Ακριβότερο κατά 2,42% σε σχέση με το 2015, αναμένεται το φετινό Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, σύμφωνα με δειγματοληπτικό έλεγχο που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) της Ε.Σ.Ε.Ε., κατά την περίοδο 14 έως 19 Δεκεμβρίου 2016.
Πιο συγκεκριμένα, το Χριστουγεννιάτικο οικογενειακό τραπέζι (6-8 ατόμων) θα κοστίσει 150,96 € έναντι 147,39 € που κόστιζε πέρυσι και 144,76 το 2014, την ίδια ακριβώς περίοδο, με τα ίδια ακριβώς προϊόντα.
Η καταγεγραμμένη, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2015, μικρή αύξηση των 3,57 € (που αντιστοιχεί σε ποσοστιαία αύξηση 2,42%), οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ανοδική τάση των τιμών των Γλυκισμάτων (Κουραμπιέδες και Μελομακάρονα), ενώ οι τιμές των Κρεατικών παρουσίασαν οριακή αύξηση (1,52%), η οποία οφείλεται στην αύξηση της τιμής του αρνιού (δειγματοληψία από Βαρβάκειο αγορά).
Αναλυτικότερα, στην κατηγορία των Κρεατικών η μικρή άνοδος αποδίδεται αποκλειστικά και μόνο στην αύξηση της τιμής του αρνιού κατά 0,2 €/κιλό, καθώς οι τιμές τόσο της Γαλοπούλας όσο και του Χοιρινού αναμένεται να κυμανθούν στα περυσινά επίπεδα.
Ανάμικτη, με αυξητικό όμως πρόσημο είναι η διακύμανση των τιμών των προϊόντων που προμηθεύονται οι καταναλωτές από τα Super Market. Ειδικότερα, για τα Αναψυκτικά, τις Μπύρες και τα Κρασιάκαταγράφεται άνοδος του κόστους, λόγω και της μετάταξης του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%, ενώ πτωτικά κινούνται οι τιμές της Φέτας και του Ελαιόλαδου.
Αναφορικά με τις τιμές των Φρούτων και των Οπωροκηπευτικών, το κόστος προμήθειάς τους κινείται σε υψηλότερα από τα περυσινά επίπεδα (4,62% σε μεσοσταθμική βάση), με την τιμή των Πορτοκαλιών να καταγράφει την μεγαλύτερη αύξηση (22,64%), σε αντίθεση με την υποχώρηση της τιμής του Λάχανου (-16,67%) που σημειώνει την μεγαλύτερη ετήσια πτωτική πορεία.
O Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Βασίλης Κορκίδης, για το θέμα, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Οι εκτιμήσεις του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ καταδεικνύουν μία ανοδική τάση του κόστους του φετινού χριστουγεννιάτικου τραπεζιού σε σύγκριση με το 2015, ως συνέπεια των συνεχών φορολογικών βαρών άμεσου και έμμεσου χαρακτήρα αλλά και των συρρικνωμένων τζίρων των καταστημάτων.
Οι παθογένειες του υφιστάμενου πλαισίου λειτουργίας της αγοράς, όπως το καθεστώς των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων, το οποίο στην πραγματικότητα συρρικνώνει αντί να τονώνει την χριστουγεννιάτικη καταναλωτική δαπάνη, αποτελούν τροχοπέδη στην προσπάθεια ανάκαμψης του εγχώριου επιχειρείν.
Ο διαρκώς μειούμενος εορταστικός τζίρος των τελευταίων ετών αποτυπώνει τις ολοένα και δυσχερέστερες συνθήκες κάτω από τις οποίες καλούνται να επιβιώσουν επιχειρήσεις και νοικοκυριά.
Η υιοθέτηση προτάσεων που έχουν κατατεθεί από πλευράς παραγωγικών τάξεων, οι οποίες διαθέτουν τόσο την απαιτούμενη εμπειρία όσο και την επιστημονική τεκμηρίωση, αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη λύση για άρση του αδιεξόδου.
Ευελπιστούμε η έλευση του νέου έτους, να φέρει εφαρμογή μέτρων που θα προσιδιάζουν στις ανάγκες της αγοράς, επιλύοντας χρονίζουσες αδυναμίες και παθογένειες, ώστε να επιφέρουν την αναγκαία αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης και του τζίρου των επιχειρήσεων.
Καλά Χριστούγεννα!».
Πιο συγκεκριμένα, το Χριστουγεννιάτικο οικογενειακό τραπέζι (6-8 ατόμων) θα κοστίσει 150,96 € έναντι 147,39 € που κόστιζε πέρυσι και 144,76 το 2014, την ίδια ακριβώς περίοδο, με τα ίδια ακριβώς προϊόντα.
Η καταγεγραμμένη, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2015, μικρή αύξηση των 3,57 € (που αντιστοιχεί σε ποσοστιαία αύξηση 2,42%), οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ανοδική τάση των τιμών των Γλυκισμάτων (Κουραμπιέδες και Μελομακάρονα), ενώ οι τιμές των Κρεατικών παρουσίασαν οριακή αύξηση (1,52%), η οποία οφείλεται στην αύξηση της τιμής του αρνιού (δειγματοληψία από Βαρβάκειο αγορά).
Αναλυτικότερα, στην κατηγορία των Κρεατικών η μικρή άνοδος αποδίδεται αποκλειστικά και μόνο στην αύξηση της τιμής του αρνιού κατά 0,2 €/κιλό, καθώς οι τιμές τόσο της Γαλοπούλας όσο και του Χοιρινού αναμένεται να κυμανθούν στα περυσινά επίπεδα.
Ανάμικτη, με αυξητικό όμως πρόσημο είναι η διακύμανση των τιμών των προϊόντων που προμηθεύονται οι καταναλωτές από τα Super Market. Ειδικότερα, για τα Αναψυκτικά, τις Μπύρες και τα Κρασιάκαταγράφεται άνοδος του κόστους, λόγω και της μετάταξης του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%, ενώ πτωτικά κινούνται οι τιμές της Φέτας και του Ελαιόλαδου.
Αναφορικά με τις τιμές των Φρούτων και των Οπωροκηπευτικών, το κόστος προμήθειάς τους κινείται σε υψηλότερα από τα περυσινά επίπεδα (4,62% σε μεσοσταθμική βάση), με την τιμή των Πορτοκαλιών να καταγράφει την μεγαλύτερη αύξηση (22,64%), σε αντίθεση με την υποχώρηση της τιμής του Λάχανου (-16,67%) που σημειώνει την μεγαλύτερη ετήσια πτωτική πορεία.
Όπως και το 2015, έτσι και φέτος η ετήσια αυξητική τάση του κόστους του Χριστουγεννιάτικου τραπεζιού, προέρχεται σε μεγάλο ποσοστό από την άνοδο των τιμών της κατηγορίας των Γλυκών/Εδεσμάτων. Η εκτιμώμενη μεσοσταθμική αύξηση, εξαιτίας και της μετάταξης του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ από 23% στο 24% στα Μελομακάρονα και στους Κουραμπιέδες, προσεγγίζει το 8,36% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Οι τιμές
O Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Βασίλης Κορκίδης, για το θέμα, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Οι εκτιμήσεις του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ καταδεικνύουν μία ανοδική τάση του κόστους του φετινού χριστουγεννιάτικου τραπεζιού σε σύγκριση με το 2015, ως συνέπεια των συνεχών φορολογικών βαρών άμεσου και έμμεσου χαρακτήρα αλλά και των συρρικνωμένων τζίρων των καταστημάτων.
Οι παθογένειες του υφιστάμενου πλαισίου λειτουργίας της αγοράς, όπως το καθεστώς των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων, το οποίο στην πραγματικότητα συρρικνώνει αντί να τονώνει την χριστουγεννιάτικη καταναλωτική δαπάνη, αποτελούν τροχοπέδη στην προσπάθεια ανάκαμψης του εγχώριου επιχειρείν.
Ο διαρκώς μειούμενος εορταστικός τζίρος των τελευταίων ετών αποτυπώνει τις ολοένα και δυσχερέστερες συνθήκες κάτω από τις οποίες καλούνται να επιβιώσουν επιχειρήσεις και νοικοκυριά.
Η υιοθέτηση προτάσεων που έχουν κατατεθεί από πλευράς παραγωγικών τάξεων, οι οποίες διαθέτουν τόσο την απαιτούμενη εμπειρία όσο και την επιστημονική τεκμηρίωση, αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη λύση για άρση του αδιεξόδου.
Ευελπιστούμε η έλευση του νέου έτους, να φέρει εφαρμογή μέτρων που θα προσιδιάζουν στις ανάγκες της αγοράς, επιλύοντας χρονίζουσες αδυναμίες και παθογένειες, ώστε να επιφέρουν την αναγκαία αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης και του τζίρου των επιχειρήσεων.
Καλά Χριστούγεννα!».