Τεχνικό κλιμάκιο, της Naval Group που θα συνοδεύεται και από εκπρόσωπο της DGA, δηλαδή της αντίστοιχης γαλλικής Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και εκπρόσωπο του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, θα παρουσιάσουν τις προδιαγραφές και τις δυνατότητες των stealth φρεγατών στους έλληνες διαπραγματευτές της ΓΔΑΕΕ και στα εξειδικευμένα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού.
Ταυτόχρονα θα γίνει μια ανασκόπηση στις παλαιότερες συζητήσεις κατά τις οποίες, κατά έναν τρόπο καταγράφηκε μια καταρχήν συμφωνία, και αφορούσε στις φρεγάτες τύπου FREMM και Gowind. Είναι πάντως σαφές ότι το κυρίως πιάτο στο σημερινό μενού των διαβουλεύσεων αφορά στις stelth υπερ-φρεγάτες, που ήδη ναυπηγούνται, και αναμένεται το αργότερο εντός της προσεχούς πενταετίας θα «βρίσκεται μέσα στο νερό.»
Οπως είχε αποκαλύψει το OnAlert για τη χρηματοδότηση της προμήθειας των νέων φρεγατών του Ελληνικού Στόλου, δεν προκύπτει δημοσιονομική επίπτωση. Στην λύση με την οποία θα παρακαμφούν οι αυστηροί περιορισμοί, κατέληξαν κατά την συνάντησή τους Αλέξης Τσίπρας και Εμμανουέλ Μακρόν, όταν συμφωνήθηκε το πρόγραμμα να “αιμοδοτηθεί” οικονομικά από τα υπερ-κέρδη των ελληνικών ομολόγων που δεν έχουν επιστραφεί στην Τράπεζα της Ελλάδος από την Γαλλική Κεντρική Τράπεζα. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ενημέρωσης ο προϋπολογισμός του προγράμματος είναι της τάξης του 1,5 δις και με την πιο διστακτική προοπτική θα αφορά στην απόκτηση δυο συν δυο φρεγατών είτε Belharra, είτε των τύπων Fremm, Gowind.
Στη συνάντηση της 18ης Ιανουαρίου, τα στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων κατέστησαν σαφή προς τους Γάλλους συνομιλητές τους,την ελληνική επιδίωξη η κατασκευή είτε μέρος της είτε εξ’ ολοκλήρου να γίνει στα Ελληνικά Ναυπηγεία. Με αυτόν τον τρόπο ένα μέρος του γαλλικού χρέους από τα προγράμματα SMPs ANFAs, θα καταλήξει τελικά στην Ελλάδα δίνοντας και την απαραίτητη οικονομική ένεση στα Ελληνικά Ναυπηγεία. «Θα δημιουργηθούν και θα διατηρηθούν θέσεις εργασίας. Και τότε αλλά και στη νέα συνάντηση θα πιέσουμε πάρα πολύ προς την κατεύθυνση αυτή. Στο να έχουμε ελληνική συμμετοχή κατά το δυνατόν μεγαλύτερη» τόνιζαν χαρακτηριστικά
Το “πρόγραμμα 2+2”
Η πιο διστακτική, όπως την χαρακτηρίζουν οι ίδιες πηγές ενημέρωσης, προοπτική αφορά στην απόκτηση δυο φρεγατών με οψιόν για ακόμη δυο. “Σε δεύτερο χρόνο άλλωστε Ωστόσο η απαίτηση αυτή είναι αρκετά πρώιμη και η τελική θα είναι αυτή που θα επιβάλλει, όπως έλεγαν οι ίδιες πηγές ενημέρωσης, ο επιχειρησιακός φορέας. Θα το δηλαδή τα επιτελεία.
Σε κάθε περίπτωση εκείνο που υπογράμμιζαν είναι η αποφασιστικότητα που υπάρχει για την προώθηση του προγράμματος, με δεδομένη και την διευκόλυνση που παρέχει η μέθοδος χρηματοδότησης. Μια ενδεχόμενη ολοκλήρωση της προμήθειας ειδικά των φρεγατών Belharra θα έδενε, σύμφωνα με υψηλόβαθμη πηγή του Ελληνικού Πενταγώνου, γάντι με τις σημαντικές πρωτοβουλίες που θα αναλάβει η Ελλάδα «για την ΑΟΖ, τα 12 μίλια και την εξόρυξη υδρογονανθράκων». Βήματα που όπως σημείωνε απαιτούν ναυτική παρουσία.
Άλλωστε όπως έλεγε χαρακτηριστικά, είναι πολυ θετικό το γεγονός ότι η φρεγάτα BELH@RRA δεν είναι ένα πλοίο που είναι στα σχέδια, αλλα πρόκειται να βγει στη θάλασσα μέσα στον επόμενο ενάμιση χρόνο. Τα στελέχη της ΓΔΑΕΕ πάντως στη νέα συνάντηση τους, περί τις αρχές του ερχόμε Μαρτίου, με τα στελέχη της Γαλλικής εταιρείας, θα κάνουν εισαγωγή σε τεχνικά θέματα.
Όλα τα ενδεχόμενα πάντως είναι ανοιχτά. Το πλέγμα κριτηρίων που έχουν τεθεί, θέλει τη νέα φρεγάτα να είναι πολλαπλού ρόλου, δηλαδή και ανθυποβρυχιακή και για επιφάνεια αλλά κυρίως να έχει τη δυνατότητα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής.
Η stealth υπερ-φρεγάτα
Η Belharra είναι το νέο πολεμικό πλοίο για ναυτική υπεροχή, διάδοχος της κλάσης La Fayette στην κατηγορία stealth. Η Belharra είναι η απάντηση του DCNS στους ναυτικούς που αναζητούν μια συμπαγή φρεγάτα ικανή να εκτελέσει ένα ευρύ φάσμα αποστολών, είτε αυτόνομα είτε μέσα σε μια task force, είτε για αποστολές μεγάλου βεληνεκούς στις ανοικτές θάλασσες είτε σε δραστηριότητες αβαθούς ύδατος συμφόρησης και αμφισβητήσεως του λειτουργικού περιβάλλοντος.
Αυτή η νέα φρεγάτα διαθέτει δυνατότητες υψηλού επιπέδου σε τομείς εναντίον του αέρα, κατά των επιφανειών, κατά των υποβρυχίων και των ασύμμετρων πολέμων. Η Belharra Next είναι εξοπλισμένη με το σύστημα ραντάρ σταθερού πίνακα AESA τελευταίας γενιάς, το οποίο είναι ενσωματωμένο σε μια μονάδα παρακολούθησης πληροφοριών πανοραμικής παρακολούθησης (PSIM), μια πλήρης σουίτα σόναρ, αντιαεροπορικά βλήμματα μεγάλης και μεσαίας εμβέλειας και μια ολοκληρωμένη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου. Χάρη στον ευέλικτο σχεδιασμό του, η Belharra μπορεί να προταθεί σε διαφορετικές εκδόσεις με προσαρμοσμένες ρυθμίσεις μάχης-ωφέλιμου φορτίου και πλατφόρμας.
Ταυτόχρονα θα γίνει μια ανασκόπηση στις παλαιότερες συζητήσεις κατά τις οποίες, κατά έναν τρόπο καταγράφηκε μια καταρχήν συμφωνία, και αφορούσε στις φρεγάτες τύπου FREMM και Gowind. Είναι πάντως σαφές ότι το κυρίως πιάτο στο σημερινό μενού των διαβουλεύσεων αφορά στις stelth υπερ-φρεγάτες, που ήδη ναυπηγούνται, και αναμένεται το αργότερο εντός της προσεχούς πενταετίας θα «βρίσκεται μέσα στο νερό.»
Οπως είχε αποκαλύψει το OnAlert για τη χρηματοδότηση της προμήθειας των νέων φρεγατών του Ελληνικού Στόλου, δεν προκύπτει δημοσιονομική επίπτωση. Στην λύση με την οποία θα παρακαμφούν οι αυστηροί περιορισμοί, κατέληξαν κατά την συνάντησή τους Αλέξης Τσίπρας και Εμμανουέλ Μακρόν, όταν συμφωνήθηκε το πρόγραμμα να “αιμοδοτηθεί” οικονομικά από τα υπερ-κέρδη των ελληνικών ομολόγων που δεν έχουν επιστραφεί στην Τράπεζα της Ελλάδος από την Γαλλική Κεντρική Τράπεζα. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ενημέρωσης ο προϋπολογισμός του προγράμματος είναι της τάξης του 1,5 δις και με την πιο διστακτική προοπτική θα αφορά στην απόκτηση δυο συν δυο φρεγατών είτε Belharra, είτε των τύπων Fremm, Gowind.
Στη συνάντηση της 18ης Ιανουαρίου, τα στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων κατέστησαν σαφή προς τους Γάλλους συνομιλητές τους,την ελληνική επιδίωξη η κατασκευή είτε μέρος της είτε εξ’ ολοκλήρου να γίνει στα Ελληνικά Ναυπηγεία. Με αυτόν τον τρόπο ένα μέρος του γαλλικού χρέους από τα προγράμματα SMPs ANFAs, θα καταλήξει τελικά στην Ελλάδα δίνοντας και την απαραίτητη οικονομική ένεση στα Ελληνικά Ναυπηγεία. «Θα δημιουργηθούν και θα διατηρηθούν θέσεις εργασίας. Και τότε αλλά και στη νέα συνάντηση θα πιέσουμε πάρα πολύ προς την κατεύθυνση αυτή. Στο να έχουμε ελληνική συμμετοχή κατά το δυνατόν μεγαλύτερη» τόνιζαν χαρακτηριστικά
Το “πρόγραμμα 2+2”
Η πιο διστακτική, όπως την χαρακτηρίζουν οι ίδιες πηγές ενημέρωσης, προοπτική αφορά στην απόκτηση δυο φρεγατών με οψιόν για ακόμη δυο. “Σε δεύτερο χρόνο άλλωστε Ωστόσο η απαίτηση αυτή είναι αρκετά πρώιμη και η τελική θα είναι αυτή που θα επιβάλλει, όπως έλεγαν οι ίδιες πηγές ενημέρωσης, ο επιχειρησιακός φορέας. Θα το δηλαδή τα επιτελεία.
Σε κάθε περίπτωση εκείνο που υπογράμμιζαν είναι η αποφασιστικότητα που υπάρχει για την προώθηση του προγράμματος, με δεδομένη και την διευκόλυνση που παρέχει η μέθοδος χρηματοδότησης. Μια ενδεχόμενη ολοκλήρωση της προμήθειας ειδικά των φρεγατών Belharra θα έδενε, σύμφωνα με υψηλόβαθμη πηγή του Ελληνικού Πενταγώνου, γάντι με τις σημαντικές πρωτοβουλίες που θα αναλάβει η Ελλάδα «για την ΑΟΖ, τα 12 μίλια και την εξόρυξη υδρογονανθράκων». Βήματα που όπως σημείωνε απαιτούν ναυτική παρουσία.
Άλλωστε όπως έλεγε χαρακτηριστικά, είναι πολυ θετικό το γεγονός ότι η φρεγάτα BELH@RRA δεν είναι ένα πλοίο που είναι στα σχέδια, αλλα πρόκειται να βγει στη θάλασσα μέσα στον επόμενο ενάμιση χρόνο. Τα στελέχη της ΓΔΑΕΕ πάντως στη νέα συνάντηση τους, περί τις αρχές του ερχόμε Μαρτίου, με τα στελέχη της Γαλλικής εταιρείας, θα κάνουν εισαγωγή σε τεχνικά θέματα.
Όλα τα ενδεχόμενα πάντως είναι ανοιχτά. Το πλέγμα κριτηρίων που έχουν τεθεί, θέλει τη νέα φρεγάτα να είναι πολλαπλού ρόλου, δηλαδή και ανθυποβρυχιακή και για επιφάνεια αλλά κυρίως να έχει τη δυνατότητα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής.
Η stealth υπερ-φρεγάτα
Η Belharra είναι το νέο πολεμικό πλοίο για ναυτική υπεροχή, διάδοχος της κλάσης La Fayette στην κατηγορία stealth. Η Belharra είναι η απάντηση του DCNS στους ναυτικούς που αναζητούν μια συμπαγή φρεγάτα ικανή να εκτελέσει ένα ευρύ φάσμα αποστολών, είτε αυτόνομα είτε μέσα σε μια task force, είτε για αποστολές μεγάλου βεληνεκούς στις ανοικτές θάλασσες είτε σε δραστηριότητες αβαθούς ύδατος συμφόρησης και αμφισβητήσεως του λειτουργικού περιβάλλοντος.
Αυτή η νέα φρεγάτα διαθέτει δυνατότητες υψηλού επιπέδου σε τομείς εναντίον του αέρα, κατά των επιφανειών, κατά των υποβρυχίων και των ασύμμετρων πολέμων. Η Belharra Next είναι εξοπλισμένη με το σύστημα ραντάρ σταθερού πίνακα AESA τελευταίας γενιάς, το οποίο είναι ενσωματωμένο σε μια μονάδα παρακολούθησης πληροφοριών πανοραμικής παρακολούθησης (PSIM), μια πλήρης σουίτα σόναρ, αντιαεροπορικά βλήμματα μεγάλης και μεσαίας εμβέλειας και μια ολοκληρωμένη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου. Χάρη στον ευέλικτο σχεδιασμό του, η Belharra μπορεί να προταθεί σε διαφορετικές εκδόσεις με προσαρμοσμένες ρυθμίσεις μάχης-ωφέλιμου φορτίου και πλατφόρμας.