας έτσι την ευκαιρία που είχε η Ελλάδα να αυξήσει φέτος την κίνηση στον θαλάσσιο τουρισμό.
Οι άμεσα (Ιούνιος 2016) οικονομικές επιπτώσεις από την όλη κατάσταση μπορούν να εκτιμηθούν ως κατωτέρω:
- Μείωση επιβατών Ιn transit 45.000 – 50.000 επιβάτες.
- Μείωση επιβατών Home porting 25.000 – 30.000 επιβάτες.
- Μείωση τουριστικού εισοδήματος περίπου 3,5 – 4 εκατ. €.
- Μείωση εμπορικού εισοδήματος (Προμήθειες κλπ) 5 – 5,5 εκατ. €.
- Μείωση εσόδων από υπηρεσίες λιμένων / αεροδρομίων κλπ. 2 – 2,5 εκατ. €.
Και φυσικά μείωση εργατο υπαλληλικού προσωπικού για τις υπηρεσίες που έχουν ακυρωθεί επίσης περαιτέρω μείωση εσόδων στο Κράτος από λιγότερους φόρους λόγω μείωσης επισκεπτών και υπηρεσιών που προσφέρονται.
Έτσι λοιπόν η ζημιά που ίσως προκύψει για τον πρώτο μήνα να φτάσει περίπου τα 12 εκ. € και να πολλαπλασιαστεί ανάλογα τους επόμενους μήνες.
Θεόδωρος Κόντες
Πρόεδρος Ενώσεως Εφοπλιστών
Κρουαζιεροπλοίων & Φορέων Ναυτιλίας
Έγιναν βέβαια τεράστιες προσπάθειες για να βελτιωθεί η εικόνα με το μεταναστευτικό αλλά και για να πείσουμε τις αγορές ότι οι Ελληνικοί προορισμοί είναι από τους πλέον ασφαλείς και η Χώρα μας έχει πολλά να προσφέρει στον επισκέπτη.
Η έκρυθμη κατάσταση στην Τουρκία και οι ταξιδιωτικές οδηγίες που ακολούθησαν από Ευρώπη και Αμερική, ήσαν γεγονότα τα οποία θα μπορούσαν να αποβούν επωφελή για την αύξηση της κίνησης στους Ελληνικούς λιμένες, με επιβάτες και των δύο κατηγοριών – transit και home porting.
Το γεγονός αυτό έδειχνε πως ο Πειραιάς θα έφτανε τα περσινά επίπεδα, και το πιο ευχάριστο ότι θα διπλασιάζετο σχεδόν το home porting. Παρατηρήθηκε επιπλέον ότι, ο Πειραιάς δέχεται extra calls και με διανυκτερεύσεις κρουαζιεροπλοίων με τα ανάλογα επιπλέον οικονομικά οφέλη.
Επιπλέον παρατηρήθηκε να υπάρχει αύξηση σε αρκετούς από τους κύριους σήμερα τουριστικούς προορισμούς, καθώς και αύξηση σε νέους προορισμούς.
Αυτή η εικόνα ήτο ενθαρρυντική για τους operators, όσον αφορά τον προγραμματισμό δρομολογίων σε Ελληνικούς λιμένες για τα επόμενα έτη.
Δυστυχώς όμως ήλθαν οι απεργιακές κινητοποιήσεις των λιμενεργατών στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη, για να ανατρέψουν το καλό κλίμα που είχε δημιουργηθεί.
Τις τελευταίες ημέρες παρατηρήθηκε αλλαγή πορείας πλοίων που είχαν προορισμό τον Πειραιά, δεδομένου ότι δεν μπορούσαν να εξυπηρετηθούν στον πρώτο Ελληνικό λιμένα.
Παράλληλα, σε μερίδα κρουαζιεροπλοίων τα οποία προσέγγισαν τον Πειραιά τις ημέρες των απεργιών, υπήρξε ταλαιπωρία τόσο στους επιβάτες αποεπιβίβασης για την μεταφορά των αποσκευών των, όσο και στις διαδικασίες προμηθειών διαφόρων υλικών κυρίως τροφοεφοδίων.
Έτσι λοιπόν έχουμε σήμερα την εικόνα να σκέπτονται αρκετοί operators να αλλάξουν προορισμό, γεγονός που θα προκαλέσει αρνητική εικόνα για το μεγαλύτερο λιμάνι της Χώρας και θα σημαίνει ακυρώσεις προσεγγίσεων που θα επηρεάσουν και τους άλλους λιμένες της Περιφέρειας τους οποίους περιλαμβάνει το κυκλικό ταξίδι.
Η προαναφερόμενη όλη κατάσταση, εξαναγκάζει τους tour operator να οδηγούν και πάλι τα πλοία σε Τούρκικους προορισμούς, χάνοντας έτσι την ευκαιρία που είχε η Ελλάδα να αυξήσει φέτος την κίνηση στον θαλάσσιο τουρισμό.
Οι άμεσα (Ιούνιος 2016) οικονομικές επιπτώσεις από την όλη κατάσταση μπορούν να εκτιμηθούν ως κατωτέρω:
- Μείωση επιβατών Ιn transit 45.000 – 50.000 επιβάτες.
- Μείωση επιβατών Home porting 25.000 – 30.000 επιβάτες.
- Μείωση τουριστικού εισοδήματος περίπου 3,5 – 4 εκατ. €.
- Μείωση εμπορικού εισοδήματος (Προμήθειες κλπ) 5 – 5,5 εκατ. €.
- Μείωση εσόδων από υπηρεσίες λιμένων / αεροδρομίων κλπ. 2 – 2,5 εκατ. €.
Και φυσικά μείωση εργατο υπαλληλικού προσωπικού για τις υπηρεσίες που έχουν ακυρωθεί επίσης περαιτέρω μείωση εσόδων στο Κράτος από λιγότερους φόρους λόγω μείωσης επισκεπτών και υπηρεσιών που προσφέρονται.
Έτσι λοιπόν η ζημιά που ίσως προκύψει για τον πρώτο μήνα να φτάσει περίπου τα 12 εκ. € και να πολλαπλασιαστεί ανάλογα τους επόμενους μήνες.
Θεόδωρος Κόντες
Πρόεδρος Ενώσεως Εφοπλιστών
Κρουαζιεροπλοίων & Φορέων Ναυτιλίας