Η νέα αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών κατά 800 εκατ. ευρώ οδηγεί τη ΓΓΔΕ στην απόφαση για εντατικοποίηση των κατασχέσεων ακόμη και κατά των μικροοφειλετών που χρωστούν ποσά έως 3.000 ευρώ, καθώς η συγκεκριμένη κατηγορία αποτελεί περίπου το 84% του συνόλου των οφειλετών των 90,5 δισ. ευρώ.
Ως βασικό μοχλό πίεσης για την είσπραξη οφειλομένων χρησιμοποιεί τις κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών, ακινήτων και κάθε είδους εισοδήματος, ώστε να εξαναγκαστούν να προσέλθουν στις εφορίες για να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους. Χαρακτηριστικό είναι πως μέσα στους πρώτους επτά μήνες του 2016 επιβλήθηκαν 79.208 νέες κατασχέσεις, ενώ μόνο τον Ιούλιο οι νέες κατασχέσεις ανήλθαν σε 18.476.
Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι ο ρυθμός με τον οποίο επιβάλλονται πλέον οι κατασχέσεις, έχει φθάσει περίπου τις 800 ανά εργάσιμη μέρα.
Τα επίσημα στοιχεία της ΓΓΔΕ είναι αποκαλυπτικά του εύρους του μετώπου που έχει ανοιχτεί με τους οφειλέτες στο οποίο το βασικό όπλο είναι οι κατασχέσεις.
Οι φορολογούμενοι με χρέη στην εφορία έφτασαν στα 4.128.962, καταγράφοντας αύξηση κατά περίπου 125.000 μέσα σε ένα μήνα, από 4.003.372 στο τέλος Ιουνίου. Κατασχέσεις έχουν επιβληθεί πλέον σε 774.282 οφειλέτες από 755.806 τον Ιούνιο, ενώ οι οφειλέτες επί των οποίων μπορούν να ληφθούν μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης έφτασαν στο 1.573.858 από 1.492.088 τον Ιούνιο. Ο αντίστοιχος αριθμός στο τέλος του 2015 ήταν 695.074 που σημαίνει ότι μέσα στο πρώτο 7μηνο του έτους επιβλήθηκαν κατασχέσεις σε 79.208 νέες κατασχέσεις, ενώ μόνο τον Ιούλιο οι νέες κατασχέσεις ανήλθαν σε 18.476.
Από αυτά προκύπτει ότι, όχι μόνο αυξάνονται αλματωδώς οι κατασχέσεις, αλλά συν τοις άλλοις μήνα με το μήνα προστίθενται περισσότεροι φορολογούμενοι στη μαύρη λίστα της εφορίας, καθώς όλο και περισσότεροι αδυνατούν να ανταποκριθούν στη φοροεπιδρομή που έχει εξαπολύσει η κυβέρνηση.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι, όπως έχει αποδειχθεί από τα έως τώρα στοιχεία, όσο πιο παλιά είναι μια οφειλή τόσο πιο δύσκολα μπορεί να εισπραχθεί. Ενδεικτικό είναι ότι περίπου 20 δισ ευρώ αντιστοιχούν σε παλιά χρέη ΔΕΚΟ, δημοτικών επιχειρήσεων και πτωχευμένων εταιριών. Από τα παλιά χρέη οι εισπράξεις από την αρχή του έτους μόλις που έφτασαν στα 1,674 δισ. ευρώ, όταν οι εισπράξεις επί των νέων οφειλών ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, η ΓΓΔΕ ετοιμάζεται να εφαρμόσει και το μέτρο των προληπτικών κατασχέσεων σε ειδικές περιπτώσεις.
Πιο συγκεκριμένα, το επιχειρησιακό σχέδιο της ΓΓΔΕ, προβλέπει:
- Προληπτικές κατασχέσεις για εξαιρετικές περιπτώσεις πριν καν καταστούν ληξιπρόθεσμες οι οφειλές. Το μέτρο εφαρμόζεται κυρίως σε περιπτώσεις επιχειρήσεων που εμφανίζουν υψηλό κίνδυνο για λουκέτο και στοχεύει για την διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου κυρίως με δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών
- Κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών και πλειστηριασμοί ακινήτων για το 55% των οφειλετών του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων.
- Αύξηση κατά 10% κατασχέσεων - πλειστηριασμών για χρέη στα τελωνεία.
- Αυτοματοποίηση συμψηφισμού οφειλών προς και από το Δημόσιο
- Εκκαθάριση εκκρεμών περιπτώσεων - βεβαίωσης οφειλόμενων τελών κυκλοφορίας.
Ανάμεσα στις παρεμβάσεις που δρομολογεί η κυβέρνηση και που θα πρέπει να έχει υλοποιήσει μέχροι τον Μάρτιο, περιλαμβάνεται και η αυτοματοποίηση των διαδικασιών κατασχέσεων.
Πιο συγκεκριμένα, οι φορολογικές αρχές θα προμηθευτούν προγράμματα ηλεκτρονικών εφαρμογών που θα επιτρέπουν την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και ειδικότερα θα παρέχουν τη δυνατότητα λειτουργίας μιας πλήρως αυτοματοποιημένης διαδικασίας κατασχέσεων σε βάρος των ασυνεπών οφειλετών.
Παράλληλα, ο νόμος και ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων προβλέπει τη διενέργεια αυτεπάγγελτων αυτόματων συμψηφισμών ανάμεσα σε χρέη και απαιτήσεις κατά του Δημοσίου. Πάντως, μέχρι τώρα τουλάχιστον, ο αυτεπάγγελτος συμψηφισμός δεν υλοποιείται για «τεχνικούς λόγους», οι οποίοι δεν είναι άλλοι από τον έλεγχο των επιστροφών και κατ' επέκταση της επίτευξης του στόχου των εσόδων.
Συνεπώς ο φορολογούμενος θα πρέπει να σπεύσει στην εφορία του και να υποβάλλει αίτηση συμψηφισμού. Αν δεν υποβληθεί η αίτηση, ο φορολογούμενος καλείται να καταβάλλει πρώτα και τις πέντε δόσεις του φόρου και στη συνέχεια από το τέλος Ιανουαρίου και μετά να περιμένει την επιστροφή φόρου εισοδήματος.
Η πρακτική που ακολουθείται είναι να μην δίνεται εντολή επιστροφής φόρου εάν υπάρχουν τρέχουσες ακόμα και μη ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Ως βασικό μοχλό πίεσης για την είσπραξη οφειλομένων χρησιμοποιεί τις κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών, ακινήτων και κάθε είδους εισοδήματος, ώστε να εξαναγκαστούν να προσέλθουν στις εφορίες για να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους. Χαρακτηριστικό είναι πως μέσα στους πρώτους επτά μήνες του 2016 επιβλήθηκαν 79.208 νέες κατασχέσεις, ενώ μόνο τον Ιούλιο οι νέες κατασχέσεις ανήλθαν σε 18.476.
Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι ο ρυθμός με τον οποίο επιβάλλονται πλέον οι κατασχέσεις, έχει φθάσει περίπου τις 800 ανά εργάσιμη μέρα.
Τα επίσημα στοιχεία της ΓΓΔΕ είναι αποκαλυπτικά του εύρους του μετώπου που έχει ανοιχτεί με τους οφειλέτες στο οποίο το βασικό όπλο είναι οι κατασχέσεις.
Οι φορολογούμενοι με χρέη στην εφορία έφτασαν στα 4.128.962, καταγράφοντας αύξηση κατά περίπου 125.000 μέσα σε ένα μήνα, από 4.003.372 στο τέλος Ιουνίου. Κατασχέσεις έχουν επιβληθεί πλέον σε 774.282 οφειλέτες από 755.806 τον Ιούνιο, ενώ οι οφειλέτες επί των οποίων μπορούν να ληφθούν μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης έφτασαν στο 1.573.858 από 1.492.088 τον Ιούνιο. Ο αντίστοιχος αριθμός στο τέλος του 2015 ήταν 695.074 που σημαίνει ότι μέσα στο πρώτο 7μηνο του έτους επιβλήθηκαν κατασχέσεις σε 79.208 νέες κατασχέσεις, ενώ μόνο τον Ιούλιο οι νέες κατασχέσεις ανήλθαν σε 18.476.
Από αυτά προκύπτει ότι, όχι μόνο αυξάνονται αλματωδώς οι κατασχέσεις, αλλά συν τοις άλλοις μήνα με το μήνα προστίθενται περισσότεροι φορολογούμενοι στη μαύρη λίστα της εφορίας, καθώς όλο και περισσότεροι αδυνατούν να ανταποκριθούν στη φοροεπιδρομή που έχει εξαπολύσει η κυβέρνηση.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι, όπως έχει αποδειχθεί από τα έως τώρα στοιχεία, όσο πιο παλιά είναι μια οφειλή τόσο πιο δύσκολα μπορεί να εισπραχθεί. Ενδεικτικό είναι ότι περίπου 20 δισ ευρώ αντιστοιχούν σε παλιά χρέη ΔΕΚΟ, δημοτικών επιχειρήσεων και πτωχευμένων εταιριών. Από τα παλιά χρέη οι εισπράξεις από την αρχή του έτους μόλις που έφτασαν στα 1,674 δισ. ευρώ, όταν οι εισπράξεις επί των νέων οφειλών ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, η ΓΓΔΕ ετοιμάζεται να εφαρμόσει και το μέτρο των προληπτικών κατασχέσεων σε ειδικές περιπτώσεις.
Πιο συγκεκριμένα, το επιχειρησιακό σχέδιο της ΓΓΔΕ, προβλέπει:
- Προληπτικές κατασχέσεις για εξαιρετικές περιπτώσεις πριν καν καταστούν ληξιπρόθεσμες οι οφειλές. Το μέτρο εφαρμόζεται κυρίως σε περιπτώσεις επιχειρήσεων που εμφανίζουν υψηλό κίνδυνο για λουκέτο και στοχεύει για την διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου κυρίως με δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών
- Κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών και πλειστηριασμοί ακινήτων για το 55% των οφειλετών του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων.
- Αύξηση κατά 10% κατασχέσεων - πλειστηριασμών για χρέη στα τελωνεία.
- Αυτοματοποίηση συμψηφισμού οφειλών προς και από το Δημόσιο
- Εκκαθάριση εκκρεμών περιπτώσεων - βεβαίωσης οφειλόμενων τελών κυκλοφορίας.
Ανάμεσα στις παρεμβάσεις που δρομολογεί η κυβέρνηση και που θα πρέπει να έχει υλοποιήσει μέχροι τον Μάρτιο, περιλαμβάνεται και η αυτοματοποίηση των διαδικασιών κατασχέσεων.
Πιο συγκεκριμένα, οι φορολογικές αρχές θα προμηθευτούν προγράμματα ηλεκτρονικών εφαρμογών που θα επιτρέπουν την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και ειδικότερα θα παρέχουν τη δυνατότητα λειτουργίας μιας πλήρως αυτοματοποιημένης διαδικασίας κατασχέσεων σε βάρος των ασυνεπών οφειλετών.
Παράλληλα, ο νόμος και ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων προβλέπει τη διενέργεια αυτεπάγγελτων αυτόματων συμψηφισμών ανάμεσα σε χρέη και απαιτήσεις κατά του Δημοσίου. Πάντως, μέχρι τώρα τουλάχιστον, ο αυτεπάγγελτος συμψηφισμός δεν υλοποιείται για «τεχνικούς λόγους», οι οποίοι δεν είναι άλλοι από τον έλεγχο των επιστροφών και κατ' επέκταση της επίτευξης του στόχου των εσόδων.
Συνεπώς ο φορολογούμενος θα πρέπει να σπεύσει στην εφορία του και να υποβάλλει αίτηση συμψηφισμού. Αν δεν υποβληθεί η αίτηση, ο φορολογούμενος καλείται να καταβάλλει πρώτα και τις πέντε δόσεις του φόρου και στη συνέχεια από το τέλος Ιανουαρίου και μετά να περιμένει την επιστροφή φόρου εισοδήματος.
Η πρακτική που ακολουθείται είναι να μην δίνεται εντολή επιστροφής φόρου εάν υπάρχουν τρέχουσες ακόμα και μη ληξιπρόθεσμες οφειλές.