«Τα λιμάνια της Πελοποννήσου έχουν μεγάλο ενδιαφέρον και στο τουριστικό και στο μεταφορικό προϊόν, καθώς είμαστε στο νοτιότερο κομμάτι της χώρας και των Βαλκανίων και γιατί έχουμε φυσικούς χώρους για την ανάπτυξη των λιμανιών» δήλωσε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου κ. Πέτρος Τατούλης, κατά τη διάρκεια της ημερίδας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για το νέο νομοσχέδιο, στην Καλαμάτα την Πέμπτη 26 Απριλίου 2018.
«Με μικρές επενδύσεις μπορούμε να έχουμε γρήγορα αποτελέσματα. Αυτό θα πρέπει να είναι το σημείο αναφοράς όλων των προσπαθειών μας, ώστε να επιτύχουμε την οικονομία κλίμακος που είναι το άμεσο ζητούμενο για τη λειτουργία της οικονομίας της χώρας» δήλωσε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου και σημείωσε ότι ο εκσυγχρονισμός των λιμανιών, ο καθορισμός των χρήσεων των λιμανιών και η κατηγοριοποίησή τους, είναι εξαιρετικά σημαντικά για τη βελτίωσή τους.
«Θεωρώ ότι η προηγούμενη απόφαση για τη δημιουργία Δημοτικών λιμανιών σε κάθε λιμάνι ήταν μια λαθεμένη πολιτική» δήλωσε ακόμα ο κ. Τατούλης και σημείωσε ότι «είναι λάθος να σχεδιάζουμε στη μικρή μας χώρα, πάντοτε σύμφωνα με την έννοια της τοπικότητας. Θα πρέπει να υιοθετήσουμε σχήματα υπερτοπικού ενδιαφέροντος για να μπορέσουν να λειτουργήσουν σε οικονομία κλίμακος και να δημιουργήσουν συμπράξεις παραγωγής και προσφοράς υπηρεσιών. Δεν μπορεί οι μαρίνες να μην είναι εναρμονισμένες σε ένα ενιαίο σχέδιο διαχείρισής τους. Θα πρέπει να είναι ενιαία η πολιτική και ενιαίες οι υπηρεσίες που θα προσφέρουν, σε μια λογική ανταγωνιστικότητας. Θεωρώ συνεπώς ότι είναι αναγκαία η περιφερειοποίηση της διοίκησης και της άσκησης πολιτικής, πέραν από την αυτονόητη ευθύνη του Υπουργείου να νομοθετεί και να εποπτεύει τις πολιτικές αυτές».
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου έχει κάνει μεγάλες επενδύσεις στις λιμενικές υποδομές στο προηγούμενο πρόγραμμά της, σημείωσε ακολούθως ο κ. Τατούλης και αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στο λιμάνι του Γυθείου το οποίο είναι μικτό και έχει εξαιρετική δυναμική. Θα καλύψει εμπορικές και τουριστικές ανάγκες, αλλά και ανάγκες μαρίνας, μέχρι την κατασκευή μαρίνας και τη δημιουργία σύγχρονων λιμενικών υποδομών.
Μία από τις μεγαλύτερες προτεραιότητες που έχει η χώρα είναι να διεκδικήσει μεγάλο μερίδιο του yachting τουρισμού της Μεσογείου, υπογράμμισε στη συνέχεια ο Περιφερειάρχης, καθώς όλα αυτά τα χρόνια είναι ουραγός στην αξιοποίηση αυτού του σπουδαίου δυναμικού που υπάρχει στη Μεσόγειο. Πρέπει ωστόσο να τεθούν πολιτικές προϋποθέσεις για την προώθηση και την εξυπηρέτηση τέτοιων προτεραιοτήτων.
Το άλλο μεγάλο ζήτημα, σύμφωνα με τον κ. Τατούλη, είναι πως δημιουργούνται οι συμπράξεις. «Δεν μπορούμε να αναπτύξουμε σημαντικούς λιμενικούς οργανισμούς που θα έχουν μονοσήμαντη δραστηριότητα. Η αυτοδιοίκηση Α και Β βαθμού έχει αποδείξει ότι μπορεί να συνεργάζεται και μπορεί να βρίσκει λύσεις, αρκεί το νομοθετικό πλαίσιο να της το επιτρέπει».
Το νομοσχέδιο, ανέφερε ακόμα ο Περιφερειάρχης, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και λύνει προβλήματα που υπήρχαν στην πολιτική λιμένων, εξορθολογίζει και νομιμοποιεί τις λιμενικές υποδομές, διευκολύνοντας την αδειοδότηση του εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων υποδομών.
Σε ότι αφορά τη χερσαία ζώνη των λιμενικών εγκαταστάσεων, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου υποστήριξε ότι θα πρέπει να διαφυλάττει, να ενισχύει και να προάγει την παραγωγή υψηλής ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών. Θα πρέπει ωστόσο να εξασφαλίζει την προσβασιμότητα προς όλους τους πολίτες στα λιμάνια. Ταυτόχρονα θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν τα συστήματα ασφαλείας ώστε να εξυπηρετούν συνολικά τις λιμενικές υποδομές.
Θα πρέπει ωστόσο να αντιμετωπίσουμε συγκεκριμένα προβλήματα. Το υπέρογκο κόστος κατασκευής των λιμανιών και τη διευκόλυνση καινούργιων προϊόντων λιμενικής υποδοχής.
«Με μικρές επενδύσεις μπορούμε να έχουμε γρήγορα αποτελέσματα. Αυτό θα πρέπει να είναι το σημείο αναφοράς όλων των προσπαθειών μας, ώστε να επιτύχουμε την οικονομία κλίμακος που είναι το άμεσο ζητούμενο για τη λειτουργία της οικονομίας της χώρας» δήλωσε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου και σημείωσε ότι ο εκσυγχρονισμός των λιμανιών, ο καθορισμός των χρήσεων των λιμανιών και η κατηγοριοποίησή τους, είναι εξαιρετικά σημαντικά για τη βελτίωσή τους.
«Θεωρώ ότι η προηγούμενη απόφαση για τη δημιουργία Δημοτικών λιμανιών σε κάθε λιμάνι ήταν μια λαθεμένη πολιτική» δήλωσε ακόμα ο κ. Τατούλης και σημείωσε ότι «είναι λάθος να σχεδιάζουμε στη μικρή μας χώρα, πάντοτε σύμφωνα με την έννοια της τοπικότητας. Θα πρέπει να υιοθετήσουμε σχήματα υπερτοπικού ενδιαφέροντος για να μπορέσουν να λειτουργήσουν σε οικονομία κλίμακος και να δημιουργήσουν συμπράξεις παραγωγής και προσφοράς υπηρεσιών. Δεν μπορεί οι μαρίνες να μην είναι εναρμονισμένες σε ένα ενιαίο σχέδιο διαχείρισής τους. Θα πρέπει να είναι ενιαία η πολιτική και ενιαίες οι υπηρεσίες που θα προσφέρουν, σε μια λογική ανταγωνιστικότητας. Θεωρώ συνεπώς ότι είναι αναγκαία η περιφερειοποίηση της διοίκησης και της άσκησης πολιτικής, πέραν από την αυτονόητη ευθύνη του Υπουργείου να νομοθετεί και να εποπτεύει τις πολιτικές αυτές».
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου έχει κάνει μεγάλες επενδύσεις στις λιμενικές υποδομές στο προηγούμενο πρόγραμμά της, σημείωσε ακολούθως ο κ. Τατούλης και αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στο λιμάνι του Γυθείου το οποίο είναι μικτό και έχει εξαιρετική δυναμική. Θα καλύψει εμπορικές και τουριστικές ανάγκες, αλλά και ανάγκες μαρίνας, μέχρι την κατασκευή μαρίνας και τη δημιουργία σύγχρονων λιμενικών υποδομών.
Μία από τις μεγαλύτερες προτεραιότητες που έχει η χώρα είναι να διεκδικήσει μεγάλο μερίδιο του yachting τουρισμού της Μεσογείου, υπογράμμισε στη συνέχεια ο Περιφερειάρχης, καθώς όλα αυτά τα χρόνια είναι ουραγός στην αξιοποίηση αυτού του σπουδαίου δυναμικού που υπάρχει στη Μεσόγειο. Πρέπει ωστόσο να τεθούν πολιτικές προϋποθέσεις για την προώθηση και την εξυπηρέτηση τέτοιων προτεραιοτήτων.
Το άλλο μεγάλο ζήτημα, σύμφωνα με τον κ. Τατούλη, είναι πως δημιουργούνται οι συμπράξεις. «Δεν μπορούμε να αναπτύξουμε σημαντικούς λιμενικούς οργανισμούς που θα έχουν μονοσήμαντη δραστηριότητα. Η αυτοδιοίκηση Α και Β βαθμού έχει αποδείξει ότι μπορεί να συνεργάζεται και μπορεί να βρίσκει λύσεις, αρκεί το νομοθετικό πλαίσιο να της το επιτρέπει».
Το νομοσχέδιο, ανέφερε ακόμα ο Περιφερειάρχης, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και λύνει προβλήματα που υπήρχαν στην πολιτική λιμένων, εξορθολογίζει και νομιμοποιεί τις λιμενικές υποδομές, διευκολύνοντας την αδειοδότηση του εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων υποδομών.
Σε ότι αφορά τη χερσαία ζώνη των λιμενικών εγκαταστάσεων, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου υποστήριξε ότι θα πρέπει να διαφυλάττει, να ενισχύει και να προάγει την παραγωγή υψηλής ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών. Θα πρέπει ωστόσο να εξασφαλίζει την προσβασιμότητα προς όλους τους πολίτες στα λιμάνια. Ταυτόχρονα θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν τα συστήματα ασφαλείας ώστε να εξυπηρετούν συνολικά τις λιμενικές υποδομές.
Θα πρέπει ωστόσο να αντιμετωπίσουμε συγκεκριμένα προβλήματα. Το υπέρογκο κόστος κατασκευής των λιμανιών και τη διευκόλυνση καινούργιων προϊόντων λιμενικής υποδοχής.