ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ ΦΡΟΥΤΩΝ - ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ

Τετάρτη 13 Ιουλίου 2016

To Αγροτικό Εξαγωγικό Όραμα

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 5:35:00 μ.μ. |
To Αγροτικό Εξαγωγικό Όραμα
Του Μπάμπη Φιλαδαρλή 
MBA, MIEx., DipM.

Τα ελληνικά φρούτα & λαχανικά, το παρθένο ελαιόλαδο, τα κρασιά μας, τα τυροκομικά μας προϊόντα και τα άλλα ελληνικά τρόφιμα έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού, αλλά δυστυχώς πολύ μικρά μερίδια στις διεθνείς αγορές.

Η συστηματική ανάπτυξη των εξαγωγών προϊόντων του αγροτοδιατροφικού τομέα θα έπρεπε να είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας για όλους.

Υπάρχουν τεράστιες ευκαιρίες αλλά και δυνατότητες ανάπτυξης των εξαγωγών μας. Η όποια προσπάθεια όμως, θα πρέπει να γίνει επαγγελματικά, συλλογικά, συστηματικά και με μακροχρόνιο ορίζοντα.

Οι Ιταλοί και Ισπανοί ανταγωνιστές μας καλύπτουν περίπου το 40-45% της Ευρωπαϊκής ζήτησης σε φρούτα και λαχανικά ενώ εμείς δεν υπερβαίνουμε ούτε το 5%.

Ο κυριότερος λόγος της υστέρησης αυτής είναι καθαρά η έλλειψη οργάνωσης και συντονισμού των εξαγωγών μας. Οι κυριότερες από τις λύσεις για να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί είναι η υλοποίηση μιας μακροχρόνιας στρατηγικής εξαγωγικής ανάπτυξης, η αύξηση του αριθμού των εξαγωγικών επιχειρήσεων, η είσοδος ελληνικών προϊόντων σε στοχευμένες αγορές, ο καλύτερος συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων και η επικέντρωση πόρων και προσπαθειών σε επιλεγμένες αγορές στόχους.

Οι περισσότεροι ξένοι αγοραστές θα ήθελαν μακροχρόνια συμβόλαια, μεγάλες ποσότητες, αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας , συντήρησης, συσκευασίας, μεταφοράς και παράδοσης, θα ήθελαν να διαπραγματεύονται με όσο το δυνατόν λιγότερους προμηθευτές και θα ήθελαν να αγοράζουν απευθείας από τους παραγωγούς.

Όλα θέματα σημαντικά αλλά «δύσκολα να εφαρμοστούν» στην ελληνική πραγματικότητα. Αν εφαρμοστούν όμως, αυτό σημαίνει ασφάλεια και σιγουριά για τους αγρότες, καλύτερες τιμές και περιθώρια κέρδους, βελτίωση της ποιότητας, της φήμης και των μεριδίων μας στις ξένες αγορές.

Σημαίνει σταθερή και μακροχρόνια ανάπτυξη και μια σίγουρη θέση στα ξένα δίκτυα διανομής.

Η ΓAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ θέλει να σπάσει αυτή την αντίληψη και τις πρακτικές που κρατούν εδώ και χρόνια τις ελληνικές γεύσεις και τα καλά ελληνικά προϊόντα μακριά από τις μεγάλες αγορές. Θέλει και έχει την υποδομή και την οργάνωση, να καταφέρει να γίνει ο καταλύτης ανάμεσα στην ελληνική αγροτική παραγωγή και τους ξένους αγοραστές. Καθοδηγώντας, στηρίζοντας και συντονίζοντας την παραγωγή των αγροτικών συνεταιρισμών σε μια πιο market driven φιλοσοφία και εποχή, μπορεί να τα καταφέρει να οδηγήσει τις εξαγωγές του κλάδου σε άλλο επίπεδο.

Εδώ και λίγο καιρό ξεκίνησε η προσπάθεια οργάνωσης και λειτουργίας της Δ/σης Υποστήριξης και Ανάπτυξης Εξαγωγών της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ με όραμα την παροχή ολοκληρωμένων υποστηρικτικών υπηρεσιών για την εξαγωγική ανάπτυξη των αγροτικών συνεταιρισμών, συγκεκριμένων αγροτικών προϊόντων ή ακόμα και των αγροτοδιατροφικών προϊόντων μιας συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ευκαιρίες στις ξένες αγορές υπάρχουν. Πώς μπορούμε όμως να τις εντοπίσουμε και να τις αξιοποιήσουμε αποτελεσματικά; Με επαγγελματισμό και στρατηγική.

Σχεδιάζουμε συγκεκριμένες υπηρεσίες συλλογικής ή εξατομικευμένης υποστήριξης για την βελτίωση της γνώσης για το διεθνές εμπόριο και τις αγορές, την επιτυχημένη στόχευση των καλύτερων ξένων αγορών και την ευκολότερη πρόσβαση σε ξένους αγοραστές. Θέλουμε να συμβάλουμε στην δημιουργία νέων εξαγωγέων αγροτικών προϊόντων και στη συστηματική αύξηση των εξαγωγών των συνεταιρισμών/μετόχων και των άλλων πελατών μας.

Όλες οι εν δυνάμει εξαγωγικές επιχειρήσεις, φορείς, συνεταιρισμοί ενώσεις, επιμελητήρια κλπ. χρειάζονται έγκυρες και έγκαιρες πληροφορίες που αφορούν στις διεθνείς αγορές και τις ευκαιρίες ή απειλές που ανοίγονται διαρκώς.

Για να επιτευχθούν αυτά απαιτείται μια διαφορετική προσέγγιση και μια διαφορετική - πιο ευρωπαϊκή - στρατηγική.

Πρέπει να γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή την κατάσταση των αγορών, την ζήτηση, τις τάσεις, τις ευκαιρίες, τον ανταγωνισμό και τις απαιτήσεις για κάθε προϊόν και σε κάθε αγορά. Να ερευνούμε τις αγορές και να τεκμηριώνουμε τις αποφάσεις μας. Να μπορούμε να διαμορφώνουμε και να υλοποιούμε είτε γεωγραφική είτε προϊοντική εξαγωγική στρατηγική. Πάνω από όλα όμως χρειάζεται συνεργασία και συντονισμός στις προσπάθειες μας. Ο κατακερματισμός και οι ασυντόνιστες ενάργειες σπαταλούν τους λιγοστούς πόρους μας και δεν φέρνουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Πρέπει να υπάρχει εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό στις εξαγωγές, που να κινείται συστηματικά στο διεθνές περιβάλλον, να μπορεί να βλέπει τις ευκαιρίες που ανοίγονται, και να μπορεί να τις αξιοποιεί άμεσα και αποτελεσματικά. Η ελληνική παραγωγή χρειάζεται έναν μικρό στρατό εξαγωγικών στελεχών που πρέπει να εκπαιδεύσουμε και να εξοπλίσουμε με τα κατάλληλα όπλα - εργαλεία για να φέρνουν νίκες και αποτελεσματα στις διεθνεις αγορές.

Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης του είναι μια φιλοσοφία και μια εμπορική προσέγγιση «σύμφωνα με τις ανάγκες τις αγοράς», είτε αυτό σημαίνει πρώιμα ή όψιμα προϊόντα για να καλύψουμε κενά εποχικότητας σε κάποια αγορά, είτε παραδόσεις με συγκεκριμένη συχνότητα και πολλαπλές τοποθεσίες για να μπούμε σε κάποιο δίκτυο, είτε συσκευασία με βιοδιασπώμενα υλικά και χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα για περιβαλλοντικά ευαίσθητες αγορές, είτε ακόμα πολύ μικρές συσκευασίες – μερίδας για την κάλυψη των διατροφικών συνηθειών συγκεκριμένων ομάδων καταναλωτών.

Οι εξαγωγείς οφείλουν να αλλάξουν την προσέγγιση τους από το μη διαφοροποιημένο προϊόν για όλους στο συγκεκριμένο που καλύπτει πλήρως τις ανάγκες λίγων και καλών που είναι διατιθέμενοι να το πληρώσουν ως premium.

Οι εξαγωγές είναι πολύπλοκη και δύσκολη υπόθεση. Η επιτυχία μπορεί να έρθει μόνο με συστηματική και ολοκληρωμένη προσπάθεια.

Γνωρίζουμε ότι αυτός είναι ένας δύσκολος και ανηφορικός δρόμος αλλά όπως πολλά πράγματα στην σύγχρονη εποχή, η συνεχής προσπάθεια βελτίωσης και προσαρμογής είναι ο μόνος δρόμος που εξασφαλίζει την πρόοδο και την επιτυχία.

Η φήμη και η διεθνής εμπορική επιτυχία κάποιων λίγων ελληνικών προϊόντων είναι μια ευκαιρία για συντονισμένες και στοχευόμενες δράσεις προβολής και προώθησης ενός ή περισσότερων ελληνικών brand names που σταδιακά θα κτίσουν στο μυαλό των ξένων καταναλωτών τα οφέλη γεύσης, ποιότητας και μοναδικότητας που προσφέρουν τα προϊόντα της ελληνικής φύσης.

Είναι προφανές πλέον ότι ο πρωτογενής τομέας αποτελεί κλειδί και για την ανάπτυξη, καθώς υπό προϋποθέσεις μπορεί να υποστηρίξει την προσπάθεια για την έξοδο από την ύφεση, την αύξηση της απασχόλησης, τις επενδύσεις, την περιφερειακή ανάπτυξη, τη δημιουργία εισοδήματος.

Η ΓAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ εκπροσωπώντας το «μαζί» στον αγροτικό τομέα, φέρνει την συστηματική και επαγγελματική προσπάθεια και στην ανάπτυξη των εξαγωγών των ελληνικών τροφίμων που μπορούν να αναπτυχθούν και να μεγαλώσουν ταχύτατα. Είναι η λογική επιλογή για την διόρθωση των στρεβλώσεων και την διεθνή καταξίωση της αγροτικής μας παραγωγής.
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ι ΚΤΕΟ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΣΑΛΑΠΑΤΑΣ