Μπορεί να υπάρξει ένας επιτελικός σχεδιασμός για τα απορρίμματα σε επίπεδο Περιφέρειας, ο οποίος να μην προκρίνει συγκεκριμένη λύση και να αφήνει ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα; Αυτή η λύση επελέγη προχθές προκειμένου να μπορέσουν να συμφωνήσουν οι δήμαρχοι των πέντε νομών της Περιφέρειας Πελοποννήσου σε ένα κοινό κείμενο. Το ερώτημα είναι κατά πόσον αυτό το κοινό κείμενο θα εγκριθεί από τα συναρμόδια υπουργεία, λόγω ασάφειας, καθώς οι δήμοι δείχνουν να επιθυμούν την όποια «πικρή» απόφαση να λάβει και να επιβάλει η Πολιτεία.
Η προχθεσινή συνεδρίαση του φορέα των δήμων της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τα απορρίμματα (ΦΟΔΣΑ) κατάφερε, ύστερα από δύο αναβολές, να καταλήξει σε απόφαση και μάλιστα ομόφωνη. Το ζητούμενο ήταν να εγκριθεί το κείμενο του ΠΕΣΔΑ, δηλαδή του περιφερειακού σχεδιασμού για τα απορρίμματα που είναι απαραίτητο να εγκριθεί (από τον ΦΟΔΣΑ, την Περιφέρεια και τα συναρμόδια υπουργεία), προκειμένου να προχωρήσει οποιοδήποτε έργο και να διεκδικηθούν κοινοτικά κονδύλια για την υλοποίησή του.
Το ΠΕΣΔΑ τελικώς εγκρίθηκε με κάποιες τροποποιήσεις σε σχέση με την αρχική μελέτη. «Καταλήξαμε σε μια κοινή πρόταση που προβλέπει και την κεντρική διαχείριση (σ.σ.: μεγάλες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων) και τη συμμετοχή των δήμων στο κομμάτι της κομποστοποίησης και της ανακύκλωσης», λέει ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ, δήμαρχος Ξυλοκάστρου - Ευρωστίνης, Ηλίας Ανδρικόπουλος. «Ορίζεται ότι, για να μπορέσει να λειτουργήσει μια κεντρική διαχείριση, πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 100.000 τόνοι σκουπιδιών ετησίως. Οι αναφορές στο ΣΔΙΤ (σ.σ.: σχέδιο για την ανάθεση σε ιδιώτη της διαχείρισης των απορριμμάτων) αφαιρέθηκαν. Δεν το εγκρίνουμε, ούτε το απορρίπτουμε. Είναι μια πρόταση που καλύπτει τους πάντες. Εναπόκειται στην κυβέρνηση να αποφασίσει αν μπορεί να χρηματοδοτήσει την κεντρική διαχείριση από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους ή θα πρέπει να αναζητηθεί ιδιώτης».
Κάπως διαφορετική η περιγραφή της ίδιας απόφασης από τον δήμαρχο Ναυπλίου, Δημήτρη Κωστούρο. «Οι δήμοι θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν όποια νόμιμη μέθοδο επιθυμούν και ό,τι απομένει (σ.σ.: σύμμεικτα σκουπίδια) θα πηγαίνει εκεί όπου θα ορίσει το κράτος. Είτε κεντρικά, σε μεγάλες μονάδες, είτε αποκεντρωμένα, μέσω διαδημοτικών συνεργασιών. Προκρίνουμε και τις δύο λύσεις μαζί».
Η υπόθεση θα διαλευκανθεί με την οριστικοποίηση του νέου κειμένου του ΠΕΣΔΑ μέσα στις επόμενες ημέρες. Οπως προκύπτει, πάντως, αφαιρέθηκαν οι αναφορές στο ΣΔΙΤ (χωρίς όμως να αποκλείεται η ανάθεσης της διαχείρισης των απορριμμάτων σε ιδιώτη), παρέμεινε η ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα (την οποία προβλέπει και το ΣΔΙΤ) των 100.000 τόνων, αφαιρέθηκαν οι συγκεκριμένες χωροθετήσεις ΧΥΤΥ και σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων και αντικαταστάθηκαν από πιο γενικόλογες (λ.χ., ΧΥΤΥ Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας). Επελέγη λοιπόν μια λύση αρκετά ασαφής ώστε να γεφυρώνει τις αντίθετες απόψεις (υπέρ ή κατά της ανάθεσης σε ιδιώτη). «Οι δήμαρχοι σταθήκαμε στο ύψος των περιστάσεων και ομονοήσαμε. Περιγράφουμε τους δυνατούς τρόπους διαχείρισης. Αν η κυβέρνηση θέλει να αποφασίσει κάτι συγκεκριμένο, τότε αυτή θα έχει και την ευθύνη», λέει ο κ. Ανδρικόπουλος.
Το ζητούμενο βέβαια είναι αν το «συμβιβαστικό» ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου έχει πιθανότητα να εγκριθεί ως έχει από τα συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών και Περιβάλλοντος, εφόσον δεν προκρίνει μια συγκεκριμένη λύση. Για παράδειγμα, το αντίστοιχο σχέδιο της Αττικής «επεστράφη» αρκετές φορές για τροποποιήσεις ως ασαφές (δεν είχε αρχικά εκτίμηση κόστους, συγκεκριμένες θέσεις ΧΥΤΥ κ.ά.). Επίσης, ένα ερώτημα είναι κατά πόσον η Πολιτεία θα μπορεί να δώσει το «πράσινο φως» στην Περιφέρεια για την υπογραφή της (συγκεκριμένης και εγκεκριμένης από το Ελεγκτικό Συνέδριο) σύμβασης με τον ιδιώτη, η οποία αφορά τη διαχείριση σε όλη την Περιφέρεια, εφόσον βάσει του ΠΕΣΔΑ κάποιες περιοχές μπορεί δυνητικά να προτιμήσουν κάποια άλλη μέθοδο διαχείρισης.
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου, πάντως, θεωρεί ότι η απόφαση των δήμων της Πελοποννήσου είναι ξεκάθαρη. «Βλέποντας την απόφαση του ΦΟΔΣΑ, η οποία αναγνωρίζει την ανάγκη ολοκληρωμένης διαχείρισης σε κεντρικό επίπεδο, θεωρούμε ότι δίνει το “πράσινο φως” για την υπογραφή της σύμβασης με τον ιδιώτη», λέει η αρμόδια αντιπεριφερειάρχης Ντίνα Νικολάκου.
Η προχθεσινή συνεδρίαση του φορέα των δήμων της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τα απορρίμματα (ΦΟΔΣΑ) κατάφερε, ύστερα από δύο αναβολές, να καταλήξει σε απόφαση και μάλιστα ομόφωνη. Το ζητούμενο ήταν να εγκριθεί το κείμενο του ΠΕΣΔΑ, δηλαδή του περιφερειακού σχεδιασμού για τα απορρίμματα που είναι απαραίτητο να εγκριθεί (από τον ΦΟΔΣΑ, την Περιφέρεια και τα συναρμόδια υπουργεία), προκειμένου να προχωρήσει οποιοδήποτε έργο και να διεκδικηθούν κοινοτικά κονδύλια για την υλοποίησή του.
Το ΠΕΣΔΑ τελικώς εγκρίθηκε με κάποιες τροποποιήσεις σε σχέση με την αρχική μελέτη. «Καταλήξαμε σε μια κοινή πρόταση που προβλέπει και την κεντρική διαχείριση (σ.σ.: μεγάλες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων) και τη συμμετοχή των δήμων στο κομμάτι της κομποστοποίησης και της ανακύκλωσης», λέει ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ, δήμαρχος Ξυλοκάστρου - Ευρωστίνης, Ηλίας Ανδρικόπουλος. «Ορίζεται ότι, για να μπορέσει να λειτουργήσει μια κεντρική διαχείριση, πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 100.000 τόνοι σκουπιδιών ετησίως. Οι αναφορές στο ΣΔΙΤ (σ.σ.: σχέδιο για την ανάθεση σε ιδιώτη της διαχείρισης των απορριμμάτων) αφαιρέθηκαν. Δεν το εγκρίνουμε, ούτε το απορρίπτουμε. Είναι μια πρόταση που καλύπτει τους πάντες. Εναπόκειται στην κυβέρνηση να αποφασίσει αν μπορεί να χρηματοδοτήσει την κεντρική διαχείριση από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους ή θα πρέπει να αναζητηθεί ιδιώτης».
Κάπως διαφορετική η περιγραφή της ίδιας απόφασης από τον δήμαρχο Ναυπλίου, Δημήτρη Κωστούρο. «Οι δήμοι θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν όποια νόμιμη μέθοδο επιθυμούν και ό,τι απομένει (σ.σ.: σύμμεικτα σκουπίδια) θα πηγαίνει εκεί όπου θα ορίσει το κράτος. Είτε κεντρικά, σε μεγάλες μονάδες, είτε αποκεντρωμένα, μέσω διαδημοτικών συνεργασιών. Προκρίνουμε και τις δύο λύσεις μαζί».
Η υπόθεση θα διαλευκανθεί με την οριστικοποίηση του νέου κειμένου του ΠΕΣΔΑ μέσα στις επόμενες ημέρες. Οπως προκύπτει, πάντως, αφαιρέθηκαν οι αναφορές στο ΣΔΙΤ (χωρίς όμως να αποκλείεται η ανάθεσης της διαχείρισης των απορριμμάτων σε ιδιώτη), παρέμεινε η ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα (την οποία προβλέπει και το ΣΔΙΤ) των 100.000 τόνων, αφαιρέθηκαν οι συγκεκριμένες χωροθετήσεις ΧΥΤΥ και σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων και αντικαταστάθηκαν από πιο γενικόλογες (λ.χ., ΧΥΤΥ Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας). Επελέγη λοιπόν μια λύση αρκετά ασαφής ώστε να γεφυρώνει τις αντίθετες απόψεις (υπέρ ή κατά της ανάθεσης σε ιδιώτη). «Οι δήμαρχοι σταθήκαμε στο ύψος των περιστάσεων και ομονοήσαμε. Περιγράφουμε τους δυνατούς τρόπους διαχείρισης. Αν η κυβέρνηση θέλει να αποφασίσει κάτι συγκεκριμένο, τότε αυτή θα έχει και την ευθύνη», λέει ο κ. Ανδρικόπουλος.
Το ζητούμενο βέβαια είναι αν το «συμβιβαστικό» ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου έχει πιθανότητα να εγκριθεί ως έχει από τα συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών και Περιβάλλοντος, εφόσον δεν προκρίνει μια συγκεκριμένη λύση. Για παράδειγμα, το αντίστοιχο σχέδιο της Αττικής «επεστράφη» αρκετές φορές για τροποποιήσεις ως ασαφές (δεν είχε αρχικά εκτίμηση κόστους, συγκεκριμένες θέσεις ΧΥΤΥ κ.ά.). Επίσης, ένα ερώτημα είναι κατά πόσον η Πολιτεία θα μπορεί να δώσει το «πράσινο φως» στην Περιφέρεια για την υπογραφή της (συγκεκριμένης και εγκεκριμένης από το Ελεγκτικό Συνέδριο) σύμβασης με τον ιδιώτη, η οποία αφορά τη διαχείριση σε όλη την Περιφέρεια, εφόσον βάσει του ΠΕΣΔΑ κάποιες περιοχές μπορεί δυνητικά να προτιμήσουν κάποια άλλη μέθοδο διαχείρισης.
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου, πάντως, θεωρεί ότι η απόφαση των δήμων της Πελοποννήσου είναι ξεκάθαρη. «Βλέποντας την απόφαση του ΦΟΔΣΑ, η οποία αναγνωρίζει την ανάγκη ολοκληρωμένης διαχείρισης σε κεντρικό επίπεδο, θεωρούμε ότι δίνει το “πράσινο φως” για την υπογραφή της σύμβασης με τον ιδιώτη», λέει η αρμόδια αντιπεριφερειάρχης Ντίνα Νικολάκου.
Πηγή: kathimerini.gr