Το νέο σχολικό έτος ξεκινά και μαζί και τα έξοδα που αυτό συνεπάγεται για τους γονείς των μαθητών. Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, πραγματοποίησε έρευνα αγοράς σε 6 πολυκαταστήματα, τα οποία μεταξύ άλλων εμπορεύονται σχολικά είδη, προκειμένου να συγκρίνει το συνολικό ποσό, με το οποίο κάθε οικογενειακός προϋπολογισμός θα επιβαρυνθεί για να «γεμίσει» τη μαθητική τσάντα με τα απαραίτητα είδη.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με γνώμονα τη λίστα με τα απαραίτητα είδη, η οποία συνήθως δίνεται σε κάθε μαθητή στην αρχή της σχολικής χρονιάς και περιλαμβάνει:
Μολύβι
Γόμα
Ξύστρα
Ψαλίδι
Κόλλα Στικ
Ξυλομπογιές
Μαρκαδόρους
Λαδοπαστέλ
Μπλοκ Ακουαρέλας
Τσάντα
Κασετίνα
Τετράδιο
Ντοσιέ
Φύλλα Ντοσιέ
Φάκελος Αρχειοθέτησης
Σετ Χάρακες
Τετράδιο Αντιγραφής
Συγκρίνοντας τα συνολικά ποσά τα οποία θα πρέπει να πληρώσει ο καταναλωτής σε κάθε ένα από τα πολυκαταστήματα για την αγορά όλων των ειδών της λίστας, παρατηρήσαμε ότι κατά μέσο όρο κυμαίνονται στα 78,42 ευρώ για ένα παιδί ενώ για δύο παιδιά το κόστος αγγίζει τα 156,84. Την ίδια στιγμή, πολλοί γονείς επιλέγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας όπου το κόστος της λίστας ξεκινά από 31,9 έως 50,41 ευρώ.
Είναι προφανές ότι επιβαρύνεται υπερβολικά ό ήδη περιορισμένος προϋπολογισμός της οικογένειας, αφού στα ανωτέρω ποσά δεν περιλαμβάνονται οι εγγραφές σε εξωσχολικές δραστηριότητες, φροντιστήρια, βιβλία για τις ξένες γλώσσες, βοηθήματα, ρουχισμός, κλπ.
Θα πρέπει όλοι μας ως καταναλωτές και γονείς, να είμαστε ενημερωμένοι και συνειδητοποιημένοι κατά την πραγματοποίηση των αγορών μας. Η έρευνα αγοράς και η σύγκριση τιμών είναι απαραίτητη και ουσιαστική, ώστε να έχουμε μια πιο σφαιρική εικόνα για το πώς διαμορφώνονται οι τιμές στην αγορά σχολικών ειδών, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τη συνάρτηση τιμής-ποιότητας.
Συζητώντας με τα παιδιά.
• Επισημαίνουμε στα παιδιά ότι τα σχολικά είδη δεν είναι απαραίτητο να είναι πολυτελή και πως η πραγματική ανάγκη από την επιθυμία για μια αγορά, είναι διαφορετική.
• Ο ρόλος των διαφημίσεων πρέπει να γίνει αντιληπτός και κατανοητός στους μικρούς φίλους παράλληλα με τις παγίδες που αυτές μπορεί να κρύβουν.
• Τα παιδιά θα μπορούσαν να αποκτήσουν αίσθηση των οικονομικών δυνατοτήτων μας και παράλληλα να παρακινούνται από εμάς να χρησιμοποιούν περσινά είδη εφόσον διατηρούνται σε καλή κατάσταση.
• Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να συμμετέχουν στη λίστα αγορών μας και στις τελικές μας αποφάσεις, δίνοντας τους με τον τρόπο αυτό, την ευκαιρία να εκπαιδευτούν σε πρακτικό επίπεδο.
Τι να προσέξουμε:
• Δεν επιλέγουμε προϊόντα με άρωμα ή γεύση εάν δεν ελέγξουμε τις χημικές ουσίες από τις οποίες έχουν κατασκευαστεί.
• Επιβεβαιώνουμε, ότι τα σχολικά είδη φέρουν τη σήμανση CE και ότι αναγράφεται η χώρα προέλευσής τους.
• Ελέγχουμε αν το προϊόν είναι κατάλληλο για την ηλικία του παιδιού.
• Ελέγχουμε ότι αναγράφονται στα προϊόντα τα στοιχεία του κατασκευαστή και τα υλικά σύστασής τους.
• Τέλος, η επιλογή της τσάντας πρέπει να γίνεται με κριτήρια βάρους και κατασκευής. Η τσάντα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο ελαφριά ή να διαθέτει ρόδες για την εύκολη μεταφορά της. Επισημαίνουμε στα παιδιά πως για λόγους υγείας, η τσάντα τους πρέπει να περιέχει τα απολύτως αναγκαία ώστε να μην επιβαρύνονται με περιττό βάρος.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με γνώμονα τη λίστα με τα απαραίτητα είδη, η οποία συνήθως δίνεται σε κάθε μαθητή στην αρχή της σχολικής χρονιάς και περιλαμβάνει:
Μολύβι
Γόμα
Ξύστρα
Ψαλίδι
Κόλλα Στικ
Ξυλομπογιές
Μαρκαδόρους
Λαδοπαστέλ
Μπλοκ Ακουαρέλας
Τσάντα
Κασετίνα
Τετράδιο
Ντοσιέ
Φύλλα Ντοσιέ
Φάκελος Αρχειοθέτησης
Σετ Χάρακες
Τετράδιο Αντιγραφής
Συγκρίνοντας τα συνολικά ποσά τα οποία θα πρέπει να πληρώσει ο καταναλωτής σε κάθε ένα από τα πολυκαταστήματα για την αγορά όλων των ειδών της λίστας, παρατηρήσαμε ότι κατά μέσο όρο κυμαίνονται στα 78,42 ευρώ για ένα παιδί ενώ για δύο παιδιά το κόστος αγγίζει τα 156,84. Την ίδια στιγμή, πολλοί γονείς επιλέγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας όπου το κόστος της λίστας ξεκινά από 31,9 έως 50,41 ευρώ.
Είναι προφανές ότι επιβαρύνεται υπερβολικά ό ήδη περιορισμένος προϋπολογισμός της οικογένειας, αφού στα ανωτέρω ποσά δεν περιλαμβάνονται οι εγγραφές σε εξωσχολικές δραστηριότητες, φροντιστήρια, βιβλία για τις ξένες γλώσσες, βοηθήματα, ρουχισμός, κλπ.
Θα πρέπει όλοι μας ως καταναλωτές και γονείς, να είμαστε ενημερωμένοι και συνειδητοποιημένοι κατά την πραγματοποίηση των αγορών μας. Η έρευνα αγοράς και η σύγκριση τιμών είναι απαραίτητη και ουσιαστική, ώστε να έχουμε μια πιο σφαιρική εικόνα για το πώς διαμορφώνονται οι τιμές στην αγορά σχολικών ειδών, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τη συνάρτηση τιμής-ποιότητας.
Συζητώντας με τα παιδιά.
• Επισημαίνουμε στα παιδιά ότι τα σχολικά είδη δεν είναι απαραίτητο να είναι πολυτελή και πως η πραγματική ανάγκη από την επιθυμία για μια αγορά, είναι διαφορετική.
• Ο ρόλος των διαφημίσεων πρέπει να γίνει αντιληπτός και κατανοητός στους μικρούς φίλους παράλληλα με τις παγίδες που αυτές μπορεί να κρύβουν.
• Τα παιδιά θα μπορούσαν να αποκτήσουν αίσθηση των οικονομικών δυνατοτήτων μας και παράλληλα να παρακινούνται από εμάς να χρησιμοποιούν περσινά είδη εφόσον διατηρούνται σε καλή κατάσταση.
• Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να συμμετέχουν στη λίστα αγορών μας και στις τελικές μας αποφάσεις, δίνοντας τους με τον τρόπο αυτό, την ευκαιρία να εκπαιδευτούν σε πρακτικό επίπεδο.
Τι να προσέξουμε:
• Δεν επιλέγουμε προϊόντα με άρωμα ή γεύση εάν δεν ελέγξουμε τις χημικές ουσίες από τις οποίες έχουν κατασκευαστεί.
• Επιβεβαιώνουμε, ότι τα σχολικά είδη φέρουν τη σήμανση CE και ότι αναγράφεται η χώρα προέλευσής τους.
• Ελέγχουμε αν το προϊόν είναι κατάλληλο για την ηλικία του παιδιού.
• Ελέγχουμε ότι αναγράφονται στα προϊόντα τα στοιχεία του κατασκευαστή και τα υλικά σύστασής τους.
• Τέλος, η επιλογή της τσάντας πρέπει να γίνεται με κριτήρια βάρους και κατασκευής. Η τσάντα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο ελαφριά ή να διαθέτει ρόδες για την εύκολη μεταφορά της. Επισημαίνουμε στα παιδιά πως για λόγους υγείας, η τσάντα τους πρέπει να περιέχει τα απολύτως αναγκαία ώστε να μην επιβαρύνονται με περιττό βάρος.
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας εύχεται
Καλή Σχολική Χρονιά και Καλή Πρόοδο σε όλους τους Μαθητές