Σχέδιο δράσης για τη βέλτιστη διαχείριση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των φορέων κοινωνικής ασφάλισης παρουσιάζει σήμερα το υπουργείο Εργασίας, στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού αξιοποίησης μιας περιουσίας που πλέον δεν ξεπερνά τα 9 με 9,5 δισ. ευρώ και για χρόνια είτε παρέμενε… αραχνιασμένη, είτε χρησιμοποιήθηκε από τις κυβερνήσεις του παρελθόντος για να εξυπηρετήσει πολιτικές και πολλές φορές μικροπολιτικές σκοπιμότητες.
Στόχος της ηγεσίας του ΕΦΚΑ και του υπουργείου Εργασίας είναι ο σχεδιασμός αυτός, αφενός, να οδηγήσει στη μείωση των λειτουργικών εξόδων του υπερταμείου, που δαπανά σήμερα 25 εκατ. ευρώ για ενοίκια, ενώ διαθέτει ακίνητη περιουσία αξίας 1,4 δισ. ευρώ, αφετέρου, να επιφέρει καλύτερες αποδόσεις για την κινητή περιουσία του ΕΦΚΑ, που σήμερα είναι... παρκαρισμένη στην Τράπεζα της Ελλάδος σε ποσοστό σχεδόν 70%, ενώ υπάρχουν δύο εξειδικευμένες εταιρείες διαχείρισης περιουσίας, που όμως και αυτές λειτουργούν με τελείως διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο…
Ήδη, ειδική επιτροπή με τη συμμετοχή και στελεχών της εταιρείας της Βορείου Ιρλανδίας που έχει αναλάβει σύμβουλος της ελληνικής κυβέρνησης για θέματα εισφορών και εσόδων του ΕΦΚΑ έχει προχωρήσει στη σύνταξη έκθεσης για την καταγραφή της ακίνητης περιουσίας και των βελτιώσεων του νομοθετικού πλαισίου που προσδιορίζει το καθεστώς αξιοποίησης, καθώς και τον στρατηγικό σχεδιασμό υλοποίησης για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης. Στην έκθεση περιλαμβάνονται και προτάσεις για την αξιοποίηση της κινητής περιουσίας, χωρίς οι «ειδικοί σύμβουλοι» να προχωρούν στην προώθηση ρηξικέλευθων προτάσεων διαχείρισης.
Παράλληλα, έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για τον προσδιορισμό από πιστοποιημένους εκτιμητές της μισθωτικής και εμπορικής αξίας 113 ακινήτων που πέρασαν με τη συγχώνευση των ασφαλιστικών ταμείων στον ΕΦΚΑ. Το συνολικό ύψος της ακίνητης περιουσίας των ταμείων σε σημερινές τιμές ανέρχεται σε περίπου 1,4 δισ. ευρώ, στην οποία μεταξύ άλλων συγκαταλέγεται ένα ευρύ φάσμα υψηλής αξίας ακινήτων όπως ξενοδοχεία ή κατοικίες, τα οποία θα μπορούσε να αξιοποιηθούν τουριστικά.
Βασική προϋπόθεση είναι βέβαια να υιοθετηθεί ένα πρόγραμμα εξορθολογισμού των ακινήτων, όπου θα αποφασιστεί ποια αξίζει να συντηρούνται με ένα πρόγραμμα «κυκλικής συντήρησης» (πρόκειται για τα ακίνητα υψηλής ποιότητας), ενώ παράλληλα θα υπάρξει μια συγκεκριμένη στρατηγική διαχείρισης της περιουσίας με επενδύσεις και εκποιήσεις, πιθανότατα από μια Ειδική Διεύθυνση Κινητής και Ακίνητης περιουσίας, η οποία θα έχει άμεση σύνδεση με τον διοικητή του ΕΦΚΑ.
Η πλήρης καταγραφή όλων των ακινήτων σε ένα ενιαίο μητρώο, με αναλυτικές πληροφορίες για την κατάσταση των κτιρίων, θα βοηθήσει μάλιστα στην απόφαση για το ποια ακίνητα θα χαρακτηριστούν ως «επενδυτικές ευκαιρίες» (για τα οποία θα μπορούσαν να κληθούν ακόμη και διεθνείς επενδυτές) και ποια θα χρησιμοποιηθούν για την εγκατάσταση των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ.
Είναι ενδεικτικό ότι, όπως αναφέρεται και στην έκθεση, υπάρχει ήδη δέσμευση του υπουργείου Εργασίας για μείωση των 355 ακινήτων όπου είναι εγκατεστημένες υπηρεσίες του υπερταμείου αλλά και υπηρεσίες υγείας, σε 284 έως το τέλος του 2019. Στόχος η μείωση των 25 εκατ. ευρώ που καταβάλλει ετησίως για λειτουργικά έξοδα ο ΕΦΚΑ, σε 15 εκατ. ευρώ.
Μεταξύ των προτάσεων των ειδικών είναι και η μετεγκατάσταση όλων των υπηρεσιών σε ιδιόκτητα κτίρια (αυτή τη στιγμή μόνο το 78% των κτιρίων είναι κατειλημμένο), αλλά και η μείωση του απαιτούμενου χώρου στα 2 τ.μ. ανά υπάλληλο. Παράλληλα, θα πρέπει να αποφασιστεί μια ενιαία τιμή για την ενοικίαση κτιρίων του ΕΦΚΑ σε τρίτους, κάτι που σημαίνει βέβαια επαναδιαπραγμάτευση όλων των υπαρχόντων συμβολαίων.
Όσο για την ακίνητη περιουσία των ταμείων, αυτή υπολογίζεται μόλις σε 8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων μόνο το 18% αξιοποιείται από τις δύο εταιρείες ΕΔΕΚΤ και ΑΕΔΑΚ. Τα υπόλοιπα βρίσκονται στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Η μελέτη επισημαίνει ότι τα επενδυτικά όρια θα πρέπει να αξιολογηθούν από εξειδικευμένη εταιρεία ή/και από τους ειδικούς της ΕΔΕΚΤ ή της ΑΕΔΑΚ, καθώς δεν εφαρμόζονται οι ισχύοντες νόμοι, ενώ πρέπει επίσης να εξεταστεί η πιθανότητα συγχώνευσης των δύο εταιρειών.
Πηγή:euro2day.gr
Στόχος της ηγεσίας του ΕΦΚΑ και του υπουργείου Εργασίας είναι ο σχεδιασμός αυτός, αφενός, να οδηγήσει στη μείωση των λειτουργικών εξόδων του υπερταμείου, που δαπανά σήμερα 25 εκατ. ευρώ για ενοίκια, ενώ διαθέτει ακίνητη περιουσία αξίας 1,4 δισ. ευρώ, αφετέρου, να επιφέρει καλύτερες αποδόσεις για την κινητή περιουσία του ΕΦΚΑ, που σήμερα είναι... παρκαρισμένη στην Τράπεζα της Ελλάδος σε ποσοστό σχεδόν 70%, ενώ υπάρχουν δύο εξειδικευμένες εταιρείες διαχείρισης περιουσίας, που όμως και αυτές λειτουργούν με τελείως διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο…
Ήδη, ειδική επιτροπή με τη συμμετοχή και στελεχών της εταιρείας της Βορείου Ιρλανδίας που έχει αναλάβει σύμβουλος της ελληνικής κυβέρνησης για θέματα εισφορών και εσόδων του ΕΦΚΑ έχει προχωρήσει στη σύνταξη έκθεσης για την καταγραφή της ακίνητης περιουσίας και των βελτιώσεων του νομοθετικού πλαισίου που προσδιορίζει το καθεστώς αξιοποίησης, καθώς και τον στρατηγικό σχεδιασμό υλοποίησης για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης. Στην έκθεση περιλαμβάνονται και προτάσεις για την αξιοποίηση της κινητής περιουσίας, χωρίς οι «ειδικοί σύμβουλοι» να προχωρούν στην προώθηση ρηξικέλευθων προτάσεων διαχείρισης.
Παράλληλα, έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για τον προσδιορισμό από πιστοποιημένους εκτιμητές της μισθωτικής και εμπορικής αξίας 113 ακινήτων που πέρασαν με τη συγχώνευση των ασφαλιστικών ταμείων στον ΕΦΚΑ. Το συνολικό ύψος της ακίνητης περιουσίας των ταμείων σε σημερινές τιμές ανέρχεται σε περίπου 1,4 δισ. ευρώ, στην οποία μεταξύ άλλων συγκαταλέγεται ένα ευρύ φάσμα υψηλής αξίας ακινήτων όπως ξενοδοχεία ή κατοικίες, τα οποία θα μπορούσε να αξιοποιηθούν τουριστικά.
Βασική προϋπόθεση είναι βέβαια να υιοθετηθεί ένα πρόγραμμα εξορθολογισμού των ακινήτων, όπου θα αποφασιστεί ποια αξίζει να συντηρούνται με ένα πρόγραμμα «κυκλικής συντήρησης» (πρόκειται για τα ακίνητα υψηλής ποιότητας), ενώ παράλληλα θα υπάρξει μια συγκεκριμένη στρατηγική διαχείρισης της περιουσίας με επενδύσεις και εκποιήσεις, πιθανότατα από μια Ειδική Διεύθυνση Κινητής και Ακίνητης περιουσίας, η οποία θα έχει άμεση σύνδεση με τον διοικητή του ΕΦΚΑ.
Η πλήρης καταγραφή όλων των ακινήτων σε ένα ενιαίο μητρώο, με αναλυτικές πληροφορίες για την κατάσταση των κτιρίων, θα βοηθήσει μάλιστα στην απόφαση για το ποια ακίνητα θα χαρακτηριστούν ως «επενδυτικές ευκαιρίες» (για τα οποία θα μπορούσαν να κληθούν ακόμη και διεθνείς επενδυτές) και ποια θα χρησιμοποιηθούν για την εγκατάσταση των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ.
Είναι ενδεικτικό ότι, όπως αναφέρεται και στην έκθεση, υπάρχει ήδη δέσμευση του υπουργείου Εργασίας για μείωση των 355 ακινήτων όπου είναι εγκατεστημένες υπηρεσίες του υπερταμείου αλλά και υπηρεσίες υγείας, σε 284 έως το τέλος του 2019. Στόχος η μείωση των 25 εκατ. ευρώ που καταβάλλει ετησίως για λειτουργικά έξοδα ο ΕΦΚΑ, σε 15 εκατ. ευρώ.
Μεταξύ των προτάσεων των ειδικών είναι και η μετεγκατάσταση όλων των υπηρεσιών σε ιδιόκτητα κτίρια (αυτή τη στιγμή μόνο το 78% των κτιρίων είναι κατειλημμένο), αλλά και η μείωση του απαιτούμενου χώρου στα 2 τ.μ. ανά υπάλληλο. Παράλληλα, θα πρέπει να αποφασιστεί μια ενιαία τιμή για την ενοικίαση κτιρίων του ΕΦΚΑ σε τρίτους, κάτι που σημαίνει βέβαια επαναδιαπραγμάτευση όλων των υπαρχόντων συμβολαίων.
Όσο για την ακίνητη περιουσία των ταμείων, αυτή υπολογίζεται μόλις σε 8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων μόνο το 18% αξιοποιείται από τις δύο εταιρείες ΕΔΕΚΤ και ΑΕΔΑΚ. Τα υπόλοιπα βρίσκονται στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Η μελέτη επισημαίνει ότι τα επενδυτικά όρια θα πρέπει να αξιολογηθούν από εξειδικευμένη εταιρεία ή/και από τους ειδικούς της ΕΔΕΚΤ ή της ΑΕΔΑΚ, καθώς δεν εφαρμόζονται οι ισχύοντες νόμοι, ενώ πρέπει επίσης να εξεταστεί η πιθανότητα συγχώνευσης των δύο εταιρειών.