Πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση και το Υπουργείο εσωτερικών επεξεργάζεται εκλογικό νόμο για τις αυτοδιοικητικές εκλογές,τον οποίον θα φέρει σε διαβούλευση στις αρχές του άλλου χρόνου. Σύμφωνα με τον νόμο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση, προβλέπεται να υπάρχουν δύο ψηφοδέλτια. Ένα στο οποίο θα αναγράφονται τα ονόματα των υποψηφίων δημάρχων και ένα άλλο στο οποίο θα αναγράφονται τα ονόματα των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων.
Έτσι θα δίνεται η δυνατότητα στον ψηφοφόρο να επιλέγει τον δήμαρχο της αρεσκείας του από το πρώτο ψηφοδέλτιο και από το δεύτερο να επιλέγει τους καταλληλότερους γι’ αυτόν δημοτικούς συμβούλους, μη επιδεχόμενος κομματική παρέμβαση. Ο δήμαρχος θα εκλέγεται από την πρώτη Κυριακή με ποσοστό 42% ή θα εκλέγεται τη δεύτερη Κυριακή που θα ανταγωνίζονται οι δύο πρώτοι υποψήφιοι.
Με τον τρόπο αυτόν το Υπουργείο Εσωτερικών πιστεύει ότι πετυχαίνει την ανεξαρτητοποίηση της νομοθετικής από την εκτελεστική εξουσία. Με λίγο λόγια, το τι μπορεί να κάνει ή όχι ο δήμαρχος δεν είναι συνάρτηση του αν έχει την πλειοψηφία ή όχι στο δημοτικό συμβούλιο (διότι μπορεί και να μην την έχει), αλλά αν συμφωνούν οι δημοτικοί σύμβουλοι με αυτά που θέλει να κάνει.
Με τον τρόπο αυτόν το Υπουργείο εσωτερικών θεωρεί ότι θα μπει τέλος στην κομματικοκρατία, η οποία όριζε τον επικεφαλής δήμαρχο και έκρινε αν ο τάδε ή ο δείνα είναι κατάλληλος να είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος. Με τον τρόπο που γίνονται μέχρι σήμερα οι εκλογές στην τοπική αυτοδιοίκηση, ευνοούνται οι «κλίκες» που δημιουργούνται και οι οποίες και διαμορφώνουν τις αποφάσεις. Με το νέο καθεστώς, οι κλίκες αυτές δεν μπορούν να υπάρξουν, διότι οι δημοτικοί σύμβουλοι δεν χρωστούν πλέον την θέση τους στον δήμαρχο, ή στον όποιον συνδυασμό, αλλά διότι τους επέλεξαν ι ψηφοφόροι.
Ο συζητούμενος εκλογικός νόμος θα περιλαμβάνει και άλλες λεπτομέρειες στην εκλογή των τοπικών αρχόντων και η κυβέρνηση θα ζητήσει τη συναίνεση όλων των κομμάτων για την αλλαγή του υπάρχοντος. Είναι πάντως αποφασισμένη να αλλάξει τον υπάρχοντα νόμο έστω και αν δεν θελήσουν τα άλλα κόμματα να τον ψηφίσουν. Γιατί πιστεύει ότι μαζί με τις αστοχίες του «Καλλικράτη», είναι οι σοβαρότερες αιτίες για την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η τοπική αυτοδιοίκηση και έχει απαξιωθεί από τους πολίτες.
Με τον τρόπο αυτόν το Υπουργείο Εσωτερικών πιστεύει ότι πετυχαίνει την ανεξαρτητοποίηση της νομοθετικής από την εκτελεστική εξουσία. Με λίγο λόγια, το τι μπορεί να κάνει ή όχι ο δήμαρχος δεν είναι συνάρτηση του αν έχει την πλειοψηφία ή όχι στο δημοτικό συμβούλιο (διότι μπορεί και να μην την έχει), αλλά αν συμφωνούν οι δημοτικοί σύμβουλοι με αυτά που θέλει να κάνει.
Με τον τρόπο αυτόν το Υπουργείο εσωτερικών θεωρεί ότι θα μπει τέλος στην κομματικοκρατία, η οποία όριζε τον επικεφαλής δήμαρχο και έκρινε αν ο τάδε ή ο δείνα είναι κατάλληλος να είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος. Με τον τρόπο που γίνονται μέχρι σήμερα οι εκλογές στην τοπική αυτοδιοίκηση, ευνοούνται οι «κλίκες» που δημιουργούνται και οι οποίες και διαμορφώνουν τις αποφάσεις. Με το νέο καθεστώς, οι κλίκες αυτές δεν μπορούν να υπάρξουν, διότι οι δημοτικοί σύμβουλοι δεν χρωστούν πλέον την θέση τους στον δήμαρχο, ή στον όποιον συνδυασμό, αλλά διότι τους επέλεξαν ι ψηφοφόροι.
Ο συζητούμενος εκλογικός νόμος θα περιλαμβάνει και άλλες λεπτομέρειες στην εκλογή των τοπικών αρχόντων και η κυβέρνηση θα ζητήσει τη συναίνεση όλων των κομμάτων για την αλλαγή του υπάρχοντος. Είναι πάντως αποφασισμένη να αλλάξει τον υπάρχοντα νόμο έστω και αν δεν θελήσουν τα άλλα κόμματα να τον ψηφίσουν. Γιατί πιστεύει ότι μαζί με τις αστοχίες του «Καλλικράτη», είναι οι σοβαρότερες αιτίες για την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η τοπική αυτοδιοίκηση και έχει απαξιωθεί από τους πολίτες.