Στην 5247/9-5-2016 Ερώτηση που είχε καταθέσει με άλλους βουλευτές του κόμματος στη Βουλή ο Βουλευτής Αργολίδας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Ανδριανός με θέμα την υποβάθμιση των ολοήμεων σχολείων από την εφαρμοζόμενη κυβερνητική πολιτική, απάντησε ο αρμόδιος Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Ν. Φίλης.
Στο κείμενο της Απάντησης του Υπουργού αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
“Με την αριθμ. Φ12/657/70691/Δ1/26-4-2016 Υπουργική Απόφαση με θέμα: 'Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου' (ΦΕΚ 1324/11-5-2016 τ. Β') καθορίζεται Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου σε όλα τα δημοτικά σχολεία της χώρας με λειτουργικότητα από 4θέσια και άνω και αναμορφώνεται το διδακτικό ωράριο και το ωρολόγιο πρόγραμμά τους το οποίο θα εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2016-2017.
Επιπλέον, σήμερα σχεδόν το ήμισυ του μαθητικού πληθυσμού φοιτά στα Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ και απολαμβάνει τα εκπαιδευτικά 'προνόμια' του θεσμού, ενώ οι υπόλοιποι μαθητές υπολείπονται ως προς τα παρεχόμενα εκπαιδευτικά αγαθά (πχ λιγότερες ώρες διδασκαλίας Γλώσσας και Μαθηματικών, απουσία Νέων Τεχνολογιών, Αγγλικών, Αισθητικής Αγωγής κλπ). Με την αριθμ. Φ12/657/70691/Δ1/26-4-2016 Υπουργική Απόφαση με θέμα: 'Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου' καταργείται η παράλληλη λειτουργία δύο τύπων ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, ήτοι του Κλασικού Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου και του Δημοτικού Σχολείου με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ), και καθορίζεται ένας ενιαίος τύπος Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου για το σύνολο των 4θέσιων και άνω Δημοτικών Σχολείων της χώρας. Ως εκ τούτου, η καθιέρωση ενός ενιαίου τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου και η γενικευμένη εφαρμογή του σε όλα τα από 4θέσια και άνω Δημοτικά Σχολεία της χώρας αποτελεί έμπρακτη εφαρμογή των αρχών της ισοτιμίας και της δικαιοσύνης στην εκπαίδευση.
Ο νέος Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου διατηρεί τα θετικά στοιχεία του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου με ΕΑΕΠ, παρέχοντας στο σύνολο σχεδόν του μαθητικού πληθυσμού της χώρας την κοινωνική προστασία με την 'ολοήμερη' λειτουργία του σχολείου, καθώς και την παιδαγωγική προστασία και καλλιέργεια με τη διευρυμένη προσφορά γνωστικών αντικειμένων. Οι περιορισμένες μεταβολές όσον αφορά στις ώρες διδασκαλίας σε ορισμένα γνωστικά αντικείμενα στο νέο Ενιαίο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο σε σχέση με τις αντίστοιχε διδακτικές ώρες στο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο με ΕΑΕΠ (πχ μείωση των ωρών διδασκαλίας κατά μία ώρα της 1ης ξένης γλώσσας σε όλες τις τάξεις) αντισταθμίζονται από την εισαγωγή της διδασκαλίας των νέων γνωστικών αντικειμένων (πχ εισαγωγή της διδασκαλίας της Αγγλικής Γλώσσας από την Α' και Β' τάξη, της Θεατρικής Αγωγής στις Α'-Δ' τάξεις, των ΤΠΕ σε όλες τις τάξεις) ή την αύξηση των ωρών διδασκαλίας σε άλλα γνωστικά αντικείμενα (πχ αύξηση των ωρών διδασκαλίας κατά μια ώρα των μαθηματικών στις τάξεις Α-Β', της Φυσικής Αγωγής στις τάξεις Α'-Δ' κλπ) για όλα τα σχολεία της χώρας (από 4θέσια και άνω δημοτικά σχολεία) – εκπαιδευτικά αγαθά που έως σήμερα ήταν διαθέσιμα μόνον στο 1/3 των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων με ΕΑΕΠ.
Τα μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικό σχολεία θα λειτουργήσουν σύμφωνα με τα ισχύοντα ωρολόγια προγράμματα.
Επίσης, αναφορικά με τη λειτουργία του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος στον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, η έναρξή του ορίζεται στη 13:15 μμ και η λήξη του στις 16:00 μμ. Εξασφαλίζεται και γενικεύεται η ώρα μελέτης για όλους τους μαθητές με εκπαιδευτικό του κλάδου ΠΕ70, ώστε οι μαθητές να απαλλάσσονται στο μέγιστο δυνατό βαθμό από το φόρτο προετοιμασίας των μαθημάτων και των εργασιών της επόμενης ημέρας. Στην τρίτη ώρα του ολοήμερου προγράμματος προσφέρεται ένα σύνολο από επιλογές διδακτικών αντικειμένων (ΤΠΕ, Αγγλικά, Αθλητισμός, Εικαστικά, Θεατρική Αγωγή, Μουσική, Πολιτιστικοί Όμιλοι Δραστηριοτήτων) που δίνουν την ευκαιρία στην πολύπλευρη ανάπτυξη των ψυχοκινητικών και γνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών.
Επιπλέον, σύμφωνα με την υπ' αριθμό 87776/Δ1/30-5-2016 εγκύκλιο του ΥΠΠΕΘ, δύναται να συγκροτείται τμήμα Πρόωρης Υποδοχής μαθητών (7:00 – 8:00) σε σχολεία όπου διαπιστώνεται σχετική ανάγκη. Στο τμήμα αυτό δικαίωμα συμμετοχής έχουν μαθητές οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι και φοιτούν στο ολοήμερο πρόγραμμα και των οποίων εργάζονται και οι δύο γονείς. Ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του τμήματος Πρόωρης Υποδοχής μαθητών είναι οι 7 μαθητές για σχολεία με λειτουργικότητα έως 8θέσια και 10 μαθητές για σχολεία με λειτουργικότητα από 9θέσια και άνω. Η συγκρότηση και η λειτουργία τμήματος Πρόωρης Υποδοχής μαθητών γίνεται ύστερα από σχετική τεκμηριωμένη πρόταση του Συλλόγου Διδασκόντων και θετική εισήγηση του αρμόδιου Σχολικού Συμβούλου, με απόφαση του οικείου Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και έγκριση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης.
Στη συνέχεια, ως προς την αλλαγή που αναμένεται να επέλθει από την ανωτέρω ΥΑ με θέμα: 'Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου' στον αριθμό των αναγκαίων εκπαιδευτικών των Ενιαίου Τύπου Ολοήμερων Δ.Σ. που θα 'αντικαταστήσουν' τα Ολοήμερα Δ.Σ. με ΕΑΕΠ, κάνουμε τον ακόλουθο υπολογισμό. Τα Ολοήμερα Δ.Σ. με ΕΑΕΠ ανέρχονται σε 1337 σχολεία τα οποία λειτουργούν ως 12θέσια. Με την αριθμό Φ.12/520/61531/Γ1/2010 (ΦΕΚ 804/Β'/9-6-2010) ΥΑ με θέμα 'Ωρολόγια Προγράμματα Δημοτικών Σχολείων με ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα' όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την αριθμό Φ.12/520/61575/Γ1/2011 (ΦΕΚ 1327/Β'/16-6-2011) ΥΑ καθορίστηκε η Πρωινή προαιρετική ζώνη (07:15-08:00), το Διδακτικό Ωράριο Πρωινής Λειτουργίας (8:10 – 14:00) και η Απογευματινή προαιρετική ζώνη (14:00 – 16:15) των Ολοήμερων ΔΣ με ΕΑΕΠ. Στο υποχρεωτικό πρόγραμμα των 'ΕΑΕΠ' κατανέμονται 35 διδακτικές ώρες για κάθε τάξη (Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ). Καθότι στο υποχρεωτικό πρόγραμμα των 'Ενιαίου Τύπου Ολοήμερων ΔΣ' κατανέμονται 30 διδακτικές ώρες γα κάθε τάξη (Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ), υπολογίζουμε ότι απαιτούνται 5 εβδομαδιαίες διδακτικές ώρες λιγότερες για κάθε τάξη, ή 5 (εβδ. ώρες / τμήμα ) x 12 (τμήματα / 12θέσιο σχολείο) = 60 εβδομαδιαίες ώρες / 12θέσιο σχολείο. Έχουμε λοιπόν συνολικά 1337 (12θέσια σχολεία ΕΑΕΠ που αλλάζουν σε 'Ενιαίου Τύπου') x 60 (εβδομαδιαίες ώρες / 12θέσιο σχολείο) = 80.220 εβδομαδιαίες ώρες ή 80.220 εβδομαδιαίες ώρες / 24 (εβδομαδιαίες ώρες / εκπαιδευτικό) = 3.342 λιγότεροι εκπαιδευτικοί. Ο αριθμός των διδακτικών ωρών του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος (της απογευματινής ζώνης) δεν τροποποιείται, επομένως δεν υπάρχει αλλαγή στον αριθμό των αναγκαίων εκπαιδευτικών. Σχετικά δε με την πρωινή προαιρετική ζώνη (07:15 – 08:00) και υπολογίζοντας ότι υπάρχει ένα τμήμα πρωινής ζώνης ανά σχολείο ΕΑΕΠ, υπολογίζουμε ότι απαιτούνται 5 εβδομαδιαίες διδακτικές ώρες λιγότερες για κάθε 12θέσιο σχολείο. Για την πρωινή ζώνη έχουμε λοιπόν 1337 (12θέσια σχολεία ΕΑΕΠ που αλλάζουν σε 'Ενιαίου Τύπου') x 5 (εβδομαδιαίες ώρες / 12θέσιο σχολείο) = 6685 εβδομαδιαίες ώρες ή 6685 εβδομαδιαίες ώρες / 24 (εβδομαδιαίες ώρες / εκπαιδευτικό) = 278 λιγότεροι εκπαιδευτικοί. Άρα, συνολικά υπολογίζουμε ότι ο αριθμός των αναγκαίων εκπαιδευτικών των Ενιαίων Τύπου Ολοήμερων ΔΣ που θα 'αντικαταστήσουν' τα Ολοήμερα ΔΣ με ΕΑΕΠ ανέρχεται σε 3342 + 278 = 3620 λιγότερους εκπαιδευτικούς.
Σημειώνεται ότι ο νέος Τύπος Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου (Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου ΔΣ) επεκτείνεται σε όλα τα ΔΣ που είναι από 4θέσια και πάνω (περίπου 3555 σχολικές μονάδες) και όχι μόνο στα 1337 σχολεία ΕΑΕΠ. Επειδή δε οι τροποποιήσεις που επέρχονται στο εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο λειτουργίας των σχολείων που δεν είναι ΕΑΕΠ (ήτοι των 3555 – 1337 = 2218 δημοτικών σχολείων) είναι τόσο στην κατεύθυνση της αύξησης των εκπαιδευτικών αναγκών (πχ στις Α' και Β' τάξεις των 6θέσιων και άνω Ολοήμερων ΔΣ που δεν είναι ΕΑΕΠ έχουμε υποχρεωτικό ωράριο 25 εβδομαδιαίων ωρών / αποχώρηση: 12:25, που θα αυξηθεί σε 30 εβδομαδιαίες ώρες το σχολικό έτος 2016-2017), όσο και στην κατεύθυνση της μείωσης των εκπαιδευτικών αναγκών (πχ στις Ε' και ΣΤ' τάξεις των 6θέσειων και άνω Ολοήμερων ΔΣ που δεν είναι ΕΑΕΠ και διδάσκονται τη 2η ξένη γλώσσα έχουμε υποχρεωτικό ωράριο 32 εβδομαδιαίων ωρών / αποχώρηση: 14:00 που θα μειωθεί σε 30 εβδομαδιαίες ώρες το σχολικό έτος 2016-2017) δεν είναι δυνατός ο ακριβής υπολογισμός συνολικά της τροποποίησης των εκπαιδευτικών αναγκών που επιφέρει ο Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Δημοτικό Σχολείου.
Επιπρόσθετα, η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του ΥΠΠΕΘ, Τομέα Παιδείας, υλοποιεί τα κάτωθι έργα για το σχολικό έτος 2015-2016, στο πλαίσιο υλοποίησης των οποίων έγιναν προσλήψεις Δασκάλων, Νηπιαγωγών και αναπληρωτών εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από τα ΕΣΠΑ 2014-2015, ως ακολούθως:
Πράξη / Εργο
|
Σχολεία Τοποθέτησης
|
Εγκεκριμένη Πρόσληψη ΕΣΠΑ 2015 - 2016
|
Στήριξη των Σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) 2015-2016
|
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
|
2248
|
Ολοήμερο Δημοτικό
|
Ολοήμερα Δημοτικά
|
470
|
Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
|
Ολοήμερα Νηπιαγωγεία
|
853
|
Τέλος, σχετικά με τα κενά των ειδικοτήτων σε σχολεία με ΕΑΕΠ, για το σχολικό έτος 2015-2016 έχει καλυφθεί το σύνολο των εγκεκριμένων πιστώσεων με την πρόσληψη αναπληρωτών στο πλαίσιο υλοποίησης της Πράξης “Στήριξη των Σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα” του ΕΠ 'Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση' ως έργο υποψήφιο για ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014-2020, αλλά και μέσω του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων (Πρόγραμμα: Πληρωμή Αναπληρωτών και Ωρομίσθιων Εκπαιδευτικών και Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού (2014ΣΕ04700000) του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ενώ τα κενά Δασκάλων και Νηπιαγωγών στο ολοήμερα πρόγραμμα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχουν καλυφθεί από τις εγκεκριμένες πιστώσεις των πράξεων 'Ολοήμερο Δημοτικό' και 'Ολοήμερο Νηπιαγωγείο' ΕΣΠΑ 2014-2020”.