ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ
ΘΕΜΑ Α1
α. «κλήριγκ»: βλ. Σχολικό βιβλίο, σελ. 54 «Στο εξωτερικό
εμπόριο… η διαδικασία αυτή, πέρα από τα αρνητικά, είχε και θετικά στοιχεία».
β. Εθνικόν Κομιτάτον: βλ. Σχολικό βιβλίο, σελ. 77 «Πρόκειται για
πολιτικό σχηματισμό που συγκροτήθηκε στην εθνοσυνέλευση του 1862-1864. Είχε
μικρότερη απήχηση από αυτή των πεδινών και των ορεινών. Ηγέτης της ήταν ο
Επαμεινώνδας Δεληγιώργης που υποστήριζε την ανάπτυξη του κοινοβουλευτισμού και
τον εκσυγχρονισμό της χώρας, οικονομική ανάπτυξη και μεταρρυθμίσεις στη
διοίκηση και στον στρατό, πολιτισμική εξάπλωση στην οθωμανική αυτοκρατορία.
γ. Οργανισμός (1914):
Ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη τον Ιούλιο του 1914, με σκοπό την άμεση περίθαλψη και
στη συνέχεια την εγκατάσταση των προσφύγων σε εγκαταλελειμμένα τουρκικά και
βουλγαρικά χωριά της Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας. Παρεχόταν συσσίτιο,
προσωρινή στέγη και ιατρική περίθαλψη, μέχρι οι πρόσφυγες να βρουν εργασία ή να
αποκτήσουν γεωργικό κλήρο.
ΘΕΜΑ Α2 ΣΩΣΤΟ-ΛΑΘΟΣ
α. Σ, β. Σ, γ. Σ, δ. Λ, ε. Λ.
ΘΕΜΑ Β1
α. Ραλλικό κόμμα (Δημητρίου Ράλλη), Εθνικόν Κόμμα (Κυριακούλη Μαυρομιχάλη),
κόμμα Γεωργίου Θεοτόκη.
β. βλ. Σχολικό βιβλίο, σελ. 92, Τα
αντιβενιζελικά κόμματα, 1η παράγραφος «Ως αντιβενιζελικά θεωρούνταν…
ενώ το κόμμα του Γεωργίου Θεοτόκη ήταν πιο διαλλακτικό».
ΘΕΜΑ Β2
α. βλ. Σχολικό
βιβλίο, σελ. 206, Η οργάνωση της Κρητικής Πολιτείας, 2η και 3η
παράγραφος «Οι ξένοι ναύαρχοι… τέθηκε αμέσως σε εφαρμογή».
β. Η Κρητική
Πολιτεία πήρε τα ακόλουθα οικονομικά μέτρα: έκοψε κρητικό νόμισμα (την κρητική
δραχμή) και ίδρυσε την Κρητική Τράπεζα. (βλ. σχολικό βιβλίο, σελ. 208, Η
περίοδος της δημιουργίας).
ΘΕΜΑ Γ1
Από το σχολικό βιβλίο πρέπει να αξιοποιηθούν πληροφορίες που
περιέχονται στο κεφάλαιο 8 «Το δίκτυο των σιδηροδρόμων» της ενότητας Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΝ 19Ο ΑΙΩΝΑ.
α. Αξιοποίηση
πληροφοριών 2ης παραγράφου σχολικού βιβλίου «Στις μικρότερες και
πιο καθυστερημένες οικονομικά χώρες… περιόριζαν την αποδοτικότητα του
σιδηροδρομικού δικτύου» και ΚΕΙΜΕΝΟΥ Α.
β. ΕΠΕΚΤΑΣΗ
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ: Από το
σχολικό βιβλίο: Μέχρι τη δεκαετία του 1880 η μόνη σιδηροδρομική γραμμή
που είχε κατασκευαστεί στην Ελλάδα ήταν αυτή που συνέδεε την Αθήνα με τον
Πειραιά και είχε μήκος μόλις 9 χιλιομέτρων. Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας
ολοκληρώθηκε σε τρεις περίπου δεκαετίες, από το 1880 και μετά. Η μεγάλη ώθηση
δόθηκε στις πρώτες πρωθυπουργίες του Χαρίλαου Τρικούπη (1882-1892), οπότε και
κατασκευάστηκαν 900 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής. Τα οικονομικά προβλήματα
που αντιμετώπισε το ελληνικό κράτος επιβράδυναν την κατασκευή του έργου στη
δεκαετία του 1890 και το δίκτυο ολοκληρώθηκε μόλις το 1909. Από το ΚΕΙΜΕΝΟ 2: Εμπλουτισμός των πληροφοριών με αξιοποίηση
στοιχείων του πίνακα.
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ: Σχολικό βιβλίο «Τα οικονομικά προβλήματα
που αντιμετώπισε το ελληνικό κράτος… Το γεγονός αυτό οδήγησε και στη διακοπή
των περαιτέρω επενδύσεων στο χώρο του σιδηροδρόμου».
γ. ΒΑΘΜΟΣ ΕΚΠΛΗΡΩΣΗΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ: Από το σχολικό βιβλίο: «Είναι αναμφίβολο
ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο… τόσο ριζοσπαστικές αλλαγές» (τελευταία
παράγραφος). ΚΕΙΜΕΝΟ Γ.
ΘΕΜΑ Δ1
α. Από
το σχολικό βιβλίο: Η αγροτική αποκατάσταση, σελ. 156-157 «Η αγροτική
αποκατάσταση… από την τοπογραφική υπηρεσία του Υπουργείου Γεωργίας». ΚΕΙΜΕΝΟ
Α.
β. Από το σχολικό βιβλίο: γ. Οικονομία,
σελ. 167-168 «Για ένα διάστημα… που ήταν ειδικευμένοι σε αυτές τις ασχολίες
στην πατρίδα τους». ΚΕΙΜΕΝΑ Β, Γ.