«Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» του Φ. Γκ. Λόρκα, η νέα θεατρική παραγωγή του Θεατρικού Ομίλου Ερμιονίδας ανεβαίνει στη χειμερινή σκηνή του Πολυχώρου Πολιτισμού ARTίκι “Μαράικε Ηλιού Ντε Κόνινγκ”, στο Κρανίδι Ερμιονίδας, το Σάββατο 4 Μαρτίου 2017, ώρα 21.00 και για 9 παραστάσεις.
Πρεμιέρα Σάββατο 4 Μαρτίου 2017, ώρα 21.00
Παραστάσεις: 6, 8, 12, 18, 19, 25, 26 Μαρτίου & 1, 2 Απριλίου 2017
Τιμή Εισόδου: 7 ευρώ
Διάλεξη Μετά την παράσταση… «Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα»: Αναγνώσεις
Κυριακή 5 Μαρτίου 2017, ώρα 18.30. Είσοδος ελεύθερη.
Κρατήσεις εισιτηρίων: 698 698 22 24
Πολυχώρος Πολιτισμού ARTίκι “Μαράικε Ηλιού Ντε Κόνινγκ”, Κρανίδι Ερμιονίδας, www.thoe.org.gr - www.artiki.gr
Ο Θεατρικός Όμιλος Ερμιονίδας με ιδιαίτερη χαρά παρουσιάζει την πρώτη του θεατρική παραγωγή για το 2017, το κλασσικό αριστούργημα του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα «Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα», σε μετάφραση Νίκου Γκάτσου. Ένα εξαιρετικά πλούσιο έργο σε νοήματα και μηνύματα, ιδιαίτερα επίκαιρο και στις μέρες μας.
Το κύκνειο άσμα του Ισπανού ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα (1898 – 1936), το θεατρικό έργο "Το Σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα” (1936), αποτελεί μια τραγωδία για τη γυναίκα σε κάθε σημείο της γης.
Έργο ηφαιστειακών και μητριαρχικών παθών και συγκρούσεων, στροβιλίζεται γύρω από τα όρια της ατομικής ελευθερίας και των τυραννικών προκαταλήψεων. Ένα ψυχογράφημα εσωτερικών διεργασιών. Η δράση εκπροσωπεί τη μάχη δύο αντιθετικών δυνάμεων, τη συντήρηση ενός ασφυκτικού ηθικού κώδικα και την απελευθέρωση των ζωτικών ανθρώπινων ορμών.
Η υπόθεση του έργου
Μετά το θάνατο του άνδρα της, η τυραννική μάνα Μπερνάρντα επιβάλλει οκταετές καθολικό πένθος στις πέντε μαυροφορεμένες, εγκάθειρκτες στον οίκο, θυγατέρες της. Η θρυαλλίδα του δράματος, ο αρραβωνιαστικός της πρωτότοκης κόρης που δεν εμφανίζεται ποτέ επί σκηνής, θα συνευρεθεί κρυφά με τη νεότερη και όταν μαθευτεί η άνομη πράξη, η μάνα θα πυροβολήσει τον Πέπε Ρομάνο, ενώ η μικρή θα δώσει μόνη της τέλος στη ζωή της. Η πράξη της αυτοκτονίας δεν εκλαμβάνεται ως σημάδι ήττας, αλλά ως έκφραση του απόλυτου δικαιώματος αυτο-ορισμού.
Η μάνα, με τυφλή προσήλωση στην επιφανειακή τάξη των καταστάσεων που νομίζει ότι ορίζει απόλυτα, βάζει την τιμή, την ηθική ορθότητα και τη γνώμη του κοινωνικού περίγυρου, ακόμα και πάνω από τον θάνατο, ενώ το όνομά της παραπέμπει τραγικά στο λευκό, αγνό και άσπιλο.
Ο χαρακτηρισμός του έργου ως “φωτογραφικό ντοκουμέντο” υπογραμμίζει εύλογα τις κοινωνικές και ιστορικές του αναφορές παραπέμποντας ταυτόχρονα στην αισθητική του άσπρου – μαύρου, των δυο αντιθετικών πόλων που χαρακτηρίζουν οριακά την πραγματικότητα.
Μετά το θάνατο του άνδρα της, η τυραννική μάνα Μπερνάρντα επιβάλλει οκταετές καθολικό πένθος στις πέντε μαυροφορεμένες, εγκάθειρκτες στον οίκο, θυγατέρες της. Η θρυαλλίδα του δράματος, ο αρραβωνιαστικός της πρωτότοκης κόρης που δεν εμφανίζεται ποτέ επί σκηνής, θα συνευρεθεί κρυφά με τη νεότερη και όταν μαθευτεί η άνομη πράξη, η μάνα θα πυροβολήσει τον Πέπε Ρομάνο, ενώ η μικρή θα δώσει μόνη της τέλος στη ζωή της. Η πράξη της αυτοκτονίας δεν εκλαμβάνεται ως σημάδι ήττας, αλλά ως έκφραση του απόλυτου δικαιώματος αυτο-ορισμού.
Η μάνα, με τυφλή προσήλωση στην επιφανειακή τάξη των καταστάσεων που νομίζει ότι ορίζει απόλυτα, βάζει την τιμή, την ηθική ορθότητα και τη γνώμη του κοινωνικού περίγυρου, ακόμα και πάνω από τον θάνατο, ενώ το όνομά της παραπέμπει τραγικά στο λευκό, αγνό και άσπιλο.
Ο χαρακτηρισμός του έργου ως “φωτογραφικό ντοκουμέντο” υπογραμμίζει εύλογα τις κοινωνικές και ιστορικές του αναφορές παραπέμποντας ταυτόχρονα στην αισθητική του άσπρου – μαύρου, των δυο αντιθετικών πόλων που χαρακτηρίζουν οριακά την πραγματικότητα.
Δημήτρης Ι. Σίδερης
Πρόεδρος Θ.Ο.Ε. & Σκηνοθέτης του έργου
Μάρτιος 2017
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία-Σκηνικό: Δημήτρης Σίδερης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Πατρίτσιο Νέζε
Μουσική Επιμέλεια: Τάκης Μανιάτης
Κοστούμια: Δημήτρης Σίδερης
Κατασκευή Σκηνικού: Δ. Στρίγκος, Γ. Πέλλας, Γ. Δημαράκης, Χ. Σπανός
Φωτισμοί-Ήχος: Γ. Δημαράκης, Β. Παπάζογλου, Γ. Πέλλας, Δ. Στρίγκος
Μακιγιάζ: Τζένη Σκλαβούνου
Διανομή:
Μπερνάρντα: Καράμπελα Γιούλα
Μαρία-Χοσέφα: Πέλλα Κική
Ανγκούστιας: Ηλιού Ευαγγελία
Μαγδαλένα: Ντουνέτα Τέτα
Αμέλια: Γεροχρήστου Κατερίνα
Μαρτίριο: Μέξη Ιωάννα
Αντέλα: Παπαϊωάννου Μαρία
Πόνθια: Ντάκου Ελένη
Δούλα: Μπουκουβάλα Μαρία
Προυντένθια: Σαρδελή Ηρώ – Αλεξανδρή Λέα
Ζητιάνα: Σκλαβούνου Τζένη
Γυναίκες: Aλεξανδρή Λέα, Κολώνια Αντιγόνη, Λαμπίρη Λίτσα, Σαρδελή Ηρώ, Σβέτσα Θεοδώρα, Φλωράκη-Τσίπη Τζίνα
Κορίτσια: Μπινιάρη Γωγώ, Πατεράκη Κατερίνα, Φλωράκη Γεωργία, Φλωράκη Ειρήνη
Στο πλαίσιο της παρουσίασης του έργου, ο Θ.Ο.Ε. διοργανώνει Διάλεξη, την Κυριακή 5 Μαρτίου -την επομένη της πρεμιέρας και με την ευκαιρία του εορτασμού της ημέρας της γυναίκας στις 8/3- η οποία θα ενταχθεί στο νέο κύκλο δημοσίων διαλέξεων-συζητήσεων, με τίτλο «Μετά την Παράσταση...».
Μετά την Παράσταση… «Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα»: Aναγνώσεις
Κυριακή 5 Μαρτίου 2017, ώρα 18.30
Ομιλητές (με σειρά συμμετοχής):
Ø Δήμητρα Γ. Μπεχλικούδη, Διδάκτωρ Φιλολογίας, Επίτιμη Σχολική Σύμβουλος
Φ.Γκ. Λόρκα, Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα: Συνομιλώντας με κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Με αφετηρία το έργο του Λόρκα θα επιχειρηθεί η ανάδειξη και ανάδυση κοινών θεματικών μοτίβων ανάμεσα στο Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα (1936) και σε άλλα κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, με επίκεντρο το αφήγημα του Κωνσταντίνου Χατζόπουλου Ο Πύργος του Ακροπόταμου (1909). Οι γυναίκες που τα κατοικούν, υπηρετούν τη μοίρα πού ορίζει την προδιαγεγραμμένη πορεία τους, καταδικασμένες να ζουν μέσα σε ένα ασφυκτικό περιβάλλον, χωρίς δυνατότητα διαφυγής και προοπτική λύτρωσης. Βιώνοντας καθημερινά τον αυταρχισμό, το φόβο της κοινωνικής απαξίωσης και περιθωριοποίησης, πληρώνουν πολύτροπα το τίμημα σε κάθε απόπειρά τους να ορίσουν τη ζωή τους και να ανοίξουν ένα παράθυρο στον περίκλειστο αυτό ορίζοντα.
Ø Μίνα Καούνη, Ποινικολόγος με ειδίκευση σε θέματα ενδοοικογενειακής βίας - Ιδρύτρια του Δικηγορικού Γραφείου "Ασημίνα Καούνη & Συνεργάτες"
"1936 - 2017: Η συστημική καταπίεση του φύλου και η φιλοδοξία της νομικής προστασίας ενάντια στη βία κατά των γυναικών"
Ο Φασισμός δεν νικήθηκε ποτέ. Η συστημική καταπίεση του φύλου και ο εσωτερικευμένος μισογυνισμός ως απόπειρα επιβίωσης. Η πολυμορφία της Βίας ως μέσον εξασφάλισης της γυναικείας υποταγής, στην κοινωνία, την εργασία, την οικογένεια. Η φιλοδοξία της νομικής προστασίας και οι πολλαπλοί διαθεματικοί αγώνες κατά του κοινωνικού στιγματισμού.
Ø Καθηγητής Κώστας Γεωργουσόπουλος, συγγραφέας, κριτικός θεάτρου
Διάλεξη «Το αστικό σπίτι ως καταφύγιο και φυλακή».
Το πάνελ θα συντονίσει ο Δημήτρης Ι. Σίδερης, Πρόεδρος του Θεατρικού Ομίλου Ερμιονίδας
Χορηγός της Διάλεξης είναι το Εστιατόριο ΟΣΤΡΙΑ στο Πορτοχέλι.
Χορηγοί & Υποστηρικτές
Η παραγωγή «Το Σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα» υποστηρίζεται χορηγικά από τις εξής επιχειρήσεις της Ερμιονίδας:
· Χορηγός Σκηνικού: ΤΕΧΝΗ ΣΤΟ ΧΡΩΜΑ – Δ. ΚΟΤΣΟΒΟΣ
· Χορηγός Κοστουμιών Παράστασης: ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ ΔΗΜΗΤΡΑ
· Χορηγός Διάλεξης “Μετά την Παράσταση…» 4/3: ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟ ΟΣΤΡΙΑ
· Χορηγοί: ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΜΠΑΣΙΜΑΚΟΠΟΥΛΟΙ – ΦΟΥΡΝΟΣ I. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ – ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ ΜΗΤΣΟΥ
· Υποστηρικτές: ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ Ν. ΛΑΝΤΙΚΑ – HERMES SHOES - ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ Π. ΧΙΩΤΗ – OPTIC ASLANIS – NG EXCLUSIVE - SILK OIL ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ ΑΝΑΡΓΥΡΟΣ - CUPCUP CAFE – KAΛΛΙΔΡΟΜΙ –
ΦΩΣ +ΤΕΧΝΗ Θ. ΣΙΩΡΑΣ – ΣΥΣΤΕΓΑΣΜΕΝΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΚΡΑΝΙΔΙ - CASA DI PIZZA
Xoρηγοί Προγράμματος Χειμερινής Περιόδου 2016-17:
· Χορηγός: Δικηγορικό Γραφείο «Μίνα Καούνη & Συνεργάτες», Αθήνα
· Μέγας Αρωγός: Σ.ΦΙ.Π. Σύλλογος Φίλων Πορτοχελίου.
Τους ευχαριστούμε θερμά.