Ο Βουλευτής Αργολίδας και αν. Υπεύθυνος του Τομέα Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Ανδριανός κατέθεσε ως πρώτος υπογράφων στη Βουλή Ερώτηση, την οποία συνυπέγραψαν οι βουλευτές του κόμματος Νίκη Κεραμέως, Μαρία Αντωνίου και Χρήστος Κέλλας με θέμα τη δυσλειτουργία του ΙΝΕΔΙΒΙΜ και τις καθηλωτικές συνέπειες της στις δομές της Διά Βίου Μάθησης.
Το κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής:
“Το ΙΝΕΔΙΒΙΜ είναι ένας σημαντικός φορέας του Υπουργείου Παιδείας καθώς, πέραν των άλλων, αποτελεί τον εκτελεστικό βραχίονα της Γενικής Γραμματείας Διά Βίου Μάθησης για την υλοποίηση πολιτικών Διά Βίου Μάθησης.
Το ΙΝΕΔΙΒΙΜ έχει την ευθύνη χρηματοδότησης και υποστήριξης των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) των Δήμων της χώρας, αξιοποιώντας συγχρηματοδοτούμενους πόρους. Τόσο στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο όσο και στην τρέχουσα, το ΙΝΕΔΙΒΙΜ είναι βασικός δικαιούχος του Επιχειρησιακού Προγράμματος για την Εκπαίδευση και τη Διά Βίου Μάθηση.
Συγκεκριμένα, στις 12/10/2016 το ΙΝΕΔΙΒΙΜ ανέλαβε ως δικαιούχος την πράξη «ΚΕΝΤΡΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ – Νέα Φάση» προϋπολογισμού 9.408.438 €, αντικείμενο της οποίας είναι η συνέχιση και διεύρυνση του θεσμού των ΚΔΒΜ των ΟΤΑ Α’ Βαθμού που είχαν ιδρυθεί την περίοδο 2013 - 2014. Έκτοτε, ένα χρόνο αργότερα, δεν έχει ξεκινήσει στο πλαίσιο της πράξης η υλοποίηση προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης σε κανένα Δήμο της χώρας. Ακόμη και η στελέχωση της ομάδας έργου του ΙΝΕΔΙΒΙΜ δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη, καθώς όπως εγκαίρως είχε επισημανθεί, αστοχίες της σχετικής πρόσκλησης οδήγησαν σε χρονοβόρες νομικές επιπλοκές.
Έτσι, εδώ και ενάμιση περίπου έτος, η Ελλάδα δεν παρέχει υπηρεσίες διά βίου μάθησης στον ευρύτερο πληθυσμό, μέσω δημοσίων δομών, αν και η χώρα μας παρουσιάζει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά συμμετοχής στη διά βίου μάθηση στην Ε.Ε.
Η αδυναμία υποστήριξης των Δημοτικών ΚΔΒΜ αναντίρρητα αποτελεί σύμπτωμα της ερύτερης δυσλειτουργίας του Ιδρύματος, η οποία άλλωστε πρόσφατα οδήγησε το Υπουργείο στη συνολική αλλαγή της διοίκησης.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων:
· Πότε αναμένει την έναρξη της υλοποίησης των πρώτων προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης στα Δημοτικά ΚΔΒΜ;
· Σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε να αναπληρωθεί ο χαμένος χρόνος και να επιτευχθούν τόσο οι δείκτες εκροής της προαναφερόμενης πράξης, όσο και συνολικά ο στόχος για τη συμμετοχή στη Διά Βίου Μάθηση;
· Μετά την κατάργηση της θέσης του Διευθύνοντος Συμβούλου (άρθρο 16 του Ν. 4505/2017), προτίθετει να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος που προβλέπεται στο άρθρο 11 του Ν. 4115/2013, ώστε να καθοριστούν με σαφήνεια οι αρμοδιότητες των οργανικών μονάδων του ΙΝΕΔΙΒΙΜ και τα προσόντα που απαιτούνται για την κάλυψη των θέσεων προϊσταμένων;”.
Το κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής:
“Το ΙΝΕΔΙΒΙΜ είναι ένας σημαντικός φορέας του Υπουργείου Παιδείας καθώς, πέραν των άλλων, αποτελεί τον εκτελεστικό βραχίονα της Γενικής Γραμματείας Διά Βίου Μάθησης για την υλοποίηση πολιτικών Διά Βίου Μάθησης.
Το ΙΝΕΔΙΒΙΜ έχει την ευθύνη χρηματοδότησης και υποστήριξης των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) των Δήμων της χώρας, αξιοποιώντας συγχρηματοδοτούμενους πόρους. Τόσο στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο όσο και στην τρέχουσα, το ΙΝΕΔΙΒΙΜ είναι βασικός δικαιούχος του Επιχειρησιακού Προγράμματος για την Εκπαίδευση και τη Διά Βίου Μάθηση.
Συγκεκριμένα, στις 12/10/2016 το ΙΝΕΔΙΒΙΜ ανέλαβε ως δικαιούχος την πράξη «ΚΕΝΤΡΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ – Νέα Φάση» προϋπολογισμού 9.408.438 €, αντικείμενο της οποίας είναι η συνέχιση και διεύρυνση του θεσμού των ΚΔΒΜ των ΟΤΑ Α’ Βαθμού που είχαν ιδρυθεί την περίοδο 2013 - 2014. Έκτοτε, ένα χρόνο αργότερα, δεν έχει ξεκινήσει στο πλαίσιο της πράξης η υλοποίηση προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης σε κανένα Δήμο της χώρας. Ακόμη και η στελέχωση της ομάδας έργου του ΙΝΕΔΙΒΙΜ δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη, καθώς όπως εγκαίρως είχε επισημανθεί, αστοχίες της σχετικής πρόσκλησης οδήγησαν σε χρονοβόρες νομικές επιπλοκές.
Έτσι, εδώ και ενάμιση περίπου έτος, η Ελλάδα δεν παρέχει υπηρεσίες διά βίου μάθησης στον ευρύτερο πληθυσμό, μέσω δημοσίων δομών, αν και η χώρα μας παρουσιάζει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά συμμετοχής στη διά βίου μάθηση στην Ε.Ε.
Η αδυναμία υποστήριξης των Δημοτικών ΚΔΒΜ αναντίρρητα αποτελεί σύμπτωμα της ερύτερης δυσλειτουργίας του Ιδρύματος, η οποία άλλωστε πρόσφατα οδήγησε το Υπουργείο στη συνολική αλλαγή της διοίκησης.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων:
· Πότε αναμένει την έναρξη της υλοποίησης των πρώτων προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης στα Δημοτικά ΚΔΒΜ;
· Σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε να αναπληρωθεί ο χαμένος χρόνος και να επιτευχθούν τόσο οι δείκτες εκροής της προαναφερόμενης πράξης, όσο και συνολικά ο στόχος για τη συμμετοχή στη Διά Βίου Μάθηση;
· Μετά την κατάργηση της θέσης του Διευθύνοντος Συμβούλου (άρθρο 16 του Ν. 4505/2017), προτίθετει να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος που προβλέπεται στο άρθρο 11 του Ν. 4115/2013, ώστε να καθοριστούν με σαφήνεια οι αρμοδιότητες των οργανικών μονάδων του ΙΝΕΔΙΒΙΜ και τα προσόντα που απαιτούνται για την κάλυψη των θέσεων προϊσταμένων;”.