Ο Βουλευτής Αργολίδας και αν. Υπεύθυνος του Τομέα Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Ανδριανός κατέθεσε στη Βουλή Ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Κ. Γαβρόγλου με θέμα τα προβλήματα που ανακύπτουν από την κυβερνητική πολιτική σε σχέση με την υλοποίηση του θεσμού της μαθητείας και τον καθορισμό των θέσεων μαθητείας και πρακτικής άσκησης κατά το εκπαιδευτικό έτος 2016-7. Την ερώτηση συνυπογράφουν η Τομεάρχης Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και Βουλευτής Επικρατείας κ. Νίκη Κεραμέως και οι αναπληρωτές Τομεάρχες κ. Μαρία Αντωνίου, Βουλευτής Καστοριάς και κ. Χρήστος Κέλλας Βουλευτής Λάρισας.
Ο κ. Ανδριανός έκανε την ακόλουθη δήλωση:
“Η ευρεία εφαρμογή σχήματος μαθητείας – δυϊκής εκπαίδευσης – για τους απόφοιτους ΕΠΑΛ, ΣΕΚ και ΙΕΚ θεσμοθετήθηκε το 2013 με το ν. 4186/13. Στο άρθρο 14 του ιδίου νόμου προβλέφθηκε η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό της αμοιβής των μαθητευομένων, από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους, και της οικονομικής συμμετοχής των εργοδοτών. Προκειμένου μάλιστα να καταβληθούν οι αμοιβές στους μαθητευόμενους εξασφαλίστηκε η απαραίτητη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ της περιόδου 2014 – 2020.
Με το ν. 4336/15 καθορίστηκε ότι την χρονιά 2016 – 2017 θα προσφερθούν θέσεις μαθητείας για όλους τους σπουδαστές ΣΕΚ και ΙΕΚ και για το 1/3 εκείνων των ΕΠΑΛ. Επιπρόσθετα, τέθηκε ως στόχος η διασφάλιση της μεγαλύτερης συμμετοχή των εργοδοτών και της μεγαλύτερης χρήσης της ιδιωτικής χρηματοδότησης.
Το σημερινό Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με καθυστέρηση 6 περίπου μηνών ξεκινά τις διαδικασίες για τη λειτουργία της τάξης μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑΛ, ενώ ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει τη μέθοδο εφαρμογής της μαθητείας στα ΙΕΚ.
Το πλέον ανησυχητικό δεν είναι όμως οι καθυστερήσεις και η υστέρηση σε σχέση με τους ποσοτικούς στόχους, αλλά το γεγονός ότι επιλέγεται να υλοποιηθεί η μαθητεία μόνο σε φορείς του δημόσιου τομέα (σχετική 462/6 ΚΥΑ, ΦΕΚ 16/12-1-17, τ. Β’). Έτσι, αποδυναμώνεται η βασική στόχευση της θεσμού που είναι η διασύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την πραγματική οικονομία, η δημιουργία βιώσιμης απασχόλησης, και εν τέλει, η ενίσχυση της ανάπτυξης.
Επιπρόσθετα, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων δεν έχει ενεργοποιήσει τις περιφερειακές συμπράξεις του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα, όπως προβλέπεται στον 4336/15, ενώ με το άρθρο 66 του ν. 4386/16 κατήργησε τη διάταξη του ν. 4186/13 σύμφωνα με την οποία στο πρόγραμμα μαθητείας συμπεριλαμβάνονται και επιπρόσθετα κίνητρα πρόσληψης του Μαθητευόμενου μετά το πέρας της μαθητείας.
Κατόπιν αυτών, κατέθεσα από κοινού με τους συναδέλφους βουλευτές στον Τομέα Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, την Τομεάρχη Νίκη Κεραμέως και τους αναπληρωτές Τομεάρχες Μαρία Αντωνίου, και Χρήστο Κέλλα Ερώτηση προς τον Υπουργό κ. Γαβρόγλου ζητώντας να ενημερωθώ πώς κατανέμονται οι θέσεις μαθητείας στους αποφοίτους ΕΠΑΛ και στους σπουδαστές ΕΠΑΣ και ΙΕΚ, σε ποιες ενέργειες έχει προβεί ώστε να προσφερθούν θέσεις μαθητείας για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ και τους σπουδαστές των ΙΕΚ από τον αμιγώς ιδιωτικό τομέα και για ποιο λόγο δεν έχει ενεργοποιήσει τις περιφερειακές συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, παρά τα προβλεπόμενα στη σχετική νομοθεσία, αν έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός πολιτικών για την παροχή κινήτρων ώστε να συμμετάσχουν στο σχήμα της μαθητείας, και βεβαίως γιατί καταργήθηκε η πρόβλεψη του νόμου για την παροχή κινήτρων πρόσληψης του μαθητευόμενου από την επιχείρηση, δεδομένης της ανάγκης για διασύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την απασχόληση ώστε να μειωθεί η ανεργία”.
Ο κ. Ανδριανός έκανε την ακόλουθη δήλωση:
“Η ευρεία εφαρμογή σχήματος μαθητείας – δυϊκής εκπαίδευσης – για τους απόφοιτους ΕΠΑΛ, ΣΕΚ και ΙΕΚ θεσμοθετήθηκε το 2013 με το ν. 4186/13. Στο άρθρο 14 του ιδίου νόμου προβλέφθηκε η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό της αμοιβής των μαθητευομένων, από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους, και της οικονομικής συμμετοχής των εργοδοτών. Προκειμένου μάλιστα να καταβληθούν οι αμοιβές στους μαθητευόμενους εξασφαλίστηκε η απαραίτητη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ της περιόδου 2014 – 2020.
Με το ν. 4336/15 καθορίστηκε ότι την χρονιά 2016 – 2017 θα προσφερθούν θέσεις μαθητείας για όλους τους σπουδαστές ΣΕΚ και ΙΕΚ και για το 1/3 εκείνων των ΕΠΑΛ. Επιπρόσθετα, τέθηκε ως στόχος η διασφάλιση της μεγαλύτερης συμμετοχή των εργοδοτών και της μεγαλύτερης χρήσης της ιδιωτικής χρηματοδότησης.
Το σημερινό Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με καθυστέρηση 6 περίπου μηνών ξεκινά τις διαδικασίες για τη λειτουργία της τάξης μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑΛ, ενώ ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει τη μέθοδο εφαρμογής της μαθητείας στα ΙΕΚ.
Το πλέον ανησυχητικό δεν είναι όμως οι καθυστερήσεις και η υστέρηση σε σχέση με τους ποσοτικούς στόχους, αλλά το γεγονός ότι επιλέγεται να υλοποιηθεί η μαθητεία μόνο σε φορείς του δημόσιου τομέα (σχετική 462/6 ΚΥΑ, ΦΕΚ 16/12-1-17, τ. Β’). Έτσι, αποδυναμώνεται η βασική στόχευση της θεσμού που είναι η διασύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την πραγματική οικονομία, η δημιουργία βιώσιμης απασχόλησης, και εν τέλει, η ενίσχυση της ανάπτυξης.
Επιπρόσθετα, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων δεν έχει ενεργοποιήσει τις περιφερειακές συμπράξεις του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα, όπως προβλέπεται στον 4336/15, ενώ με το άρθρο 66 του ν. 4386/16 κατήργησε τη διάταξη του ν. 4186/13 σύμφωνα με την οποία στο πρόγραμμα μαθητείας συμπεριλαμβάνονται και επιπρόσθετα κίνητρα πρόσληψης του Μαθητευόμενου μετά το πέρας της μαθητείας.
Κατόπιν αυτών, κατέθεσα από κοινού με τους συναδέλφους βουλευτές στον Τομέα Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, την Τομεάρχη Νίκη Κεραμέως και τους αναπληρωτές Τομεάρχες Μαρία Αντωνίου, και Χρήστο Κέλλα Ερώτηση προς τον Υπουργό κ. Γαβρόγλου ζητώντας να ενημερωθώ πώς κατανέμονται οι θέσεις μαθητείας στους αποφοίτους ΕΠΑΛ και στους σπουδαστές ΕΠΑΣ και ΙΕΚ, σε ποιες ενέργειες έχει προβεί ώστε να προσφερθούν θέσεις μαθητείας για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ και τους σπουδαστές των ΙΕΚ από τον αμιγώς ιδιωτικό τομέα και για ποιο λόγο δεν έχει ενεργοποιήσει τις περιφερειακές συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, παρά τα προβλεπόμενα στη σχετική νομοθεσία, αν έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός πολιτικών για την παροχή κινήτρων ώστε να συμμετάσχουν στο σχήμα της μαθητείας, και βεβαίως γιατί καταργήθηκε η πρόβλεψη του νόμου για την παροχή κινήτρων πρόσληψης του μαθητευόμενου από την επιχείρηση, δεδομένης της ανάγκης για διασύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την απασχόληση ώστε να μειωθεί η ανεργία”.