Στην 6385/23-6-2016 Ερώτηση που είχε καταθέσει στη Βουλή ο Βουλευτής Αργολίδας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Ανδριανός με θέμα την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης των παράνομων και καταχρηστικών πρακτικών εισπρακτικών εταιρειών, απάντησε ο αρμόδιος Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Γ. Σταθάκης, διαβιβάζοντας έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς.
Στο ως άνω έγγραφο αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
“1.Ο νόμος που ρυθμίζει τη λειτουργία των Εταιριών Ενημέρωσης είναι ο ν. 3758/2009 'Εταιρίες Ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπροθεσμες απαιτήσεις και άλλες διατάξεις' (ΦΕΚ Α' 68/2009) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 36 του ν. 4038/2012 (ΦΕΚ Α' 14/2012). Ο ως άνω νόμος θεσπίζει αρχές συναλλακτικής συμπεριφοράς, κανόνες λειτουργίας και κρατικής εποπτείας των Εταιριών Ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, ρυθμίζει τις σχέσεις τους με τους δανειστές και τους οφειλέτες αυτών και απαγορεύει την εκχώρηση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε τρίτους. Κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 7 του παραπάνω νόμου εκδόθηκαν οι υποργικές αποφάσεις 1/8-7-2009 (ΦΕΚ Β' 1461/2009) και Ζ4-793/17-4-2012 (ΦΕΚ Β' 1368/2012) οι οποίες ορίζουν τους κανόνες τήρησης και λειτουργίας του Μητρώου των εγγεγραμμένων εταιριών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις.
Ειδικότερα στον ως άνω νόμο μεταξύ άλλων προβλέπονται τα εξής:
α. Η εν γένει επιχειρηματική δράση των Εταιριών Ενημέρωσης διέπεται από τις αρχές της επαγγελματικής δεοντολογίας, της ευπρέπειας, της συναλλακτικής ευθύτητας, της ειλικρίνειας κατά την επικοινωνία, της διαφάνειας, του σεβασμού της προσωπικότητας, της ιδιωτικής ζωής, της υγείας, της ασφάλειας, του τραπεζικού απορρήτου και της συμβατικής και οικονομικής ελευθερίας.
β. Η παρέμβαση των Εταιριών αφορά αποκλειστικά και μόνο στην ενημέρωση των οφειλετών για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών τους έναντι δανειστών και τη διαπραγμάτευση του χρόνου, του τρόπου και των λοιπών όρων αποπληρωμής αυτών, κατ' εντολή και για λογαριασμό των δανειστών.
γ. Απαγορεύεται η με οποιονδήποτε τρόπο είσπραξη από τις Εταιρίες ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθώς και η ανάθεση μέρους ή της όλης δραστηριότητας αυτών κατά την έννοια της παραγράφου 5 του άρθρου 3 σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο.
δ. Πριν από κάθε ενέργεια Ενημέρωσης απαιτείται η από τον δανειστή προς τον οφειλέτη επιβεβαίωση των οφειλών του με κάθε διαθέσιμο τρόπο και η ταυτοποίηση του οφειλέτη, καθώς και η ενημέρωσή του για τη διαβίβαση των δεδομένων του στην Εταιρία συμφώνως και προς το άρθρο 11 του ν. 2472/1997 ως εκάστοτε αυτός ισχύει. Η επικοινωνία της Εταιρίας Ενημέρωσης με τον οφειλέτη πρέπει να γίνεται εντός εύλογου χρόνου και με συχνότητα οχλήσεων όχι πέραν της μίας ανά δεύτερη ημέρα, ενώ προσδιορίζεται συγκεκριμένο ωράριο για την επικοινωνία με τον οφειλέτη (9.00 έως 20.00) που περιορίζεται στις εργάσιμες μόνο ημέρες. Η δε τηλεφωνική επικοινωνία στο χώρο εργασίας του οφειλέτη γίνεται μόνο εφόσον ο συγκεκριμένος τηλεφωνικός αριθμός έχει δηλωθεί ως μοναδικός αριθμός επικοινωνίας από τον τελευταίο.
ε. Ο Δανειστής (Τράπεζα κλπ) δεν επιτρέπεται να αναθέτει εντολή για ενημέρωση οφειλετών για ληξιπρόθεσμες οφειλές που μεταξύ άλλων έχουν υποβληθεί σε ρύθμιση ή διακανονισμό που τηρείται ή έχει παρέλθει ο χρόνος της παραγραφής, ή απορρέουν από καταχρηστικούς γενικούς όρους συναλλαγών που έχουν κριθεί καταχρηστικοί με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις καθώς και από όρους που αναφέρονται στις υπουργικές αποφάσεις που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση της παραγράφου 21 του άρθρου 10 του ν. 2251/1994 όπως ισχύει.
στ. Οι αθέμιτες και παραπλανητικές πρακτικές των Εταιριών Ενημέρωσης προς τους οφειλέτες που ρητά απαγορεύονται (άρθρο 5) είναι μεταξύ άλλων και οι παρακάτω:
-η κατά την επικοινωνία με τον οφειλέτη εμφάνιση των υπαλλήλων τους υπό ιδιότητες που δεν διαθέτουν όπως υπαλλήλων των δανειστών, δικηγόρων ή δικαστικών επιμελητών.
-η άσκηση σωματικής βίας, ψυχολογικής πίεσης περί διακινδύνευσης του επαγγέλματος, των περιουσιακών στοιχείων ή της ζωής του οφειλέτη ή των οικείων του.
-η επίδειξη προσβλητικής συμπεριφοράς ή η χρήση προσβλητικών εκφράσεων εναντίον του οφειλέτη ή των οικείων του.
ζ. Οι εταιρίες ενημέρωσης είναι υποχρεωμένες να τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο στο οποίο καταγράφονται τα στοιχεία όλων των τηλεφωνικών επικοινωνιών προς τον οφειλέτη και να τηρούν για ένα έτος το περιεχόμενο των αρχείων αυτών προκειμένου να ελέγχεται η παραβίαση του νόμου σε περίπτωση καταγγελίας. Ο οφειλέτης ενημερώνεται υποχρεωτικά για την καταγραφή και το σκοπό της. Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη. (άρθρο 6 παρ. 7).
η. Οι εταιρίες παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών οφείλουν να χορηγούν χωρίς επιβάρυνση στον οφειλέτη ή, μετά από καταγγελία του οφειλέτη στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, εντός 10 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, κατάσταση με τα συναφή δεδομένα κίνησης των τηλεφωνικών συνδέσεων καθώς και τα αναγνωριστικά στοιχεία του κατόχου της τηλεφωνικής παροχής από την οποία πραγματοποιήθηκε η επικοινωνία με τον οφειλέτη προκειμένου να ελεγχθεί καταγγελία για παραβίαση του νόμου (άρθρο 6 παρ. 8).
θ. Οι εταιρίες ενημέρωσης καταγράφουν υποχρεωτικώς το περιεχόμενο κάθε τηλεφωνικής επικοινωνίας με τον οφειλέτη. Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη, δικαστικώς ή εξωδίκως και διατηρείται από τις Εταιρίες υποχρεωτικώς για ένα έτος από την πραγματοποίηση της επικοινωνίας. Κατά την έναρξη της επικοινωνίας ενημερώνεται ο οφειλέτης για την καταγραφή της συνομιλίας, τη διάρκεια τήρησής της και ότι η καταγραφή γίνεται για τη διασφάλιση των δικών του δικαιωμάτων. Οι εταιρίες ενημέρωσης οφείλουν να χορηγούν τα στοιχεία αυτά εφόσον ζητηθούν στον οφειλέτη ή/και στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. (άρθρο 8 παρ. 2).
2.Στο πλαίσιο αυτό, έχει κατατεθεί σημαντικός αριθμός καταγγελιών και διαμαρτυριών καταναλωτών στην αρμόδια Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή, η οποία διαχειρίζεται τις καταγγελίες των καταναλωτών – οφειλετών για παράβαση των διατάξεων του ως άνω νόμου, οι οποίες διερευνώνται για τη βασιμότητά τους.
Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες από τη μελέτη των συλλεχθέντων στοιχείων διαπιστώνεται παράβαση των διατάξεων του νόμου 37/52/2009 όπως ισχύει, συντάσσεται και αποστέλλεται έγγραφο με το οποίο καλούνται οι καταγγελλόμενες εταιρίες να υποβάλουν υπόμνημα με τις απόψεις τους, σχετικά με τις προσαπτόμενες κατά περίπτωση παραβάσεις, σύμφωνα με το άρθρο 6 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικαίας (ν. 2690/1999 ΦΕΚ 45/Α). Το υπόμνημα αυτό λαμβάνεται υπόψη κατά την εξέταση της υπόθεσης για τη στοιχειοθέτηση ή μη των παράβασης και την επιβολή ή μη διοικητικών κυρώσεων, με βάση της διατάξεις του άρθρου 10 παρ. 1 του ν. 3758/2009 όπως ισχύει.
Ειδικότερα, έχουν υποβληθεί για το έτος 2015 τετρακόσιες σαράντα οκτώ (448) καταγγελίες και όσον αφορά το πρώτο εξάμηνο του 2016 οι καταγγελίες ανήλθαν στις διακόσιες ενενήντα (290). Σε όσες εξ αυτών μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η διερεύνηση και διαπιστώθηκε παράβαση των διατάξεων του ως άνω νόμου, επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους 475.000 ευρώ.
Συγκεκριμένα έχουν εκδοθεί:
-αποφάσεις προστίμων συνολικού ύψους 220.000 ευρώ σε επτά εταιρίες εγγεγραμμένες στο Μητρώο,
-αποφάσεις προστίμων συνολικού ύψους 250.000 ευρώ σε τρία πιστωτικά ιδρύματα
-απόφαση σε έναν πάροχο τηλεπικοινωνίας (σύνολο 5.000 ευρώ).
3.Στα πλαίσια εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας αρμοδιότητάς μας, σύμφωνα με τις προαναφερόμενες υπουργικές αποφάσεις και συγκεκριμένα της επικαιροποίησης των δικαιολογητικών των εγγεγραμμένων στο Μητρώο Εταιριών Ενημέρωσης Οφειλετών για ληξιοπρόθεσμες απαιτήσεις, όπου διαπιστώνονται παραβάσεις, επιβάλλονται οι δέουσες κυρώσεις. Ως αποτέλεσμα αυτών των ελέγχων, το τελευταίο εξάμηνο του 2016 έχουν διαγραφεί με υπουργικές αποφάσεις από το Μητρώο οκτώ (8) εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών και είναι υπό εξέταση η διαγραφή δύο ακόμα εταιριών. Το σύνολο των εταιριών που είναι εγγεγραμμένες στο Μητρώο είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα μας http://www.efpolis.gr/el/library2.html?gunc=fileinfo&id=384 .
Τέλος, στα πλαίσια της έγκυρης πληροφόρησης των καταναλωτών, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα www.efpolis.gr τις απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις σχετικά με το σύννομο τρόπο λειτουργίας των εταιριών ενημέρωσης και μέσω της ίδια σελίδας ή και του www.1520.gov.gr μπορούν να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους.
Στο ως άνω έγγραφο αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
“1.Ο νόμος που ρυθμίζει τη λειτουργία των Εταιριών Ενημέρωσης είναι ο ν. 3758/2009 'Εταιρίες Ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπροθεσμες απαιτήσεις και άλλες διατάξεις' (ΦΕΚ Α' 68/2009) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 36 του ν. 4038/2012 (ΦΕΚ Α' 14/2012). Ο ως άνω νόμος θεσπίζει αρχές συναλλακτικής συμπεριφοράς, κανόνες λειτουργίας και κρατικής εποπτείας των Εταιριών Ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, ρυθμίζει τις σχέσεις τους με τους δανειστές και τους οφειλέτες αυτών και απαγορεύει την εκχώρηση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε τρίτους. Κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 7 του παραπάνω νόμου εκδόθηκαν οι υποργικές αποφάσεις 1/8-7-2009 (ΦΕΚ Β' 1461/2009) και Ζ4-793/17-4-2012 (ΦΕΚ Β' 1368/2012) οι οποίες ορίζουν τους κανόνες τήρησης και λειτουργίας του Μητρώου των εγγεγραμμένων εταιριών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις.
Ειδικότερα στον ως άνω νόμο μεταξύ άλλων προβλέπονται τα εξής:
α. Η εν γένει επιχειρηματική δράση των Εταιριών Ενημέρωσης διέπεται από τις αρχές της επαγγελματικής δεοντολογίας, της ευπρέπειας, της συναλλακτικής ευθύτητας, της ειλικρίνειας κατά την επικοινωνία, της διαφάνειας, του σεβασμού της προσωπικότητας, της ιδιωτικής ζωής, της υγείας, της ασφάλειας, του τραπεζικού απορρήτου και της συμβατικής και οικονομικής ελευθερίας.
β. Η παρέμβαση των Εταιριών αφορά αποκλειστικά και μόνο στην ενημέρωση των οφειλετών για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών τους έναντι δανειστών και τη διαπραγμάτευση του χρόνου, του τρόπου και των λοιπών όρων αποπληρωμής αυτών, κατ' εντολή και για λογαριασμό των δανειστών.
γ. Απαγορεύεται η με οποιονδήποτε τρόπο είσπραξη από τις Εταιρίες ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθώς και η ανάθεση μέρους ή της όλης δραστηριότητας αυτών κατά την έννοια της παραγράφου 5 του άρθρου 3 σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο.
δ. Πριν από κάθε ενέργεια Ενημέρωσης απαιτείται η από τον δανειστή προς τον οφειλέτη επιβεβαίωση των οφειλών του με κάθε διαθέσιμο τρόπο και η ταυτοποίηση του οφειλέτη, καθώς και η ενημέρωσή του για τη διαβίβαση των δεδομένων του στην Εταιρία συμφώνως και προς το άρθρο 11 του ν. 2472/1997 ως εκάστοτε αυτός ισχύει. Η επικοινωνία της Εταιρίας Ενημέρωσης με τον οφειλέτη πρέπει να γίνεται εντός εύλογου χρόνου και με συχνότητα οχλήσεων όχι πέραν της μίας ανά δεύτερη ημέρα, ενώ προσδιορίζεται συγκεκριμένο ωράριο για την επικοινωνία με τον οφειλέτη (9.00 έως 20.00) που περιορίζεται στις εργάσιμες μόνο ημέρες. Η δε τηλεφωνική επικοινωνία στο χώρο εργασίας του οφειλέτη γίνεται μόνο εφόσον ο συγκεκριμένος τηλεφωνικός αριθμός έχει δηλωθεί ως μοναδικός αριθμός επικοινωνίας από τον τελευταίο.
ε. Ο Δανειστής (Τράπεζα κλπ) δεν επιτρέπεται να αναθέτει εντολή για ενημέρωση οφειλετών για ληξιπρόθεσμες οφειλές που μεταξύ άλλων έχουν υποβληθεί σε ρύθμιση ή διακανονισμό που τηρείται ή έχει παρέλθει ο χρόνος της παραγραφής, ή απορρέουν από καταχρηστικούς γενικούς όρους συναλλαγών που έχουν κριθεί καταχρηστικοί με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις καθώς και από όρους που αναφέρονται στις υπουργικές αποφάσεις που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση της παραγράφου 21 του άρθρου 10 του ν. 2251/1994 όπως ισχύει.
στ. Οι αθέμιτες και παραπλανητικές πρακτικές των Εταιριών Ενημέρωσης προς τους οφειλέτες που ρητά απαγορεύονται (άρθρο 5) είναι μεταξύ άλλων και οι παρακάτω:
-η κατά την επικοινωνία με τον οφειλέτη εμφάνιση των υπαλλήλων τους υπό ιδιότητες που δεν διαθέτουν όπως υπαλλήλων των δανειστών, δικηγόρων ή δικαστικών επιμελητών.
-η άσκηση σωματικής βίας, ψυχολογικής πίεσης περί διακινδύνευσης του επαγγέλματος, των περιουσιακών στοιχείων ή της ζωής του οφειλέτη ή των οικείων του.
-η επίδειξη προσβλητικής συμπεριφοράς ή η χρήση προσβλητικών εκφράσεων εναντίον του οφειλέτη ή των οικείων του.
ζ. Οι εταιρίες ενημέρωσης είναι υποχρεωμένες να τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο στο οποίο καταγράφονται τα στοιχεία όλων των τηλεφωνικών επικοινωνιών προς τον οφειλέτη και να τηρούν για ένα έτος το περιεχόμενο των αρχείων αυτών προκειμένου να ελέγχεται η παραβίαση του νόμου σε περίπτωση καταγγελίας. Ο οφειλέτης ενημερώνεται υποχρεωτικά για την καταγραφή και το σκοπό της. Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη. (άρθρο 6 παρ. 7).
η. Οι εταιρίες παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών οφείλουν να χορηγούν χωρίς επιβάρυνση στον οφειλέτη ή, μετά από καταγγελία του οφειλέτη στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, εντός 10 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, κατάσταση με τα συναφή δεδομένα κίνησης των τηλεφωνικών συνδέσεων καθώς και τα αναγνωριστικά στοιχεία του κατόχου της τηλεφωνικής παροχής από την οποία πραγματοποιήθηκε η επικοινωνία με τον οφειλέτη προκειμένου να ελεγχθεί καταγγελία για παραβίαση του νόμου (άρθρο 6 παρ. 8).
θ. Οι εταιρίες ενημέρωσης καταγράφουν υποχρεωτικώς το περιεχόμενο κάθε τηλεφωνικής επικοινωνίας με τον οφειλέτη. Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη, δικαστικώς ή εξωδίκως και διατηρείται από τις Εταιρίες υποχρεωτικώς για ένα έτος από την πραγματοποίηση της επικοινωνίας. Κατά την έναρξη της επικοινωνίας ενημερώνεται ο οφειλέτης για την καταγραφή της συνομιλίας, τη διάρκεια τήρησής της και ότι η καταγραφή γίνεται για τη διασφάλιση των δικών του δικαιωμάτων. Οι εταιρίες ενημέρωσης οφείλουν να χορηγούν τα στοιχεία αυτά εφόσον ζητηθούν στον οφειλέτη ή/και στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. (άρθρο 8 παρ. 2).
2.Στο πλαίσιο αυτό, έχει κατατεθεί σημαντικός αριθμός καταγγελιών και διαμαρτυριών καταναλωτών στην αρμόδια Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή, η οποία διαχειρίζεται τις καταγγελίες των καταναλωτών – οφειλετών για παράβαση των διατάξεων του ως άνω νόμου, οι οποίες διερευνώνται για τη βασιμότητά τους.
Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες από τη μελέτη των συλλεχθέντων στοιχείων διαπιστώνεται παράβαση των διατάξεων του νόμου 37/52/2009 όπως ισχύει, συντάσσεται και αποστέλλεται έγγραφο με το οποίο καλούνται οι καταγγελλόμενες εταιρίες να υποβάλουν υπόμνημα με τις απόψεις τους, σχετικά με τις προσαπτόμενες κατά περίπτωση παραβάσεις, σύμφωνα με το άρθρο 6 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικαίας (ν. 2690/1999 ΦΕΚ 45/Α). Το υπόμνημα αυτό λαμβάνεται υπόψη κατά την εξέταση της υπόθεσης για τη στοιχειοθέτηση ή μη των παράβασης και την επιβολή ή μη διοικητικών κυρώσεων, με βάση της διατάξεις του άρθρου 10 παρ. 1 του ν. 3758/2009 όπως ισχύει.
Ειδικότερα, έχουν υποβληθεί για το έτος 2015 τετρακόσιες σαράντα οκτώ (448) καταγγελίες και όσον αφορά το πρώτο εξάμηνο του 2016 οι καταγγελίες ανήλθαν στις διακόσιες ενενήντα (290). Σε όσες εξ αυτών μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η διερεύνηση και διαπιστώθηκε παράβαση των διατάξεων του ως άνω νόμου, επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους 475.000 ευρώ.
Συγκεκριμένα έχουν εκδοθεί:
-αποφάσεις προστίμων συνολικού ύψους 220.000 ευρώ σε επτά εταιρίες εγγεγραμμένες στο Μητρώο,
-αποφάσεις προστίμων συνολικού ύψους 250.000 ευρώ σε τρία πιστωτικά ιδρύματα
-απόφαση σε έναν πάροχο τηλεπικοινωνίας (σύνολο 5.000 ευρώ).
3.Στα πλαίσια εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας αρμοδιότητάς μας, σύμφωνα με τις προαναφερόμενες υπουργικές αποφάσεις και συγκεκριμένα της επικαιροποίησης των δικαιολογητικών των εγγεγραμμένων στο Μητρώο Εταιριών Ενημέρωσης Οφειλετών για ληξιοπρόθεσμες απαιτήσεις, όπου διαπιστώνονται παραβάσεις, επιβάλλονται οι δέουσες κυρώσεις. Ως αποτέλεσμα αυτών των ελέγχων, το τελευταίο εξάμηνο του 2016 έχουν διαγραφεί με υπουργικές αποφάσεις από το Μητρώο οκτώ (8) εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών και είναι υπό εξέταση η διαγραφή δύο ακόμα εταιριών. Το σύνολο των εταιριών που είναι εγγεγραμμένες στο Μητρώο είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα μας http://www.efpolis.gr/el/library2.html?gunc=fileinfo&id=384 .
Τέλος, στα πλαίσια της έγκυρης πληροφόρησης των καταναλωτών, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα www.efpolis.gr τις απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις σχετικά με το σύννομο τρόπο λειτουργίας των εταιριών ενημέρωσης και μέσω της ίδια σελίδας ή και του www.1520.gov.gr μπορούν να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους.