Προθεσμία έως τις 10 Ιουλίου στους δημάρχους της Περιφέρειας Πελοποννήσου, να αποφασίσουν αν θα εγκρίνουν ή όχι την ανάθεση της διαχείρισης των απορριμμάτων σε ιδιώτη, έδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος. Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας –με καθυστέρηση αρκετών μηνών– η κυβέρνηση τελικά ενέκρινε τον περιφερειακό σχεδιασμό για τα απορρίμματα και τώρα ζητεί και πάλι από τον αρμόδιο φορέα των δήμων (ΦΟΔΣΑ) να υπογράψει προγραμματική σύμβαση με την περιφέρεια, με την οποία θα δεσμευθεί σε όλα τα ζητήματα που αφορούν τη σχέση του με τον ιδιώτη.
Ο περιφερειακός σχεδιασμός (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Πελοποννήσου ήταν ο μόνος που δεν είχε εγκριθεί από την κυβέρνηση, καθώς αρκετοί από τους δήμους που αφορά αμφισβητούσαν το τελικό του κείμενο. Τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Εσωτερικών είχαν προσπαθήσει τον Απρίλιο να «δεσμεύσουν» τους δήμους στην έγκριση της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) για τα απορρίμματα, ωστόσο ο ΦΟΔΣΑ ζήτησε πρώτα να λάβει τη σφραγίδα της κυβέρνησης ο περιφερειακός σχεδιασμός.
Πίσω από τις κινήσεις τακτικής και των δύο πλευρών (κυβέρνησης - δήμων) βρίσκεται η προσπάθεια να καμφθεί η αντίδραση αρκετών δήμων στη ΣΔΙΤ. Επισκεπτόμενος την Πελοπόννησο στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας, ο αναπλ. υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος ζήτησε από τους δήμους να αποφασίσουν έως τις 10 Ιουλίου, παρουσιάζοντας την έγκριση της ΣΔΙΤ ως μονόδρομο. «Δίνουμε νέο περιθώριο χρόνου μέχρι τη 10η Ιουλίου. Δεν περνάει από το μυαλό μου η πιθανότητα να μην έχει πάρει απόφαση η Αυτοδιοίκηση για την αρμοδιότητά της», δήλωσε ο κ. Φάμελλος. «Αν δεν υπάρξει απόφαση από τον ΦΟΔΣΑ που να δίνει θεσμική ασφάλεια στη σύμβαση της ΣΔΙΤ, θα υπάρχει σοβαρό πρόβλημα χρηματοδότησης. Και θα πρέπει ταυτόχρονα η Αυτοδιοίκηση να προτείνει μια άλλη λύση χωρίς πόρους και με πρόστιμα για τις χωματερές που ακόμα συντηρούνται στην Πελοπόννησο».
Αυτό που ο υπουργός περιγράφει ως «θεσμική ασφάλεια» είναι οι αυστηρές δεσμεύσεις της προγραμματικής σύμβασης για τους δήμους. Στις 25 Απριλίου, με τη σύμβαση ο ΦΟΔΣΑ δέχεται «να μη συνάπτει συμβάσεις ή συμφωνίες με τρίτα πρόσωπα για την παροχή υπηρεσιών ανταγωνιστικών με τις υπηρεσίες της ΣΔΙΤ». Επιπλέον, θα λάβει κάθε αναγκαίο μέτρο στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του για να εξασφαλίσει ότι οι ΟΤΑ θα παραδίδουν το σύνολο των υπολειπόμενων σύμμεικτων αποβλήτων, τα οποία δεν εκτρέπονται από τη διαλογή στην πηγή, στις εγκαταστάσεις του έργου».
Συζητήσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη τις τελευταίες ημέρες γίνονται συζητήσεις στα δύο «στρατόπεδα» των δημάρχων (εκείνων που αντιδρούν στη ΣΔΙΤ και εκείνων που την υποστηρίζουν), με την κάθε πλευρά να προσπαθεί να προσεταιριστεί δημάρχους της άλλης. Η νέα συνάντηση του ΦΟΔΣΑ δεν έχει ακόμα καθοριστεί χρονικά, τοποθετείται ωστόσο περί τις 10-15 Ιουλίου.
Ο περιφερειακός σχεδιασμός (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Πελοποννήσου ήταν ο μόνος που δεν είχε εγκριθεί από την κυβέρνηση, καθώς αρκετοί από τους δήμους που αφορά αμφισβητούσαν το τελικό του κείμενο. Τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Εσωτερικών είχαν προσπαθήσει τον Απρίλιο να «δεσμεύσουν» τους δήμους στην έγκριση της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) για τα απορρίμματα, ωστόσο ο ΦΟΔΣΑ ζήτησε πρώτα να λάβει τη σφραγίδα της κυβέρνησης ο περιφερειακός σχεδιασμός.
Πίσω από τις κινήσεις τακτικής και των δύο πλευρών (κυβέρνησης - δήμων) βρίσκεται η προσπάθεια να καμφθεί η αντίδραση αρκετών δήμων στη ΣΔΙΤ. Επισκεπτόμενος την Πελοπόννησο στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας, ο αναπλ. υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος ζήτησε από τους δήμους να αποφασίσουν έως τις 10 Ιουλίου, παρουσιάζοντας την έγκριση της ΣΔΙΤ ως μονόδρομο. «Δίνουμε νέο περιθώριο χρόνου μέχρι τη 10η Ιουλίου. Δεν περνάει από το μυαλό μου η πιθανότητα να μην έχει πάρει απόφαση η Αυτοδιοίκηση για την αρμοδιότητά της», δήλωσε ο κ. Φάμελλος. «Αν δεν υπάρξει απόφαση από τον ΦΟΔΣΑ που να δίνει θεσμική ασφάλεια στη σύμβαση της ΣΔΙΤ, θα υπάρχει σοβαρό πρόβλημα χρηματοδότησης. Και θα πρέπει ταυτόχρονα η Αυτοδιοίκηση να προτείνει μια άλλη λύση χωρίς πόρους και με πρόστιμα για τις χωματερές που ακόμα συντηρούνται στην Πελοπόννησο».
Αυτό που ο υπουργός περιγράφει ως «θεσμική ασφάλεια» είναι οι αυστηρές δεσμεύσεις της προγραμματικής σύμβασης για τους δήμους. Στις 25 Απριλίου, με τη σύμβαση ο ΦΟΔΣΑ δέχεται «να μη συνάπτει συμβάσεις ή συμφωνίες με τρίτα πρόσωπα για την παροχή υπηρεσιών ανταγωνιστικών με τις υπηρεσίες της ΣΔΙΤ». Επιπλέον, θα λάβει κάθε αναγκαίο μέτρο στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του για να εξασφαλίσει ότι οι ΟΤΑ θα παραδίδουν το σύνολο των υπολειπόμενων σύμμεικτων αποβλήτων, τα οποία δεν εκτρέπονται από τη διαλογή στην πηγή, στις εγκαταστάσεις του έργου».
Συζητήσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη τις τελευταίες ημέρες γίνονται συζητήσεις στα δύο «στρατόπεδα» των δημάρχων (εκείνων που αντιδρούν στη ΣΔΙΤ και εκείνων που την υποστηρίζουν), με την κάθε πλευρά να προσπαθεί να προσεταιριστεί δημάρχους της άλλης. Η νέα συνάντηση του ΦΟΔΣΑ δεν έχει ακόμα καθοριστεί χρονικά, τοποθετείται ωστόσο περί τις 10-15 Ιουλίου.